Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
Det han sagt är främst att han vill se ett omtag av utredningen från början, inte hela utredningsmaterialet igen var han snabb med att påpeka när en person uttalade sig att det skulle ta många år att tröska igenom allt material. Det är 99% som inte är användbart idag eller inte leder någonvart. Jag tror PKK-spåret och Öcalan är ett av de spåren man inte behöver tröska mer i. Även Christer Petterssonspåret tror jag kan läggas åt sidan.
Det är så fruktansvärt enkelt att 99% av materialet är antingen är tokar som fantiserar eller material som tröskats fram i ivern att sätta dit CP: Av den återstående procenten är en del känt och mycket lite skyddat av sekretessen. Säpos PM ... några helmigstämplade förhör.... Kanske skulle ett omtag också titta igenom de ursprungliga vittnesmålen och få en andra uppfattning kring det tekniska.
Däri ligger problemet. Jag tror helt enkelt att PU precis som de som utredde DC3 and, Estonia, Skotten i Afganistan är sådana som är beredda att skydda vissa saker och ljuga utan att blinka. Vi vet alltså redan att PU inte är att lita på och att de ljugit dramatiskt i andra sammanhang.
Kanske har saker inte riktigt kommit fram där också?T ex hur många korrekta identifieringar tror ni de faktiskt gjorde i Thailand? Vet bland anant att det klantades någon fruktansvärt med dna-prover etc.
GW kan dock inte offentligt säga att den nuvarande Palmeutredningen är mörkläggare men det skulle bli lika uppenbart som det var när Sonny blåjög om Afganistanskotten om någon ... nästan vem som helst.. skulle få tillgång till det material som undanhållits offentligheten och slutsatserna man kan dra av det.
De åtal som då skulle kunna följa för dem som mörklagt kanske skulle skaka samhället mer än själva mordet gjorde. Vilka spår man skulle följa tror jag är lätt att se om man får tillgång till materialet sedan är det nog bara en tidsfråga och fråga om vem man skulle kunna åtala för själva mordet.