2012-12-01, 14:36
Medlem
Grandiosos avatar
Det lilla ynka hoppet:
Citat:
För ett par år sedan lyckades SKL:s kriminaltekniker ta fram en DNA-profil av spår på rocken. Den var från en man och ett därför hoppades Stig Edqvist ett kort tag på ett genombrott:

– Jag hoppades givetvis på det innan jag fick beskedet att det var Olof Palmes egen DNA-profil.

Förhoppningarna står nu till att DNA-tekniken ska förbättras ytterligare så att det i framtiden blir möjligt att ta fram DNA-profiler från ännu mindre biologiska spår.

– Det kan jag mycket väl tänka mig, det händer hela tiden nya saker när det gäller DNA. Men i nuläget står vi där vi står när det gäller den biten, säger Stig Edqvist.
Fast från ett annat håll låter det så här djupt pessimistiskt: (Men han vet ju...vem det var.. )
Citat:
Ingemar Krusell, tidigare biträdande spaningsledare i Palmeutredningen, är övertygad om att mordet aldrig kommer att klaras upp:

– Det är helt utsiktslöst. Att man har tagit bort preskriptionstiden för mord kan vara bra i andra fall, men i det här kommer man inte vidare.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dna-spar-pa-palmes-rock-utredarnas-hopp_5959107.svd
Citera
2012-12-01, 15:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Håller med om att Palme säkerligen handlade av faderskärlek och inte av vinnigslystnad. Rn del av kritiken av den tidens skattesystem var just de krångliga reglerna. Det är omvittnat av många runt OP att han plågades av HARVARD-affären . Det ska också ses i ljuset av Olof Palmes oförsonliga behandling av Ove Rainer i samband med den senares skatteaffärer . Som statsekretetare i Justitie hade han stått OP och Lennart Geijer nära under OPs första regeringstid .
Hittade länken med Olof Palmes pressmeddelande om Ove Rainers avgång som justitieminister. Jag blev chockad när jag såg klippet på sidan:

Citera
2012-12-01, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det lilla ynka hoppet:

Fast från ett annat håll låter det så här djupt pessimistiskt: (Men han vet ju...vem det var.. )

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/dna-spar-pa-palmes-rock-utredarnas-hopp_5959107.svd

Det är väl svårt att få någon fälld för dådet utan DNA och/eller vittnesmål idag. Det finns ju två vittnen som borde vara användbara för åklagaren.

Vad gäller Rote armee fraktionen så har regeringen lagt ut det här:
http://www.regeringen.se/content/1/c4/12/44/6a2655da.pdf

Dokumentet innehåller dock en del felaktigheter som tex. att Västtyskland skulle ha avfärdat RAF med emfas avseende skulden. Snarare verkar alla Västtyska statstjänstemän som deltagit i utredningen av MOP ha varit väldigt övertygade om att det var RAF som genomförde dådet (eller så var deras fantombildsdator välpreparerad med RAF-medlemmar...

Sedan så finns den här delen av tråden med diskussion:
https://www.flashback.org/t133416p827

Vidare angående telefonsamtalen till den Svenska ambassaden på mordnatten:
"Det är väl dock anmärkningsvärt att så snart efter mordet och vid en så sen tidpunkt en rad svenska ambassadtjänstemän i Bonn blev uppringda.". http://www.regeringen.se/content/1/c4/12/44/6a2655da.pdf
Man kan ju totalt onekligen tycka att det är anmärkningsvärt att någon i Västtyskland känner till mordet innan nyheten sänds ut via radio till allmänheten vid 04-06 tiden på morgonen. Kan man misstänka att polisens radio sände ut det tidigare och att det tex. plockades upp av radioamatörer i Västtyskland och närmast direkt medförde telefonsamtal till svenska ambassadtjänstemän?
Och vad är det då för människor som sitter och lyssnar på radio och direkt ringer upp ambassadtjänstemän för att ta på sig mordet?
Senast redigerad av BehindRayban 2012-12-01 kl. 16:01.
Citera
2012-12-01, 16:38
Medlem
Alla länder har en underrättelsetjänst, även Tyskland. Redan när jag gjorde lumpen för 46 år sedan bedrevs radiospaning. Hur sådan spaning bedrivs är självklart hemligstämplat.
Dessutom byter självfallet underrättelsetjänster info med varandra.
Informationen om mordet på en statsminister måste självfallet anses av allra högsta prioritet därför att mordet skulle kunna vara ett led i ett blixtangrepp.
Om försvarsmakten handlat nöjaktigt så skulle beredskapen ha höjts enligt fastställd plan och NATO informerats.
Men tyskarna är ju erkänt bäst på organisation, så det är mycket möjligt att meddelandet kom från deras egen informationsinsamling.
Sen hör det till rutinen att UD underrättas
Citera
2012-12-01, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Alla länder har en underrättelsetjänst, även Tyskland. Redan när jag gjorde lumpen för 46 år sedan bedrevs radiospaning. Hur sådan spaning bedrivs är självklart hemligstämplat.
Dessutom byter självfallet underrättelsetjänster info med varandra.
Informationen om mordet på en statsminister måste självfallet anses av allra högsta prioritet därför att mordet skulle kunna vara ett led i ett blixtangrepp.
Om försvarsmakten handlat nöjaktigt så skulle beredskapen ha höjts enligt fastställd plan och NATO informerats.
Men tyskarna är ju erkänt bäst på organisation, så det är mycket möjligt att meddelandet kom från deras egen informationsinsamling.
Sen hör det till rutinen att UD underrättas

Jag får i och försig uppdatera radioteorin, med detta: http://www.kb.se/nyheter/brott_palmemordet.html
"Klockan 23.21 den 28 februari 1986 skjuts statsminister Olof Palme till döds på öppen gata i centrala Stockholm. Nyhetsbyrån TT kablar ut ett telegram klockan 0.20, men inte förrän 1.10 sänder Sveriges Radio nyheten. Då hade man redan gått ut med den i brittiska BBC.

Den främsta orsaken till att det dröjde var att Sveriges Radio på den tiden inte sände nyheter nattetid. Ekots sändning vid 23 var den sista, sedan saknade nyhetsstudion bemanning fram till klockan 3.30.

Även tv-sändningarna lät vänta på sig, först klockan 3.15 lades nyheten om Olof Palmes död ut på Text-tv och klockan 4.00 gick nyheten ut i Extra Rapport.
"

Så då återstår frågan om tid, dvs. exakt när telefonsamtalen ringdes. Någon som orkar vandra iväg till polismyndigheten och kolla?

TT:s telegram nådde sannolikt inte allmänheten i västtyskland.
Sveriges radio kan nog höras i västtyskland, dock med ganska mycket brus och bättre radioutrustning. Fast man kan ju fråga sig hur många i västtyskland som förstår svenska?, har koll på svenska ambassadtjänstemäns telefonnummer och talar flytande Tyska och dessutom "har ett intresse av att RAF skulle genomfört dådet, i egenskap av Holger Meins kommando?, förutom RAF själva förstås.

1. Angående hemligstämpling av sådant så är det ren bullshit. Alla kan det där idag, men då var det nog hemligt, framförallt teknik, position och positionens hörbarhet osv.

edit: uppdaterar med lite gammal lektyr angående RAF, kommando holger meins i Sverige. Läsgodis för er så att säga:
http://radiohistoria.jvnf.org/p/pk/770808_Lektyr.PDF
http://books.google.se/books?id=cuG7tiSarqoC&pg=PA341&lpg=PA341&dq=raf+ko mmando+holger+meins&source=bl&ots=LpDw2mR_P6&sig=r KGOprbPkmUxvZ0bntPDymoSPLY&hl=sv&sa=X&ei=kii6ULC6O ueJ4AST1IDQBw&sqi=2&ved=0CGEQ6AEwBw#v=onepage&q=ra f%20kommando%20holger%20meins&f=false
Senast redigerad av BehindRayban 2012-12-01 kl. 17:25.
Citera
2012-12-01, 17:51
Medlem
Tittar i SOU 1999:88 och ser att Palme inte var sexuellt avvikande. Men i annat sammanhang har jag sett en privatspanares uppgift: en ”homosexuell vapenhandlare”
Är det något som framkommit senare? Eller är uppgiften redan vederlagd? Finns det någon som i så fall kan länka till en relevant diskussion om detta?

Ljuger Palmes omgivning? Se utdrag ur samma SOU:

Troligen sneglar såväl efterlevande anhöriga som yrkesvänner på risken för
att den döde skall få ett snedvridet eftermäle om alltför privata detaljer ur
hans liv delges polisen. Det kan antas att man har en viss återhållsamhet i
sina kontakter med utredningsmän. Det är vidare högst troligt att många,
som har relevant information, gör egna bedömningar av huruvida deras
kunskaper kan förklara mordet. En ursprungligen välvillig önskan att
skydda offret får som konsekvens att polisen inte får ett helhetsperspektiv
på händelsen – vilket, i dessa fall, medför att man med säkerhet inte tidigt
kan utesluta eventuella privata motiv.
Senast redigerad av Sang 2012-12-01 kl. 18:00.
Citera
2012-12-01, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Här har jag precis samma uppfattning som dig. Ibland finns det verkligen skäl att försiktigt försöka separera vad som tycks vara samband.

Det gäller även Barbrogruppens närvaro på Sveavägen under mordkvällen. Barbros telefonsamtal till Olof Frånstedt andas en viss ångest över skeendena. Barbor själv trodde nog att det gällde en normal övervakning av säkerhetshotet OP, när *NÅGON* uppmanat dem att agera denna kväll. Jag antar att de agerade på egen hand i vissa fall, när det gällde mindre uppsatta personer, men tar för givet att de inte vågade förfölja OP utan att ha ett visst stöd av *NÅGON*.

Astrologi ska man bara blanda in med stor försiktighet.Men det har ju framkommit att Ronald Reagan och hans fru var vidskepliga och att han brukade fråga sin astrolog om råd inför svåra beslut. OM han var inblandad i beslutet att eliminera OP så antar jag att han frågade sin astrolog och att denne, som säkerligen agerade för CIAs räkning, nog kände till hur stjärnan Dabih ("slaktarens lycka") stod för tillfället.

När det gäller Barbrogruppen tror jag att det är lite annorlunda. En hypotes kan vara att de förföljde någon annan som råkade vara i samma område (vid denna tid påstår ju Donald sig vara involverad i övervakning av sovjetiska diplomater som mistänktes vara rekryterare av spioner) Med tanke på deras tankevärld måste de ha reagerat om t ex en sådan befunnit sig på samma biograf som OP men hur hade de agerat? Gissningsvis med att försöka få in någon i salongen som kunde hålla koll och andra utanför som sedan höll sig i bakgrunden när de lämnade biografen för att inte röja sig.

Det finns några personer som varit särskilt drivande i Palmeutredningen med olika spår. Wedin och DF samt HH och Ebbe som idoga "lyssnare" och bärare av bland annat Wedins teorier!. Inom utredningen var Nässen, DF och en biträdande åklagare särskilt drivande när det gällde CP spåret.
Citera
2012-12-01, 18:56
Medlem
zorzes avatar
ja Donald lämnar i så fall flera förklaringar ,en person på hela gotland som utger sig för att vara Donald skriver där att de skuggade två östmördare ut ur landet.

Fråga till Iesho,varför blir du chockad av klippet om Rainers avgång?
Citera
2012-12-01, 19:06
Medlem
Boboslacke Intressanta iakttagelser om sovjetspioner och biografen. Har just läst en bok om århundradets spion, Kim Philby och han brukade träffa sin kontakt bl a på en biograf.
Citera
2012-12-01, 19:26
Medlem
Kommenterade Hans Holmér någonsin Rolf Dahlgrens uppgifter om att han varit i Stockholm och kört förbi mordplatsen både före och efter mordet?

Jag är mycket nyfiken på hans ev. kommentarer. Jag har ännu inte kommit till hans bok där uppgifterna kanske kommenteras, men ännu bättre vore det ju om han kommenterat detta i något TV-program.

/Daniel
Citera
2012-12-01, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
ja Donald lämnar i så fall flera förklaringar ,en person på hela gotland som utger sig för att vara Donald skriver där att de skuggade två östmördare ut ur landet.

Jo det är allt han. Vi har haft lite kontakter genom åren.

Jag tror man skall se det så att han säger en sak (eller flera olika) offentligt och kanske något annat mellan fyra ögon till dem som kan hantera uppgifterna...
Citera
2012-12-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sang
Boboslacke Intressanta iakttagelser om sovjetspioner och biografen. Har just läst en bok om århundradets spion, Kim Philby och han brukade träffa sin kontakt bl a på en biograf.

Var OP och/eller ryssen skuggade måste det satt myror i huvudet på sådana som följde dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in