2012-03-30, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
gäsp, då får det bli ignore igen då...

en helt annan sak. Man har senaste åren haft stor framgång med att kolla åtkomstloggarna på hemliga personakter eller andra filer. Tex steg intresset för Oswalds akt några 100 ggr veckorna innan kennedy mordet. Varför? vem visste vad. I fall akten är borta kan loggarna ha mycket information.
Mönstret är återkommande tom för kaparna innan 9/11.

Så snälla LGWP gör lite analys av loggarna veckorna innan palmemordet medan du har passworden kvar...

Skål!

Kan det inte vara så enkelt att man före 911 då det fanns uppgifter att något odefinierat skulle hända så gjorde man lite extraslagningar kring en vidare grupp än de man hårdast övervakade och sak samma att man gjorde slagninger i vidare kretsar även i samband med Kennedys resa. Här fanns ju en hel del av de exilkubanska opponenterna och Oswald hade bott i Sovjet. Problemet är ju att man inte ser hela bilden med vilka andra man gjort slagningar på.

Det är nog inte så ovanligt. T ex den franske terroristen som just sköts hade man koll på att han varit utomlands men hade inte fått de signaler som föranledde akuta åtgärder. Om Israels t ex försvarsminister skulle komma på ett officiellt besök skulle det säkert av den anledningen göra ett antal slagningar på denne och minsta misstanke skulle leda till ökat intresse. Man söker mönster. Och där är de små konspiratörerna svåra att hitta och värdera.

Det är problemet i det moderna samhället. Det finns många potentiella hot och man går på vissa konkreta indikationer av en viss amplitud för att avgöra vad man skall hålla större koll på men just ensamma aktörer eller små grupper kan glida igenom det nätet.

Men som sagt begränsar man synfältet tillräckligt så ser man inte de större sambanden utan bara mystiska detaljer som lätt kan övertolkas och ge upphov till efterhandskonstuktioner av allra vildaste slag. Skål!
Senast redigerad av boboslacke 2012-03-30 kl. 17:20.
Citera
2012-03-30, 17:20
Bannlyst
Bobslack - Du anklagar många av oss att tro istället för att luta oss mot fakta . Och det kanske är sant. Men då kräver jag av dig att du presenterar de fakta som du stödjer dig på då du påstår att SÄPO tvingades att överta IB:s gamla agenter. Tack på förhand!
Citera
2012-03-30, 17:26
Medlem
MBoudines avatar
boboslacke,

Långt ifrån alla har din detaljkunskap om de organisationer du nu uppehåller dig i, varken beträffande motsättningar inom dessa, inbillade eller faktiska, eller kotterier som med din logik kan kokas ner till en essens med någorlunda säkerhet har bäring mot en GM, fullgoda motiv räcker inte för att nå ända in i kaklet. Jag kan därför inte i sak argumentera mot dina antaganden, kan du sakligt argumentera mot mina ?
Citera
2012-03-30, 17:36
Bannlyst
Och du, Bobo Slacke, jag är ingen pojk men å andra sidan är du nog ingen liten blyg viol du heller. Kan man knappast vara om man ännu minns Mosebacke Monarki. Så hetsa inte upp dig för mycket, tänk på lilla hjärtat och försök vila lite i helgen. Men några stålar får du absolut inte av mig. Du får väl vänta på pensionen som alla andra i din generation.

http://www.youtube.com/watch?v=QXWtP-vzKBo
Citera
2012-03-30, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaxx08
Bobslack - Du anklagar många av oss att tro istället för att luta oss mot fakta . Och det kanske är sant. Men då kräver jag av dig att du presenterar de fakta som du stödjer dig på då du påstår att SÄPO tvingades att överta IB:s gamla agenter. Tack på förhand!

Det jag gör nu är ju att försöka få andra att lyfta blicken och se de större sammanhangen för att få ordning i de ibland kaotiska bilderna.

Med fakta menar jag att förhållanden som jag beskriver inom och mellan underrättelsetjänsterna finns dokumenterade och att man utifrån det bör göra sina analyser. Det finns saker att hitta kring detta hos Jallai (om man följer hans artiklar), i Tore F:s bok etc etc. Det är väl beskrivet att man efter att IB omorganiserats och efter Holmer (som försökte politisera Säpo eller i vart fall införa politisk kontroll) gjordes delvis lyckade försök att samordna så att man inte klev på varandras fötter och informationsutbytet blev bättre men aldrig bra. Vissa insiders säger att under Näss tid var det svängdörrar mellan delarna. Fan vet. Vi ser dock tydligt konflikten där Holmer och PKK anhängarna klagar på Näss som tycker att PKK är ett stickspår som inte skall följas vidare. DET måste anses som basfakta.

Säpo
Där fanns visserligen element från gamla tider som hade misstankar mot och antipatier mot OP men det var deras lands ledare trots att han skickat på dem puckon som Holmer vilket gjort dem yrkesmässig upprörda. Tore mfl kallar detta "de förlorade åren". Det fanns också ett uppdrag som gör att de måste hantera och ev balanserat utreda ankalgelser eller tecken på att där föreligger säkerhetsrisker. Tecken tyder på att andra grupper som kanske var missnöjda med Säpos sätt att gå till botten med detta när det gällde Palme och kanske bildades andra grupper utanför Säpos insyn för att göra detta med makternas samtycke. Enligt OF de numera beryktade grupperna? Bilden kompliceras av att en del av Säpo i praktiken var under ÖB:s befäl och man måste vara insider för att förstå komplexiteten i det. Det var alltså inte homogent och innehåller olika delar med ibland täta skott emellan. Det finns dock inget som pekar mot att de centala funktionerna konspirerat eller mörklagt i just detta fallet även om man säkert kan anklagas för annat i andra sammanhang. Tvärt om finns tydliga tecken på motstånd mot tokerierna mer eller mindre aktivt.

Underrättelsenätverk med koppling till gamla IB
I de dolda delarna inom den del som stod under ÖB och nätverk med kopplingar till vapenindustrin , AGAG, Aktionsgrupperna etc där man ser ett mönster av märklig aktivitet som måste föranleda vidare forskning för att förstå kittet och vad som skedde och vem som gjorde vad. Skulle dessa kunna som Frånstedt tror kunna ha varit inblandade i övervakning eller till och med delaktiga. Jag det är det som är frågan. Naturligtvis borde det vara önskvärt att han talade ur skägget så det klarnar men i brits på det får vi förska pussla själva och se vilka mönster som finns. Här finns det tycker jag och många andr att det finns ett visst for för att anse att det kan finnas indikationer på någon slags inblandning både i det som hände och mörkläggningen med ganska starka men inte helt klara mönster. Låt oss gå till botten där istället för att följa kallare spår. Kanske dyker det då upp även Säpofolk som kan bli intressanta i det sammanhanget?
Citera
2012-03-30, 17:58
Medlem
Citat:
Och du, Bobo Slacke, jag är ingen pojk men å andra sidan är du nog ingen liten blyg viol du heller. Kan man knappast vara om man ännu minns Mosebacke Monarki. Så hetsa inte upp dig för mycket, tänk på lilla hjärtat och försök vila lite i helgen. Men några stålar får du absolut inte av mig. Du får väl vänta på pensionen som alla andra i din generation.

http://www.youtube.com/watch?v=QXWtP-vzKBo

Vem vet .. jag kanske redan är pensionär Pension kan ju vara flexibel av olika orsaker....

Jag har inte väntat mig några pengar heller. Men man vet aldrig .. kanske kommer vi framåt den här vägen och det visar sig att jag kan förstå varför svenska folket måste hållas undan sanningen för att t ex inget gott kan komma ut av den. Skälen till en sådan märklig mörkläggning bör ju ha en viss tyngd när det lyckats så länge.

Fast är det Norrmännen får vi nog sjunga en liten sång och elda den Norska flaggan ha ha..
Citera
2012-03-30, 17:59
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Tja, jag tror faktiskt det funkade rätt så bra med IB:s dubbelagenter. I varje fram till 1982, då Birger Elmér slutade. Men vad som hände sedan och hur SSI utvecklades (bland annat under ledning av Adolf H. brorsa Bertil Lundin såvitt jag förstår?) förtäljer ju tyvärr ännu inte historien. De kan ju ha tagit ut en helt annan kompassriktning än "gamla" IB.

Tror det är viktigt att hålla isär de olika avdelningarna inom IB för att förstå organisationen.
IB/03 var inrikesspionaget uch fungerade som en paralell säkerhetstjänst med SÄPO. Det
var denna del som Birger Elmer basade över sedan 1957 och som hade sin grund i SAPO:s arbete med att hålla koll på kommunisterna i fackföreningarna. Försvarsminister Sven Andersson och ÖB:arna Swedlund,Rapp och Synnergren gav sin välsignelse för verksamheten och den hade sin bas bland socialdemokratiska ombudsmän och andra partifunktionärer. Anders Thunborg och Lars Engkvist gjorde sin militärtjänst där liksom många andra framstående sossar.

IB;s utrikesspionage var en fortsättning av det s.k. T-kontoret som organiserat svenskt spionage i utlandet under Dr Thede Palms ledning sedan 1946.
Palm tvingades bort från chefskapet av S-regeringen 1965 och ersattes med med Birger Elmer. Obekräftade uppgifter gör gällande att Olof Palme skulle varit drivande i denna process.
Trots Elmers chefsskap är det inte troligt att de många tjänstemännen som hade jobbat i T-kontoret direkt skulle bli sossekramare. Medarbetare som Carol Bennedich och gamle Säpo-bossen för ryssroteln under WW2 , Erik Lönn, är knappast några man skulle se i ett första maj-tåg.
Citera
2012-03-30, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Tror det är viktigt att hålla isär de olika avdelningarna inom IB för att förstå organisationen.
IB/03 var inrikesspionaget uch fungerade som en paralell säkerhetstjänst med SÄPO. Det
var denna del som Birger Elmer basade över sedan 1957 och som hade sin grund i SAPO:s arbete med att hålla koll på kommunisterna i fackföreningarna. Försvarsminister Sven Andersson och ÖB:arna Swedlund,Rapp och Synnergren gav sin välsignelse för verksamheten och den hade sin bas bland socialdemokratiska ombudsmän och andra partifunktionärer. Anders Thunborg och Lars Engkvist gjorde sin militärtjänst där liksom många andra framstående sossar.

IB;s utrikesspionage var en fortsättning av det s.k. T-kontoret som organiserat svenskt spionage i utlandet under Dr Thede Palms ledning sedan 1946.
Palm tvingades bort från chefskapet av S-regeringen 1965 och ersattes med med Birger Elmer. Obekräftade uppgifter gör gällande att Olof Palme skulle varit drivande i denna process.
Trots Elmers chefsskap är det inte troligt att de många tjänstemännen som hade jobbat i T-kontoret direkt skulle bli sossekramare. Medarbetare som Carol Bennedich och gamle Säpo-bossen för ryssroteln under WW2 , Erik Lönn, är knappast några man skulle se i ett första maj-tåg.

Skönt med sådana med lite koll. Det kan dock ha varit mera komplext. T ex Ekberg beskriver väl att han jobbat med båda delarna. De gick ihop ibland och där kunde sossen Göran Johansson blandas med helt andra element av ibland helt annan grundsyn. Samma mönster som Holmer och hans enturage.

Sossar och mörkblå i ohelig allians mot "upplevda hot" som inte alltid var så reella. Lite är faktiskt känt om kopplingarna och organisationen här och det fanns även KrigsIB samt AGAG och det kan finnas fler bottnar som inte uppdagats. Olika låt oss kalla det "intressegrupper" kan ha sett det som angeläget att engagera sig av olika skäl. Ka du tänka dig vilka det kan ha varit?
Citera
2012-03-30, 18:09
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Du påstår att stackars SÄPO skulle ha tvingats överta arbetsgivaransvaret för sina gamla spioner från IB? Läs Gunnar Ekbergs bok om du inte har gjort det. Han gick ju in i reklambranschen för egen maskin efter uträttat värv inom den militära underrättelsetjänsten. Farsan öppnade ett café. Och sedan var det slut på hemlighetsmakeriet från kalla kriget.

Jag ville bara avsluta diskussionen med dig Boboslacke med att berätta farsans favorithistoria:

" Det var under andra världskriget. Ett transittåg på väg mot Norge fullt med tyska soldater hade stannat i Krylbo. Soldaterna var förbjudna att kliva ner på perrongen, eftersom man inte ville reta upp ortsbefolkningen mer än nödvändigt. Men trots förbudet så öppnade en tysk officer dörren och klev ner på perrongen. Den elegante officeren tände nonchalant en cigarett och drog ett bloss. Då ropade en kortvuxen, uniformsklädd dalkarl åt tysken att genast släcka cigaretten och gå ombord på tåget igen. Tysken flinade och låtsades inte förstå. Den lille dalkarlen upprepade ordern till tysken som fortfarande vägrade förstå, Då gick slutligen den lille soldaten fram till officeren, körde in bajonettspetsen i magen på honom och fick upp den jäveln på tåget igen."

Den historien är IB för mig och kommer så förbli till du kommer med bevis om annat, Boboslacke.

Den är hämtad ur TV-serien "Någonstans i Sverige". Har för mig det är 107:an Andersson som riktar bajonetten mot tysken. Efteråt får han en flaska brännvin som uppskattning av sin kapten som spelas av Ove Tjernberg.
Citera
2012-03-30, 18:15
Medlem
zorzes avatar
Ska nu ge mig i kast med Gunnar Ekberg bok"De ska ju ändå dö" på 400 sidor och se vilka historier han fokuserar på.Blir intressant att se om det dyker upp något.

OT angående det som hände i Frankrike,som bobo tar upp , är att enl.tidningarna så hade seriemördaren förts upp på USA:s terrorist lista.Hur fransmännen hanterat detta är troligen att de släppt tankarna om honom som potentiell terrorist, men att de nu tagit tillbaka initiativet genom de olika anhållanden på 30-40personer,så de har med all säkerhet haft ett halvt getöga på olika personer som nu arresteras.
Citera
2012-03-30, 18:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Den är hämtad ur TV-serien "Någonstans i Sverige". Har för mig det är 107:an Andersson som riktar bajonetten mot tysken. Efteråt får han en flaska brännvin som uppskattning av sin kapten som spelas av Ove Tjernberg.

Fullt möjligt. Eller så hämtade manusförfattaren just den lilla historien någonstans ifrån. Spioner kan vara så gräsligt sociala och trevliga och älskar att slå sig i slang med vilket folk som helst.
Citera
2012-03-30, 18:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av danne01
Jag hoppar på din fråga här. I P3-dokumentär 2006-02-28 berättar journalisten Stig Edling i polemik med Lars Borgnäs att det inte förekommer några walkie-talkie-observationer i utredningen överhuvudtaget! Hur går detta ihop och vad är det Edling menar i inslaget med "inga observationer"?

Vidare vill jag minnas att Hans Ölvebro eller Anders Helin nämnde att walkie-talkie-tips inkommit till utredningen först efter att Holmér gått ut i media och uppmanat folk som sett walkie-talkie-män röra sig på stan att höra av sig till utredningen. Bara några få walkie-talkie-tips/-observationer (4 st?) ska ha inkommit innan Holmér gick ut i media. Jag har för mig att detta framgår i TV3:s dokumentär om polisspåret eller någon av Striptease- eller Norra magasinet-dokumentärerna.

P3-dokumentären hittar man här: http://sverigesradio.se/sida/arkiv.aspx?programid=2519&date=2006-02-28 (28 feb, ca 22:30 in i programmet).

/Daniel

Att Stig Edling är efterliven är allmänt vedertaget men detta uttalande är ju fullständigt barockt. Det finns runt 150 uppslag i PU rörande walkietalkies och säga vad man vill om PU men man lär beundra den kreativitet med vilket de (bort)förklarat dessa vittnesmål.

1 Knarkspanare
2 Andra knarkspanare
3 SÄPO som gör någonting som inte har med Palme att göra (?)
4 SÄPO som skuggar Palme (???)
5 Skattemyndigheten
6 Inbrottstjuvar
7 De finns inte (personlig favorit)

Skål grabbs....nu blir det ett par Xider, drycken för riktiga män.
Senast redigerad av Acech 2012-03-30 kl. 18:41.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in