2025-01-02, 10:05
Bannlyst
Det var inte Stefan glanz som sprang över Hötorget och sa. Men han skulle ju inte döda honom strax efter mordet. Det är du Lebel som trollar här på forumet.
Citera
2025-01-02, 10:13
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja UK parkerade sin Volvo 340 närmare Skandias entré än Dekorima. Man ser att han tog foton när avspärrningsbanden sätts upp och en stund efter det. När jag mailade med Melander menade han att han kom till mordplatsen ca 23.40 och Janne Schmidt något senare, då var UK redan där. Schmidt fotograferar Wide och Mossberg och det är således inte före 23.45, precis som Wide uppger.
Precis som du säger GICK UK till Grand, ringde redaktionen, GICK tillbaka till sin bil och åkte till Sabbatsberg och kan knappast ha varit där före midnatt.
Melander själv var på mordplatsen till midnatt, åkte till bildredakttionen och lämnade in rullen för att därefter åka till Sabbatsberg och missade förmodligen när rb 3120 kom dit.

Gott! Tack och även om nu UK skulle tagit bilen till Grand, parkera någonstans, in på Grand och ringa Aftonbladet, så går minuterna.
Men det är ju inte enbart detta som ligger till grund för "Lisbeth-bildens" tidsbedömning.

Ser vi till Rimborn-bilden och Mattes påstådda klocka, så blir det samma där och än svårare med 23:30.
Men enklaste kontrollen av det påståendet var ju som sagt att titta på en bild med högre upplösning.
Vidare även fotografen Stig Almqvists ankomst till Sabb. (Tror Anér skrev att Stig kom till Sabb 02:00, men det anser jag inte kan stämma utifrån vad han fångat på bild.)
Citera
2025-01-02, 10:20
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Det var inte Stefan glanz som sprang över Hötorget och sa. Men han skulle ju inte döda honom strax efter mordet. Det är du Lebel som trollar här på forumet.

Nej, det är du Robert som ljuger dåligt.

Är man dåligt påläst ljuger man inte så bra.

Vittnet såg männen på Klarabergsgatan, inte på Hötorget.

Du kan få hjälp att sluta ljuga.

Sök den.
Citera
2025-01-02, 10:31
Bannlyst
Jag vet bättre vad som hände den natten än du. Och att polisen har förvrängt förhör det förstår inte du tydligen.
Citera
2025-01-02, 10:42
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Gott! Tack och även om nu UK skulle tagit bilen till Grand, parkera någonstans, in på Grand och ringa Aftonbladet, så går minuterna.
Men det är ju inte enbart detta som ligger till grund för "Lisbeth-bildens" tidsbedömning.

Ser vi till Rimborn-bilden och Mattes påstådda klocka, så blir det samma där och än svårare med 23:30.
Men enklaste kontrollen av det påståendet var ju som sagt att titta på en bild med högre upplösning.
Vidare även fotografen Stig Almqvists ankomst till Sabb. (Tror Anér skrev att Stig kom till Sabb 02:00, men det anser jag inte kan stämma utifrån vad han fångat på bild.)

Fotot av Ingrid i Aftonbladet den 24 april 1986 är också intressant (fotot från invigningen av Olof Palmes gata den 23 april).

I högupplöst version.

Liksom foton av Mårten i stor ljus halsduk (om det finns några).

Om man vill förklara "Lisbeth-bilden" bättre.
Senast redigerad av Lebel 2025-01-02 kl. 11:06.
Citera
2025-01-02, 10:48
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Jag vet bättre vad som hände den natten än du. Och att polisen har förvrängt förhör det förstår inte du tydligen.

Det är inte sant.

Jag (och resten av Sverige) vet att du inte gjorde konstgjord andning.
Citera
2025-01-02, 10:49
Avslutad
Citat:
I mina ögon handlar det om en ensam GM som av en slump får syn på Palme ute på stan. Vem GM är går inte att säga, men, som jag ser det är GM en stockholmare som normalt rörde sig i de kvarteren av annan anledning än Palme.

Kan ju ha kommit från Södertälje också. Eller Märsta. Det var fredag kväll, löningskväll. Inte ovanligt att folk åkte in till city med pendeln och och lyssnade på blues eller jazz i Gamla stan. Kanske t.o.m någon som köpte amfetamin någonstans i city innan han vidare åkte till Gamla stan och av en ren slump mötte Palme som kanske hade varit GM:s hatobjekt nr 1 under många år. Varför hade då GM skjutvapen på sig? Ja, det finns ju faktiskt en slags människor som har behov av att känna sig mycket större och tuffare än vad de ser ut att vara. Hävdelsebehov.
Citera
2025-01-02, 11:45
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvartalet2023
Kan ju ha kommit från Södertälje också. Eller Märsta. Det var fredag kväll, löningskväll. Inte ovanligt att folk åkte in till city med pendeln och och lyssnade på blues eller jazz i Gamla stan. Kanske t.o.m någon som köpte amfetamin någonstans i city innan han vidare åkte till Gamla stan och av en ren slump mötte Palme som kanske hade varit GM:s hatobjekt nr 1 under många år. Varför hade då GM skjutvapen på sig? Ja, det finns ju faktiskt en slags människor som har behov av att känna sig mycket större och tuffare än vad de ser ut att vara. Hävdelsebehov.

Absolut.
Antingen hade han revolvern med sig redan innan han såg Palme vilket betyder att han var i city av annan anledning än Palme, då givet att han ser Palme ute på stan och inte vid jobb/bostad.

Alternativt bor han inte längre bort än att han inom 2 timmar kan hämta ett vapen och vara tillbaka vid Grand.

Dvs en person som hör hemma i Storstockholmsområdet.
Citera
2025-01-02, 12:04
Medlem
Citat:
Absolut.
Antingen hade han revolvern med sig redan innan han såg Palme vilket betyder att han var i city av annan anledning än Palme, då givet att han ser Palme ute på stan och inte vid jobb/bostad.

Alternativt bor han inte längre bort än att han inom 2 timmar kan hämta ett vapen och vara tillbaka vid Grand.

Dvs en person som hör hemma i Storstockholmsområdet.

Då borde både till exempel Christer A, Christer P ; Skandiamannen och Victor G kunna passa in.
Tänker jag rätt nu?
Citera
2025-01-02, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Då borde både till exempel Christer A, Christer P ; Skandiamannen och Victor G kunna passa in.
Tänker jag rätt nu?

Så långt,men det är en avhuggen tankegång.
Det är i sig osannolikt scenario att tänkas att någon av de uppräknade skulle springa omkring på stan helt random med en spädgris laddad med Super X Metal Piercing ammo.
Skulle detta högst osannolika ändå ha inträffat,så betyder det att respektive alternativ GM redan då haft ett mycket tungt vägande skäl till att förfara på detta ytterst osannolika sätt.

Någon skall då haft motiv redan innan Palmebetraktelse att beväpna sig på detta häpnadsväckande sätt.
Detta ursprungsmotiv måste vara tungt vägande.
Detta motiv skall sedan ha struntats i för att istället skjuta Palme.

Oavsett så måste man titta efter materialmässigt och se vilken av de uppräknade som har hyggligt dokumenterad koppling till både vapen samt ammo.

Det finns bara en enda sådan person,jag säger det igen och igen.

Han hette Christer Andersson.
Citera
2025-01-02, 12:59
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tänker jag rätt nu?

Man kan förmodligen hitta många som passar in på den beskrivningen.
För min del varken kan eller vill jag peka ut någon på individnivå, men, helt klart kan man utefter omständigheterna dra slutsatsen att GM är en svensk, han bor max 50 minuter bort från Grand.
Citera
2025-01-02, 13:23
Medlem
Citat:
Man kan förmodligen hitta många som passar in på den beskrivningen.
För min del varken kan eller vill jag peka ut någon på individnivå, men, helt klart kan man utefter omständigheterna dra slutsatsen att GM är en svensk, han bor max 50 minuter bort från Grand.

Att han är svensk samt att han bor i relativt nära anslutning till Grand är sannolikt,men de är inga skäl till ytterligare misstanke.

Medel-Möjlighet-Motiv-Medstödjande hypotesuppgifter.

Det är så man finner den individ som mördade Olof Palme.

Det är inga konstigheter med detta.Det är vanligt,hederligt,gediget utredningsarbete baserat på sunt förnuft och där sannolikheter får fördel framför osannolikheter vid nödvändiga avvägningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in