Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-01-03, 05:23
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag har läst igenom hela Anna Hages bok nu och det är en kavalkad om hur synd det har varit om henne och vad ständigt missförstådd hon har blivit av poliser och journalister samt elakt ifrågasatt av advokater och åklagare i rättssalen. Detta låter hårt men detta är inte utan någon anledning att det blev så här för att hennes historier går nämligen inte alls ihop.

Det första är oftast det som ligger närmast sanningen alltså det hon sade i förhör direkt efter på mordnatten med start 00:15. D vs att denne man "Y" fanns på plats nedhukad över Olof Palme innan hon kom och kvinnan (Lisbet) stående bredvid. Om denna redogörelse gör hon inga invändningar emot när hon skriver boken 2018.

Hon går sedan till "Andra polisförhöret" som gjordes 3 mars 1986 och för Åke Thorstensson där hon gör en än mer detaljerad beskrivning av denne yngling- "Y"- och att han fanns på plats vid Olof Palmes huvud när hon kom till platsen.

När Anna är klar så läser polisen Thorstensson igenom sina anteckningar och han frågar om hon är nöjd med texten ? Det hon skriver här om detta utskriva förhör som hon lagt upp i sin helhet i boken är om inte det blev fel det med att "ynglingen" var på plats före henne. Hon vill då komma i kontakt med Stefan Glantz för att höra med honom om detta...Okey.

Hon hade ju beskrivit exakt samma förlopp med "Y" som först på plats i även det allra första förhöret på mordnatten och även i detta förhör men nu måste hon ända dubbelkolla detta med Stefan Glantz...Är inte detta märkligt ? Hon berättar även om den varning hon fick av en militär på ett konditori i augusti 1988- "att vissa saker inte fick komma ut" på s. 136-144. Vilken roll denna varning spelade vet ju ej.

Hon har även lag fram de vittnesförhör med henne i de båda rättegångarna mot Christer Pettersson. Anna Hage berättar i tingsrätten för advokat Arne Liljeros vad hon gör när hon kommer fram till Olof Palme:

Hage: Jag vänder på honom för att se om man kan få igång pulsen.

Advokat Liljeros: Umm. Något mera som händer ?

Hage: Då kommer en annan kille fram och frågar om han kan hjälpa till med något. Och då frågar jag om han kan mun-mot-mun metoden och han skulle försöka.

EXAKT, det kommer en annan kille fram till platsen. Här försäger hon sig. Det fanns alltså en kille tidigare på platsen. Stefan Glantz är alltså denna kille som kommer fram.

Åklagare Helin: "När hon kom fram till mannen, som låg på gångbanan, såg hon att han blödde ur munnen och näsan. En kvinna stod bredvid mannen och en man, Y, satt nedhukad vid den skadades huvud." Det avviker ju litegrand från vad du sade i dag för du sade att du var den som först kom fram till Olof Palme och efter en stund kom en annan man fram och frågade om han kunde hjälpa till.

Hage: Ja.
Åklagare Helin: Hur är det med det där ?
Hage: Nej, jag var framme först.
Åklagare Helin: Du var först.
Hage: Stefan Glans kom ju strax...strax efter.
Åklagare Helin: Umm. Sedan hördes du två dagar senare , den 3 mars 1986. Kommer du ihåg det förhöret ?
Hage: Umm.

Åklagare Helin släpper detta så här och går istället vidare med vart förhöret gjordes os v och det upprättas ett protokoll för detta förhör mm. Hage slipper alltså undan med denna korthuggna "förklaring" på detta.

Åklagare Helin pressar Anna Hage hårdare om detta senare i hovrätten.

Här beskriver hon att det är en person som kom "samtidigt" med henne. Repliken från Helin blir då citat: "Då var ni några stycken som kom där då." Hon skriver vidare:

"Åklagaren höjer ögonbrynen med "så sa du inte förut"- minen. På nytt vill min tunga bara växa och trassla till det, jag stakar mig men försöker säga att vad jag såg var först ingen , men att det sedan samtidigt kom folk fram , samtidigt som jag." Säkert...Vidare:

"Jag får inte prata färdigt utan blir avbruten." Helin: "Det kom andra till platsen ja. Och när du hinner fram då har han hunnit fram och sitter nedhukad."

"Jag försöker att korrigera , säger att allt går på en tiondels sekund , men allt stirrande får mig att tappa det, rösten blir svag. Här är det "tyck synd om mig" och kvinnokortet hon drar.

Helin köper absolut inte detta heller, det står helt klart och att hon ljuger/förtiger sanningen om denna "Y" så är det bara. Att han tillåts försvinna helt eller smälta samman med den eftersläntrande Glantz. Punkt. En hund är begraven i denna historia och för detta måste funnits ett skäl för henne att agera på detta sätt. Vilket är det ?

Du verkade tro att det fanns två personer som gjorde konstgjord andning.

Jag förklarade (två gånger) varför det bara var en. Ingen på platsen säger att det var två. Sex säger att det bara var en. Varav tre (förutom Stefan Glantz) var på platsen innan Palme lades i framstupa sidoläge (av Stefan Glantz och Kenneth Ersson). Sedan lades Palme på rygg (av Stefan Glantz och Anna Hage). Om någon annan än Stefan gjorde konstgjord andning (före honom) skulle Stefan ha sett honom. Det fanns inget tillfälle för någon annan att göra konstgjord andning.

Tre år hade gått när Christer Pettersson åtalades 1989. Advokaten (Arne Liljeros) använde Anna Hages vittnesmål för att ifrågasätta Lisbeth Palmes observationsförmåga (hon var "väldigt chockad"). Åklagaren (Anders Helin) ifrågasatte Anna Hages observationsförmåga. Av just den anledningen. Genom att upprepade gånger fråga hur långt det var från bilen. Genom att upprepade gånger fråga om hon "var först". Vilket var svårt att svara på. Utan att veta vad som menas med "först". Först att komma till platsen eller först att börja upplivningsförsöken? Att Anna (som var 20 år) upplevde åklagarens frågor som obehagliga är inte konstigt.

Du påstår att Anna "försäger sig" i tingsrätten när hon säger att "en annan kille" ville hjälpa till. Självklart inte. Det fanns andra killar på platsen när hon kom till platsen. Bland andra Kenneth Ersson (som hjälpte Stefan att vända Palme i framstupa sidoläge innan Stefan och Anna vände honom på rygg).

Jag bad dig att fråga andra om du inte förstår.

Ingen vill svara dig. Det förstår jag.

Vad du skriver är trams. Det förstår alla.
Citera
2025-01-03, 09:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Det är ju skenet från ett lysrör i taket som ger visaren på den där klockan.

Ja, fast detta var en ny "klocka" det handlade om. En på utsidan.
Se uppe till höger. (Med denna dåliga upplösning på bilden så kan man kanske tro att det är en klocka?)
https://gofile.io/d/D4GwEZ
Citera
2025-01-03, 10:08
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, fast detta var en ny "klocka" det handlade om. En på utsidan.
Se uppe till höger. (Med denna dåliga upplösning på bilden så kan man kanske tro att det är en klocka?)
https://gofile.io/d/D4GwEZ

Med livlig fantasi och en stor portion magiskt tänkande kan få det där till att vara en klocka.
Citera
2025-01-03, 10:55
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Som resten av Borgnäs dokumentärer har även denna åldrats mycket illa. Gör sig inte ens som spännande underhållning längre. Tycker Borgnäs ska kolla in den här pickadollen, en Cop .357 Derringer, det är ju också en möjlighet: https://en.m.wikipedia.org/wiki/COP_.357_Derringer

Nej, men när det där sändes blev Sonny Björk orättvist misstänkliggjord som klåpare av många medan Borgnäs fick ännu en fjäder i hatten. Vad är det många fortfarande inte vill fatta? Vill de verkligen veta vem som sköt Palme? Att mordvapnet var en Modifierade revolver är ungefär lika troligt som att Mattes brandlarm faktiskt är ett ur som visar halvtolv.

Borgnäs anseende har sjunkit till botten. Han har placerat sig själv i samma liga som Anér. I efterhand kan man skratta åt eländet. Är det någon som faktiskt ska ha en eloge är det Ölvebro som faktiskt ställde upp i flera program trots den riktigt usla programledaren.
Citera
2025-01-03, 13:31
Medlem
Tortellis avatar
Jag har precis tittat klart på En pilgrims död, med Rolf lassgård. En sevärd serie som har en teori som är just en teori om mordet som diskuteras här. Jag utgår ifrån att alla här i tråden har sett denna SVT serie. Ni som inte har tittat på den, jag rekommenderar den. Sorry för ot.
Citera
2025-01-03, 19:41
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli
Jag har precis tittat klart på En pilgrims död, med Rolf lassgård. En sevärd serie som har en teori som är just en teori om mordet som diskuteras här. Jag utgår ifrån att alla här i tråden har sett denna SVT serie. Ni som inte har tittat på den, jag rekommenderar den. Sorry för ot.
Det är inte off topic. Har läst alla böckerna, dom er jättebra. Lite långa, men bra!👍
Citera
2025-01-04, 13:53
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Borgnäs anseende har sjunkit till botten. Han har placerat sig själv i samma liga som Anér. I efterhand kan man skratta åt eländet. Är det någon som faktiskt ska ha en eloge är det Ölvebro som faktiskt ställde upp i flera program trots den riktigt usla programledaren.

Lars Borgnäs är en som driver sina egna narrativ. Det gäller inte bara i MOP. Per Lindeberg har beskrivit hur LB försökte förhindra att en dramadokumentär om Da Costa fallet visades 2004-05.

Den handlade Bl a om ettåringens vittnesmål och andra märkligheter . LB lobbade hårt inom SVT för att förhindra att den sändes. När den till slut ändå sändes lades den mot ett mycket attraktivt program pingsthelgen 2005, så tittandet blev minimalt .

Jag blev frågande inför Lars Borgnäs omdöme redan några år efter MOP. I radioprogrammet ”Kanalen” intervjuade han busschauffören på 43an, Peter Löfgren. Denne berättade den välkända historien om två personer som var på väg att gå ombord på Buss 43, den ene gjorde det, ca kl 2325. Av signalementen att döma skulle det peka på poliserna Leif Thell och Thomas Piltz.

Detta är bussen som också Lars Krantz åker med och historien är välkänd , även om det är mycket osäkert om det verkligen var LT/TP som åkte med. Men sedan kommer en ny vändning ang från PL ang bussturen innan. Han säger att poliserna även åkt med den turen och att den ca 190cm/100kg LT-kopian ska ha varit sminkad , haft peruk och varit utklädd till Kvinna

LB verkade köpa denna uppenbart vrickade historia med hull&hår. Bara tanken på LT utklädd som transa är grotesk . Det bisarra signalementet borde givit dussintals med vittnensmål mordkvällen .
Senast redigerad av mvagrippa 2025-01-04 kl. 13:59.
Citera
2025-01-04, 18:27
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Lars Borgnäs är en som driver sina egna narrativ. Det gäller inte bara i MOP. Per Lindeberg har beskrivit hur LB försökte förhindra att en dramadokumentär om Da Costa fallet visades 2004-05.

Den handlade Bl a om ettåringens vittnesmål och andra märkligheter . LB lobbade hårt inom SVT för att förhindra att den sändes. När den till slut ändå sändes lades den mot ett mycket attraktivt program pingsthelgen 2005, så tittandet blev minimalt .

Jag blev frågande inför Lars Borgnäs omdöme redan några år efter MOP. I radioprogrammet ”Kanalen” intervjuade han busschauffören på 43an, Peter Löfgren. Denne berättade den välkända historien om två personer som var på väg att gå ombord på Buss 43, den ene gjorde det, ca kl 2325. Av signalementen att döma skulle det peka på poliserna Leif Thell och Thomas Piltz.

Detta är bussen som också Lars Krantz åker med och historien är välkänd , även om det är mycket osäkert om det verkligen var LT/TP som åkte med. Men sedan kommer en ny vändning ang från PL ang bussturen innan. Han säger att poliserna även åkt med den turen och att den ca 190cm/100kg LT-kopian ska ha varit sminkad , haft peruk och varit utklädd till Kvinna

LB verkade köpa denna uppenbart vrickade historia med hull&hår. Bara tanken på LT utklädd som transa är grotesk . Det bisarra signalementet borde givit dussintals med vittnensmål mordkvällen .

Får en känsla att LB är extrem när det kommer till att tutta i sitt narrativ inte bara hos tittare och lyssnare utan även de som han intervjuar. LB har karisma och en auktoritär aura som nog många vill vara till lags och anpassar därför sin story efter hans narrativ. Var han inte färd med att bearbeta Jeppsson för ett tag sedan? Rann det lyckligtvis ut i sanden?

LB har också gång på gång velat köpa andras vilda utsagor med närmast hull och hår så länge de stämmer någorlunda överens med hans narrativ. Ett horribelt exempel på detta är avsnittet med von Birshan, det är på gränsen till en Ding ding värld när reportaget presenteras med inledningen: ”Nu ska ni få möta han som kunde ha blivit Palmes mördare”. Jaså?! Det kan inte vara så att ni har haft att göra med en mytoman till snackepåse?
Senast redigerad av DrComfort 2025-01-04 kl. 18:35.
Citera
2025-01-04, 18:34
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tortelli

Tittar på eländet nu. Dialogen är så krystad att hexameter känns naturalistisk i jämförelse.
Citera
2025-01-04, 23:55
Besta info är i poden Det hemmeligste af det hemmelige och Verdens Største Historie med Christian Kirk Muff og Anders Christiansen.
Dom är för meg öppenbart närmest sanningen, i hop med svenskar dom arbetar i hop med. Det pratas också svenska i många intervjuer. Dom har riktig många episoder.
Man kan spela på hastighet 0.75 om det er svårt när det er engelska och särskilt danska.
Senast redigerad av Kanuttene 2025-01-05 kl. 00:03.
Citera
2025-01-05, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanuttene
Besta info är i poden Det hemmeligste af det hemmelige och Verdens Største Historie med Christian Kirk Muff og Anders Christiansen.
Dom är för meg öppenbart närmest sanningen, i hop med svenskar dom arbetar i hop med. Det pratas också svenska i många intervjuer. Dom har riktig många episoder.
Man kan spela på hastighet 0.75 om det er svårt när det er engelska och särskilt danska.

Den enda dansk du behöver tillgodogöra dig heter Paul Smith.
Christer Andersson mördade verkligen Olof Palme.
Kom ihåg var du läste det först..:-)
Citera
2025-01-05, 04:40
Medlem
I heard a great quote this evening that is relevent to this conversation:

"It's not about the money" - It's ONLY about the money"
Follow the money and have the Björn Svanberg S&W analyzed and especially the ammunition he received in 1981.
Last place Olof Palme visited was the Björn Svanberg factory up north. Photos of that visit are readily available at OP.se

Like I said - Olof Palme was a direct threat to his business!

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Så långt,men det är en avhuggen tankegång.
Det är i sig osannolikt scenario att tänkas att någon av de uppräknade skulle springa omkring på stan helt random med en spädgris laddad med Super X Metal Piercing ammo.
Skulle detta högst osannolika ändå ha inträffat,så betyder det att respektive alternativ GM redan då haft ett mycket tungt vägande skäl till att förfara på detta ytterst osannolika sätt.

Någon skall då haft motiv redan innan Palmebetraktelse att beväpna sig på detta häpnadsväckande sätt.
Detta ursprungsmotiv måste vara tungt vägande.
Detta motiv skall sedan ha struntats i för att istället skjuta Palme.

Oavsett så måste man titta efter materialmässigt och se vilken av de uppräknade som har hyggligt dokumenterad koppling till både vapen samt ammo.

Det finns bara en enda sådan person,jag säger det igen och igen.

Han hette Christer Andersson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in