Citat:
Ursprungligen postat av
Cayenne938
Tack - du är idog och arbetar snabbt! Jag följde din uppmaning att börja tröska vittnesförhör o protokoll i anslutning till detta men inser att jag knappast skulle komma längre än vad du respektive 14thInt gjort - men ni drar helt olika slutsats av detta.
Min tveksamt kring JÅS baseras på läsning av en tråddiskussion i detta forum i mitten av maj 2021.
Läs gärna 14thInt inlägg med början 2021-05-09 och en vecka framåt. Där finns gott om utdrag av förhörsprotokoll. Beträffande JÅS förehavanden i förhållande till eget vittnesmål så är det direkta motsägelser. Men där finns också ett starkt ifrågasättande av LL's uppgifter om agerandet minuterna före MOP och ankomsten till mordplatsen.
Kollade nu 14thInt:s arkiv och hittade ett enda inlägg om Jan-Åke Svensson, postat den 27/2 2023:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Här sägs inget av det som du tar upp, utan i så fall finns det någon annanstans. Kollade även 14thInt:s inlägg kring de datum du säger men där fanns inget om det här. Om du sett något annat så får du plocka fram och citera det med länk. Då ska jag titta på det.
Nu har jag tröskat igenom Jan-Åke Svensson inklusive förhören hos polisen, i tingsrätten och hovrätten, och det finns ingenting anmärkningsvärt där – annat än att han lägger "spökrikoschetten" på ett annat ställe än vad Sonny Björk påstått. Med Bengt Palm är diskrepansen ännu större, men honom teg de ju ihjäl då hans uppgifter totalt motsade polisens egen ballistiska modell.
Du lyfter nu fram Leif Ljungqvist, för att liksom lägga lite lök på laxen. Ljungqvist är i och för sig en lång historia, men när det gäller hans eget agerande och förloppet med Chevan så tycker jag inte att det råder några större oklarheter.
Den enda korrigering som jag funnit nödvändig är att det tar cirka 15 sekunder längre än vad han själv uppger för Ljungqvist att svänga runt, parkera och sedan ringa 90000. Det är egentligen inget konstigt med det, för polisen ber ju honom själv att uppskatta tiden det tog och då ligger det i sakens natur att han vill få förloppet att framstå som lite snabbare och rådigare än vad det faktiskt var i verkligheten.
Problemen med Ljungqvist handlar mer om de vittnesuppgifter han lämnar, och som jag menar måste tolkas med stor försiktighet. Det hela försvåras av att det är vissa saker han sett som är unika men ändå trovärdiga. Då tänker jag framför allt på att han uppger att han sett mördarens ansikte i profil, alldeles innan han började svänga runt, och det håller jag för trovärdigt.
Det grundar jag dels på att han Ljungqvist uppger detta redan i konfrontationsförhöret i slutet av mars och att han sedan tar med sig ett tidningsurklipp med en bild på en man (Jan-Carl Raspe) som enligt Ljungqvist liknar mördaren. Raspe har mycket riktigt ett ruskigt utseende som påminner en del om Lisbeth Palmes beskrivning av mördaren.
Den andra intressanta saken med Ljungqvist är den tidsuppgift han lämnar rörande det korta samtal han hade med en dam när de stannade till på Adolf Fredriks Kyrkogata. Då var klockan 23.18 enligt Ljungqvist, och den uppgiften upprepar han även under hypnosförhöret. Just därför håller jag den uppgiften för trovärdig, och då betyder den att de är framme vid mordplatsen redan 23.19. Den uppgiften motsäger alltså den officiella mordtiden, och jag har även tagit med den som en av de tidskällor som ingår i mitt "kollektiva tidsankare" för min egen mordtidsanalys. Vad Ljungqvist uppger stämmer fint med mordtiden 23.19.00 men absolut inte med den officiella mordtiden.
Den enda bil jag hittat som kan vara av intresse som "medverkande" i kontraspionage-operationen enligt Lingärde-modellen, det är den där bilen som Egon Enocksson och Annika Blomkvist berättar om. Dessutom har vi förstås "Säpo-ambulansen" 951 som ju verkar ganska suspekt i det att den dyker upp just där och vid just den tidpunkten.
Som du ser handlar bägge fallen om bilar som dykt upp en eller ett par minuter efter skotten. Då kommer de i lagom tid till det ingripande som i Lingärde-modellen planerats till 23.20 men som får avbrytas därför att Palme mördats minuten innan, vid 23.19. Skillnaden på en minut kan verka hårfin, men med bil hinner man köra en bra bit på en minut.
Om bilarna ifråga medvetet kommer till mordplatsen vid 23.19 så måste de i så fall ha känt till att Palme skulle skjutas just där och just vid den tiden. Men om bilarna ifråga medvetet kommer till mordplatsen vid eller strax efter 23.20 så handlar det istället om att de ska medverka vid gripandet av den där höge militären som Lingärde berättat om.
Då ser du, att de bilar som finns där 23.19 inte har något med saken att göra. Det är en absurd tanke att Jan-Åke Svensson eller Leif Ljungqvist skulle komma körande där vid den tiden därför att de kände till att Palme skulle mördas, eller i alla fall att någonting stort och viktigt skulle gå av stapeln där. Det håller jag för helt uteslutet. Men om de inte var där av den anledningen så måste de ha varit där av en slump.
Med Egons & Annikas bil blir saken en annan. Dels kommer den precis vid 23.20 och dels har vi två män i framsätet på den bilen. Poliser arbetar gärna två och två. Vidare stannar bilen bara 1-2 minuter medan den ene mannen (eller möjligtvis båda) kilar över och kollar in vad som hänt. Sedan kör de iväg igen och har aldrig givit sig tillkänna vare sig för Palmeutredningen eller för allmänheten via medierna. Det tycker jag är skumt värre, och därför tror jag att den bilen och de killarna haft med operationen att göra. Troligtvis handlar det om Säpokillar i en Säpobil.
Med ambulansen förhåller det sig likadant. Den kommer till platsen vid 23.21, dryga två minuter efter skotten. Om man på Lingärde-modellen tänker sig en operation där någon ska gripas så är det ju inte svårt att tänka sig att man ser till att en ambulans kommer dit omgående efter den tid man planerat gripandet ifall det skulle komma till handgripligheter. Därför menar jag att det finns anledning att misstänka att Sollentuna-ambulansen 951 i själva verket är en "Säpo-ambulans" som styrts dit vid den tiden. Det här går naturligtvis inte att bevisa i nuläget, men med Lingärde-modellen har vi i alla fall en vettig förklaring till varför en ambulans skulle komma körandes dit vid precis den tiden.
Där har vi en sammanfattning av var jag står i de här frågorna. Om du har ytterligare idéer eller synpunkter så går det fint att lägga fram dem, men då vill jag gärna ha lite konkretion på det också så att vi har något påtagligt att diskutera.