2012-10-31, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nu har man med den där lilla grejen som utspelade sig vid den krogen ute i Järva, något utrop
som kan vara precis vad fan som helst och vad mera det nu var frågan om, försökt att
koppla den till mordet på OP. Hur nu det är möjligt.
Det är helt knasigt alltså, inser ni inte det?
Man läser in sanslösa betydelser i de mest triviala händelser.
Var tusan håller verklighetsförankringen hus hos somligt folk? Jag bara undrar.

Det är så mycket man sliter och drar i för att komma lösningen av det här fallet på
spåret och nästan alltihop man ägnar sina krafter åt går bara sönder i tusen bitar
vid blott en minsta sansad granskning.

Men sans och vett är väl helt enkelt en bristvara i privatspanarsammanhang med avseende MOP...

Du har helt rätt Grandioso. Vad vi har att göra med är två personer som ska ha ropat till varandra på motorvägen, ett par mil från mordplatsen. Varför det skulle ha ett samband med mordet är bortom mig. Välkommen tillbaka förresten
Citera
2012-10-31, 23:58
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Det som talar emot att Palmes sköts pga av att han ansågs vara en slags stoppkloss för en samhällelig-ekonomisk inriktning i landet är väl att Palme hade annonserat att han ville/var på väg att avgå. Och sådana upplysningar kom säkerligen till exempelvis SAF:s och hela näringslivets kännedom. Inklusive Moderaterna. Alltså hade de här parterna lugnt kunnat vänta ut hans avgång, om han nu ansågs vara en så stark "symbol" för det gamla Sverige och ett hinder för en ny framtida utveckling av politiken och därför "måste bort".

Förnuftigt tänkt! Ja, alldeles rätt.
Citat:
Dessutom tycker jag verkligen att själva mordet liknar en avrättning och avrättningar brukar väl genomföras av folk som tycker att någon har gjort sig "skyldig" till någonting? Jag tror faktiskt också att den andra kulan var avsedd att döda Lisbet men att mördaren missade.
Visst var det en ren avrättning och avsikten var givetvis att likvidera även fru Palme, då
hon utgjorde ett huvudvittne och i egenskap därav kunde vara ett potentiellt hot mot
förövaren. Alltså helt korrekt uppfattat på dessa punkter ävenledes. Bravo, madame Flaxx!
Citat:
Det tyder ju på en riktigt iskall typ som GM och då tänker man ju mer på legoknektar, yrkesmördare med "närstridsvana" m.fl. GM hade nog skjutit folk på liknande sätt tidigare tror jag.
Ja, CP kunde vara riktigt iskall när han så ville, det är jag övertygad om!
Jag vet inte om han skjutit någon tidigare. Inte helt uteslutet. Vi vet egentligen mycket lite
om allt jävelskap Chrille var inblandad i genom alla åren.
Det finns vissa misstankar om att han kan ha flera liv på sitt samvete än de redan kända.
I en av dokumentärerna producerade av Fylking låter han antyda att så kan vara fallet.
Vad var det han sa nu igen vid ett tillfälle...? "Bara de brott jag är dömd för har jag begått",
nåt sånt.

En professionell mördare hade garanterat månat om att dölja sitt ansikte vid en sån här
pass "nära offret-situation". Det är en beaktansvärd omständighet att Palmes mördare
inte brydde sig om den saken. En annan är självklart vapenvalet.
Lika amatörmässigt det. Och sedan hade han avgjort försäkrat sig om att skottet mot
Lisbet Palme blev lika dödligt effektivt som det mot huvudmålet. Vid konstaterad miss,
ytterligare avlossat skott. Så agerar kontrakterade mördare.
De lämnar ingenting ogjort. Liksom alla andra seriösa yrkesmän vill dessa också
göra hundraprocentigt bra ifrån sig. De har sina rykten att tänka på inte minst.
Senast redigerad av Grandioso 2012-11-01 kl. 00:10.
Citera
2012-11-01, 00:03
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Du har helt rätt Grandioso. Vad vi har att göra med är två personer som ska ha ropat till varandra på motorvägen, ett par mil från mordplatsen. Varför det skulle ha ett samband med mordet är bortom mig. Välkommen tillbaka förresten
Tack för det!
Jag är dock lite rädd att jag snart ger anledning till en något bistrare ton hos dig...
Ja, redan när du tar del av inlägget till Flaxxen.
Citera
2012-11-01, 00:04
Bannlyst
Citat:
Lika amatörmässigt det.

Det enda amatörmässiga är dina slutsatser. Låt säga att gärningsmannen använt sig av ett finkalibrigt, semiautomatisk, ljuddämpat vapen. Hade Grandioso kunnat sitta på Flashback och hävda att det var Christer Pettersson då? En professionell mördare använder givetvis ett vapen som lämnar ett minimalt kvitto, som inte kan leda utredarna i en specifik riktning utan som kan matchas naturligt med valfritt spår. Är du med?
Citera
2012-11-01, 00:21
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Det enda amatörmässiga är dina slutsatser. Låt säga att gärningsmannen använt sig av ett finkalibrigt, semiautomatisk, ljuddämpat vapen. Hade Grandioso kunnat sitta på Flashback och hävda att det var Christer Pettersson då? En professionell mördare använder givetvis ett vapen som lämnar ett minimalt kvitto, som inte kan leda utredarna i en specifik riktning utan som kan matchas naturligt med valfritt spår. Är du med?
Se där, ja...så blev det genast lite hårdare tag igen...

Jo, jag är med men jag delar inte dina tankar här. Sorry.
Du kommer nog aldrig att ansluta dig till mig i det här fallet...
Fast vem vet? Otroligare saker har hänt.

Edit: Ja, även med ett sådant vapen du nämner så hade jag stått på mig vid utpekandet
av CP, för det var ju han som stod där och sköt den gången.
Om det så hade rört sig om en kalashnikov, en Luger, en Baretta, en granatkastare eller
en ditforslad luftvärnskanon, så spelar det ingen roll: it was "the man with the terrible eyes".
Du kan komma med vilka invändningar du vill mot detta "fräcka" påstående, men
för mig existerar det inte några tvivel om den saken.
Har sällan varit så ÖVERTYGAD om något som just detta med Chrille P.
Senast redigerad av Grandioso 2012-11-01 kl. 00:57.
Citera
2012-11-01, 01:14
Medlem
Grandiosos avatar
Ingemar Krusell, pensionerad polis som suttit med i Palmeutredningen som biträdande spaningsledare, skriver om Leif GW Perssons roman om Palmemordet.

Citat:
Det är med stor konstnärlig frihet och med ett vigt hopp över fakta, som Leif G W lägger sitt pussel. Han är en glänsande berättare. Det blir aldrig tröttsamt att läsa igenom bokens 550 sidor. Författaren har också en humoristisk jargong, som man känner igen från kaffeborden. Den påminner på sätt och vis om Holmérs torra humor. Naturligtvis har han också vävt in såväl sex som sexistiska inslag. De sistnämnda är av ganska grovt slag och borde föranleda ett ramaskri från feministiskt håll. Leif G W har lyckats måla upp mera utopiskt än trovärdigt scenario. Palmemordet blir naturligtvis uppklarat utifrån vänsterns önsketänkande. Det fick inte vara en simpel A-lagare från Rotebro som mördade statsministern. Det är lätt för den oinvigde att tro, att lösningen på mordet kunnat vara så enkel som i boken. Men det handlar ju om en kriminalroman, och som sådan är den ingenting annat än en ond saga för vuxna. Ja, i boken ”Faller fritt som i en dröm” finns mycken ondska.

http://www.olandsbladet.se/index.php?placid=16&placid_text=6&id=6342
Citera
2012-11-01, 01:15
Medlem
Den här tråden verkar ju ha spårat ut totalt, var det inte som så att tråden handlade om konspirationer och alternativa teorier relaterade till mordet på Olof Palme?

Ögnade igenom tråden överskådligt och tänkte att det kanske är dags att förkasta de värsta "vänsterattackhypoteserna", vilka helt uppenbarligen går ut på att langa skit på nu levande politiker och andra helt utan bevis.

För att mer fakta rik så har jag valt ut några tokteorier och ska berätta varför de inte stämmer.

1. Olof Palme sköts av en sniper med prickskyttegevär, teori av "iesho"
- Det som talar för att ieshos teori är en tokteori är dels att ett gevär i mörkret skulle ha avgett både ljud och ljus vid användningen samt det bildkollage som iesho presenterat, vilket antyder ett skjutavstånd <200m. Prickskyttegevär i relevant kaliber & relevant tidsålder brukar anses vara ekvivalenta energimässigt med S&W modell 28 efter att kulan förflyttat sig mellan 800-1500m från pipan beroende på ammunition och använd pipa. En annan detalj är att skytten i sådana fall också antingen skulle behövt skjuta inifrån en lägenhet eller hängt ut genom ett fönster, både väldigt otroliga scenarion. Det enda som kan hittas till stöd för Ieshos tokteori är egentligen svårigheten att hitta kulorna, skulle Olof Palme skjutits med ett prickskyttegevär av standardkaraktär av säg 1970-tals slag så skulle förstås kulorna ha kunnat flyga upp till kilometer efter att ha passerat genom OP. tex. visar skjuttest med armens standardgevär från den tiden att kulor efter ha på 100m gått rakt igenom ett rejäl stålbalk för 10-våningshus ändå kunde röra sig upp till 500m.

2. OP var avlyssnad genom avancerad mystisk teknik, tokteori av "iesho"
I själva verket fanns det tiotusentals män och kvinnor som utbildade av militären i olika former av kabeltatteri. Vidare behöver man enbart vara gymnasieingenjör för att räkna ut hur man ska kunna lyssna på en kopparkabel.

Så faktum är att det antingen var något fyllo som sköt OP eller så var det något internationellt bråk som OP lagt sig i som medförde att sköts, troligtvis av någon utbytesstudent eller liknande från någon relevant oroshärd där OP agerade.

Andra tokteorier som kan förkastas, typ OP sköts av polis, militär, sina egna livvakter.
- Inga av dessa förutom OP:s egna livvakter hade vapen som kalibermässigt är kompatibla med S&W modell 28. OP:s egna livvakter hade dock S&W modell 12 av militärtyp A med 2" pipa, vilka därutöver hade trummor som inte kunde laddas med .357 ammunition pga. längden på patronerna. Bomspåren i kombination med omöjligheten att ladda revolvern med aktuell ammunition borde fria livvakterna samt alla övriga tusentals som köpt överskotts revolvrar av militären när de bytte ut sina modell 12r mot nya skjutvapen.

Det som i övrigt förstås är intressant kring just S&W modell 12 är förstås att den även fanns i modell B och modell C. Skillnaden på modell A och modell B/C är essentiellt saker som piplängd, pistolkolv och andra smådetaljer. tex. att de var försedda med en trumma delvis tagen från S&W .357 modell 19 pga. att tidigare trumma i aluminium visat sig ha förväntade livstidsbrister med den dåvarande kraftfullare .38special ammunitionen. (kallas +P idag) och kunde ladda och skjuta den aktuella .357 ammunitionen. Bomspåren borde dock kunna särskilja den privatiserade armérevolver B och C från S&W modell 28 varför man kan anta att skotten inte sköts med en sådan.

Dagens trollförnedring över.
Citera
2012-11-01, 01:51
Medlem
Vilket trams fr. Behind Rayban och Grandioso ! Båda försöker att övertyga genom ett enormt
ordvrängeri som troligen ska framstå som kunskap fr. deras sida. Detta är ju helt klart "betald"
desinformation för att inte föra den här tråden framåt.

Tycker att funderingen fr. "Arbete o bostad" ang.förväxling av ord som hajde-eile är en enormt
viktig pusselbit.

För vi lägger väl pussel ELLER?????
Citera
2012-11-01, 02:11
Medlem
panelbeaters avatar
Kan man inte prata mer om vem/vilka som hade motiv att mörda palme??

Sannolikt så har motivet något att göra med de affärer som Palme va involverad i.
Kan ingen berätta mer om någon teori som kan knytas till den sortens motiv??
Sålde han jasplan eller vad va det tal om? Skapade han sig ovänner inom den branschen? Stod han ivägen för någon inom den branschen?
Va va det som gjorde honom så viktig att han behövde undanröjas?

RIP Mr. Palme
Citera
2012-11-01, 02:23
Medlem
Citat:
Nu har man med den där lilla grejen som utspelade sig vid den krogen ute i Järva, något utrop
som kan vara precis vad fan som helst och vad mera det nu var frågan om, försökt att
koppla den till mordet på OP. Hur nu det är möjligt.
Det är helt knasigt alltså, inser ni inte det?
Man läser in sanslösa betydelser i de mest triviala händelser.
Var tusan håller verklighetsförankringen hus hos somligt folk? Jag bara undrar.

Det är så mycket man sliter och drar i för att komma lösningen av det här fallet på
spåret och nästan alltihop man ägnar sina krafter åt går bara sönder i tusen bitar
vid blott en minsta sansad granskning.

Men sans och vett är väl helt enkelt en bristvara i privatspanarsammanhang med avseende MOP...

Har nu läst igenom dessa rader 3ggr.Vad är det du säger egentligen ?
Läs själv innan du skickar nästa gång !
Citera
2012-11-01, 03:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonavera
Har nu läst igenom dessa rader 3ggr.Vad är det du säger egentligen ?
Läs själv innan du skickar nästa gång !
Oj, då...var jag så pass otydlig att det inte framgår klart vad jag syftade till med den
postningen? Eller beror det kanske på bristfällig läsförståelse hos Mr Bonavera?

Okay, då tar vi det igen: Hur i hela världen kan man koppla ihop en liten bagatellartad
vardagshändelse inrymmande ett ord på antingen tyska eller något annat förmodat
utländskt språk långt ifrån mordplatsen - Järva var det alltså då frågan om som bekant -
med statsministermordet inne i Stockholms city?
Vad skapar rimlighet i det antagandet? Vad tyder på att här finns några som
helst beröringspunkter?

Det är vad jag ville ha framfört. Fattar du nu?
Det ter sig i mina ögon alltså som helt tossigt utan all relevans till ärendet ifråga.
Men det tycker uppenbarligen inte du?

Mister Blodkorv har också snappat upp ett enda enskilt ord, utsagt, påstås det, av huvudvittnet
Lisbet Palme, och dragit vissa bestämda slutsatser utifrån detta enda.

Är det där du och några få andra finner kopplingen mellan Sveavägen och krogen vid Järva?
Ett ord. Som ingen riktigt vet nånting om egentligen. Och det fascinerar er storligen...
Ja, varsågod för all del och spinn vidare på detta! Så får vi se var ni hamnar i slutändan
med det "tungviktarspåret"...
Senast redigerad av Grandioso 2012-11-01 kl. 04:04.
Citera
2012-11-01, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
Andra tokteorier som kan förkastas, typ OP sköts av polis, militär, sina egna livvakter.
- Inga av dessa förutom OP:s egna livvakter hade vapen som kalibermässigt är kompatibla med S&W modell 28. OP:s egna livvakter hade dock S&W modell 12 av militärtyp A med 2" pipa, vilka därutöver hade trummor som inte kunde laddas med .357 ammunition pga. längden på patronerna. Bomspåren i kombination med omöjligheten att ladda revolvern med aktuell ammunition borde fria livvakterna samt alla övriga tusentals som köpt överskotts revolvrar av militären när de bytte ut sina modell 12r mot nya skjutvapen.

Det som i övrigt förstås är intressant kring just S&W modell 12 är förstås att den även fanns i modell B och modell C. Skillnaden på modell A och modell B/C är essentiellt saker som piplängd, pistolkolv och andra smådetaljer. tex. att de var försedda med en trumma delvis tagen från S&W .357 modell 19 pga. att tidigare trumma i aluminium visat sig ha förväntade livstidsbrister med den dåvarande kraftfullare .38special ammunitionen. (kallas +P idag) och kunde ladda och skjuta den aktuella .357 ammunitionen. Bomspåren borde dock kunna särskilja den privatiserade armérevolver B och C från S&W modell 28 varför man kan anta att skotten inte sköts med en sådan.
.

Nu blandar du allt ihop vapen lite svepande och felaktigt.

Vilken är meningen att utan att redovisa fakta avfärda allt svepande som tokteorier i ett penndrag?

Att det går att modifiera 38r har varit känt de senaste 26 åren minst liksom att det går att ladda kortare hylsor med den aktuella ammunitionen. Däremot är flygarnas lättviktsvariant mindre trolig men när blev det livvaktsskyddets standardutrustning?
Detta luktar lite konstigt. Vad vill du bevisa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in