2012-12-02, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vi vet nog ganska väl vilka som inte har koll på ens enkla saker de försker googla. Så går det om man inte har tillräckliga baskunskaper att värdera och förstå.

JALLAI hittade bland annat DC3.an trots att alla ljög om positionen, har intervjuat spionen på FRA som aldrig avslöjades. Har tillgång till gamla underrättelsechefer som ingen annan lyckas få att tala.

Hmm visst har han också instruerat några av de som dök på Estonia i den speciella teknik som används vid sådan dykning.

Urtypen för en tokteoretiker. Tror inte det.

Däremot känner vi igen argumentationen från tidigare troll.... Ännu en "tell"?

Gamla unkna tramsargument i repris. Kan ni inte hitta några nya?

Det är nästan skrattretande hur du undviker saklig argumentation och det ger inga poäng att förfalla till personargument i brist på annat.

Har du inte förstånd nog att begripa att du är offside i den seriösa debatten? Du delar argument , kunskapsnivå och smartness med tidigare nic. Hur gick det för dem?

Att Jallai hittade DC3:an som ingen letat efter men som Ryssarna gärna gav allt och alla positionen för (även Sverige) är förstås inget underligt, trots allt är Jallai en dykare.

Vad gäller övrigt så är det bara trams och bokförsäljningsmetoder.

I övrigt så borde ni nog koncentrera er på spåren i era egna kommunistiska kretsar.
Citera
2012-12-02, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Och på tal om självmord: Välbekante Alf Enerström hade en son som begick det tydligen.

Här är folk som försvarar ökända paret Enerström och Petré. Paret som ju inte hade några
särskilt varma känslor inför statsminister Olof Palme och här framgår skäl till varför
det förhöll sig på det viset.

http://www.nkmr.org/fallet_ulf_enerstrom_en_skamflack_for_svensk_demok rati.htm
https://www.flashback.org/sp927391

Där finns ju förstås ett eventuellt uppsåt till MOP så det kan ju vara ett spår att undersöka. Samtidigt medger länkarna det som alla misstänkt, OP var inte en särskilt duktig politiker undantaget talförmågan, men hade läst några exemplar av gamla böcker i maktutövning för tjänstemän.
Citera
2012-12-02, 14:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
På tal om Rainer, är detta sant som påstås här:

http://ribe.biz/nationalmordet.nu/0356.html

Om jag minns rätt nu så drabbades Ove Rainer av en oerhört plågsam sjukdom (cancer?).

Nyhet med självmord för mig. Med tanke på att han hade en obotlig cancer så är det väl inte omöjligt. Fruktansvärda smärtor som till slut inte ens morfinet rår på.
Citera
2012-12-02, 14:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
I övrigt så borde ni nog koncentrera er på spåren i era egna kommunistiska kretsar.
Nja, tror inte här skriver så värst många med några uttalade kommunistiska sympatier.
Nån enstaka möjligen, men just inte mycket mera.

Vad får dig att tro detta? För det var väl det du antydde med dessa ord om "era egna
kommunistiska kretsar"...rätta mig om jag har misstagit mig.
Citera
2012-12-02, 16:22
Medlem
Någon som kan reda ut för mig vad som talar för respektive emot den av den danske journalisten Paul Smith utpekade Christer Andersson?

http://palmemordet.eu/palmemordet/bogen-palmes-morder/
Citera
2012-12-02, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonavera
Här kommer lite "brain storm" som jag själv tycker e fullt möjligt.

Sigge Cedergrens fästmö får se OP`s Harvardakter på sitt jobb. Ringer SC o frågar honom om han tror att det kan va nåt "värde" i detta. Hon vet ju inte att det är knarkspan på Sigge o därmed telefonen avlyssnad. Vad som uppgöres nu är ovisst men man kan utgå fr. att "någon" agerar mycket snabbt.
Ett löfte om radering av handlingar,mot ersättning görs m OP.
VG får uppdraget. Han sitter under hela bioföreställningen på ett fik i närheten o har ett flertal samtal fr.en mynttel. där.

Strax efter att affären är genomförd utanför Skandiahuset skjuts OP.(Ca 10sek senare) Alltså,mötesscenariot på ca 40-50sek. LP har lite svårt att hålla isär männen.Hon uppger först att det va 2 gärningsmän.Hon förstår att "affärsmannen" är inblandad.Hon säger att GM hade en vit överläpp.VG hade ju rakat av sig mustagen strax innan.
Troligen så pratade VG Engelska el Franska m OP för att inte avslöja sin Skånska dialekt.
LP skrek ju nåt på ett annat språk,kanske där är förklaringen till att hon säger nåt på nåt annat språk

Smartaste jag läst i tråden på länge
Citera
2012-12-02, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Någon som kan reda ut för mig vad som talar för respektive emot den av den danske journalisten Paul Smith utpekade Christer Andersson?

http://palmemordet.eu/palmemordet/bogen-palmes-morder/

Egentigen tala inget för teorin annat än att det är en lös hypotes baserad på att han haft ett vapen av samma kaliber som försvunnint många år senare på ett sätt som denne inte kunde förklara tillräckligt trovärdigt. PU har inte gjort några djupare efeterforskningar kring detta säkert då man kan utläsa en del av serienumret i sig men för all del kan man ha modifierat det med andra delar rent teoretiekt sett. När t ex TL varit "pressad" kring huvudspåret CP som uteslutningsbart har han dock slarvigt slägt ur sig det som avledning. Det är dock i sig inte hett och inget annat konkret kring denne har framkommit som föranledde att man skulle gå vidare.

I sig är författaren ovarsam med sanningen. Där kan vi tala om att marknadsföra en ganska dålig bok som inte vunnit gehör av någon med lite kunskapet i ämnet.
Senast redigerad av boboslacke 2012-12-02 kl. 19:45.
Citera
2012-12-02, 21:41
Medlem
Citat:
Egentigen tala inget för teorin annat än att det är en lös hypotes baserad på att han haft ett vapen av samma kaliber som försvunnint många år senare på ett sätt som denne inte kunde förklara tillräckligt trovärdigt. PU har inte gjort några djupare efeterforskningar kring detta säkert då man kan utläsa en del av serienumret i sig men för all del kan man ha modifierat det med andra delar rent teoretiekt sett. När t ex TL varit "pressad" kring huvudspåret CP som uteslutningsbart har han dock slarvigt slägt ur sig det som avledning. Det är dock i sig inte hett och inget annat konkret kring denne har framkommit som föranledde att man skulle gå vidare.

I sig är författaren ovarsam med sanningen. Där kan vi tala om att marknadsföra en ganska dålig bok som inte vunnit gehör av någon med lite kunskapet i ämnet.
Kalibern stämde väl men vapnet är väl en av två eller tre kända som inte provskjutits? De andra är Sucksdorffsrevolvern och Mockfjärdsvapnet om jag inte har fel. Det sistnämnda har legat i sjön hela tiden så det kan avföras ändå. Skulle vara kul att veta om han avförts av någon anledning eller det bara är allmänt fokus på CP som skymt sikten. Var CA en labil och våldsam typ?
Citera
2012-12-02, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dakuwanga
Kalibern stämde väl men vapnet är väl en av två eller tre kända som inte provskjutits? De andra är Sucksdorffsrevolvern och Mockfjärdsvapnet om jag inte har fel. Det sistnämnda har legat i sjön hela tiden så det kan avföras ändå. Skulle vara kul att veta om han avförts av någon anledning eller det bara är allmänt fokus på CP som skymt sikten. Var CA en labil och våldsam typ?

Nej som jag förstått det var det aldrig något hett spår över huvud taget. Man hittade inget som helst som gav anledning till misstanke vid den utredning som gjordes.

Att något vapen är oredovisat är kanppast enbart i sig skäl till misstanke. Det är snarast något att räkna med.

För övrigt är det rent trams att alla vapen provskjutits... en ren skröna. Alla vapen som ens som longshot skulle kunna kopplas till CP har eftersökts. TL har erkänt att när mockfjärdsrevolvern fiskades upp var det spiken i kistan på CP spåret (Suchdorfrevolvern är av olika skäl inte något hett spår heller) men man höll masken i många år. Det innebär dock inte att man ens registersökt efter alla vapen som är möjliga eller provskjutit dem.. skulle man ta in alla inklusive 38r som kan ha modifierats inklusive försvarets skulle det enligt utredningen varit ett för stort uppdrag. Dessutom kan delar ha bytts ut så att man inte kan koppla vapnet till mordet.

Alltså letar man bara vapenkopplingar där det finns annat som gör det intressant för utredningen.

Det är bara en delmängd vapen i Stockholms län som provskjutits över huvud taget.. De flesta vapnen behövde bara visas upp så att man kunde kolla dem mot vapenrigistret. Dessutom uteslöts en mängd vapen. T ex sådana med kort pipa osv.

Troligen fanns vapnet bland de som uteslutits tidigt på tvivealktiga grunder. Det enda vi fått veta säkert är att Pettersson inte kan ha haft något Palmevapen och därmed kan uteslutas på tekniska grunder.
Citera
2012-12-02, 22:51
Medlem
Durgedurgs avatar
Någon som har uppgifter kring dom 2 gärningsmännen (en blond + en mindre mörk) som talade öppet om för 2 prostituerade kvinnor på en pub att dom skulle mörda OP och dessutom visade upp vapen i sin bil?

Har för mig att ena kvinnans mamma kom med en tidning några dagar senare till ena kvinnan och sa nåt i stil med "nu har det hänt det som du sa"

Nån som vet mer om detta? (Informationen från Lars Borgnäs, EN ISKALL VIND..)

Är jag helt ute och cyklar om jag tror att det kan vara samma personer som Lisbeth Palme såg utanför sin bostad då hon funderade på att ringa Säpo?

Påstod inte Ljubisa Najic i ett tillfälle att den förföljande mannen bakom makarna Palme var "blond"?

Knäckande om i alla 26 år att människor har trott att mördaren är mörkhårig och så visar det sig att det oxå var fel?

Lisbeth och Olof snackade garanterat med mördaren strax före skotten.. Om det stämmer så har kanske mördaren kommit fram och pratat med OP ungefär som nåt "låtsas-fan" och vilja prata allmänpolitik med Olof. Och sen avfyra ett skott när han är framme vid flyktvägen..

Teorier off course.. Men vad säger ni?
Citera
2012-12-02, 22:54
Medlem
Durgedurgs avatar
Har läst hela Poutiainens bok inuti labyrinten och Lars Borgnäs bok en iskall vind drog genom sverige.. dom böckerna har fått mig att tänka och fundera över mycket när det gäller Palmeutredningen.
Citera
2012-12-03, 01:21
Medlem
Citat:
Det innebär dock inte att man ens registersökt efter alla vapen som är möjliga eller provskjutit dem.. skulle man ta in alla inklusive 38r som kan ha modifierats inklusive försvarets skulle det enligt utredningen varit ett för stort uppdrag. Dessutom kan delar ha bytts ut så att man inte kan koppla vapnet till mordet.

1.
Läs hela innehållet i länkarna i ordningsföljd, noggrant:
http://www.jouster.com/forums/archive/index.php?t-20440.html
http://smith-wessonforum.com/s-w-smithing/256756-model-12-cylinder-same-length-19-5-a.html

2.
http://www.gotavapen.se/gota/artiklar/swedishpistols/swedpist_g.htm
http://www.vapenagaren.se/snubby.htm (angående tidigare debatt)
Försvarets revolvrar var till största delen sålda 1986. Det finns vissa internetforumskrifter som tyder på att mindre mängder fanns kvar som inte lyckats säljas och som användes tillsammans med utbildning på andra vapen innan m/58(a/b/c) slutgiltigt gick till skroten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in