2012-10-31, 17:56
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kn Krok
Förutom din egen fantasi, kan du upge en enda trovärdig källa?

Eller "bara vet" du att "kapitalet" mördade Palme?

Källor är till för att röjas ?

Sunt förnuft, intuition och en del annat brukar leda mig rätt och gör så även i det här fallet - "kapitalet" mördade Palme.
Citera
2012-10-31, 18:06
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Hur tar wall avlyssningen vidare?Vi vet ju idag att det var DF(Barbrogruppen).Angående ungraren, finns det mer att säga?Om du tänker i dessa två händelser att det ingår i någon sorts provokation från SÄPO håll,du kanske då tar informationen på annat sätt,för att dels avlyssna vad ryssarna säger angående mordkontrakt mot OP?!

Wall nämner att flera ryska diplomater avlyssnades vid denna tid av SÄPOs kontraspionage. I en del fall var FSG inblandade i andra så fick de hjälp av CIA och andra västliga tjänster.

Du menar att rykten skulle spritts om attentat mot OP för att se om KGB gjorde ngt för att.skydda sin påstådda tillgång. Sundelin nämner ngt liknande i sin bok FALLET WENNRRSTRÖM .En provokation i HUMLEGÅRDEN mot Carl Erik Almgren so. inte gav ngt resultat .

Ungraren tycker jag är väldigt vag .Luktar desinfo i min näsa.
Citera
2012-10-31, 18:35
Medlem
PeoFallmos avatar
Till boboslacke: Vem eller vilka ur "stay behind/Arla Gryning" skulle 86 kunna tänkas utföra operativa uppdrag? Vilka personer tillhörda dessa på den nivån?
Citera
2012-10-31, 18:55
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Wall nämner att flera ryska diplomater avlyssnades vid denna tid av SÄPOs kontraspionage. I en del fall var FSG inblandade i andra så fick de hjälp av CIA och andra västliga tjänster.

Du menar att rykten skulle spritts om attentat mot OP för att se om KGB gjorde ngt för att.skydda sin påstådda tillgång. Sundelin nämner ngt liknande i sin bok FALLET WENNRRSTRÖM .En provokation i HUMLEGÅRDEN mot Carl Erik Almgren so. inte gav ngt resultat .

Ungraren tycker jag är väldigt vag .Luktar desinfo i min näsa.

Ja,de uppgifterna har jag fått är att SÄPO försökte få reaktion från ryssen genom att sprida ryktena,de ser du genom att de som tar upp det här var informatörer.
Näss bevekelsegrund, att få igång PKK spåret var då att få ögonen bort från de aktiviteterna som kontraspionaget sysslat med,medans Alf Karlsson tackade och tog emot, eftersom han ville ha mer resurser gentemot PKK,rent allmänt,i skydd av att de kunde varit de som låg bakom mordet,fast det inte var så.

Ett spel som gynnade två olika avdelningar inom SÄPO.

Nu är de här pusselbitarna på plats,GM kan ändå mycket väl trots det här gömma sig i de grupperingar som fanns på plats.Alltså med kopplingar in mot SÄPO ,SSI och knarkspan.

Jag är övertygad om att personlösningen på GM är om man hade samtliga namn på de officiella som fanns på plats från Barbro-Leon-knarkspan-gruppering och det har nog PU,men att pga SÄPOs spel så är det mycket prestige i det här.
Citera
2012-10-31, 19:32
Medlem
Kan lika gärna ha varit "hajde" som ropades ute vid Järva krog.

Hajde-Kom igen.

Detta på Ustasja-språk alltså. Kroatiska.
Citera
2012-10-31, 20:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ja,de uppgifterna har jag fått är att SÄPO försökte få reaktion från ryssen genom att sprida ryktena,de ser du genom att de som tar upp det här var informatörer.
Näss bevekelsegrund, att få igång PKK spåret var då att få ögonen bort från de aktiviteterna som kontraspionaget sysslat med,medans Alf Karlsson tackade och tog emot, eftersom han ville ha mer resurser gentemot PKK,rent allmänt,i skydd av att de kunde varit de som låg bakom mordet,fast det inte var så.

Nu är de här pusselbitarna på plats,GM kan ändå mycket väl trots det här gömma sig i de grupperingar som fanns på plats.Alltså med kopplingar in mot SÄPO ,SSI och knarkspan.

Jag är övertygad om att personlösningen på GM är om man hade samtliga namn på de officiella som fanns på plats från Barbro-Leon-knarkspan-gruppering och det har nog PU,men att pga SÄPOs spel så är det mycket prestige i det här.

PG Näss säger till JURKOMM att det SÄPO-folk som finns på stan ,Mordkvällen ,är en knattegrupp. En sådan kan jag tänka mig hålla koll på OP. Donald på plats men i vilken roll tycker jag ännu inte är klarlagt.

Alf Karlsson är en som jag tidigare uttryckt misstänksamhet emot. En anledning till detta är den plan för handling i händelse av en kupp mot.Regeringen.som.AK gav sin underhuggare Jan Värnhall i uppgift att upprätta . Detta gjordes men när MOP inträffade förstörde Värnhall planen . Han sa sig blivit illa berörd då planen slutat med.att Statsministern mördas. Som chef.för.Värnhall , upphovsman.till planen.och.SÄPOS ansvarige för Regeringsskyddet måste AK varit informerad om Värnhalls förehavanden.
Detta tillsammans med AKs uteblivna reaktioner.på olika varningar gör mig.frågande.vilka lojaliteter han hade.

ÖB Ljung hade utsatts för en kuppövning september 1985 . De som tog.sig.in.till hans kontor var KG Östling och Lars "jägar-Nisse" Nilsson från K3 i Skövde/Karlsson .
Citera
2012-10-31, 20:54
Medlem
Kn Kroks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

Sunt förnuft, intuition och en del annat brukar leda mig rätt och gör så även i det här fallet - "kapitalet" mördade Palme.

Så talar en nyttig idiot, någon som lider av megalomani eller bara trollar.

Ingetdera ger något så hej då för alltid M Boudine.
Citera
2012-10-31, 22:11
Medlem
Citat:

Min fetning. Här faller dit resonemang platt till marken som orealistiskt. Det är klarlagt att Holmer och Ebbe och deras kontakter inom Säpos terroristrotel bland annat klagade på just Näss ovilja att ta PKK på allvar på högsta ort.

Alltså drevs det inte av denne men nog var det ett rökmoln för att dölja något men det hade snarast sitt ursprung hos Holmer och Ebbe som ville dölja och förvirra.

Alltså kan man vara ganska säker på att den information du fått är desinformation.

Däremot drevs det av andra inom Säpo understödda av Holmer och av rikspolischefen över huvudet på Näss.
Citera
2012-10-31, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Till boboslacke: Vem eller vilka ur "stay behind/Arla Gryning" skulle 86 kunna tänkas utföra operativa uppdrag? Vilka personer tillhörda dessa på den nivån?

Stay Behind var mestadels inget konstigt alls och en ganska slimmad organisation. De rekryterades via frivilligkurser, frivilligorganisationer och olika nätverk etc .
Sedan fanns där Krigs-IB där t ex politiksr krigsplacerades.

Vissa soldater förstod på gräsrotsnivå nog inte att de var avsedda för sådana uppgifter i händelse av krig och lika bra var det av sekretessskäl.

Det fanns utöver det speciella grupper med särskilda uppdrag som t ex Flygstyrkan etc.

De delar (AG) som ansvarade för bland annat statsledningens säkerhet var nära kopplade till förband i huvudstaden och rekryterades särskilt och diskret bland civila, poliser och sådana med militär bakgrund från t ex elitförband. Säkert också underrättelsefolk. Där fanns också grupperingar som spanade på säkerhetsrisker som skulle hållas koll på i händelse av krig. Qvislingar och potentiella "landsförrädare". Där fanns kompetenserna för särskilda uppdrag sannolikt också erfaret underrättelsefolk.

Alltså. Leta i Stockholmsområdet, leta t ex poliser gärna med bakgrund i elitförband och med kuppförsvarsanknytning samt särskilda kompetenser av flera slag.. T ex Östling och hans kompanjon utbildade officerare, reservare och poliser i "närstrid" mm som deltog på frivilligbasis. Där hittar du nog några frontsoldater i det avseendet.
Citera
2012-10-31, 23:09
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine

Varför skulle det skaka Sverige i sina grundvalar? Märk väl att jag anser att Sverige omriktats kraftigt efter Olof Palmes död. Sverige är numera en lydstat åt USA, fullvärdig medlem av EU och svårt drabbat av Alliansens nyliberala politik. Försvaret är nedmonterat av Reinfeldt, samtidigt som han springer i USA:s koppel i deras "Demokratispridningsprojekt". Man måste ju faktiskt gå ända tillbaka till Olof Palme för att höra någon som seriöst kritiserade USA...Numera råder en konsekvent tystnad från kritiker

Palme motsatte ju sig allt detta. Då ter det sig märkligt att endast det Svenska kapitalet skulle ligga bakom mordet. Möjligtvis det internationella, men de har ju även politiska ambitioner för nationerna. Vilket är en mer rimlig förklaring, några fanatiska löntagarfondsmotståndare hade knappast kunnat åstadkommit mörkläggningen som efterföljde mordet, däremot hade internationella krafter kunnat presterat detta...
Citera
2012-10-31, 23:22
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Kan lika gärna ha varit "hajde" som ropades ute vid Järva krog.

Hajde-Kom igen.

Detta på Ustasja-språk alltså. Kroatiska.
Nu har man med den där lilla grejen som utspelade sig vid den krogen ute i Järva, något utrop
som kan vara precis vad fan som helst och vad mera det nu var frågan om, försökt att
koppla den till mordet på OP. Hur nu det är möjligt.
Det är helt knasigt alltså, inser ni inte det?
Man läser in sanslösa betydelser i de mest triviala händelser.
Var tusan håller verklighetsförankringen hus hos somligt folk? Jag bara undrar.

Det är så mycket man sliter och drar i för att komma lösningen av det här fallet på
spåret och nästan alltihop man ägnar sina krafter åt går bara sönder i tusen bitar
vid blott en minsta sansad granskning.

Men sans och vett är väl helt enkelt en bristvara i privatspanarsammanhang med avseende MOP...
Citera
2012-10-31, 23:25
Bannlyst
Det som talar emot att Palmes sköts pga av att han ansågs vara en slags stoppkloss för en samhällelig-ekonomisk inriktning i landet är väl att Palme hade annonserat att han ville/var på väg att avgå. Och sådana upplysningar kom säkerligen till exempelvis SAF:s och hela näringslivets kännedom. Inklusive Moderaterna. Alltså hade de här parterna lugnt kunnat vänta ut hans avgång, om han nu ansågs vara en så stark "symbol" för det gamla Sverige och ett hinder för en ny framtida utveckling av politiken och därför "måste bort".

Dessutom tycker jag verkligen att själva mordet liknar en avrättning och avrättningar brukar väl genomföras av folk som tycker att någon har gjort sig "skyldig" till någonting? Jag tror faktiskt också att den andra kulan var avsedd att döda Lisbet men att mördaren missade. Inte för att Lisbet själv hade gjort sig skyldig till något utan för att hon befann sig på samma plats. Det tyder ju på en riktigt iskall typ som GM och då tänker man ju mer på legoknektar, yrkesmördare med "närstridsvana" m.fl. GM hade nog skjutit folk på liknande sätt tidigare tror jag.
Senast redigerad av Flaxx08 2012-10-31 kl. 23:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in