Citat:
Ursprungligen postat av
Knattarna
Ditt förlopp verkar innebära att Fauzzi går ungefär i jämnhöjd med Boforsarna hela vägen från banken. Det faller ju på sin egen orimlighet.
Om det är slutsatsen behöver man nog gå tillbaka till ritbordet. Allt detta hängs ju upp på vad ett enda vittne, Helena Lähde, anser om när hon hörde skotten. Så stor tilltro sätter jag faktiskt inte till enstaka vittnen att jag anser att man kan hänga upp hela förloppet på vad ett enda vittne anser om skottens timing. Särskilt inte när det resulterar i ett orimligt förlopp.
Lähde gjorde ju dessutom två uttagsförsök. Jag ger mig inte in i den semantiska debatten mellan dig och Lebel om hur man ska tolka hennes ordval. Men även om hon trodde att hon hörde skotten vid första försöket kan hon ha hört dem vid andra och sedan blandat ihop det. Det är först flera veckor efter mordet som hon försöker specificera vilket av uttagsförsöken det gällde.
Men visst innehåller denna post från dig några underligheter?
OM vi inte skall förlita oss på att Helena L hör mordskotten..vad återstår då?
Leif Ls ytterst ifrågasatta tidsuppfattning under kaotiska förhållanden..en tidsuppfattning som i annat sammanhang visat sig vara gravt felaktig.
Helens Ls hörintryck av skotten kan dessutom knytas till hennes bankomataktivitet inte bara av henne själv naturligtvis..denna understöds i allt väsentligt av hennes kamraters vittnesmål med Inge M i spetsen.
Jag ifrågasätter därför starkt hur du kan påstå att det råder någon oklarhet gällande om Helena L hört mordskotten i samband med sin bankomataktivitet Tunnelgatan.
Jag hoppas med hänvisning till ovanstående att du kan förstå varför jag ställer mig frågande till din osäkerhet just här?
Resten är sunt förnuft.Vi vet tiden för Helena Ls första bankomataktivitet..slutpunkten för den är 23.18.28..och skälet till att hon ånyo tvingas till aktivitet kan bara bero på att bankomaten piper och hon inte får sina 700 kronor.
Bankomaten måste pipa vid denna tidpunkt..för den kan inte pipa vid senare tidpunkt då vi vet att Helena L får ut sina pengar vid slutet av sin bankomataktivitet 23.18.56
Det finns helt enkelt inget logisk möjlighet att mordskotten kan komma vid annan tidpunkt än cirka 23.18.28
Jag är säker på att du nu förstår varför.
Vidare..om Helena L slår in rätt kod 23.18.28..och bankomaten följdaktligen inte piper till..varför avslutar hon sitt bankomatuttag först nästan 30 sekunder senare?
Det tar inte 30 sekunder för en bankomat att räkna upp 700 pix.
Så här kan jag fortsätta med att stapla en orimlighet på en annan.Bankomaten måste ha pipit cirka 23.18.28..och det kan Helena L relatera till att hon hört smällar.
Att Nicola F befinner sig strax söder om Boforsgänget vid bankomat Sveavägen framgår av förloppet som bankomattiderna ger.
I avstånd räknat kan det röra sig om cirka 15-20 meter.
Vad omöjliggörs i och med detta?
Är det rimligt att förvänta sig att Nicola F skall komma ihåg några ryggtavlor 15-20 meter framför honom..att han lagt detta på minne när han snart får syn på makarna Palme och situationen är pre mord och således fortfarande en vanlig promenad hemåt för Nicola F?
Jag tycker definitivt inte att man kan dra denna slutsats.Det vore i annat fall att lägga alltför stor börda på vittnesmål.
Om jag behöver återvända till ritbordet så gör jag gärna det,Knattarna.
Jag måste dock få tillräckligt bra anledningar att göra det.
Tyvärr har du inte givit uttryck för några i din post..men jag hoppas att diskussionen ändå kan fortsätta.