Citat:
Jag har redan nämnt allt detta men gör ett undantag för dig, eftersom du är så inne på SE som GM.
Jag ska svara dig, Dalulven, om du tar dig tid att TITTA och SE, klippet noga från exakt där jag länkat och dra ner YT-hastigheten till 0.25 (d v s lägsta möjliga). Samt fullskärmsläge.
Sven Almqvist filmar söderut långt innan Rapports kamerateam är på plats. Vi vet det eftersom AH och KJ intervjuas uppe i vänstra hörnet vid pelaren, Gösta Söderströms SAAB är fortfarande plats, Urban Mossberg (kom med R. Wide) i civil polisbil 9152 (Ford Granada, livvakterna som pratade med polisen på plats kom i en Ford Scorpio och erbjöds sig sin hjälp men de fick inget gehör) är där i ljus, lång rock, lite korpulent vid avspärrningen och Anders Ekman och Krzysztof Dylewski "Almsäter/Almsätter" är på väg norrut ut i bild mot Sabbatsberg där de sedermera fotas av Wojta Klecka och piket 1230 är fortfarande parkerad som de kom. Sen finns en person till av intresse (finns andra också), men av speciellt intresse. Men se klippet först om och om igen. Detta är således ca 8/9-12 minuter efter MOP. Inte senare på kvällen när Rapport börjar filma.
Sven Almqvist filmar söderut.
https://www.youtube.com/watch?v=H1k_eOphPfk&start=558
Här länkar jag till en stillbild där jag beskriver alla personer av vikt. Notera den mörkt klädde mannen i mörk rock och huvudbonad till höger om Urban M. Det är Stig Engström, där han sa att han var innan han gick tillbaka till Skandiahuset.
Mina noteringar, röd text. Klicka på bilden för att förstora.
https://imgur.com/a/BtLu9Bx
Stillbild utan noteringar. Klicka på bilden för att förstora.
https://imgur.com/a/J66MNS3
Kan vi en gång för alla lägga SE åt sidan?
För övrigt, en uppmaning. Om någon har dokumentären om Pelle Svensson inspelade i bättre kvalitet än den som finns på YT, kontakta mig eller någon annan. Den rentvår Stig Engström från misstankarna. Just denna sekvens filmad av Sven Almqvist.
Jag ska svara dig, Dalulven, om du tar dig tid att TITTA och SE, klippet noga från exakt där jag länkat och dra ner YT-hastigheten till 0.25 (d v s lägsta möjliga). Samt fullskärmsläge.
Sven Almqvist filmar söderut långt innan Rapports kamerateam är på plats. Vi vet det eftersom AH och KJ intervjuas uppe i vänstra hörnet vid pelaren, Gösta Söderströms SAAB är fortfarande plats, Urban Mossberg (kom med R. Wide) i civil polisbil 9152 (Ford Granada, livvakterna som pratade med polisen på plats kom i en Ford Scorpio och erbjöds sig sin hjälp men de fick inget gehör) är där i ljus, lång rock, lite korpulent vid avspärrningen och Anders Ekman och Krzysztof Dylewski "Almsäter/Almsätter" är på väg norrut ut i bild mot Sabbatsberg där de sedermera fotas av Wojta Klecka och piket 1230 är fortfarande parkerad som de kom. Sen finns en person till av intresse (finns andra också), men av speciellt intresse. Men se klippet först om och om igen. Detta är således ca 8/9-12 minuter efter MOP. Inte senare på kvällen när Rapport börjar filma.
Sven Almqvist filmar söderut.
https://www.youtube.com/watch?v=H1k_eOphPfk&start=558
Här länkar jag till en stillbild där jag beskriver alla personer av vikt. Notera den mörkt klädde mannen i mörk rock och huvudbonad till höger om Urban M. Det är Stig Engström, där han sa att han var innan han gick tillbaka till Skandiahuset.
Mina noteringar, röd text. Klicka på bilden för att förstora.
https://imgur.com/a/BtLu9Bx
Stillbild utan noteringar. Klicka på bilden för att förstora.
https://imgur.com/a/J66MNS3
Kan vi en gång för alla lägga SE åt sidan?
För övrigt, en uppmaning. Om någon har dokumentären om Pelle Svensson inspelade i bättre kvalitet än den som finns på YT, kontakta mig eller någon annan. Den rentvår Stig Engström från misstankarna. Just denna sekvens filmad av Sven Almqvist.
Du ska ha tack för artikeln om Schönstedt. Jag hade visserligen sett den förut och lagt in den i mitt arkiv men ändå glömt bort vad som stod. Både Aftonbladet och Expressen får alltså in tipset per telefon, och då blir frågan hur Schönstedt hinner först. Noga räknat var han väl tvåa, och Michanek trea, för vi hade även SvD:s Ritva Rönnbäck inne på Bohemia, men hon hade ju ingen utrustning med sig. På Aschbergs show nämner för övrigt Michanek att han hade fotografen med sig i bilen, så Ulf Karlsson har kommit samtidigt.
Nu minns inte jag om Expressen hade någon annan redaktionslokal på den tiden eller om de satt ute i DN-skrapan i Marieberg. Den rullande reklamen högst upp på skrapan, som växlade mellan "Dagens Nyheter" och "Expressen" fanns i alla fall då. Vid en snabbmätning på kartan med linjalen får jag fyra och en halv kilometers körväg från Marieberg till mordplatsen. Har man tur med rödljusen kan man klämma det på fem minuter, men i praktiken fastnar man alltid någonstans. Sex-sju minuter är realistiskt. Om vi säger sex minuter så måste han få in tipset redan 23.24 för att vara framme vid 23.30. Jag har dock aldrig hört någon tidsangivelse för när Expressen fick in tipset.
Michanek har kortare körtid men kör som sagt till fel ställe först, nämligen Apelbergsgatan. Tack vare det vet vi att tipset som kom till Aftonbladet gick via Hans Johansson, som ju håller fast vid Apelbergsgatan i flera förhör fastän han då redan borde veta bättre. Hur det ligger till med tipset till Expressen vet vi nog inte, men även om det kom från Solna Taxi så ligger ju mordplatsen på vägen till Apelbergsgatan, och då har de sett det och stannat där. Aftonbladet däremot kommer söderifrån.
Att Söderström ropade ut offrets identitet helt öppet på radion framgår av förhören med polismannen Pontus Wikner och hans kollega Erik Sandin. De kör civilbil och befinner sig på Döbelnsgatan vid Rådmansgatan när de hör larmet över radion. Då kör de direkt söderut via kroken in på Malmskillnadsgatan, sedan Apelbergsgatan nedför backen och höger ut på Sveavägen. De stannar inte vid mordplatsen utan fortsätter upp till Adolf Fredriks Kyrkogata där de svänger in höger mot Luntmakargatan. Precis när de ska svänga höger från Sveavägen ropar Söderström att offret är statsministern. Man kan då klocka det här ganska hyfsat till tre minuter efter larmet, vilket i min tideräkning blir 23.23. Ulf Helins områdeslarm gick ut vid eller alldeles före 23.20.00.
Saken är att Wikner & Sandin måste hinna runt dit innan Söderström ropar ut att det är Palme, och sedan måste man lämna en eller två minuter innan någon hinner gripa luren och ringa kvällstidningarna. Då har vi hålltiden 23.25 på Aftonbladet, och då ser vi att det inte går att lägga Helins larm senare än 23.20 för att få ihop det. Då ligger mordet före 23.20, för Helin får ju in det via Järfälla Taxis växel som ringer efter att Delsborn ropat om skottlossningen på radion. Även om det går väldigt fort så talar vi om uppemot en minut mellan skotten och Helins områdesanrop. Mordet ligger alltså vid 23.19.
Om Schönstedt kommer från Marieberg kan han inte rimligtvis ha hunnit fram till mordplatsen förrän 23.30. Det förutsätter dessutom att Expressen fått in tipset 23.24, vilket alltså blir en minut före Aftonbladet. Kanske har Solna Taxi ringt Expressen först, och sedan Aftonbladet minuten efter.
Sedan kommer Michanek en dryg minut senare. Med tanke på att Aftonbladets redaktion låg mycket närmare än Expressens så måste de ha gått ganska slappt till med Team Michanek, vilket också stämmer med hur han låter hos Aschberg. "Vi trodde inte på det här..." säger han, och då har man kanske heller inte så jättebråttom dit.
Det om tiderna, och de betyder alltså att den professionella fotograferingen kan börja vid 23.30, vilket är elva minuter efter skotten. Ambulanserna hade då redan stuckit med Palme i lasten för fem minuter sedan.
Om Almsäter & Ekman så tycker jag det verkar tungjobbat i nuläget. Jag kollade ditt videoklipp och dina förtydligande stillbilder när du gjorde ditt inlägg typ för ett halvår sedan, men jag har problem med att utröna vilka det är. Det blir väldigt mycket Bart Kamp och "Prayer Man" över det hela, för att dra en bekant parallell till Kennedymordet. Sedan undrar man också varför Almsäter & Ekman skulle vända tillbaka till mordplatsen när Palme redan är bortforslad till Sabb. Har du några idéer om det?
Stig Engström blir för mig en icke-fråga eftersom jag redan bevisat sju gånger om att mordet begicks vid 23.19.00, vilket innebär att Engström har alibi. Han befinner sig fortfarande inne på Skandia när skotten avfyras och hur man än töjer och tänjer så går det inte att få ner honom till mordplatsen i tid för att skjuta Palme – eller för att medverka på annat sätt på mordplats vid i själva utförandet av attentatet. Han är helt enkelt inte där.
Sedan kommer Engström förstås dit efter en liten stund, och då har jag kunnat bestämma Engströms ankomsttid till mordplatsen till 1.15 minuter efter skotten eller 23.20.15 i svensk normaltid räknat.
Om han sedan blir fotograferad där på ett sätt som möjliggör hans identifiering blir för mig en sekundär fråga. Därmed inte sagt att den är ointressant, för Engströms förehavanden efter han kommer dit är ju också en intressant fråga. Hur länge blir han kvar? Springer han verkligen efter piketpoliserna in mot Luntmakargatan? Slinker han in på Bohemia ett tag? För sådana frågor kan ju fotografier kanske vara till till hjälp.