Citat:
Hördu Bobo,jag tycker att du ska läsa Birgitta Almgrens senaste bok.Vilken jag har hänvisat till tidigare och som väcker en del frågor.Återupprepar dem,Ledningen för VPK ville hålla koll på de mest revolutionära elementen,därför hade de en egen intern spionorganisation som gav SÄPO information om dessa personer.Frågan man ställer sig då är varför SAP envisades med en egen katläggning.
Ursprungligen postat av boboslacke
IB gjorde jobbet och ibland ganska illa samt fördomsfullt. Rapporterna dumpades därefter på Säpo som inte riktigt alltid vare sig litade på dem eller visste vad de skulle ha dem till enligt tidigare SÄPOchefer.
Uppenbarligen var det också så att t ex Stasiinformatörer som Säpo hittades togs över av IB som försökte använda dem som dubbelagenter i sin verksamhet trots att kontraspionaget låg på Säpos bord. Inte svårt att se Säpos frustration över de stasiliknande registren som fackliga ombud och deras handledare samlade in i hela tiden samt att de ansåg sig kunna trots inkompetent agerande och dåligt omdöme driva konkurrerande verksamhet inom kontraspionage. De kunde ju inte heller offentligt klaga eftersom IB inte fanns. Passiviteten vid IB avslöjandet säger nog en hel del om detta. När säpo uttryckte synpunkter kunde IB utnyttja sina SAP kontakter för att svartmåla Säpo och utpeka dem som Palmes och SAP:s fiender. Det hade ju stor vana av att rapportera med fantasi. Så hamnade då Holömer som Säpochef vilket var en katastrof. Han skulle samordna dvs i praktiken underordna Säpo till IB under POLITISK kontroll. Det är kanske inte riktigt värdigt en demokrati men det är lätt att bli maktfullkomlig med långt säkert maktinnehav kanske. Med tanke på resultaten och att IB avslöjades blev det nog ganska turbulent, senare
Uppenbarligen var det också så att t ex Stasiinformatörer som Säpo hittades togs över av IB som försökte använda dem som dubbelagenter i sin verksamhet trots att kontraspionaget låg på Säpos bord. Inte svårt att se Säpos frustration över de stasiliknande registren som fackliga ombud och deras handledare samlade in i hela tiden samt att de ansåg sig kunna trots inkompetent agerande och dåligt omdöme driva konkurrerande verksamhet inom kontraspionage. De kunde ju inte heller offentligt klaga eftersom IB inte fanns. Passiviteten vid IB avslöjandet säger nog en hel del om detta. När säpo uttryckte synpunkter kunde IB utnyttja sina SAP kontakter för att svartmåla Säpo och utpeka dem som Palmes och SAP:s fiender. Det hade ju stor vana av att rapportera med fantasi. Så hamnade då Holömer som Säpochef vilket var en katastrof. Han skulle samordna dvs i praktiken underordna Säpo till IB under POLITISK kontroll. Det är kanske inte riktigt värdigt en demokrati men det är lätt att bli maktfullkomlig med långt säkert maktinnehav kanske. Med tanke på resultaten och att IB avslöjades blev det nog ganska turbulent, senare

En annan fråga är varför Lisbet inte litade på polisen,det sägs att det berodde på attdet läckte ut vad hon sa,vilket är konstigt då hon tidigt var i "förhör" med Holmer hemma hos Ebbe!Jag har också funderat över vad det osynliga kittet är,det verkar som det spänner över höger - vänster skalan.Utrikes fråga och relationer till utlandet är av hävd en fråga där det alltid funnits breda överenskommelser och försvarsfrågor,finns det något mer område?Det konstiga här också är att Birgitta Almgren är belagd med munkavle, hon är nu stämd i domstol för brott mot tystnadsplikt!För information som finns i öppna register i Tyskland!I boken framkommer det att SÄPO inte inhämtat de viktiga dokumenten ,om jag minns rätt så har SÄPO endast inhämtat F22 korten, minst två kort till behövs för att se omfattningen av olika personer spioneri.SÄPO har pratat med några av dem på F22 listan och lämnat allt utan åtgärd.Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om SÄPO som du försvarar,är det kling och klang mentalitet?Eller något annat?
) är att ett sant PKK-spår doldes bakom ett medvetet falskt och att dessa grävdes ner samtidigt, och därmed är alla PKK-spår definitivt spårlöst försvunna - samt att Lisbet Palme antagligen är tillräckligt inblandad/informerad i MOP-fallet att återupptagna förhör med henne kan motiveras. Invändningar om detta från hennes sida, om inget annat biter, är att hon delges misstanke om skyddande av brottsling. Personliga hänsyn till henne som skadelidande brottsoffer och ställning måste tyvärr läggas åt sidan. Samt, är åtminstone jag mycket intresserad av vad Abdullah Öcalan var beredd att informera om.