Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har redan nämnt allt detta men gör ett undantag för dig, eftersom du är så inne på SE som GM.

Jag ska svara dig, Dalulven, om du tar dig tid att TITTA och SE, klippet noga från exakt där jag länkat och dra ner YT-hastigheten till 0.25 (d v s lägsta möjliga). Samt fullskärmsläge.

Sven Almqvist filmar söderut långt innan Rapports kamerateam är på plats. Vi vet det eftersom AH och KJ intervjuas uppe i vänstra hörnet vid pelaren, Gösta Söderströms SAAB är fortfarande plats, Urban Mossberg (kom med R. Wide) i civil polisbil 9152 (Ford Granada, livvakterna som pratade med polisen på plats kom i en Ford Scorpio och erbjöds sig sin hjälp men de fick inget gehör) är där i ljus, lång rock, lite korpulent vid avspärrningen och Anders Ekman och Krzysztof Dylewski "Almsäter/Almsätter" är på väg norrut ut i bild mot Sabbatsberg där de sedermera fotas av Wojta Klecka och piket 1230 är fortfarande parkerad som de kom. Sen finns en person till av intresse (finns andra också), men av speciellt intresse. Men se klippet först om och om igen. Detta är således ca 8/9-12 minuter efter MOP. Inte senare på kvällen när Rapport börjar filma.

Sven Almqvist filmar söderut.
https://www.youtube.com/watch?v=H1k_eOphPfk&start=558

Här länkar jag till en stillbild där jag beskriver alla personer av vikt. Notera den mörkt klädde mannen i mörk rock och huvudbonad till höger om Urban M. Det är Stig Engström, där han sa att han var innan han gick tillbaka till Skandiahuset.

Mina noteringar, röd text. Klicka på bilden för att förstora.
https://imgur.com/a/BtLu9Bx

Stillbild utan noteringar. Klicka på bilden för att förstora.
https://imgur.com/a/J66MNS3

Kan vi en gång för alla lägga SE åt sidan?

För övrigt, en uppmaning. Om någon har dokumentären om Pelle Svensson inspelade i bättre kvalitet än den som finns på YT, kontakta mig eller någon annan. Den rentvår Stig Engström från misstankarna. Just denna sekvens filmad av Sven Almqvist.

Du ska ha tack för artikeln om Schönstedt. Jag hade visserligen sett den förut och lagt in den i mitt arkiv men ändå glömt bort vad som stod. Både Aftonbladet och Expressen får alltså in tipset per telefon, och då blir frågan hur Schönstedt hinner först. Noga räknat var han väl tvåa, och Michanek trea, för vi hade även SvD:s Ritva Rönnbäck inne på Bohemia, men hon hade ju ingen utrustning med sig. På Aschbergs show nämner för övrigt Michanek att han hade fotografen med sig i bilen, så Ulf Karlsson har kommit samtidigt.

Nu minns inte jag om Expressen hade någon annan redaktionslokal på den tiden eller om de satt ute i DN-skrapan i Marieberg. Den rullande reklamen högst upp på skrapan, som växlade mellan "Dagens Nyheter" och "Expressen" fanns i alla fall då. Vid en snabbmätning på kartan med linjalen får jag fyra och en halv kilometers körväg från Marieberg till mordplatsen. Har man tur med rödljusen kan man klämma det på fem minuter, men i praktiken fastnar man alltid någonstans. Sex-sju minuter är realistiskt. Om vi säger sex minuter så måste han få in tipset redan 23.24 för att vara framme vid 23.30. Jag har dock aldrig hört någon tidsangivelse för när Expressen fick in tipset.

Michanek har kortare körtid men kör som sagt till fel ställe först, nämligen Apelbergsgatan. Tack vare det vet vi att tipset som kom till Aftonbladet gick via Hans Johansson, som ju håller fast vid Apelbergsgatan i flera förhör fastän han då redan borde veta bättre. Hur det ligger till med tipset till Expressen vet vi nog inte, men även om det kom från Solna Taxi så ligger ju mordplatsen på vägen till Apelbergsgatan, och då har de sett det och stannat där. Aftonbladet däremot kommer söderifrån.

Att Söderström ropade ut offrets identitet helt öppet på radion framgår av förhören med polismannen Pontus Wikner och hans kollega Erik Sandin. De kör civilbil och befinner sig på Döbelnsgatan vid Rådmansgatan när de hör larmet över radion. Då kör de direkt söderut via kroken in på Malmskillnadsgatan, sedan Apelbergsgatan nedför backen och höger ut på Sveavägen. De stannar inte vid mordplatsen utan fortsätter upp till Adolf Fredriks Kyrkogata där de svänger in höger mot Luntmakargatan. Precis när de ska svänga höger från Sveavägen ropar Söderström att offret är statsministern. Man kan då klocka det här ganska hyfsat till tre minuter efter larmet, vilket i min tideräkning blir 23.23. Ulf Helins områdeslarm gick ut vid eller alldeles före 23.20.00.

Saken är att Wikner & Sandin måste hinna runt dit innan Söderström ropar ut att det är Palme, och sedan måste man lämna en eller två minuter innan någon hinner gripa luren och ringa kvällstidningarna. Då har vi hålltiden 23.25 på Aftonbladet, och då ser vi att det inte går att lägga Helins larm senare än 23.20 för att få ihop det. Då ligger mordet före 23.20, för Helin får ju in det via Järfälla Taxis växel som ringer efter att Delsborn ropat om skottlossningen på radion. Även om det går väldigt fort så talar vi om uppemot en minut mellan skotten och Helins områdesanrop. Mordet ligger alltså vid 23.19.

Om Schönstedt kommer från Marieberg kan han inte rimligtvis ha hunnit fram till mordplatsen förrän 23.30. Det förutsätter dessutom att Expressen fått in tipset 23.24, vilket alltså blir en minut före Aftonbladet. Kanske har Solna Taxi ringt Expressen först, och sedan Aftonbladet minuten efter.
Sedan kommer Michanek en dryg minut senare. Med tanke på att Aftonbladets redaktion låg mycket närmare än Expressens så måste de ha gått ganska slappt till med Team Michanek, vilket också stämmer med hur han låter hos Aschberg. "Vi trodde inte på det här..." säger han, och då har man kanske heller inte så jättebråttom dit.

Det om tiderna, och de betyder alltså att den professionella fotograferingen kan börja vid 23.30, vilket är elva minuter efter skotten. Ambulanserna hade då redan stuckit med Palme i lasten för fem minuter sedan.

Om Almsäter & Ekman så tycker jag det verkar tungjobbat i nuläget. Jag kollade ditt videoklipp och dina förtydligande stillbilder när du gjorde ditt inlägg typ för ett halvår sedan, men jag har problem med att utröna vilka det är. Det blir väldigt mycket Bart Kamp och "Prayer Man" över det hela, för att dra en bekant parallell till Kennedymordet. Sedan undrar man också varför Almsäter & Ekman skulle vända tillbaka till mordplatsen när Palme redan är bortforslad till Sabb. Har du några idéer om det?

Stig Engström blir för mig en icke-fråga eftersom jag redan bevisat sju gånger om att mordet begicks vid 23.19.00, vilket innebär att Engström har alibi. Han befinner sig fortfarande inne på Skandia när skotten avfyras och hur man än töjer och tänjer så går det inte att få ner honom till mordplatsen i tid för att skjuta Palme – eller för att medverka på annat sätt på mordplats vid i själva utförandet av attentatet. Han är helt enkelt inte där.

Sedan kommer Engström förstås dit efter en liten stund, och då har jag kunnat bestämma Engströms ankomsttid till mordplatsen till 1.15 minuter efter skotten eller 23.20.15 i svensk normaltid räknat.

Om han sedan blir fotograferad där på ett sätt som möjliggör hans identifiering blir för mig en sekundär fråga. Därmed inte sagt att den är ointressant, för Engströms förehavanden efter han kommer dit är ju också en intressant fråga. Hur länge blir han kvar? Springer han verkligen efter piketpoliserna in mot Luntmakargatan? Slinker han in på Bohemia ett tag? För sådana frågor kan ju fotografier kanske vara till till hjälp.
Citera
2023-11-30, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det där har jag redan svarat på, om du tar dig för att läsa de inlägg jag redan skrivit om den här "radikala" modellen. Det är min bedömning att de uppgifter som förefaller stå ivägen för den "radikala" modellen har blivit fel, av precis de skäl som jag anger i mina tidigare inlägg om den.
Jag ser inte att du har fördjupat dig i frågan på detaljnivå.

Var befinner sig AB när vännerna kommer ut från Bankomaten?

Varför lägger dom inte märke till uppståndelsen? Bilar som parkerar framför dom. Lisbeth som skriker.

En av vännerna minns att AB ropar nått till dom när dom ger dig av norrut. Falskt minne?

AB minnesbild att vännerna kommer ut och drar iväg utan honom. Falsk minnesbild?

Hur får du ihop detta?

Kan du beskriva detta i detalj.

Rita gärna bild.
Citera
2023-11-30, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag ser inte att du har fördjupat dig i frågan på detaljnivå.

Var befinner sig AB när vännerna kommer ut från Bankomaten?

Varför lägger dom inte märke till uppståndelsen? Bilar som parkerar framför dom. Lisbeth som skriker.

En av vännerna minns att AB ropar nått till dom när dom ger dig av norrut. Falskt minne?

AB minnesbild att vännerna kommer ut och drar iväg utan honom. Falsk minnesbild?

Hur får du ihop detta?

Kan du beskriva detta i detalj.

Rita gärna bild.

Jo men allt sådant här jag tröskat igenom och avvägt. Det är ju inte så att det "radikala" scenariot är problemfritt, och det har jag ju heller aldrig hävdat. Men saken är att det enda alternativet, som alltså utgörs av det "traditionella" scenariot där Boforsarna ligger före Fauzzi på vägen norrut, det är inte heller problemfritt.

Det förvånar mig inte att du, som redan visat exempel på extrem intellektuell ohederlighet, försöker skjuta in dig på problemen genom att underförstå att det skulle finnas något slags problemfritt alternativ att jämföra med. Men något sådant alternativ finns inte, utan man får så att säga välja det minst problemtyngda alternativet.

Som jag framhållit innebär det "traditionella" scenariot att Björkman måste ha spenderat alla gånger fem minuter ensam därute på trottoaren, avbrutet enbart när kamraterna kommer ut från banken. Under de fem minuterna har ett antal personer passerat platsen, däribland familjen Schaefer, Fauzzi, Tensonmannen och paret Palme. Troligtvis blir det ännu fler ekipage om man klockar dem alla, till exempel Ålenius & Landgré och Rolder & Åslund.

Det blir ganska mycket folk som måste passera platsen utan att lägga märke till Björkman. Många av dem säger uttryckligen att platsen var öde och folktom, och att de rentav stannat till där på hörnet lite kort. Den fråga jag ställt mig ända sedan jag började titta på Palmemordet för sex år sedan är: Var finns Björkman egentligen?

Alldeles i början tänkte jag, att kanske var det han som gjort en liten exkursion norrut och sedan hamnat bakom paret Palme på vägen tillbaka, dvs att Björkman skulle vara Tensonmannen. Sådant där får man ta till för att börja kunna förklara bort att ingen ser honom. En annan variant kunde vara att han medvetet gömmer sig bakom reklampelaren så att han inte blir sedd. Poängen är att någonting får man dra till med för att få ihop den "traditionella" variantens fem minuter för Björkman.

Då får man alltså väga de här problemen som jag just pekat på mot de problem som finns med det "radikala" alternativet. För att det ska fungera logistiskt så måste alltså mordet begås medan Björkmans kamrater fortfarande är inne på banken. Det förutsätter i sin tur att deras diskussioner med Björkman klaras av redan innan de går in på banken och att de inte pratar med honom, eller ens egentligen tittar bakåt, när de kommer ut från banken.

Då kan man nagelfara förhören med Boforsarna för att försöka utröna hur pass möjligt detta är. På ytan ser det ju ut som om de pratar med honom efter att de kommer ut från banken, och i så fall funkar alltså inte den "alternativa" modellen. Utan det man får väga är möjligheten till att uppgifterna om att de talat med Björkman efter uttagen blivit fel.

Då menar jag dels att det inte är särskilt långsökt alls att de alla kunnat missminna sig om en sådan sak. Av förhöret med Åsa Gustavsson framgår till exempel att Björkman började ropa och gnälla och även släpa efter något redan på vägen från Kungsgatan upp till banken. Då tycker i alla fall jag att det verkar rimligt att de tagit den diskussionen innan de gick in på banken. För när de kommer ut igen har ju ytterligare två minuter gått och då finns det ju inget att tala om.

Sedan måste man även komma ihåg, att förhören med Boforsarna inklusive Björkman inte handlar om oberoende vittnen, utan de här vittnena har pratat sig samman på jobbet. Om de berättar samma story så kan det ju bero på att de oförhappandes utvecklat en gemensam minnesbild. För om minnesbilden är vag, vilket den torde vara för en sådan här sak i det tillståndet, ja då räcker det nog med att bara en av dem säger sig minnas att de växlade några ord med Björkman efter att de kom ut från banken för att resten av gänget ska hänga med på det.

Om man så vill går det även att utveckla mer konspiratoriska teman för hur de "pratat sig samman", för om man jobbar i det högteknologiska hjärtat av det militärindustriella komplexet på Bofors Aerotronics, så betyder det att underrättelsetjänsten är närvarande på arbetsplatsen, och inte bara på besök utan med knuten personal som också jobbar där. Då kan man ju tänka sig att tjänsten hjälpt till med att etablera den där föreställningen om att de växlade några ord med Björkman efter banken.

I vilket fall så håller jag det för betydligt mindre osannolikt att ett sådant fel kan ha uppstått – troligen oförhappandes men möjligtvis genom styrning – bland Boforsarna än att Björkman skulle ha uppehållit sig ensam på platsen i mer än fem minuter utan att en enda av ett antal förbipasserande lagt märke till honom där. Inte ens Lisbeth Palme har ju sett honom, vilket ter sig märkligast av alla. Men på den "radikala" modellen så blir förklaringen helt enkelt att ingen – inte ens Lisbeth Palme – KAN ha sett honom står där ute på trottoaren, helt enkelt därför att han inte var där när de passerade.

Så ser avvägningsfrågan ut för min del, och då väger den rejält till förmån för den "radikala" modellen. Lägger man därtill alla andra uppenbara fördelar med den modellen så tycker jag kort sagt inte att det råder någon större tvekan om vilken av de två modellerna som är riktig och relevant.

Nu har du fått den utförliga versionen av frågan, och då hoppas jag att du nöjer dig med det. För saken är att jag inte är så begiven på att kasta pärlor till svin utan du har redan visat vad du går för och det jag nu skriver handlar enbart om att förmedla lite mer kött på benen till andra läsare – i trygg förvissning om att du är totalt faktaimmun, totalt ovederhäftig och saknar ens den rudimentära intellektuella hederlighet som gör det meningsfullt att försöka föra en dialog med dig om någonting alls.
Citera
2023-11-30, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Enligt Otto Ekevis You Tube-kanal har polisen gjort 22 fantombilder. Varför gjordes ingen fantombild med hjälp av Lisbeth? Ville hon inte medverka till en sådan? Eller fick hon aldrig frågan?
Har frågat mig precis detsamma. Hon gick igenom mer än 600 bilder och plockade sedan ut ett antal, där hon fann vissa likheter med gärningsmannen. Det gällde då enskildheter i deras utseende. Här fanns rimligen goda förutsättningar för att foga samman dessa pusselbitar till en fantombild. När fotona så småningom blir avhemligade lär det kunna gå att få fram en sådan.

Vid något tillfälle plockar LP också ut en bild på en person som hon menar är mest lik gärningsmannen jämfört med de andra i urvalet.

På samma gång kan man fråga sig varför Arne Liljeros och Lars Ekman inte använde dessa utplockade bilder i rättegångarna mot CP. Påminde de för mycket om den åtalade eller vad var annars skälet?
Citera
2023-12-01, 00:01
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag hävdar bestämt att SE har fångats på bild av både fotograf och kameraman. Kameramannen är Stig Almqvist (AB) och han fångas själv på bild av Karl Melander (EXP) när denne tar en bild norrut på Sveavägen. Almqvist står och filmar söderut och fångar klippet i inlägget nedan som finns med i "Pelle Svensson-affären". Vi vet att det är tidigt efter MOP eftersom Schönstedt står och intervjuar Hage och Johansson uppe vid pelaren och Ekman och Dylewski är gåendes norrut till höger. Sen är "juryn ute" angående andra foton. Följ instruktionerna i inlägget nedan.

2023-06-17
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

En specifik fråga skulle få ett svar om man kunde fastställa ifall Ekman och Almsäter/Dylewski, efter att de begett sig till Sabbatsberg, gick tillbaka till mordplatsen. Ingenting i deras vittnesmål tyder på det och då har de bara fångast på bild tidigt efter MOP. Det har dykt upp information om att ett ytterligare förhör med Dylewski finns men det är sekretessbelagt. D v s man kan inte ens få ut det maskat.

Enligt Schönstedt i artikeln nedan så fick han tipset av en tipsare nästan direkt när det gått ut på polisradion eftersom vederbörande just lyssnade på densamma. Direkt efter kom ett tips från hans " allra bästa tipsare".

”Statsministern kan vara skjuten – åk för fan”
https://www.expressen.se/nyheter/statsministern-kan-vara-skjuten-ak-for-fan/

Sen har vi fotografen/kameramannen Stig Almqvist som jag nämner ovan och i det länkade inlägget. Han var också från AB men arbetade inte med Michanek och Karlsson, och han kom dit något innan dem och strax efter Schönstedt och Melander. Sen även fotograf Rolf Söderberg från DN.

Vi har även andra fotografer som Wojta Klecka vars bilder också ligger uppe här och var.

Man kan utgå ifrån att Melanders första bilder tas ca 8-9 minuter efter MOP och kanske även tidigare än så med din tidsförskjutning bakåt i åtanke. Sedan kommer Karlssons foton och antingen direkt innan eller direkt efter Almqvists inspelade klipp i och med att Almqvist fångas på bild av just Melander.

Tack för länken, har inte synat just denna "ruta" på länge.

09.27 in i klippet, när det filmas mot Dekorima, syns ett gäng människor, och jag är beredd att köpa att Stig Engström finns med på film. En rockbeklädd man med (en förmodad keps) syns stå intill en något kortare tjej/kvinna med en ljus och yvig (typisk åttiotals-frisyr) som jag vill slå fast är Anna Hage eller möjligen Karin Johansson, men troligast Hage. De står och samtalar. Stig Engström har på pricken samma "kropp", axlar, till och med byxbenen, kepsen, rocklängden och typ av rock som den han bär under sin egen rekonstruktion i SVT i april 1986.

Jag kapitulerar efter en dryg femårsperiods övertygelse gällande att Stig Engström inte var på mordplatsen. Exakt klockslag för detta är svårt att slå fast. Men att han finns på plats tycker jag inte det råder några som helst tveksamheter kring längre efter att ha synat bilden ordentligt. Dock, är det fortfarande ett "mysterium" rörande vad han hade för sig innan han fastnat på bild? Med tanke på sin egen påstådda medverkan i diverse återupplivning, "samtal med Lisbeth", pekar ut vägen åt "konstaplarna" och språngmarsch; är jag idag minst lika förundrad över varför ingen minns honom för fem öre, varken på åttiotalet eller i modern tid när man förhört vittnen som var på plats. Han borde - om han varit så pass behjälplig och i zenit - bli ihågkommen av en enda? Men icke... Dock tycker jag man måste börja rucka på sina egna teorier, att Engström sannolikt inte är gärningsmannen (om han inte återvände till platsen efter en språngmarsch), eller var involverad som desinformatör i en konspiration.
Senast redigerad av pojkpingis 2023-12-01 kl. 00:12.
Citera
2023-12-01, 00:18
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Tack för länken, har inte synat just denna "ruta" på länge.

09.27 in i klippet, när det filmas mot Dekorima, syns ett gäng människor, och jag är beredd att köpa att Stig Engström finns med på film. En rockbeklädd man med (en förmodad keps) syns stå intill en något kortare tjej/kvinna med en ljus och yvig (typisk åttiotals-frisyr) som jag vill slå fast är Anna Hage eller möjligen Karin Johansson, men troligast Hage. De står och samtalar. Stig Engström har på pricken samma "kropp", axlar, till och med byxbenen, kepsen, rocklängden och typ av rock som den han bär under sin egen rekonstruktion i SVT i april 1986.

Jag kapitulerar efter en dryg femårsperiods övertygelse gällande att Stig Engström inte var på mordplatsen. Exakt klockslag för detta är svårt att slå fast. Men att han finns på plats tycker jag inte det råder några som helst tveksamheter kring längre efter att ha synat bilden ordentligt. Dock, är det fortfarande ett "mysterium" rörande vad han hade för sig innan han fastnat på bild? Med tanke på sin egen påstådda medverkan i diverse återupplivning, "samtal med Lisbeth", pekar ut vägen åt "konstaplarna" och språngmarsch; är jag idag minst lika förundrad över varför ingen minns honom för fem öre, varken på åttiotalet eller i modern tid när man förhört vittnen som var på plats. Han borde - om han varit så pass behjälplig och i zenit - bli ihågkommen av en enda? Men icke... Dock tycker jag man måste börja rucka på sina egna teorier, att Engström sannolikt inte är gärningsmannen (om han inte återvände till platsen efter en språngmarsch), eller var involverad som desinformatör i en konspiration.

"Älskling, jag krympte SE!"

Avdelning: Finn fem fel.

Detta måste ju vara filmat efter 23:40, eftersom Schönstedt är där. Då är SE inne på Skandia.

Dessutom är mannen som du pekar ut som SE för kort.

SE, 182 cm lång, är rimligen inte kortare än övriga män i omgivningen.

AH är för övrigt brun- eller mörkhårig.

Gör om, och gör rätt!
Citera
2023-12-01, 00:20
Medlem
Citat:

Som jag framhållit innebär det "traditionella" scenariot att Björkman måste ha spenderat alla gånger fem minuter ensam därute på trottoaren, avbrutet enbart när kamraterna kommer ut från banken.

Vad är detta med 5 minuter?

Varför måste det vara det i de traditionella scenariot?

Det finns ett brett spann här vad jag minns det som när jag räknade på detta.

Jag har ingen minnesbild att varken jag eller nån annan påstod eller visste att det skulle röra sig om 5 minuter.

Vi har minuten+ när han väntar på sina vänner.

Sen har vi en tid när han väntar på eftersläntrare och sedan hamnar bakom LOP.

2-5 minuter befinner sig AB i området utanför Götabanken.

Den enda personen man med säkerhet vet passerade där så sent är NF.

Vad har du för stöd att det "traditionella" scenariot innebär att han stått där just 5 min?
Citera
2023-12-01, 00:23
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
"Älskling, jag krympte SE!"

Avdelning: Finn fem fel.

Detta måste ju vara filmat efter 23:40, eftersom Schönstedt är där. Då är SE inne på Skandia.

Dessutom är mannen som du pekar ut som SE för kort.

SE, 182 cm lång, är rimligen inte kortare än övriga män i omgivningen.

AH är för övrigt brun- eller mörkhårig.

Gör om, och gör rätt!

Lägg ägg!

AH är definitivt inte mörkhårig, snarare ljus cendré, kolla på fotona av henne när hon står vid Dekorimas avfasning när hon torkar händerna, eller kolla klippet när hon intervjuas tillsammans med Karin Johansson, osv. ,

SE för kort? Nja, det finns några längre personer, medellängden är/var typ 187cm då. Att det skulle finnas ett par herrar omkring 190cm känns väldigt troligt.

När SE återvände till Skandia vet vi inte. Väktaren Olofsson och Roland Bergström pratar väl ändå om tjugo minuter. Det pratas rent av om 23:45? Var Engström ett senkommet vittne som återvänder efter 20 min, kan han mycket väl vara kvar 23:45. Egström kan ha kommit ut på Sveavägen 23:23, typ.

Det är snarare du som bör tänka om och göra rätt. Dessutom borde du känna till Hages hårfärg efter alla års tragglande. Tramspelle!!! Sluta desinformera!!!
Senast redigerad av pojkpingis 2023-12-01 kl. 00:27.
Citera
2023-12-01, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Har frågat mig precis detsamma. Hon gick igenom mer än 600 bilder och plockade sedan ut ett antal, där hon fann vissa likheter med gärningsmannen. Det gällde då enskildheter i deras utseende. Här fanns rimligen goda förutsättningar för att foga samman dessa pusselbitar till en fantombild. När fotona så småningom blir avhemligade lär det kunna gå att få fram en sådan.

Vid något tillfälle plockar LP också ut en bild på en person som hon menar är mest lik gärningsmannen jämfört med de andra i urvalet.

På samma gång kan man fråga sig varför Arne Liljeros och Lars Ekman inte använde dessa utplockade bilder i rättegångarna mot CP. Påminde de för mycket om den åtalade eller vad var annars skälet?

Har du försökt begära ut fotona? De hade varit intressanta att se.

Jag tror GM var lik CP så det skulle kunna förklara försvararnas ointresse för fotona. Men I så fall borde det omvända gälla för polis och åklagare.

En mer konspiratorisk förklaring är att man var rädd att en fantombild av LP skulle bli alltför lik den verkliga GM vilket skulle kunna leda till att han identifierades. Därför tycker jag det är av vikt att veta om den uteblivna fantombilden beror på att LP eller polisen.
Citera
2023-12-01, 07:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Om tiderna för reportrar och fotografer så vet vi att Aftonbladet fick in tipset kl 23.25, vilket är helt oförenligt med den officiella mordtiden 23.21.30. Antingen får man hävda att Aftonbladets tid är fel eller så får man acceptera att den officiella mordtiden blivit fel. Korrigerar man mordtiden till 23.19.00 så funkar Aftonbladets tid fint.

Varför är ett tips 23:25 omöjligt?

Hörde eller såg en redogörelse nyligen där det fanns personer som alltid hängde framför polisradion.

Om det gick ut något strax efter mordet så kan de ha hunnit kasta sig på luren kl. 23:25?
Citera
2023-12-01, 07:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Lägg ägg!

AH är definitivt inte mörkhårig, snarare ljus cendré, kolla på fotona av henne när hon står vid Dekorimas avfasning när hon torkar händerna, eller kolla klippet när hon intervjuas tillsammans med Karin Johansson, osv. ,

SE för kort? Nja, det finns några längre personer, medellängden är/var typ 187cm då. Att det skulle finnas ett par herrar omkring 190cm känns väldigt troligt.

När SE återvände till Skandia vet vi inte. Väktaren Olofsson och Roland Bergström pratar väl ändå om tjugo minuter. Det pratas rent av om 23:45? Var Engström ett senkommet vittne som återvänder efter 20 min, kan han mycket väl vara kvar 23:45. Egström kan ha kommit ut på Sveavägen 23:23, typ.

Det är snarare du som bör tänka om och göra rätt. Dessutom borde du känna till Hages hårfärg efter alla års tragglande. Tramspelle!!! Sluta desinformera!!!

På rekonstruktionsfotot, som är i färg, ser AH ut att vara brunhårig.

Var inte medellängden på den tiden 178 cm?

Verkar konstigt om "SE" då är 1 dm kortare än omgivningen.

Vi vet inte exakt när filmkameran rullar igång. Det kan vara efter 23:45 ...

Det mesta tyder på att SE kom tillbaka in 23:40, eller rent av ännu tidigare, på basis av AK:s position.

Ja, att döma av olika "analyser" har folk "hittat" SE överallt på de där bilderna och filmerna.

Det kallas för önsketänkande.
Citera
2023-12-01, 07:46
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
På rekonstruktionsfotot, som är i färg, ser AH ut att vara brunhårig.

Var inte medellängden på den tiden 178 cm?

Verkar konstigt om "SE" då är 1 dm kortare än omgivningen.

Vi vet inte exakt när filmkameran rullar igång. Det kan vara efter 23:45 ...

Det mesta tyder på att SE kom tillbaka in 23:40, eller rent av ännu tidigare, på basis av AK:s position.

Ja, att döma av olika "analyser" har folk "hittat" SE överallt på de där bilderna och filmerna.

Det kallas för önsketänkande.

Tror att medellängden var bra över 180cm redan på 1980talet, sedan beror det ju på årskull osv.

Engström är inte 1dm kortare än alla andra, sluta önsketänk. Kika på fötterna var han står, han står ungefär 2dm "längre fram" (mot brottsplatsen), vilket på bild innebär att de som står bakom honom ser längre ut. Den enda som är 1dm längre än honom är tjommen långt till höger. Och vari ligger det konstiga i att en eller två tjommar är längre än 182cm (det var inte skit långt ens bland män på 80-talet), håll dina hästar!!!

Visst är jag medveten om att det finns ett och annat stolpskott som tycker sig finna Engström "överallt", det finns till och med troll som bestämt hävdar att han var inne på Bohemia.

Jag har säkert kikat på Engströms rekonstruktion hundra gånger, och studerat fotografier av honom (från topp till tå) - det är Engström på bilden.

Vad innebär det? Inte så jävla mycket egentligen, annat än vi kan "binda" honom till platsen omkring 23:42 - 23:45. Vad han gjorde 23:19 och fram till dess, är fortfarande en gåta...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in