2012-03-30, 14:31
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
IB gjorde jobbet och ibland ganska illa samt fördomsfullt. Rapporterna dumpades därefter på Säpo som inte riktigt alltid vare sig litade på dem eller visste vad de skulle ha dem till enligt tidigare SÄPOchefer.

Uppenbarligen var det också så att t ex Stasiinformatörer som Säpo hittades togs över av IB som försökte använda dem som dubbelagenter i sin verksamhet trots att kontraspionaget låg på Säpos bord. Inte svårt att se Säpos frustration över de stasiliknande registren som fackliga ombud och deras handledare samlade in i hela tiden samt att de ansåg sig kunna trots inkompetent agerande och dåligt omdöme driva konkurrerande verksamhet inom kontraspionage. De kunde ju inte heller offentligt klaga eftersom IB inte fanns. Passiviteten vid IB avslöjandet säger nog en hel del om detta. När säpo uttryckte synpunkter kunde IB utnyttja sina SAP kontakter för att svartmåla Säpo och utpeka dem som Palmes och SAP:s fiender. Det hade ju stor vana av att rapportera med fantasi. Så hamnade då Holömer som Säpochef vilket var en katastrof. Han skulle samordna dvs i praktiken underordna Säpo till IB under POLITISK kontroll. Det är kanske inte riktigt värdigt en demokrati men det är lätt att bli maktfullkomlig med långt säkert maktinnehav kanske. Med tanke på resultaten och att IB avslöjades blev det nog ganska turbulent, senare
Hördu Bobo,jag tycker att du ska läsa Birgitta Almgrens senaste bok.Vilken jag har hänvisat till tidigare och som väcker en del frågor.Återupprepar dem,Ledningen för VPK ville hålla koll på de mest revolutionära elementen,därför hade de en egen intern spionorganisation som gav SÄPO information om dessa personer.Frågan man ställer sig då är varför SAP envisades med en egen katläggning.
En annan fråga är varför Lisbet inte litade på polisen,det sägs att det berodde på attdet läckte ut vad hon sa,vilket är konstigt då hon tidigt var i "förhör" med Holmer hemma hos Ebbe!Jag har också funderat över vad det osynliga kittet är,det verkar som det spänner över höger - vänster skalan.Utrikes fråga och relationer till utlandet är av hävd en fråga där det alltid funnits breda överenskommelser och försvarsfrågor,finns det något mer område?Det konstiga här också är att Birgitta Almgren är belagd med munkavle, hon är nu stämd i domstol för brott mot tystnadsplikt!För information som finns i öppna register i Tyskland!I boken framkommer det att SÄPO inte inhämtat de viktiga dokumenten ,om jag minns rätt så har SÄPO endast inhämtat F22 korten, minst två kort till behövs för att se omfattningen av olika personer spioneri.SÄPO har pratat med några av dem på F22 listan och lämnat allt utan åtgärd.Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om SÄPO som du försvarar,är det kling och klang mentalitet?Eller något annat?
Citera
2012-03-30, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feedback66
Vilka kretsar är det du tänker på? Har för mig att du hintat om detta tidigare i tråden men aldrig skrivit vilka som avses. Är det t.ex. Östling du tänker på?

Tja det fanns kanske en anledning till att han anlitade ett gäng "livvakter" som knappt kunde skjuta sig själva i foten och där minst en kom att visa sig vara mördare t ex men där fanns fler som kanske inte blev så direkt öppet involverade. Som du förstår fanns det t ex många inom inte minst Säpo som avskydde karln och aven många inom åklagarkåren etc. Han fick kanske hålla sig till "enklare" sällskap. Känner det inte så mycket direkt men från källor jag litar på finns uppgifter om att Holmer hyste illustra kontaktnät och inom fyra väggar gav uttryck för åsikter som knappast var socialdemokratiska även sådana han kände och hade nån liten klubb med . Ringen och ringens vänner varav flera från tiden han mörklade åt IB.
Citera
2012-03-30, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Ja, eller hur?

Just precis. Varför skulle de då ta till drastiska åtgärder? Man skall också ha klart för sig att Israel kanske hade lite fnurror på tråden eftersom det just i denna veva utspelades ett spionagedrama där Mossad spionerat på hemlig Amerikansk militärteknik och en amerikan åtalades för och erkänd sin medverkan så det kan ha varit svårt för dem att lobba mot OP via dem.
Citera
2012-03-30, 15:14
Medlem
MBoudines avatar
Min slutsats i teoretiserandet (med stor risk att återuppväcka vissa debattörers ringaktning ) är att ett sant PKK-spår doldes bakom ett medvetet falskt och att dessa grävdes ner samtidigt, och därmed är alla PKK-spår definitivt spårlöst försvunna - samt att Lisbet Palme antagligen är tillräckligt inblandad/informerad i MOP-fallet att återupptagna förhör med henne kan motiveras. Invändningar om detta från hennes sida, om inget annat biter, är att hon delges misstanke om skyddande av brottsling. Personliga hänsyn till henne som skadelidande brottsoffer och ställning måste tyvärr läggas åt sidan. Samt, är åtminstone jag mycket intresserad av vad Abdullah Öcalan var beredd att informera om.
Senast redigerad av MBoudine 2012-03-30 kl. 16:12.
Citera
2012-03-30, 15:25
Bannlyst
Citat:
Just precis. Varför skulle de då ta till drastiska åtgärder? Man skall också ha klart för sig att Israel kanske hade lite fnurror på tråden eftersom det just i denna veva utspelades ett spionagedrama där Mossad spionerat på hemlig Amerikansk militärteknik och en amerikan åtalades för och erkänd sin medverkan så det kan ha varit svårt för dem att lobba mot OP via dem.

Nä, jag ger upp nu. Jag begriper inte ens vad det är du försöker insinuera. "Svårt för dem att lobba mot OP via dem"? Israel och USA har väl alltid varit ganska goda vänner med eller utan spionincidenter sinsemellan. Att stater "snor" information av alla de slag kors och tvärs (och även från vänner) är nog mer eller mindre vardagsmat. Palme var också en god vän med dina "dem". Det fanns ingen anledning för dem att lobba mot OP. Inte ens om Palme stoppade vapenleveranser med sina egna händer. Vapen tillverkas trots allt i fler länder än i Sverige

Intressant artikel från Sydsvenskan om tysk säkerhetspolis, by the way.

http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/rdquofragan-ar-hur-sapo-gorrdquo/
Senast redigerad av Flaxx08 2012-03-30 kl. 15:34.
Citera
2012-03-30, 15:32
Medlem
Citat:
Och själv anser jag att det är helt ologiskt att du ständigt återkommer till och uppehåller dig vid gamla IB och Birger Elmér, eftersom mordet på Palme skedde 1986, fyra år efter Elmér slutade och fyra år efter det att gamla IB/GBU omorganiserades och bytte namn till SSI.

Jag har förklarat exakt hur det låg till men du kan visst inte hålla dig till annat än lögner och smutskastning. Jag tror att ingen annat har en så komplext balanserad bild av sakers ordning.

När det gäller att skilja på olika delar av underrättelsetjänsten förstår nog alla vem av oss som har kunskap och balans och vem som hittar på och googlar untan hjärnkontoret inkopplat.

Allt har en historia och det är poängen. Arvet från IB tiden är viktigt och förklarar mycket som den förvirring som de hejdlösa attackerna på senare Säpochefer ger uttryck för.

Jag har förklarat detta med stor detaljer och komplexitet. Elmer var borta visst men vem var det som stod bakom t ex Lingärdes uppgifter enligt denne själv om inte just Elmer. IB tiden var för djävlig.... liksom Holmers tid som Säpochef framför all på grund av att det var klåpare och gubbar som hittade på saker. Donald och hans kollegor satt på Tennstopet och antecknade i koder om journalisters kontakter och hela krogen skattade åt den då de trodde att de var inkognito. Efter en kväll överlade de i Chambre separé inte långt från Tennstopet. De måste platsa bland historiens sämsta spanare.

När du säger att IB gick över till SSI visar du att du inte vet mer än du kan googla. Det var mera komplext och mycket känsligt. T ex har ända till Frånstedt tog bladet från munnen det varit helt okänt att det fanns två grupper som hade mycket märkliga uppdrag. DEt är kalrt intressant att titta på. Men farligt tråkigt osv.

När IB avslöjades gjorde omorganisationer där Säpo tvingades härbärgera en del av det överblivna packet som inte gick i annan sold. Andra gick till uppdrag för SSI och annat. Ebbe och Holmer kände dessa tomtar väl och hade varit intensivt inblandade i inte minst mörkläggningarna. I takt med att sådana som Ebbe och Holmer hamnat i bakvatten samverkade dessa nätverk på ett konspiratoriskt sätt mot de nya herrarna som T ex Näss men också med att sprida skit om OP och hade viss frihet eftersom en del som på pappret var Säpo egentligen var under ÖB:s ledning med ganska litet utbyte och insyn. PKK "säpopoliserna" Kegö och Barrling har jag också varit inne på.

Det som är så märkligt i Palmemordets efterspel är att dessa som föraktade och till och med hatade OP engagerade sig på olika håll i utredningen med som vi vet idag rena fantasispår, olagliga metoder, hot, och förtal med fantasifulla anklagelser mot de som inte tog rygg på deras spår.

Det råder väl ingen tvekan om att Holmers eget Magnum Force var en extremt konstig företeelse där han smorde kompisar som sket i lagar och hade rent Naziztiska sympatier.

Sedan har vi alltså historiska och personliga kopplingar till folk i dessa kretsar som agerat i olika villospår där kontakterna kan spåras bak till inte IB utan en liten klick från Bakgården av IB.

Det är mönstret i en förenklad förklaring och försöker du förneka dessa kopplingar är du ute i rymden och cyklar.

Du gräver dig längre och längre ner i dyn pojken. Ju för du inser att di inget har att vinna på fler korkade inlägg desto bättre!
Citera
2012-03-30, 15:42
Bannlyst
Citat:
Jag har förklarat exakt hur det låg till men du kan visst inte hålla dig till annat än lögner och smutskastning. Jag tror att ingen annat har en så komplext balanserad bild av sakers ordning.

När det gäller att skilja på olika delar av underrättelsetjänsten förstår nog alla vem av oss som har kunskap och balans och vem som hittar på och googlar untan hjärnkontoret inkopplat.

Allt har en historia och det är poängen. Arvet från IB tiden är viktigt och förklarar mycket som den förvirring som de hejdlösa attackerna på senare Säpochefer ger uttryck för.

Jag har förklarat detta med stor detaljer och komplexitet. Elmer var borta visst men vem var det som stod bakom t ex Lingärdes uppgifter enligt denne själv om inte just Elmer. IB tiden var för djävlig.... liksom Holmers tid som Säpochef framför all på grund av att det var klåpare och gubbar som hittade på saker. Donald och hans kollegor satt på Tennstopet och antecknade i koder om journalisters kontakter och hela krogen skattade åt den då de trodde att de var inkognito. Efter en kväll överlade de i Chambre separé inte långt från Tennstopet. De måste platsa bland historiens sämsta spanare.

När du säger att IB gick över till SSI visar du att du inte vet mer än du kan googla. Det var mera komplext och mycket känsligt. T ex har ända till Frånstedt tog bladet från munnen det varit helt okänt att det fanns två grupper som hade mycket märkliga uppdrag. DEt är kalrt intressant att titta på. Men farligt tråkigt osv.

När IB avslöjades gjorde omorganisationer där Säpo tvingades härbärgera en del av det överblivna packet som inte gick i annan sold. Andra gick till uppdrag för SSI och annat. Ebbe och Holmer kände dessa tomtar väl och hade varit intensivt inblandade i inte minst mörkläggningarna. I takt med att sådana som Ebbe och Holmer hamnat i bakvatten samverkade dessa nätverk på ett konspiratoriskt sätt mot de nya herrarna som T ex Näss men också med att sprida skit om OP och hade viss frihet eftersom en del som på pappret var Säpo egentligen var under ÖB:s ledning med ganska litet utbyte och insyn. PKK "säpopoliserna" Kegö och Barrling har jag också varit inne på.

Det som är så märkligt i Palmemordets efterspel är att dessa som föraktade och till och med hatade OP engagerade sig på olika håll i utredningen med som vi vet idag rena fantasispår, olagliga metoder, hot, och förtal med fantasifulla anklagelser mot de som inte tog rygg på deras spår.

Det råder väl ingen tvekan om att Holmers eget Magnum Force var en extremt konstig företeelse där han smorde kompisar som sket i lagar och hade rent Naziztiska sympatier.

Sedan har vi alltså historiska och personliga kopplingar till folk i dessa kretsar som agerat i olika villospår där kontakterna kan spåras bak till inte IB utan en liten klick från Bakgården av IB.

Det är mönstret i en förenklad förklaring och försöker du förneka dessa kopplingar är du ute i rymden och cyklar.

Du gräver dig längre och längre ner i dyn pojken. Ju för du inser att di inget har att vinna på fler korkade inlägg desto bättre!

Du påstår att stackars SÄPO skulle ha tvingats överta arbetsgivaransvaret för sina gamla spioner från IB? Läs Gunnar Ekbergs bok om du inte har gjort det. Han gick ju in i reklambranschen för egen maskin efter uträttat värv inom den militära underrättelsetjänsten. Farsan öppnade ett café. Och sedan var det slut på hemlighetsmakeriet från kalla kriget.

Jag ville bara avsluta diskussionen med dig Boboslacke med att berätta farsans favorithistoria:

" Det var under andra världskriget. Ett transittåg på väg mot Norge fullt med tyska soldater hade stannat i Krylbo. Soldaterna var förbjudna att kliva ner på perrongen, eftersom man inte ville reta upp ortsbefolkningen mer än nödvändigt. Men trots förbudet så öppnade en tysk officer dörren och klev ner på perrongen. Den elegante officeren tände nonchalant en cigarett och drog ett bloss. Då ropade en kortvuxen, uniformsklädd dalkarl åt tysken att genast släcka cigaretten och gå ombord på tåget igen. Tysken flinade och låtsades inte förstå. Den lille dalkarlen upprepade ordern till tysken som fortfarande vägrade förstå, Då gick slutligen den lille soldaten fram till officeren, körde in bajonettspetsen i magen på honom och fick upp den jäveln på tåget igen."

Den historien är IB för mig och kommer så förbli till du kommer med bevis om annat, Boboslacke.
Senast redigerad av Flaxx08 2012-03-30 kl. 15:56.
Citera
2012-03-30, 15:43
Medlem
Citat:
Boboslacke- Och det var då också ett j-a tjat från din sida om att din tystnad är till salu. Är du fattig eller?

Fattar du inte att jag driver med ditt livliga intellekt.

Som sagt, vill man hindra den boll som är i rullning så hjälper det inte mycket att leka den lek du försöker leka. Så har det varit de sista åren. Vad som än har anförts så inser nog majoriteten idag att det är en mörkläggning, att CP ej är inblandad, att det intressanta som tillkommit tillkommit i den debatt som tog fart efter Walls och Jallais böcker är det som bör följas. Det är helt kontraproduktivt ochh försöka fortsätta in looserstrategi som den du företräder. Det har inte fungerat och kommer inte att fungera.

Du äger helt enkelt inte sakargumenten och är för dålig på att använda personargumentering.

Ända sättet är nog i sådant fall ett förskott på belöningen men jag är å andra sidan säker på att inte du eller någon annan av sabotörerna går iland med det. Alltså är ni kokta som kräftor i augusti ;=)

Och det är inte slut... jag lovar!
Citera
2012-03-30, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Det är tydligen som vanligt en komplicerad historia. Själv har jag grävt en del i LeWinter, och är inte alls säker på att han är desinfo (men inte heller säker på motsatsen). Just nu 60/40 att han är trovärdig...klent med andra ord.

Leopold har ju gjort mycket jobb kring LeWinter men jag kan inte säga att jag delar hans bestämda uppfattning ialla fall inte ännu.

Hur kan du ha studerat detta utan att förstå vilka han jobbade för? Du vill intenens ta upp möjligheten? Varför?

Citat:
och källkritik är en av mina huvudgrenar, read my lips...

Hmm det var ju ett värt argument.

Citat:
Näss tror jag själv var en av hjärnorna bakom MOP, men det finns ju många uppfattningar om det.

Åter en som "tror" rakt ut i luften utan att kunna argumentera för det.... På vilket sätt slår det logik och fakta?

PASS!

Citat:
Själv tror jag Näss var drivande bakom MOP men att Algernon mer var en olycklig själ som råkat hamna på fel plats vid fel tillfälle och inte kunde ta sig ur.

Återiegen "tro" utan sakargumentation.....

Pass igen! Var vill du komma utan att sakargumentera? Det är väl inte så att du försöker bygga upp en fasad av kuskap av att publicera massor med dokument som en bakgrund för att sälja in din tro som vi sedan skall tro beror på din oerhörda sakkunskap och den granskning du gjort.

Redovisa då den granskningen....

Jag tror som jag sagt tidigare att Ebbe och Holmer bara var duktiga idioter.

Tredje gången i samma inlägg du "tror" som argument. Bärjar ana ett mönster

"Man måste allt vara bra snurrig" va e detta????

Citat:
Känns manipulerande, och det lyser igenom ett kraftiga återkommande försvarande av SÄPO samt ett huggande på polisspåret (som ju inte är ett definierat spår utan som betyder 100 olika saker för hundra olika personer här.)

Men du kan inte mena att dessa inkonsekveta fantarsiteorier skall få stå oemotsagda eller att troll som Utredaren och andra som vi sett gott om inte skall demaskeras.

Personargumentet att jag (nej nu "tror" du inte denna gång.... Tack för variationen) utan "känner" att det är manipulerande.

Citat:
Som sagt spåret runt nato dokumentet har en glasklar logik och integritet. Därmed inte sagt att det är sant. Men uppgifterna kommer från flera olika håll och det verkar inte troligt att de är koordinerade.

Tro igen eller bara trött. Politsikt sett finns ingen glaskar logik i detta och du hoppar över allt som talar emot. Dokumentet i sig har flera saker som gör att det kan ifrågasättas. Någon tro om ett Scenario där man skulle tvingat denne till det han gjorde som straff är lite för långsökt.

PS

LeWinter jobbade vid denna tid för den som betalade.
Han hade samma arbetsgivare som Ekberg hos olika täckföretag.

Som en parentes. Detta med att Natodokumentet dyker upp från flera källor är inget som i detta fall styrker autenciteten. Det är ju bara olika personer som läst samma publicering av samma teorier och integrerat dem med sin egen teori. Ett av t ex Jallais misstag. Men vi gör alla misstag.

Både du och han kanske borde ta fram era forskarkunskaper kring det dokumentet. Jag är säker på att ni med mindre tro och mera faktisk analys kommer att komma till slutsatsen att det är manipulerade uppgifter.

Jag är säker på att du kan argumentera bättre än att uttrycka din tro och klarar av att bena ut det bättre efter ett djupt andetag eller ett glas Sauternes
Citera
2012-03-30, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Hördu Bobo,jag tycker att du ska läsa Birgitta Almgrens senaste bok.Vilken jag har hänvisat till tidigare och som väcker en del frågor.Återupprepar dem,Ledningen för VPK ville hålla koll på de mest revolutionära elementen,därför hade de en egen intern spionorganisation som gav SÄPO information om dessa personer.Frågan man ställer sig då är varför SAP envisades med en egen katläggning.

Jovisst. Motsättningarna i det avseendet ledde ju till att sovjetkomunisternas anhängare försökte kuppa och bli det riktiga VPK som APK. Helt säkert vet jag att det i VPK, SSU och i Palestinagrupper etc fanns folk som inte var infiltratörer direkt kanske men uppgiftslämnare som rapporterade med balanserat och korrekt om folk med våldstendenser och farliga kontakter än det som IB presterade vilket säkert uppskattades.

Det var trots allt till största delen engagerade, godhjärtade men kanske naiva och fridsamma människor lång från den sagovärld Ekberg målade upp av säkerhetshot och terrorister och facit finns ju att det var så fast han och hans vänner inte vill acceptera det.

Citat:
Jag har också funderat över vad det osynliga kittet är,det verkar som det spänner över höger - vänster skalan.Utrikes fråga och relationer till utlandet är av hävd en fråga där det alltid funnits breda överenskommelser och försvarsfrågor,finns det något mer område?

Bra fundera vidare.... kan det vara något starkt som skär rakt igenom de olika partierna där Partitillhörigheten är mindre väsentlig än ett gemensamt intresse? I visssa fall att delta och hjälpa i andra fall att mörklägga de som redan skett som man inte var enig med men som man heller inte önskade skulle avslöjas.
Citera
2012-03-30, 16:46
Medlem
hehehos avatar
gäsp, då får det bli ignore igen då...

en helt annan sak. Man har senaste åren haft stor framgång med att kolla åtkomstloggarna på hemliga personakter eller andra filer. Tex steg intresset för Oswalds akt några 100 ggr veckorna innan kennedy mordet. Varför? vem visste vad. I fall akten är borta kan loggarna ha mycket information.
Mönstret är återkommande tom för kaparna innan 9/11.

Så snälla LGWP gör lite analys av loggarna veckorna innan palmemordet medan du har passworden kvar...

Skål!
Citera
2012-03-30, 16:48
Medlem
Citat:
Nä, jag ger upp nu. Jag begriper inte ens vad det är du försöker insinuera. "Svårt för dem att lobba mot OP via dem"? Israel och USA har väl alltid varit ganska goda vänner med eller utan spionincidenter sinsemellan. Att stater "snor" information av alla de slag kors och tvärs (och även från vänner) är nog mer eller mindre vardagsmat. Palme var också en god vän med dina "dem". Det fanns ingen anledning för dem att lobba mot OP.

Ja du min herre du har alltså inte djupare kunskap än så. Israelerna var det som hade något att oroa sig för om OP skulle bli generalsekreterare. De hade motiven. Hade de viljan? Ändå utelämnas de som potentiella misstänkta och det byggs teorier om att CIA skulle mörda OP för att hindra det när det kunde lägga veto. Kanske var också klimatet lite för frostigt för att jänkarna skulle vika sig för påtryckningar att göra så för Israels skull.

Som sagt med fakta och lite balanserad bild kan andra saker framträda än propagandabildernas svartvita.

Slutsatsen är alltså.

Det är svårt att se CIAs och USAs motiv för att mörda OP rent konkret och det finns i sådant fall andra med mycket trovärdigare motiv som det uppenbart är för hett att ens nämna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in