2012-03-08, 08:14
Medlem
zorzes avatar
Vill lägga in en brasklapp angående Lisbets påskjutning, så tror jag att det är en efterhandskonstruktion ,hon har fått hjälp i detta att få hål på kappan ,skälet kan vi spekulera om, men det kan handla om att det finns skillnader i att ha varit vittne eller vara målsägande rent juridiskt.

Om jag inte minns fel så säger hon inget om att det bränner till på ryggen i de första förhören,att kulan går igenom kappan på det sättet låter helt otroligt i mina öron.Det troliga är just att påskjutningen av henne, är ingen påskjutning.Vet någon vilka vägar hennes kappa har tagit efter mordet,när lämnades den in för analys etc.vem tog hand om kappan efteråt?

Det mest intressanta är att hennes vittnesmål görs hemma,HEMMA,hos Ebbe tillsammans med Holmer.Måste påminna om detta.
Citera
2012-03-08, 08:53
Medlem
När det gäller LP; Läs gärna Lena Anderssons "Förnuft och högmod", kapitlet "Elementär induktion" s. 177-187.
Citera
2012-03-08, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze
Vill lägga in en brasklapp angående Lisbets påskjutning, så tror jag att det är en efterhandskonstruktion ,hon har fått hjälp i detta att få hål på kappan ,skälet kan vi spekulera om, men det kan handla om att det finns skillnader i att ha varit vittne eller vara målsägande rent juridiskt.

Om jag inte minns fel så säger hon inget om att det bränner till på ryggen i de första förhören,att kulan går igenom kappan på det sättet låter helt otroligt i mina öron.Det troliga är just att påskjutningen av henne, är ingen påskjutning.Vet någon vilka vägar hennes kappa har tagit efter mordet,när lämnades den in för analys etc.vem tog hand om kappan efteråt?

Det mest intressanta är att hennes vittnesmål görs hemma,HEMMA,hos Ebbe tillsammans med Holmer.Måste påminna om detta.

jag tror att den omständigheten ska undersökas.

men det går nog att förklaras med Ebbe Carlssons oerhört märkliga inflytande över socialdemokratin, rättsväsendet och polismästare Hans Holmér (både Holmér och Ebbe var kända homofiler).

Förhållandet mellan Ebbe Carlsson och Anna-Greta Leijon har aldrig helt retts ut, och är något som fortfarande omfattas av den berömda svenska självcensuren.

så även om förhöret med Lisbet är underligt så är det nog tyvärr bara symptomatiskt för den slemmigt bögiga atmosfär som rådde i de innersta kretsarna av S-polisen-säk under mitten av 80-talet.

utan klåparna Ebbe och Hasse Holmér så hade sannolikt mordet varit löst enligt min mening.

med sin svårslagna kombination av inkompetens, homofili, deckarromantik och nepotism så saboterade de alla seriösa försök att lösa mordet. (Fantombild? PKK-spår? Livvakter?)
Citera
2012-03-08, 09:55
Medlem
TinFoilBobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
men jag har en idé att datum spikades flera år innan och synkroniserades med återkomsten av Halleys komet.

Halleys komet har inget med mordet på Olof Palme att göra. Varför en frisk människa frivilligt skriver sådan här dynga är ju bara hemskt tragiskt. Krya på dig. Ignore.
Citera
2012-03-08, 10:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Rätten faller inte undan för krångliga divor och vad Lisbet Palme haft för självbild i trovärdighetsfrågan tar rätten ingen hänsyn till. LP är sak- och målsägare och ska åläggas vittnesed. Många höjda ögonbryn och skriverier i pressen vid uppgiften att Lisbet Palme vägrat vittna under ed. Tror det finns en annan förklaring än att LP känt sig stött och förorättad av att inte bli trodd på sitt ord - nämligen att hon vet att Christer Petttersson inte är den person hon såg på mordplatsen med en revolver i handen. LP ville undvika att begå mened, det är den enda logiskt rimliga förklaringen.

Det intressanta är naturligtvis inte att Lisbet Palme vet att hon vid vittneskonfrontationen pekade ut fel person - utan varför hon gjorde det. En person som berömmer sig av oantastlig integritet pekar inte mot bättre vetande ut fel person vid en vittneskonfrontation hur som helst, någon måste ha förmått henne att göra det. Vem ? Varför ?

Nytt pinsamt svammel från din sida!
Du får det att framstå som om fru Palme högst medvetet drar till med simpla lögner när
hon pekar ut CP. Du beskyller henne för att ljuga alltså.
Vad har du på fötterna för att kunna hävda något sådant?
Jävla uselt förtal och ingenting annat, lilla konspirationsnisse där!
Citera
2012-03-08, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nytt pinsamt svammel från din sida!
Du får det att framstå som om fru Palme högst medvetet drar till med simpla lögner när
hon pekar ut CP. Du beskyller henne för att ljuga alltså.
Vad har du på fötterna för att kunna hävda något sådant?
Jävla uselt förtal och ingenting annat, lilla konspirationsnisse där!

Ett gott råd: sätt iesho och MBoudine på ignore. då kommer den här tråden att kännas bra mycket mer konstruktiv.
Citera
2012-03-08, 11:22
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusEnhorning
Vilka uppgifter mer exakt är din uppfattning att Abdullah Öcalan sitter på, och som just "kan vara av intresse för att bringa klarhet" i Palmemordet?

Abdullah Öcalan betraktades som en stor ledare av kurder/PKK, tillräckligt stor att man inte vågade avrätta honom med risk för martyrskap och upptrappning av konflikten mellan Turkiet och kurderna. Ungefär som att amerikanerna efter Japans kapitulation 1945 inte vågade röra Hirohito, Kejsaren som japanerna betraktade som mer Gud än människa.

Jag tror Öcalan antingen kände till vad som låg i pipen för Olof Palmes räkning, eller omedelbart efter attentatet fick reda på eller tog reda på detaljer som han var intresserad av, och det borde vara att veta vilken del inom PKK som var inblandad och kanske t.o.m. namnet på GM. Möjligen också vilka befäl inom PKK det kunde löna sig att tala med.
Citera
2012-03-08, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorze

Du har helt rätt där att Holmer och Ebbe började styra ett nyckelvittne helt utan dokumentation direkt efter mordet vilket gett till ett efter hand muterande vittnesmål. Notera att samma sak sker med sonens vittnesmål från Grand. Grandmannens signalement följer utredningens misstänkta från "sydländskt" utseende via Kurder till slutligen Chrille P. Synnerligen dramatiska förändringar i innehåll som Holmer får fram i odokumenterade förhör. På samma sätt jobbar den kvinnliga åklagare som drev hela Petterssonspåret och blev rikligt lönad.

Frågan är om de var drivna att leda vittnen eller om de påverkade dem sas offline.

Det där med kulorna tror jag inte att du utan sakkunskap skall spekulera om. Om det skulle vara påhitt är det alldeles för komplext att hitta på och icensätta alltså är det korrekt.

Du svajar visst åt alla håll du min vän Förvirrad eller är det syftet
Senast redigerad av boboslacke 2012-03-08 kl. 12:00.
Citera
2012-03-08, 11:59
Medlem
Citat:
Abdullah Öcalan betraktades som en stor ledare av kurder/PKK, tillräckligt stor att man inte vågade avrätta honom med risk för martyrskap och upptrappning av konflikten mellan Turkiet och kurderna. Ungefär som att amerikanerna efter Japans kapitulation 1945 inte vågade röra Hirohito, Kejsaren som japanerna betraktade som mer Gud än människa.

Jag tror Öcalan antingen kände till vad som låg i pipen för Olof Palmes räkning, eller omedelbart efter attentatet fick reda på eller tog reda på detaljer som han var intresserad av, och det borde vara att veta vilken del inom PKK som var inblandad och kanske t.o.m. namnet på GM. Möjligen också vilka befäl inom PKK det kunde löna sig att tala med.

Det är ren desinformation planterad av vår illustre vän på Cypern via turkiska journalister. Frågan är på uppdrag av vilken av sina olika uppdragsgivare gjordes det. Eller var det hans eget påhitt? Det fanns ju detaljer av karaktär som enbart en underrättelsetjänst kan ha tillgång till med för att göra det lite trovärdigare. Exakt samma sak hände med de snabbt glömda PLO:spåren som sjösattes tämligen omgående. De kontrollerades då de innehöll uppgifter som bara en insatt eller en en underrättelsetjänst kunde känna till.
Citera
2012-03-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn

Det han sagt är främst att han vill se ett omtag av utredningen från början, inte hela utredningsmaterialet igen var han snabb med att påpeka när en person uttalade sig att det skulle ta många år att tröska igenom allt material. Det är 99% som inte är användbart idag eller inte leder någonvart. Jag tror PKK-spåret och Öcalan är ett av de spåren man inte behöver tröska mer i. Även Christer Petterssonspåret tror jag kan läggas åt sidan.

Det är så fruktansvärt enkelt att 99% av materialet är antingen är tokar som fantiserar eller material som tröskats fram i ivern att sätta dit CP: Av den återstående procenten är en del känt och mycket lite skyddat av sekretessen. Säpos PM ... några helmigstämplade förhör.... Kanske skulle ett omtag också titta igenom de ursprungliga vittnesmålen och få en andra uppfattning kring det tekniska.

Däri ligger problemet. Jag tror helt enkelt att PU precis som de som utredde DC3 and, Estonia, Skotten i Afganistan är sådana som är beredda att skydda vissa saker och ljuga utan att blinka. Vi vet alltså redan att PU inte är att lita på och att de ljugit dramatiskt i andra sammanhang.

Kanske har saker inte riktigt kommit fram där också?T ex hur många korrekta identifieringar tror ni de faktiskt gjorde i Thailand? Vet bland anant att det klantades någon fruktansvärt med dna-prover etc.

GW kan dock inte offentligt säga att den nuvarande Palmeutredningen är mörkläggare men det skulle bli lika uppenbart som det var när Sonny blåjög om Afganistanskotten om någon ... nästan vem som helst.. skulle få tillgång till det material som undanhållits offentligheten och slutsatserna man kan dra av det.

De åtal som då skulle kunna följa för dem som mörklagt kanske skulle skaka samhället mer än själva mordet gjorde. Vilka spår man skulle följa tror jag är lätt att se om man får tillgång till materialet sedan är det nog bara en tidsfråga och fråga om vem man skulle kunna åtala för själva mordet.
Citera
2012-03-08, 12:27
Medlem
Citat:
Personer som begåvats med normalt sunt förnuft och med sinne för logiskt tänkande hyser hälsosam misstro när GW klurat färdigt och uttalar sig. GW är en välhonorerad pellejöns och en underhållande deckarförfattare med insikt i RPS organisation, men han är inte i närheten av att lösa mordet på Olof Palme eller hitta dennes baneman.

Vem som är jönsen i det sammanhanget låter vi vara osagt frånsett att det inte är GW. Kanske nån som antingen drömmer ihop saker eller som svingar i alla riktningar. Jag är helt säker på att GW pekar ut en person på ett sätt som bara denne förstår av ett genomtänkt skäl. Jag har också en uppfattning om vem denne är. Han har haft många år på sig och valde att släppa på förlåten vid ett noga genomtänkt ögonblick. Inte den som bara pladdrar direkt.
Citera
2012-03-08, 12:29
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmspanarn
Leif GW Persson är inte alls en pellejöns, utan en skarptänkt 67 årig gubbe med för stor mage och käpp, som han använder för en skada i höften. Däremot har han inte lösningen på Palmemordet, utan liksom oss andra teorier om i vilka kretsar mordet kanske planerades och utfördes. Det som skiljer oss från GW Persson förutom åldern (för många av oss) är att han arbetat 40 år inom och i närheten av den svenska polisen och känner till väldigt många inom den yrkeskåren. Han kan säkert namnet på många inom polis, militär och kanske även vissa säkerhetstjänstfolk som han anser kapabla att kunnat utföra Palmemordet. De kan han inte säga i TV men skulle Palmegruppen vilja fråga honom om hans teorier på ett seriöst sätt och hans kännedom så skulle han kanske kunna tänka sig att bistå med den expertkunskap han besitter. GW Persson har aldrig använts av Palmeutredarna. Han är kriminolog och ska inte ses som en mordutredare. Snarare är han brottsanalytiker och har stor kännedom om vanliga kriminella beteenden. Han har ju noga påpekat att även det han säger om Palmemordet är gissningar från hans sida. Han ger förslag på en struktur för att söka efter gärningsmannen, senast nu beskrev han vad en 357 Magnum innebar för vapentyp, föreslog att det troligen var ett långpipigt vapen då de ballistiska undersökningarna talade för det.

Det han sagt är främst att han vill se ett omtag av utredningen från början, inte hela utredningsmaterialet igen var han snabb med att påpeka när en person uttalade sig att det skulle ta många år att tröska igenom allt material. Det är 99% som inte är användbart idag eller inte leder någonvart. Jag tror PKK-spåret och Öcalan är ett av de spåren man inte behöver tröska mer i. Även Christer Petterssonspåret tror jag kan läggas åt sidan.
LGWP är en pellejöns, möjligen medelmåttigt skarsinnig och hans teorier om mordgåtor som är mer komplicerade än missbruksrelaterade kniv- och yxmord bär aldrig mot en lösning, får GW konsultativ del i en utredning och hans GM-profilerande tas på allvar är utredningen dömd att leda fel. OT, men dock signifikativt för GW är hans GM-profilerande i Da Costa-fallet som till slut landade i att GW projicerade två alternativ; en polsk slaktare eller en van jägare som styckat kroppen hemma i badkaret och transporterat likdelarna till rättsläkarstationen i Solna. Hårresande och diskvalificerande slutsatser.

Att känna personer inom polis, militär och säkerhetstjänst till namn och grad och organisationerna är ovidkommande, och vapentyper avsedda för lång/kort pipa och vilket alternativ som användes mot OP är precis lika ointressant, aldrig så god kunskap om detta har ingenting med lösningen av mordet på Olof Palme att göra. Finns det inte en tråd för vapenintresserade ?
Senast redigerad av MBoudine 2012-03-08 kl. 12:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in