Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-03-07, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Tack. Ett exempel:

I tidsförloppet skriver du att du ger alla en normerad hastighet av ca 1,39 m/s (5/3,6)
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Helt plötsligt så ger du på samma sida NF en hastighet av ca 1,35 m/s mellan mordplatsen mötet (70m/52s), dvs du ger honom Länninges simulerade hastighet för makarna Palme helt utan anledning på en sån specifik uppgift.
-23.19.46 Nicola Fauzzi passerar mordplatsen
-23.20.38 Nicola Fauzzi möter paret Palme 70 meter norr om mordplatsen

Enligt länken nedan anger du däremot att Fauzzi hade en hastighet av ca 1,63 m/s (70/43)

Vi har en bra bild av NFs hastighet under mätningen, den var ca 1,49 m/s (ca 142m/95s). Det är en hastighet han själv trodde sig ha haft under mordkvällen.

Iofs så är alla tider och avstånd ytterst osäkra och jag vill inte vara särskilt petig heller. För den sakens skull behöver man inte pendla med ett specifikt indatat för att få det att passa in. OM klockorna var i synk så visar tidsförloppet i grova drag att det är troligt att Schaeffers passerade Bofors när de var inne vid bankomaten, varefter de sannolikt mötte NF en stund senare.

Det visar också att om skotten kom före 23.18.30 i bankomattid, så är AB förmodligen inte Tensonmannen. Mycket tyder dock på att två av IMs passagerare hade hunnit sätta sig i bilen när skotten föll. Den uppgiften är starkare än vad HL tyckte sig minnas när hon fipplade. Det är då möjligt att AB var Tensonmannen, även om det inte är helt oproblematiskt. Enligt beräkningarna mötte Bofors makarna Palme en bit före Sari.

Eftersom vittnen är opålitliga kan man inte riktigt lita på vad dom tror sig minnas. Därför kan det vara så att HL hörde skotten i absoluta slutet av sin bankomatvistelse. Om man ponerar att så var fallet och om man samtidigt höjer hastigheterna för Bofors och makarna Palme, samt drar ner Sari-titten med x antal sekunder, då blir det plötsligt högintressant hur mycket klockorna avvek från varandra, även om de var synkade på fredagsmorgonen. Då krävs inte många sekunders avvikelse för att Bofors i så fall missade att möta makarna Palme. Frågan om hur mycket dom kunnat dragits sig fram till mordet skulle ha ställts i nutid om man är objektivt och vill testa fler varianter istället för att få ett konfirmeringsbias. Annars blir det en Holmer 2.0 av det hela.

Problemet är att det inte finns någonting alls som visar att bankomaterna synkats på fredagsmorgonen. Allt som finns är Trådmarodörens påståenden om att så skulle vara fallet, men någon bevisning finns överhuvudtaget inte. Fauzzi klockades vid vallningen där han fick gå i eget tempo, och av den klockningen framgår att han mötte paret Palme 95 sekunder före skotten.

Då är det helt uteslutet att bankomaterna skulle vara synkade, för i så fall hamnar paret Palme mellan Fauzzi och Boforsarna när de kommer ut från banken. Boforsarna hamnar alltså bakom Fauzzi på vägen norrut och möter paret Palme mellan banken och Skandias huvudentré. När Fauzzi stannar och kollar efter skotten så skulle Boforsarnna i så fall befinna sig i vägen och skymma sikten för honom. Plus att Boforsarna likt Fauzzi själv skulle höra skotten.

De här sakerna har jag påpekat gång på gång, inklusive i direkta svar till dig. Men det man säger går visst in genom ena örat och ut genom det andra. Du verkar ha problem med "Fauzzis 43 sekunder", dvs det uppehåll på 45-60 sekunder som paret Palme uppenbarligen gjort mellan Skandias huvudentré och Dekorima. Du kan inte bara plocka bort "de 43" därför att du själv inte gillar dem, utan du måste i så fall förklara hur förloppet på västra trottoaren går ihop utan "de 43".

Som jag påvisat går det inte att få ihop förloppet där utan "de 43", vilket alltså säkerställer och bevisar riktigheten i "de 43" enligt klockningen vid vallningen. "De 43" är en hörnsten i förloppsanalysen, vi kan vara mycket säkra på att de gäller ungefärligen, dvs att paret Palme gjorde uppehåll på 45-60 sekunder. Det är inget missförstånd eller misstag utan en påvisad realitet.

Tågordningen i bevisningen går alltså som följer: (1) "Fauzzis 43 sekunder" säkerställs i och med att klockningen vid vallningen verifieras av förloppet på västra trottoaren. Därmed vet vi att klockningen är riktig. (2) Det faktum att Fauzzi mött paret Palme cirka 95 sekunder före mordet vederlägger synkningen av bankomaterna.

Vill du gå vidare till Morelius och hans passagerare så är det "ungdomsgänget" som är av intresse. Morelius parkerar ungefär två minuter före skotten och då måste ungdomsgänget passera inom den tiden. Det kan de inte göra om de ska hinna in och ut från banken och sedan försvinna norrut före Fauzzi. Problemet blir alltså detsamma som med synken, nämligen att de hamnar bakom Fauzzi på vägen norrut. Enda sättet att få bort dem från trottoaren vid skotten och när Fauzzi stannar och kikar, men ändå låta Morelius hinna se dem komma gående förbi mordplatsen, det är att stoppa in dem på banken medan mordet sker och låta dem komma ut först efter mordet och när Fauzzi kikat färdigt.

Vad är det som är så svårt med det här? Alltihop är ju redan utrett in i minsta detalj. Trådmarodören har hållit på i två år nu med sina bedrägerier om synkade bankomater, att "de 43" inte skulle existera, och att Morelius skulle parkera 3-4 minuter före skotten. Allt det är naturligtvis rent skitprat från början till slut, men tyvärr finns det tillräckligt med hönshjärnor här i tråden som inte klarar av att hantera den här analysen. Den ligger ju på grundskolans årskurs sex gubevars, och på den nivån finns det inte visst inte många kvar vare sig i palmeriet eller i det här så kallade landet längre.
Senast redigerad av Packetipiketen 2025-03-07 kl. 14:23.
Citera
2025-03-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Cedergren sa sig känna Nässén och antydde att de stod på god fot med varandra.

Absolut, det är ganska mycket "Tjuv och polis" över det hela. På ett plan jagar Nässén buset men på ett annat plan handlar det om att tjäna så mycket pengar som möjligt. Som det står om spelet: "Den som tjänar mest på brottsligheten vinner i detta klassiska familjespel." Alla spelare tjänar naturligtvis mest när tjuvarna och polisen samarbetar, vilket jag tycker verkar ha varit fallet med Sigge & Thure.
Citera
2025-03-07, 15:35
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Tack. Ett exempel:

I tidsförloppet skriver du att du ger alla en normerad hastighet av ca 1,39 m/s (5/3,6)

Helt plötsligt så ger du på samma sida NF en hastighet av ca 1,35 m/s mellan mordplatsen mötet (70m/52s), dvs du ger honom Länninges simulerade hastighet för makarna Palme helt utan anledning på en sån specifik uppgift.
-23.19.46 Nicola Fauzzi passerar mordplatsen
-23.20.38 Nicola Fauzzi möter paret Palme 70 meter norr om mordplatsen

Enligt länken nedan anger du däremot att Fauzzi hade en hastighet av ca 1,63 m/s (70/43)

Vi har en bra bild av NFs hastighet under mätningen, den var ca 1,49 m/s (ca 142m/95s). Det är en hastighet han själv trodde sig ha haft under mordkvällen.

Iofs så är alla tider och avstånd ytterst osäkra och jag vill inte vara särskilt petig heller. För den sakens skull behöver man inte pendla med ett specifikt indatat för att få det att passa in. OM klockorna var i synk så visar tidsförloppet i grova drag att det är troligt att Schaeffers passerade Bofors när de var inne vid bankomaten, varefter de sannolikt mötte NF en stund senare.

Det visar också att om skotten kom före 23.18.30 i bankomattid, så är AB förmodligen inte Tensonmannen. Mycket tyder dock på att två av IMs passagerare hade hunnit sätta sig i bilen när skotten föll. Den uppgiften är starkare än vad HL tyckte sig minnas när hon fipplade. Det är då möjligt att AB var Tensonmannen, även om det inte är helt oproblematiskt. Enligt beräkningarna mötte Bofors makarna Palme en bit före Sari.

Eftersom vittnen är opålitliga kan man inte riktigt lita på vad dom tror sig minnas. Därför kan det vara så att HL hörde skotten i absoluta slutet av sin bankomatvistelse. Om man ponerar att så var fallet och om man samtidigt höjer hastigheterna för Bofors och makarna Palme, samt drar ner Sari-titten med x antal sekunder, då blir det plötsligt högintressant hur mycket klockorna avvek från varandra, även om de var synkade på fredagsmorgonen. Då krävs inte många sekunders avvikelse för att Bofors i så fall missade att möta makarna Palme. Frågan om hur mycket dom kunnat dragits sig fram till mordet skulle ha ställts i nutid om man är objektivt och vill testa fler varianter istället för att få ett konfirmeringsbias. Annars blir det en Holmer 2.0 av det hela.

Dina påpekanden om Fauzzi är korrekta.

Jag flyttar Fauzzi från mordplatsen till mötesplatsen 70 meter norrut på 52 sekunder (Fauzzi mätte den sträckan). Det är ett medvetet val från min sida. Fauzzis mätning trumfar Trafikverkets norm. För den sträckan.

Att 70/43=1,63 har du också rätt i. Jag tar inte frågan på allvar (frågan om Fauzzi hörde skotten vid Bonnierhusets port 70 meter norrut). Fauzzi hörde skotten några meter efter en korsning. Som självklart är korsningen med Adolf Fredriks Kyrkogata. Fauzzis enda svar någonsin. På kvällen den 3 mars. När Ström fortfarande trodde att paret Palme korsade Sveavägen vid Kammakargatan. Tipsen strömmade in. Många poliser visste inte den 3 mars vad korvhandlaren berättade den 1 mars. Lisbeth tillfrågades inte förrän den 25 mars. Utredningen leddes av en byråkrat utan erfarenhet av mordutredningar.
Citera
2025-03-07, 17:23
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Dina påpekanden om Fauzzi är korrekta.

Jag flyttar Fauzzi från mordplatsen till mötesplatsen 70 meter norrut på 52 sekunder (Fauzzi mätte den sträckan). Det är ett medvetet val från min sida. Fauzzis mätning trumfar Trafikverkets norm. För den sträckan.

Att 70/43=1,63 har du också rätt i. Jag tar inte frågan på allvar (frågan om Fauzzi hörde skotten vid Bonnierhusets port 70 meter norrut). Fauzzi hörde skotten några meter efter en korsning. Som självklart är korsningen med Adolf Fredriks Kyrkogata. Fauzzis enda svar någonsin. På kvällen den 3 mars. När Ström fortfarande trodde att paret Palme korsade Sveavägen vid Kammakargatan. Tipsen strömmade in. Många poliser visste inte den 3 mars vad korvhandlaren berättade den 1 mars. Lisbeth tillfrågades inte förrän den 25 mars. Utredningen leddes av en byråkrat utan erfarenhet av mordutredningar.

Storheten hastighet bestäms utifrån denna formel: v=s/t

Vid mätningen som gjordes med NF, kom man fram till att sträckan han gick var ca 140-145 m enligt Google Maps (jag uppskattar den därför till 142m). Exakt var han satt ner foten går inte att fastslå. Men "good enough" tycker jag om man ska förlita sig på Google Maps. Kanske finns någon som uppmätt den och har en bättre siffra?

Tiden dokumenterades till 95s.

Då har vi räknat fram v (medelhastigheten) i mätningen, dvs ca 1,49 m/s. Den är inte på minsta sätt orimlig. En riktigt vass konstant att använda i beräkningar i mitt tycke.

För varje sekund kom han alltså 1,49 meter längre norrut under mätningen.

Alltså kan vi säga att sträckan är en funktion av tiden, dvs s = 1,49*t gällde under mätningskvällen.

Efter 52s kom han således 1,49*52 = 77,48m

Om vi vänder på formeln för att beräkna tid, dvs t=s/1,49, så gick han alltså sträckan 70m på 70/1,49 vilket är strax under 47s.

Om NF höll samma hastighet på mordnatten, så gick han från mordplatsen till mötet på 47s således.

Precis som du, så tycker jag att hans uppmätta hastighet trumfar ut Trafikverkets norm, vilket jag försökt att säga hela tiden. Många gillar att skruva på den. Jag tycker inte man ska göra det. Den är trots allt uppmätt utifrån hans uppskattade hastighet (Fauzzi får i egen takt gå...).
Citera
2025-03-07, 18:19
Medlem
Citat:
Storheten hastighet bestäms utifrån denna formel: v=s/t

Vid mätningen som gjordes med NF, kom man fram till att sträckan han gick var ca 140-145 m enligt Google Maps (jag uppskattar den därför till 142m). Exakt var han satt ner foten går inte att fastslå. Men "good enough" tycker jag om man ska förlita sig på Google Maps. Kanske finns någon som uppmätt den och har en bättre siffra?

Tiden dokumenterades till 95s.

Då har vi räknat fram v (medelhastigheten) i mätningen, dvs ca 1,49 m/s. Den är inte på minsta sätt orimlig. En riktigt vass konstant att använda i beräkningar i mitt tycke.

För varje sekund kom han alltså 1,49 meter längre norrut under mätningen.

Alltså kan vi säga att sträckan är en funktion av tiden, dvs s = 1,49*t gällde under mätningskvällen.

Efter 52s kom han således 1,49*52 = 77,48m

Om vi vänder på formeln för att beräkna tid, dvs t=s/1,49, så gick han alltså sträckan 70m på 70/1,49 vilket är strax under 47s.

Om NF höll samma hastighet på mordnatten, så gick han från mordplatsen till mötet på 47s således.

Precis som du, så tycker jag att hans uppmätta hastighet trumfar ut Trafikverkets norm, vilket jag försökt att säga hela tiden. Många gillar att skruva på den. Jag tycker inte man ska göra det. Den är trots allt uppmätt utifrån hans uppskattade hastighet (Fauzzi får i egen takt gå...).

Bortsett från fånerierna med flera decimalers precision så är de "52 sekunderna" egentligen fullständigt irrelevanta. Det handlar ju om en helt hypotetisk tidsmätning som Jan Länninge själv utförde av hur lång tid det skulle ha tagit för paret Palme att gå från mötespunkten med Fauzzi ner till mordplatsen – utan att göra något uppehåll på vägen. Men nu gjorde de uppehåll på vägen och därför tog det ungefär 95 sekunder att förflytta sig den biten och inget annat.

Till råga på allt har Länninge dragit benen efter sig och inte promenerat i normal takt, låt vara i den snabba takt som Lisbeth Palme själv uppger att de höll under promenaden från Grand. Sträckan ifråga handlar om 65-70 meter och i snabb takt tar den cirka 40-45 sekunder att gå, inte några 52 sekunder.

Att då plocka den här helt hypotetiska felskattningen som Länninge gjort och sedan tillämpa den på Fauzzis promenad norrut, det är ju rena rappakaljan. Hur långt Fauzzi skulle ha hunnit på 52 sekunder, eller på 40-45 sekunder för den delen, har ju ingen som helst betydelse eftersom han hörde skotten först efter cirka 95 sekunder.

I det första förhöret med Fauzzi den 3/3 1986 uppkommer begreppsförvirring kring "Bonnierhuset". Helt uppenbart har Fauzzi blandat ihop Skandiahuset med (det nya) Bonnierhuset på Torsgatan, som är en gulteglad bjässe. Det gamla Bonnierhuset som ligger på Sveavägen 54-58 (med huvudingången på 56:an) är det inte många som känner till som "Bonnierhuset".

Vidare står det i samma förhör att Fauzzi hört skotten när han passerat Kammakargatan, vilket också tyder på begreppsförvirring. I och med att förhöret är ett sammandrag och inget dialogförhör går det inte att avgöra i vilken mån det är Fauzzi själv som blandat ihop begreppen och i vilken mån det är förhörsledaren Håkan Ström som rört till det.

Allt detta reds emellertid ut vid Länninges vallning av Fauzzi den 25/3 1986. Fauzzi pekar då ut mötesplatsen mellan Skandias huvudentré och La Carterie, och tillägger att han såg folk arbeta i skyltfönstret just när han passerat förbi paret Palme. Därför kan vi med god precision bestämma mötespunkten.

Sedan får Fauzzi själv gå i egen takt upp till "skottpunkten" (dvs den punkt där han hörde skotten), och den lägger han vid Sveavägen 56. Här är det dock lite oklart om det är mitt för huvudingången på (gamla) Bonnierhuset eller om det är i endera änden av huset. Själv tycker jag att det verkar som att han korsar Kammakargatan innan han stannar och kollar, vilket tyder på att han hör skotten uppe vid 58:an (norra porten på Bonnierhuset) snarare än vid 56:an.

Tiden mellan mötespunkten och skottpunkten blir 95 sekunder alldeles oavsett, men den implicita gånghastigheten blir något högre om man lägger skottpunkten vid 58:an istället för 56:an. Enligt fru Schaeffer hade "fantomen" de mötte (och som säkerligen är Fauzzi) ganska bråttom och just därför menar jag att dennes gånghastighet troligtvis är något högre än de cirka 1,5 m/s som du föreslår. Då hinner han också upp till 58:an snarare än "bara" till 56:an innan det smäller, och så hinner han korsa Kammakargatan innan han stannar och kollar vad som står på.

Allt hypotetiskt nonsens om hur saker och ting skulle se ut ifall bankomaterna var synkade, ifall "Fauzzis 43 sekunder" inte existerade, och ifall Morelius kom minst en minut tidigare än han faktiskt kom, det är ju enbart förvirrande för gemene man som ska försöka begripa vad som egentligen hände vid mordet på Olof Palme. Syftet med att i all oändlighet hålla på och harva sådant som redan är utrett i botten och avfärdat kan ju inte vara annat än att så förvirring och sprida desinformation. Att få Trådmarodören att sluta upp med sin desinformationskampanj är naturligtvis omöjligt. Den slutar han med först när tjänsten drar in arvodet. Men ni andra kan väl lägga av med det i alla fall, tycker man.
Citera
2025-03-07, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Bortsett från fånerierna med flera decimalers precision så är de "52 sekunderna" egentligen fullständigt irrelevanta. Det handlar ju om en helt hypotetisk tidsmätning som Jan Länninge själv utförde av hur lång tid det skulle ha tagit för paret Palme att gå från mötespunkten med Fauzzi ner till mordplatsen – utan att göra något uppehåll på vägen. Men nu gjorde de uppehåll på vägen och därför tog det ungefär 95 sekunder att förflytta sig den biten och inget annat.

Hänvisa till de uppslag som ger stöd för att paret Palme gjorde flera uppehåll från mötet fram till mordplatsen.
Citera
2025-03-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Hänvisa till de uppslag som ger stöd för att paret Palme gjorde flera uppehåll från mötet fram till mordplatsen.

Det framgår av tidsåtgången, som ligger på cirka 95 sekunder från mötespunkten med Fauzzi (mellan La Carterie och Skandias huvudentré) och fram till skotten. Sträckan är 65-70 meter och avverkas vid normal till snabb gånghastighet på 40-45 sekunder. Resten av tiden indikerar ett uppehåll, som alltså belöper sig till cirka 45-60 sekunder.

Materialreferensen är Jan Länninges vallning av Fauzzi den 25/3 1986, plus Delsborns direkta iakttagelse av att de står och pratar med en man på trottoaren utanför Dekorima, i förhöret på mordnatten.
Citera
2025-03-07, 21:57
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos

Var inte vitsen med att byta sida att kolla in i några skyltfönster?

Vi vet att de stannade vid Sari, ca 120 meter från mordplatsen.

Kunde LP motstå att kika in i skyltfönstret på Haga skor, ca 40 meter från mordplatsen?

Det skulle kunna förklara varför GM/"Tensonmannen"/SE passerade LOP, och sedan väntade in ...
Citera
2025-03-07, 22:21
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen

Till råga på allt har Länninge dragit benen efter sig och inte promenerat i normal takt, låt vara i den snabba takt som Lisbeth Palme själv uppger att de höll under promenaden från Grand. Sträckan ifråga handlar om 65-70 meter och i snabb takt tar den cirka 40-45 sekunder att gå, inte några 52 sekunder.

Att då plocka den här helt hypotetiska felskattningen som Länninge gjort och sedan tillämpa den på Fauzzis promenad norrut, det är ju rena rappakaljan. Hur långt Fauzzi skulle ha hunnit på 52 sekunder, eller på 40-45 sekunder för den delen, har ju ingen som helst betydelse eftersom han hörde skotten först efter cirka 95 sekunder.

I det första förhöret med Fauzzi den 3/3 1986 uppkommer begreppsförvirring kring "Bonnierhuset". Helt uppenbart har Fauzzi blandat ihop Skandiahuset med (det nya) Bonnierhuset på Torsgatan, som är en gulteglad bjässe. Det gamla Bonnierhuset som ligger på Sveavägen 54-58 (med huvudingången på 56:an) är det inte många som känner till som "Bonnierhuset".

Vidare står det i samma förhör att Fauzzi hört skotten när han passerat Kammakargatan, vilket också tyder på begreppsförvirring. I och med att förhöret är ett sammandrag och inget dialogförhör går det inte att avgöra i vilken mån det är Fauzzi själv som blandat ihop begreppen och i vilken mån det är förhörsledaren Håkan Ström som rört till det.

Allt detta reds emellertid ut vid Länninges vallning av Fauzzi den 25/3 1986. Fauzzi pekar då ut mötesplatsen mellan Skandias huvudentré och La Carterie, och tillägger att han såg folk arbeta i skyltfönstret just när han passerat förbi paret Palme. Därför kan vi med god precision bestämma mötespunkten.

Sedan får Fauzzi själv gå i egen takt upp till "skottpunkten" (dvs den punkt där han hörde skotten), och den lägger han vid Sveavägen 56. Här är det dock lite oklart om det är mitt för huvudingången på (gamla) Bonnierhuset eller om det är i endera änden av huset. Själv tycker jag att det verkar som att han korsar Kammakargatan innan han stannar och kollar, vilket tyder på att han hör skotten uppe vid 58:an (norra porten på Bonnierhuset) snarare än vid 56:an.

Tiden mellan mötespunkten och skottpunkten blir 95 sekunder alldeles oavsett, men den implicita gånghastigheten blir något högre om man lägger skottpunkten vid 58:an istället för 56:an. Enligt fru Schaeffer hade "fantomen" de mötte (och som säkerligen är Fauzzi) ganska bråttom och just därför menar jag att dennes gånghastighet troligtvis är något högre än de cirka 1,5 m/s som du föreslår. Då hinner han också upp till 58:an snarare än "bara" till 56:an innan det smäller, och så hinner han korsa Kammakargatan innan han stannar och kollar vad som står på.

Allt hypotetiskt nonsens om hur saker och ting skulle se ut ifall bankomaterna var synkade, ifall "Fauzzis 43 sekunder" inte existerade, och ifall Morelius kom minst en minut tidigare än han faktiskt kom, det är ju enbart förvirrande för gemene man som ska försöka begripa vad som egentligen hände vid mordet på Olof Palme. Syftet med att i all oändlighet hålla på och harva sådant som redan är utrett i botten och avfärdat kan ju inte vara annat än att så förvirring och sprida desinformation. Att få Trådmarodören att sluta upp med sin desinformationskampanj är naturligtvis omöjligt. Den slutar han med först när tjänsten drar in arvodet. Men ni andra kan väl lägga av med det i alla fall, tycker man.

Som jag skrev är jag för egen del nöjd med tiden, men skulle jag tvingas välja mellan att NF hade en lägre eller högre hastighet skulle jag spela alla pengar på att han gick snabbare.

Personligen känner jag att jag inte är rätt person för att lösa mordet. Jag roar mig därför enbart med att testa lite teorier. Kunskap är inte tung att bära. Jag har absolut ingen avsikt att sprida desinformation.

Du har rätt i att detta har ältats tillräckligt. Jag får helt enkelt grotta ner mig mer i hur det såg ut på västra sidan tidsmässigt i förhållande till den östra som du föreslår. Jag har nog missat (eller glömt) dina teorier där. Men nu har jag lite annat att göra i helgen. Det finns annat också. Trevlig helg.
Citera
2025-03-07, 22:29
Medlem
Citat:
Som jag skrev är jag för egen del nöjd med tiden, men skulle jag tvingas välja mellan att NF hade en lägre eller högre hastighet skulle jag spela alla pengar på att han gick snabbare.

Personligen känner jag att jag inte är rätt person för att lösa mordet. Jag roar mig därför enbart med att testa lite teorier. Kunskap är inte tung att bära. Jag har absolut ingen avsikt att sprida desinformation.

Du har rätt i att detta har ältats tillräckligt. Jag får helt enkelt grotta ner mig mer i hur det såg ut på västra sidan tidsmässigt i förhållande till den östra som du föreslår. Jag har nog missat (eller glömt) dina teorier där. Men nu har jag lite annat att göra i helgen. Det finns annat också. Trevlig helg.

Låter fint, Csvens. Ta en ordentlig titt i lugn och ro på hur ekipagen på västra trottoaren rör sig under två olika antaganden, nämligen att "Fauzzis 43 sekunder" finns respektive att de inte finns. Då kommer du att se att det inte går att få ihop förloppet om man plockar bort "de 43". Plockar man in "de 43" så har du Enocksson & Blomkvist som Najics främre par, som alltså går direkt före paret Palme förbi korvkiosken. Plockar man bort "de 43" så funkar det inte hur man än vänder och vrider på det.

I övrigt ligger vi på samma våglängd, ser jag, om Fauzzis gånghastighet och om värdet av att älta det här i tråden. Om du upptäcker något nytt när du skissar på kammaren som behöver ventileras så är det naturligtvis välkommet. Simma lugnt nu, och trevlig helg!
Citera
2025-03-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Var inte vitsen med att byta sida att kolla in i några skyltfönster?

Vi vet att de stannade vid Sari, ca 120 meter från mordplatsen.

Kunde LP motstå att kika in i skyltfönstret på Haga skor, ca 40 meter från mordplatsen?

Det skulle kunna förklara varför GM/"Tensonmannen"/SE passerade LOP, och sedan väntade in ...

Visst är det en möjlighet att de kollade in Haga skor på vägen, men knappast under 45-60 sekunder. Sari som borde vara betydligt mer intressant för Lisbeth tog visst bara 5-10 sekunder vad det verkar. Men saken är i alla fall, att samtalet vid Dekorima som Delsborn ser knappast kan förklara hela fördröjningen på 45-60 sekunder mellan mötespunkten med Fauzzi och skotten.

Därför får man lov att hugga till med (minst) en andra förseningsfaktor, och då kan ju Haga skor tänkas vara en kandidat. Konstigt bara att Lisbeth inte nämner något om det i så fall, för det är ju knappast något man smusslar med att man tittat på skor i ett skyltfönster. Man kan ju också tänka sig en kombination av saker, typ att de saktar ner efter Fauzzi och förbrukar 10-15 sekunder på att masa sig fram och att de stannar till vid Haga skor.

Min favorit är väl att de stannar till för att växla ett par ord med mannen som gått bakom och som sedan kilar vidare ner till Dekorima för att kolla läget. När "kusten blir klar" går de fram dit, växlar några ord till, varefter mannen viker av in på Tunnelgatan. När denne hunnit typ 10-15 meter in smäller det. Då har vi ett tvåmannascenario där den ene gubben, som de känner och pratar med, försvinner in i gränden strax före skotten.

I och med att inga direkta vittnesiakttagelser finns av vad de företar sig mellan Fauzzi och Dekorima så måste man tyvärr gissa sig fram, men ändå blir ju antalet tänkbara varianter ganska litet med tanke på att det inte finns några attraktioner längs vägen – annat än Haga skor då, och det är väl inte så värst mycket att hänga i granen heller. Något uppehåller dem, och då är det rimligt att tänka sig att det är kopplat till det observerade uppehållet med samtal vid Dekorima.
Citera
2025-03-07, 22:43
Medlem
Oändlig diskussion och oändliga texter om huruvida olika personer rörde sig i området. Allt det där hade ni lätt kunnat fixa med ett liten animerad film så hade vi sluppit 25 år av diskussioner kring missförstånd huruvida en person gick förbi en annan person med x sekunders marginal och så vidare.

Varför är det ingen som tänkt på det förut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in