2013-02-28, 17:38
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Helt klart finns det substans i "landsförrädarspåret" men detta spår utesluter varken svenska ekonomiska intressen eller utländska underrättelsetjänster. Jag har ingenting emot detta spår och snappar då och då upp intressanta uppgifter från dem som verkligen intresserar sig för detta spår.

Jag har aldrig träffat eller pratat med VG även om jag faktiskt försökte få tag på honom.
Mest intressanta fakta får vi ju faktiskt från dem som tänker i helt andra banor. Synd att det då sällan går att resonera vidare med just dem och att man oftast själv blir misstrodd av dem som är närmast inne på samma linje som en själv.
Under de snart fyra år jag nästan dagligen talat med v.Birchan och fått höra exakt samma historia där jag ännu inte har kunnat hitta någon motsägelse bara ett annat motiv än vad jag själv fortsatt att tro på så är v.Birchans berättelse om VG en av de mest intressanta.
Victor Gunnarsson övernattade hemma hos v.Birchan precis som Lingärde gärna gjorde då han var i stan. v.Birchan lärde känna båda mycket väl och är också den som sedan kunde upplysa Leopold om VG:s tragiska död innan VG hann berätta för media eller för Ölvebro som just rest över för att träffa honom i USA.
Senast redigerad av Ove Mollvik 2013-02-28 kl. 17:44. Anledning: missad fetning
Citera
2013-02-28, 17:46
Medlem
Durgedurgs avatar
Jag har funderat på en grej kring VG.. Det kan låta lite ryckt ur luften.. Men samtidigt undrar jag om inte mordet på VG kan ha nån koppling till BW.

Någon form av personligt antagonistisk från BW där man i smyg i samarbete med amerikansk expertis genomförde nån slags hämndkupp mot VG där man först torterade honom för att tvinga han att erkänna Palmemordet. För att slutligen sätta 2 kulor i skallen på honom..

Jag har INGA belägg för detta.. Men tanken slog mig bara sådär.

Har ni nåt intressant invändning ang den teorin?

vore intressant att höra era åsikter
Citera
2013-02-28, 18:00
Medlem
MedelLagoms avatar
Mitt inlägg om Eddie Meduza är så absurt så att det därför inte skulle förvåna mig alls om det faktiskt var han som sköt. Att man (en del av er och säkert spanare också) bortser från honom så direkt utan att ge motiv till varför det inte kan vara han gör att han utesluts som misstänkt. Jag hade säkert reagerat likadant själv om någon utav er skrev att Eddie kan vara gärningsmannen.

Tjeckisk grupp eller Gunnarsson är i min bok de som är starkast misstänkta. Att V.G skjuts i USA kan vara en tillfällighet men en noterbar omständighet hursomhelst.

Valet att använda en revolver då? Kan det ha fler orsaker än att antingen var det enda vapnet som gärningsmannen hade att tillgå. Eller att det är ett proffs som valt vapnet, mindre risk för krångel vid skjutningen samt inga patroner vid gärningsplatsen.

Kan mannen som vittnen sett en bit från platsen vara en helt oskyldig person? Kan den rätta gärningsmannen tagit sig till en lägenhet väldigt nära mordplatsen? Efter ha förföljt paret såg han mordplatsen som sista chansen att skjuta innan man skulle hamna för långt ifrån hans "gömställe" (lägenhet)?
Citera
2013-02-28, 18:10
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Citat:
Ursprungligen postat av Gattoo

Jag vill verkligen att ni tar er tid att läsa Ola Tunanders "Spelet under ytan" ni som inte redan gjort det. Där får ni en inblick hur saker och ting planeras och sköts ovan våra huvuden. Det är en utförlig beskrivning av hur ubåtskränkningarna gick till och man förstår syftet till varför detta gjordes. En upplyftande läsning som ger inblick i Kalla Krigets maktspel. Den undre länken går till Ola Tunanders artiklar på Newsmill där han får mothugg och debatterna som följer är mycket intressanta och detta (plus fler saker) kan mycket väl vara en av anledningarna till MOP.

http://file.prio.no/files/projects/S...under-ytan.pdf

http://www.newsmill.se/user/olatunander/artiklar
håller med, denna är obligatorisk läsning för MOP-intresserade, ger också bakgrund till många av personerna i toppen...
Håller med! Detta är grunden för det som behöver tas upp här. Ännu mer intressanta och rakt på sak är Tunanders utkast till en tänkt deckarhistoria som aldrig fick publiceras men jag lyckades få ta del av innan jag gav mig in i den här tråden. Sedan blev jag visserligen från tre olika håll anklagad för att vara Säpoagent och en riktigt falsk typ men det var det ändå värt.
Citera
2013-02-28, 18:15
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Så du försöker göra gällande att CP inte ens var i Stockholms city den kvällen, än mindre
vid biografen Grand?

Tänk - jag tror att om så CP hade råkat snubbla i trappan på sin väg från mordplatsen
och blivit haffad, så hade inte ens det räckt för att övertyga er konspirationstrogna
individer här i tråden? Det hade nog gått att bortförklara det också sannolikt.

Till varje pris ska CP bort från den här historien. Han får bara inte finnas där för er.
Så är det väl.

Nä för han var inte där.

Inte vid Dekorima 23.21 iaf.

Sen var ju CP i city, det har han ju själv sagt, och helt otroligt att han kunde befinna sig vid Grand är det ju inte heller. Från Grand ser man ju SCs port. Den spaning som gjordes mot SC kunde inte visa att CP varit utanför porten den kvällen. CP menar att han var på Oxen där han under kvällen säger sig ha bevittnat en skrivelse med sin underskrift. Detta papper hittas också på Oxen vid den husrannsakan som görs tidigt 1/3-86. Sen säger CP att han tog sig hem och somnade och klev av på fel station. Där finns vittne som sett CP, sen även i området där han bodde och även den tiden stämmer om man räknar den tid det tog för CP att ta sig från stationen där han gick av.

CP var i city men inte vid MOP.
Citera
2013-02-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nä för han var inte där.

Inte vid Dekorima 23.21 iaf.

CP var i city men inte vid MOP.

Precis!

Vittnet på Tunnelgatan visste hur CP såg ut eftersom de båda huserade i Sollentunatrakten. CP var välkänd för denne. Det var INTE CP som sprang förbi honom upp mot Malmskillnadsgatan. Det räcker som bevis för mig. Om ni tycker det är fattigt kan vi krydda till det med att GW inte håller CPs karaktär som potentiell GM. CP är en irrationell person som inte står i en kylig vinterkväll med tjack i fickan och hoppas OP knalla förbi, lär GW sagt. Om ni misskrediterar GW och mig, kan jag hänvisa till Svea hovrätt som friade Christer Pettersson från mordet. Nu får CP-anhängarna ge med sig. Karln var och är oskyldig.

Det luktar för det första osannolikt kring CP-spåret. För det andra finns uppslagen som inte binder CP till MOP, dock till city vilket i sig inte gör någon till en statsministermördare.
Senast redigerad av fiskarwilly 2013-02-28 kl. 18:28.
Citera
2013-02-28, 18:27
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durgedurg
Jag har funderat på en grej kring VG.. Det kan låta lite ryckt ur luften.. Men samtidigt undrar jag om inte mordet på VG kan ha nån koppling till BW.

Någon form av personligt antagonistisk från BW där man i smyg i samarbete med amerikansk expertis genomförde nån slags hämndkupp mot VG där man först torterade honom för att tvinga han att erkänna Palmemordet. För att slutligen sätta 2 kulor i skallen på honom..

Jag har INGA belägg för detta.. Men tanken slog mig bara sådär.

Har ni nåt intressant invändning ang den teorin?

vore intressant att höra era åsikter
Ja både Bertil Wedin och Victor Gunnarsson hade fått reda på för mycket och precis som riktiga men uttjänta CIA-agenter måste de avlivas eller tystas så att inte uppdragsgivaren kan bli misstänkt. Ritualmordet mot VG var troligen lika mycket en varning till v.Birchan som först fick besked om saken och själv tydligen aldrig kan få bli lämnad ifred för vad han faktiskt råkar ha varit med om och säkert vet precis som BW som han dock garanterat aldrig träffade eller kände så som Morgan.
Citera
2013-02-28, 18:38
Medlem
Jag har bara en liten fråga till er privatspanare, finns det något vittne som har sett ansiktet på gm ? Alla vittnesuppgifter talar enbart om en välbyggd man i 40årsåldern med knälång rock. Den enda som har ska ha sett ansiktet är väl LP, och hennes vittnesmål är väl minst sagt suspekt.
Citera
2013-02-28, 18:39
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Bakom mordet låg västvärldens underrättelsekomplex med vanliga kopplingen till internationell brottslighet inom vapensmuggling/vapenförsäljning/mafia/droger/annan business (visst ,diamanter också). De fåtal invigda svenskarna tillhörde den exklusiva skara som skulle försvara Sverige mot typ en kommunistiskt kupp (typ Prag) mm, eller verka bakom fronten i fall Sverige blev invaderat från Öst.

Spindeln i nätet från början för denna verksamhet var Jesus Angleton. Ett mord av denna dignitet krävde alltid ett godkännande från högsta ort (inom NATO). En liten klick personer i Sverige var en viktig allierad i denna verksamhet och dessa lyssnade man på. Ett dussin intressegrupper stod upp och applåderade när väl konsensus om mordet var klart, och det är svårt att säga vem som varit mest drivande i vilket fall väntade man länge på ett klartecken från svenska grupperingen och då spelade näringslivet med löntagarfrågan etc en viss roll för att få bägaren att rinna över plus, det genanta att det brann knutarna eftersom ubåtsbluffen kanske skulle avslöjas om Palme kom iväg till Moskva. Här i sverige krävde man också att Sverige/svenskar skulle ta hand om en stor del av operationen. (Se det så kallade dödsdomsmötet i Bryssel arrangerat av NATO, där Algernon hade högsta svenska rang.) Sydafrika fick dock stå för grovjobbet i plannering (via, senare Longreach Inc.). Vanligtvis får en extremistorganisation/mafia hålla i vapnet, i Sverige jobbade man med Nazister/+Facister/Ustasja i t.ex. Itailien med mafia.

(...men i detta fall så kanske något gick fel i själva operationen och man fick kanske improvisera.)

http://www.scribd.com/doc/50376852/Palmemordet-snabbkurs-allt-som-ar-mystiskt
Det här snart två år gamla inlägget på sidan 1357 som heller inte blev någon uppföljning på ser jag som värt att påminna om. Detaljerna som jag sedan kommit på ligger helt i samma linje.
Citera
2013-02-28, 18:49
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jaha!
Så OP ringer upp partikamraten och den mycket gode vännen Aspling och är han då med
i det där ljusskygga nätverket du omnämner, så blir det en självklar slutsats att
här har vi en av bovarna, här är mannen som svek sin vän och lämnade ut honom åt de
mordiska "gryningsvargarna" i skuggorna borta vid Sveavägen.
Det går knappt att ifrågasätta menar du.

Jo tack, du. Det var inte illa presterat.

På såna grunder bygger man konspirationsteorier och begär att de ska uppfattas som synnerligen
trovärdiga och realistiska. Kan du inte peta in Feldt som skytt också så blir det än maffigare...

Vänligen förklara hur attentatsmannen/männen annars kunde veta att OP var utan livvaktsskydd, gick på bio med LP, samt vilken biograf. Avlyssning? Ja, då hamnar vi på samma ruta igen, det är omtalat ett antal gånger vilka personer som jobbade på Televerket och hade kunskap och möjlighet att avlyssna, anknytning till samma grupperingar som SA sägs haft anknytning till.

Även platsen där mordet skedde har anknytning till SA och Stay Behind. Jag tycker att det talar sitt tydliga språk.

Jag tror inte att LP medvetet förde OP mot mordplatsen, däremot att hon i efterhand hjälpt till att mörka att banemannen var känd för dem, åtminstone vilken gruppering som låg bakom attentatet.

LP säger att hon tittade i skyltfönstret högst tio sekunder, frågan är då, var det verkligen syftet med att korsa gatan, att titta i ett skyltfönster, var det ens värt besväret, bortsett från mordet. Var det kanske i själva verket så att det var OP som bestämde vart stegen skulle gå, det var ju faktiskt på hans initiativ som det blev en promenad och inte taxi eller skjuts med BR och hans fru, han var stel i benen efter en hel dag på jobbet och ville röra på sig, därför blev det en promenad.

"Man kanske ska gå på bio ikväll" var det inte så OP sa till någon tidigare under dagen? Kanske visste OP, kanske även LP, att en kuppövning skulle genomföras den kvällen och att han skulle delta aktivt i den samma. Brytpunkten var bestämd och OP förde paret till korsningen Sveavägen - Tunnelgatan efter biobesöket intet ont anande om vad som väntade.

Att det florerade WT personer kors och tvärs i Sthlm city den kvällen, även tidigare under dagen hade de synts i en butik, där det gjordes sambandskontroller med WT, butikspersonal ringer polis när de tröttnat på allt spring. En hemslöjdsbutik vill jag minnas. Att WT personerna agerade till synes helt öppet, iaf uppträdde de inte diskret, stort antal vittnesmål talar för det, kan ju tyda på att en kuppövning genomfördes med en mängd intet ont anande deltagare. De hade så att säga inget att dölja, däremot fanns det folk som hade något att dölja, de syntes därför inte heller mer än i mordögonblicket. Skandiahuset spelar en stor roll i ett sådant scenario, därifrån kunde man snabbt få ut en skytt när OP passerar och därefter ge honom bästa tänkbara möjlighet att fly.

HH chaufför sa att de passerade mordplatsen ganska direkt efter att OP skjutits, stannar inte ens, bara glider förbi. Dessutom cruisade de runt i city och mötte upp ett antal personer på olika adresser, jag tror att han var spindeln i attentatsgruppen, de som jobbade skarpt så att säga.

Oavsett vilket tror jag CP spåret är hundra procent uteslutet, finns ingenting som talar för det mer än LP utpekande som inte ens stämmer med hennes eget vittnesmål.
Citera
2013-02-28, 18:51
Medlem
CapsLockss avatar
Usch!! Är ju riktigt obehagligt att Robert Harkavy kände igen Ebbe Carlsson väldigt väl...
Googlesökning
Citera
2013-02-28, 18:56
Medlem
Ove Mollviks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okhrana
Jag har bara en liten fråga till er privatspanare, finns det något vittne som har sett ansiktet på gm ? Alla vittnesuppgifter talar enbart om en välbyggd man i 40årsåldern med knälång rock. Den enda som har ska ha sett ansiktet är väl LP, och hennes vittnesmål är väl minst sagt suspekt.
När det är fråga om en från SPF ansvarig "övningsledare" som säkert måste kunna identifiera målet och själv låtsas skjuta mot Palme fast bakom ryggen på Lisbet så att en mer pricksäker kunde avsluta jobbet blir det sedan ren självbevarelse att rätta sig efter segraren då "Palme har fallit" som hon sa och sedan fick hålla tyst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in