Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Hur var det med kollen av dokumentet ... finns det saker som styrker att det är korrekt eller detaljer i det som visar att det kan finns dubier kring det. Om man anför dokument är väl det minsta att den som presenterar det kan visa dess Äkthet med någon trovärdighet. Har det mötet ägt rum? Är det Näss ,Algernon som kan besluta om sådant? Knappast. Din källkritik lämnar mycket att önska.
Det är tydligen som vanligt en komplicerad historia. Själv har jag grävt en del i LeWinter, och är inte alls säker på att han är desinfo (men inte heller säker på motsatsen). Just nu 60/40 att han är trovärdig...klent med andra ord.
Leopold har ju gjort mycket jobb kring LeWinter men jag kan inte säga att jag delar hans bestämda uppfattning ialla fall inte ännu.
"Din källkritik lämnar mycket att önska." Nä inte i detta fall.... har nog lagt 80 timmar på direkt källkritik av LeWinter.
och källkritik är en av mina huvudgrenar, read my lips...
(men visst har jag i andra sammanhang slänt ur mig en brandfackla för att leda diskussionen åt ett mer spännande och riktigt håll. För att styra båten måste du ibland ge fullt roder babord, de betyder inte alls att du vill så långt det går åt babord i slutändan...)
Citat:
Det påstådda dokumentet kommer vägar som indikerar att det är just de som smutskastat OP och de som styrde undan Näss från utredningen av Palmemordet som ligger bakom. Och stackars Algernon han kan ju inte kommentera för han är död som jag ser det möjligen mördad.
Näss tror jag själv var en av hjärnorna bakom MOP, men det finns ju många uppfattningar om det.
Citat:
Din slutsats måste då alltså i förlängningen bli att både Algernon och Näss medverkat i mordet för Natos räkning och att Ebbe och Holmer snarast var hjältar som skulle spana på dem för att de skulle stå i KGB:s sold och på något sätt via dem använt PKK för att mörda OP... för Natos räkning. Hoppsan där flög logiken på rent sanningsrörelseretoriksätt ut genom förnstret! Sedan hade t ex Näss sådan makt att han kunde mörklägga utredningen trots Säpos pPM om övervakningen av OP och Näss motstånd mot Holmers dokumenterade vanstyre att han ändå fick sparken för sin medverkan i något han inte ville stödja.
Inte min slutstas alls! å några hjältar blir aldrig tomtarna Ebbe och Holmer... men givet att dokumentet är sant vilket som sagt är en komplicerad historia, där "juryn är ute" för min del, så är det riktigt att Algernon och Näss åtminstone hade kunnskap om MOP. Själv tror jag Näss var drivande bakom MOP men att algernon mer var en olycklig själ som råkat hamna på fel plats vid fel tillfälle och inte kunde ta sig ur.
Jag tror som jag sagt tidigare att Ebbe och Holmer bara var duktiga idioter. Mest Holmér. Ebbe var asset för en massa olika organisationer och var inte dum till skillnad från Holmér. Kanske började han komma sanningen på spåren. Någon egen kraft att vara mörkläggningsteam hade de inte i MOP. Holmer var en kasperdocka som CGÖ och gänget bakom honom styrde/manipulerade i realiteten samtidigt som han var sossarnas misslyckade hopp att hålla högerspökena i schack inom SÄPO+övriga UND-SOPPAN. För stor scen för holmér...ridå.
Citat:
Man måste allt vara bra snurrig för att få ihop den bilden men något annat än att det är rent informationssvindleri med en dålig inre logik för att spåra ur t ex polisspårsteorierna och misstänkliggöra dem som hade kompetensen att spåra mördarna som kanske om man får tro på Säpos PM i två fall var mer eller mindre identifierade..
"Man måste allt vara bra snurrig" va e detta????
När du skriver sånt, och börjar med vilda rallarsvingar av argumentations-slag-under-bältet, så börjar jag istället fundera på vad som driver dig. Känns manipulerande, och det lyser igenom ett kraftiga återkommande försvarande av SÄPO samt ett huggande på polisspåret (som ju inte är ett definierat spår utan som betyder 100 olika saker för hundra olika personer här.)
Själv vill jag kalla polisspåret för kuppförsvarsspåret efter som VD1 skulle vara kuppförsvar för kung å riksdag och bemannades med soldater utbildade för detta. Egentligen borde man enas om ett neutralt namn och definiera spåret. Just ordet "polisspåret" väcker för mycket känslor.
Hursomhelst, Jag kan tänka mig 200 skäl till att vilja försvara SÄPO med alla medel och klanka ned på polisspåret. En del känslomässiga, en del högst medvetna, de flesta godartade, några inte.
Men något exercis i kylig argumentation är det inte i alla fall och då blir jag nyfiken på varför....
Citat:
Allt detta stärker snarast att det många vägar via folk med underrättelsebakgrund inom IB och SSI kommit en massa villospår som lett utredningen åt skogen i 26 år! Om de då samarbetar med Nato och USA varför presenterar de då förvirrade indicier som pekar mot just dem? Eller är det så att det finns en annan gemensam nämnare? En annan uppdragsgivare som inte har något emot om KGB, CIA. icke samarbetsvilliga Säpo, KGB, PKK, svenska högerinriktade poliser och arabiska kontakter med Syrien pekas ut och blandas ihop till en enda röra för att inga av dessa spår pekar direkt emot dem och skapar oreda?
Ja det är i säg intressant med all dessa konstaterade desinfo försökt. På ett nästan klumpigt sätt bildar de ett urstart mönster och skriker CIA, därmed är inte saken avgjord, men man undrar vad de i så fall tror om det svenska intellektet... fast det var ju en värld innan internet och en efter... vad vi diskuterar här hade varit omöjligt utan internet/google (även bortsett från själva forumet), oavsett hur mycket insiderkunskap någon kan ha...
Citat:
Det förvånar mig oerhört att ingen ens försöker se om det finns andra kanske mer logiska samband.
Vilka har t ex De Winter arbetat för? Har även andra inblandade i soppa kopplingar till dessa? Varför inte gräva i sådant och istället söka spår utan riktig inre logik och integritet? Varför söka förvirring istället för klarhet?
har grävt en del i LeWinter och skrivit om det tidigare. Jag tror han smugglade lite förmycket knark på CIAs plan, fick offras och sättas i finkan. Då började han riva upp damm och blir besvärlig, tills han fick en uppgörelse som inkluderade att ta tillbaka och städa efter det damm han rivit upp. Om den analysen stämmer var han alltså relativt trovärdig när det gäller Palme. Kolla gärna på youtube klippen med honom, en film säger mer än 1000 ord om en människas karaktär.
Som sagt spåret runt nato dokumentet har en glasklar logik och integritet. Därmed inte sagt att det är sant. Men uppgifterna kommer från flera olika håll och det verkar inte troligt att de är koordinerade. Sen kan NATO i sin tur vara blåsta av ett gäng på en stegpinne högre upp, vilket jag börjar luta åt ,men det är en annan sak. Det är viktigt att kunna hålla mer än en tanke i huvudet samtidigt och att inte låsa sig för tidigt när sanningen skall utkristalliseras...om det nu kommer att hända eller ens är möjligt.
Själv har jag sannolikhet noll på Ted-Gärdestadspåret men tex inte på CP och 300 hundra andra varianter. Mycket låg sannolikhet på CP dock, förståss, (<0.1%). NATO/Norra-flanken spåret är dock "vackert" ,stort, omfattande skriftlig bevisning, sitter ihop, är logiskt, kommer från flera olika trovärdiga håll, och får en hög sannolikhet. Kanske uppåt 70% om några varianter tas med. Top 5 hos mig.
BTW:Söker aldrig förvirring, söker, och har hittat en hel del klarthet...
Fridens
(Varför skrev jag så långt...orkar inte l läsa igenom det.... oj va ja ble hungrig...dags för lunch vid medelhavet...)
Säger som Winston, ber om ursäkt att jag skrev ett långt brev, hade inte tid att skriva ett kort...