Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-07, 11:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Kort svar: Ja. Signalementet var inte direkt ovanligt.

Att YN inte reagerar på SE vid mordplatsen är inte så konstigt. Även om hon mött honom på Tunnelgatan så kan hon knappast ha trott att han hade med mordet att göra. Det är ju SE som tolkar in att signalementet passar på honom och tycker det är konstigt att vittnet inte reagerar för honom. Han fattar inte att YN pratar om en annan springande man.

Ett alternativ till YN som den SE ska ha "överhört" är Delsborn.

Polisman Windén fick efter signalement från "en taxichaufför" bråttom tillbaka till polisbilen för att larma ut detta.
(Möjligen så bråttom att han inte hade tid eller lust att lyssna på SE)
Citera
2023-12-07, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Grunden i din teori är att SE efter att ha sovit på saken förstod först dagen efter att YN var den person som inledningsvis sett honom springa och som därefter stod en meter ifrån honom. Då måste SE efter en natts genomtänkande alltså ha trott att YN vänt på ordningen, dvs att hon uppfattade det som att han var jagad av poliserna?

Menar du också att mannen på DBG hade ett helt annat signalement än SE och att det blev SE som blev kvar i minnet för YN eftersom hon såg honom sist?

Jag var nog lite otydlig. Det jag menar är att YN ser en person på David Bagares gata och det är signalementet på denne som hon lämnar till polisen. Men om SE springer efter poliserna och möter henne under hennes promenad från trappan till mordplatsen så kan han ha trott att signalementet härrör från att YN observerat honom på Tunnelgatan och trott att han var mördaren.SE vet kanske inte om att YN mött poliserna om han börjar springa efter att YN passerat poliserna. Ur SEs synvinkel så kan YNn likaväl kommit från Luntmakargatan.

Så det intressanta är om YN minns om hon mötte någon person på Tunnelgatan för det skulle indikera att SEs språngmarsch faktiskt utfördes. I förlängningen betyder det att SE närapå har alibi för mordet.
Citera
2023-12-07, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ett alternativ till YN som den SE ska ha "överhört" är Delsborn.

Polisman Windén fick efter signalement från "en taxichaufför" bråttom tillbaka till polisbilen för att larma ut detta.
(Möjligen så bråttom att han inte hade tid eller lust att lyssna på SE)

En detalj är att SE säger att personen som lämnar uppgifterna anlänt till mordplatsen i ett senare skede. Delsborn var väl där rätt tidigt.
Citera
2023-12-08, 00:09
Medlem
Jag undrar över några saker vad gäller den här blyisotopiska undersökning som gjordes av kulorna. Är det en teknik som används i dag när man undersöker kulor? Är det något man ens använde då mer än i detta enstaka fallet? Jag menar det var ju inte NFC utan museum som undersökte. Eller gick och går man till Naturhistoriska museet när man vill undersöka kulor från brottsplatser?

Googlar kring denna teknik, men finns ju ingen info. Eller det kanske det gör, men då får gärna någon vänlig själ lotsa mig rätt.
Citera
2023-12-08, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenOsannolike
Jag undrar över några saker vad gäller den här blyisotopiska undersökning som gjordes av kulorna. Är det en teknik som används i dag när man undersöker kulor? Är det något man ens använde då mer än i detta enstaka fallet? Jag menar det var ju inte NFC utan museum som undersökte. Eller gick och går man till Naturhistoriska museet när man vill undersöka kulor från brottsplatser?

Googlar kring denna teknik, men finns ju ingen info. Eller det kanske det gör, men då får gärna någon vänlig själ lotsa mig rätt.

Ett snabbsvar kan du få av mig. Anledningen till att naturhistoriska gjorde analysen är att de har tillgång till den partikelaccelerator som behövs för så kallad neutronaktivering. Om du ska slå upp blyisotopanalys på nätet kan du försöka med "neutron activation analysis" (NAA) som det heter på engelska. Där lär det finnas källor, och du kan då kombinera det med "JFK" i sökningen eftersom man tillämpade NAA på Kennedykulorna. Länken ger en snabböversikt av vad man gjort på Kennedyfronten, med källhänvisningar.

http://www.22november1963.org.uk/jfk-assassination-neutron-activation-analysis

På den tiden (1963-64) var NAA en splitter ny metod och man drog stora växlar på den. Alltför stora växlar skulle det visa sig, för på senare år har NAA blivit alltmer diskrediterad som metod för att jämföra kulor, kulfragment eller blyrester från kulor på kläder eller andra objekt som beskjutits. Skälet till det är att kulor som gjutits från en och samma smälta ("batch") ändå kan förete ganska stora variationer i sammansättningen av såväl bly som andra grundämnen typ antimon, mangan och koppar.

Reproducerad originaltabell från Kennedykulorna här, så får du en bild av hur det ser ut:

http://www.mountainrivercabins.com/JohnOrrReport.pdf#page=67

Det är just inomsmälte-variationerna som gör metoden problematisk eftersom grundidén bakom den är att alla kulor från samma smälta ska uppvisa praktiskt taget lika sammansättning, men det gör de alltså inte alltid. Och i och med att sådana variationer förekommer så blir metoden helt enkelt inte tillförlitlig då två prover (kulor, fragment eller rester) kan få olika mätvärden men ändå komma från samma smälta, medan två prover från olika smältor ändå kan få tillräckligt lika mätvärden för att bedömas komma från en och samma sats.

Hoppas det här hjälper med att komma igång med NAA:n. Om du hittar något intressant eller underligt så vill jag naturligtvis gärna höra det så jag får ta en titt på det.
Citera
2023-12-08, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Ett snabbsvar kan du få av mig. Anledningen till att naturhistoriska gjorde analysen är att de har tillgång till den partikelaccelerator som behövs för så kallad neutronaktivering. Om du ska slå upp blyisotopanalys på nätet kan du försöka med "neutron activation analysis" (NAA) som det heter på engelska. Där lär det finnas källor, och du kan då kombinera det med "JFK" i sökningen eftersom man tillämpade NAA på Kennedykulorna. Länken ger en snabböversikt av vad man gjort på Kennedyfronten, med källhänvisningar.

http://www.22november1963.org.uk/jfk-assassination-neutron-activation-analysis

På den tiden (1963-64) var NAA en splitter ny metod och man drog stora växlar på den. Alltför stora växlar skulle det visa sig, för på senare år har NAA blivit alltmer diskrediterad som metod för att jämföra kulor, kulfragment eller blyrester från kulor på kläder eller andra objekt som beskjutits. Skälet till det är att kulor som gjutits från en och samma smälta ("batch") ändå kan förete ganska stora variationer i sammansättningen av såväl bly som andra grundämnen typ antimon, mangan och koppar.

Reproducerad originaltabell från Kennedykulorna här, så får du en bild av hur det ser ut:

http://www.mountainrivercabins.com/JohnOrrReport.pdf#page=67

Det är just inomsmälte-variationerna som gör metoden problematisk eftersom grundidén bakom den är att alla kulor från samma smälta ska uppvisa praktiskt taget lika sammansättning, men det gör de alltså inte alltid. Och i och med att sådana variationer förekommer så blir metoden helt enkelt inte tillförlitlig då två prover (kulor, fragment eller rester) kan få olika mätvärden men ändå komma från samma smälta, medan två prover från olika smältor ändå kan få tillräckligt lika mätvärden för att bedömas komma från en och samma sats.

Hoppas det här hjälper med att komma igång med NAA:n. Om du hittar något intressant eller underligt så vill jag naturligtvis gärna höra det så jag får ta en titt på det.

Tusen tack! Skriver av mig här om jag finner något intressant och underligt.

Angående den där Latif aka Superturken. Han ska ha varit narkotikahandlare också. Finns det saker som pekar på att han möjligen hade någon connection med Sigge och hans klientel?
Citera
2023-12-08, 07:27
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
En detalj är att SE säger att personen som lämnar uppgifterna anlänt till mordplatsen i ett senare skede. Delsborn var väl där rätt tidigt.

Delsborn parkerar först på motsatta sidan i södergående riktning och tar betalt av sina passagerare.
Han ringer även sin växel o.s.v.
Minns nu inte på rak arm om han även springer över och tittar innan polisen anlänt, men det är i.s.f. bara en kort stund då han säkert behöver vara nåbar på taxiradion.

Det finns även en bild från Ulf Karlsson då Delsborn är precis utanför avspärrningen. Lite oklart är om han då vänt bilen.

Oavsett så är det SE's uppfattning om denne person. En uppfattning som inte behöver vara korrekt heller.
Citera
2023-12-08, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag ville följa upp på det här med Jan-Åke Svensson med mera. Igår kväll tröskade jag igenom förhören med honom, inklusive tings- och hovrätten, med Åke Larsson & Elisabeth Johansson, med Bengt Palm, samt med Egon Enocksson & Annika Blomkvist. Läsningen har i stort bara befäst min tidigare bild av förloppet, men påminnt mig om vissa detaljer som börjat sjunka tillbaka i minnet.

Om turordningen på bilarna så verkar det råda viss förvirring kring huruvida Åke Larsson eller Jan-Åke Svensson stod främst i den norrgående vänsterfilen på Sveavägen, dvs filen för de bilar som skulle svänga vänster in på Tunnelgatan. Tar man tidskriften Filters mordplatskarta till exempel så placerar de Svensson ("BMW:n") bakom Larsson ("Hages och Johanssons bil"). Här har de kastat om ordningen. Det var tvivelsutan Svensson som stod främst med Larsson bakom.

https://i0.wp.com/magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/karta.jpg

Jag har inte kunnat se någonting som tyder på annat än att Jan-Åke Svensson skulle vara ett normalt och slumpmässigt mordplatsvittne, som alltså bara råkat köra förbi där och då, och som då valde att svänga in vid Sveavägens östra vägkant istället för att köra vidare in på Tunnelgatan.

Tack - du är idog och arbetar snabbt! Jag följde din uppmaning att börja tröska vittnesförhör o protokoll i anslutning till detta men inser att jag knappast skulle komma längre än vad du respektive 14thInt gjort - men ni drar helt olika slutsats av detta.

Min tveksamt kring JÅS baseras på läsning av en tråddiskussion i detta forum i mitten av maj 2021.
Läs gärna 14thInt inlägg med början 2021-05-09 och en vecka framåt. Där finns gott om utdrag av förhörsprotokoll. Beträffande JÅS förehavanden i förhållande till eget vittnesmål så är det direkta motsägelser. Men där finns också ett starkt ifrågasättande av LL's uppgifter om agerandet minuterna före MOP och ankomsten till mordplatsen.
Citera
2023-12-08, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Nja. Han som har skrivit boken verkar ju ha velat bli förväxlad, dvs. han har alltså försökt få det att se ut som att någon känd journalist eller palmeexpert (Jan Guillou eller LGWP?) är författaren. Skulle han då samtidigt ha avslöjat sin verkliga identitet via en av karaktärerna i boken (och/eller i filmen) menar du? Och vem menar du då att den fiktiva personen skall ha "avslöjat" som författare till boken? Nej, jag uppfattar det som att han som har skrivit boken ger en vilseledande bild av vem han själv är, precis som han verkar vilja vilseleda om själva mordet.

Ja om vilseleda. Men har med om sig själv med. Sen har boken vissa likheter med Abdul Kassembrevet och namn är lika med som i en självbiografi som med är utgiven på Sellins förlag.
Citera
2023-12-08, 09:29
Medlem
Citat:

Angående den där Latif aka Superturken. Han ska ha varit narkotikahandlare också. Finns det saker som pekar på att han möjligen hade någon connection med Sigge och hans klientel?

Du ska ha tack. Jag såg din fråga precis innan jag skulle gå och lägga mig så hasplade ur mig ett svar eftersom jag råkade ha stött på det i Kennedysammanhang och hade lite länkar liggande i mitt arkiv.

Jag är inte helt hundra på att det är just NAA som Naturhistoriska använt sig av i sina Palmeanalyser, utan det kan finnas variationer på det temat. Men någonting i den riktningen är det helt klart. Jag skrev att de hade tillgång till en "partikelaccelerator" därute på Frescati och tänkte då Siegbahn-institutet som hade en synkrotron ville jag minnas. Men när jag tänker efter så är det nog en kärnreaktor som behövs för den neutronbestrålning som NAA bygger på. I alla fall besitter Naturhistoriska den expertis och har tillgång till de anläggningar och den utrustning som behövs för det här slaget av isotopanalys.

Neutronaktivering betyder helt enkelt att man bestrålar ett provmaterial med neutroner, vilka produceras vid kärnklyvningen i en reaktor, och då absorberar en del av atomkärnorna i materialet en extra neutron och bildar på så sätt radioaktiva isotoper av samma grundämne. Sedan kan man mäta radioaktiviteten, vanligtvis i form av betasönderfall, från det neutronbestrålade materialet och då avgöra hur mycket det finns av olika isotoper av olika grundämnen. På så vis får man en slags signatur som gör att man kan avgöra sammansättningen i materialet. Ungefär så går det till, men detaljerna utöver vad jag just sagt är kanske lite dimmiga för mig utan då får du kolla upp i detaljkällor.

Jag har inte läst någon detaljerad teknisk dokumentation från Naturhistoriskas mätningar av Palmeproverna, så om du hittar någon sådan så skulle jag uppskatta om du ville passa den vidare här så att man kan få kika på den.

I och med att NAA på senare år blivit alltmer ifrågasatt – eller rentav diskrediterad – som forensisk metod så har jag inte fäst så jättestor vikt vid den vare sig i fallet Kennedy eller Palme. Det är för mig heller inte någon jätteintressant fråga om olofkulan och lisbethkulan utskjutits ur samma vapen, eller om krutstänken på kläderna matchar så att de kommit från samma vapen.

Det är för mig ganska självklart att båda beskjutits av samma vapen och jag har heller aldrig varit inne på att de upphittade kulorna skulle kunna vara planterade. För om man planterad kulorna så skulle man ju få problem om hugade fotgängare längre nedför Sveavägen hittade de verkliga mordkulorna och gick till tidningarna om det. Så idén om planterade kulor verkar kort sagt inte särskilt genomtänkt, men det är den ju heller inte direkt ensam om att vara bland alla idéer som cirkulerat i palmeriet.

Det som intresserar mig med den forensiska ballistiken är dels "spökrikoschetten" och den eventuellt avskjutna trädgrenen, för där går den officiella storyn kort sagt inte att få ihop. Därtill är jag intresserad av sambandet mellan de förhållandevis låga (i alla fall vad det verkar) projektilhastigheterna och den likaledes låga ljudnivån på smällarna vid skotten.

Projektilhastigheten och de låga smällarna tror jag hänger samman, och att båda kommer sig av att man modifierat ammunitionen genom att öppna patronerna och byta ut krutsatsen för att sedan försluta dem igen. Jag hade grovskissat på det i tidigare inlägg men nu har jag kollat lite mer och då funnit att ammunitionen verkar optimerad för sextumspipan på revolvern.

Provskjutningarna med åttatumspipa visade förvånansvärt liten skillnad i mynningshastighet på kulorna jämfört med en sextummare, och det tyder på att brinntiden för krutet är sådan att det mesta redan är förbrukat efter sex tums färdväg. Övertrycket bakom projektilen måste ju vägas mot friktionen i pipan när projektilen ska roteras av räfflingen och skära sig fram genom den.

Saken är, att om man nerladdat ammunitionen så kan det nog tänkas ha gjorts genom att byta ut krutet mot en annan blandning som brinner lite långsammare. För om man bara skulle hälla ut en del av krutet för att reducera krutsatsen så måste man dels blanda upp det för att kunna fylla patronen så att krutet komprimeras ordentligt när hanen slår in, och sedan får man då ändå en brinntid som är optimerad för sextumspipa, om ens det. Så jag skulle tippa att man bytt till ett annat och långsammare krut för att kunna dra nytta fullt ut av den åttatumspipa som tycks ha suttit på mordvapnet.

Det är ungefär där som mina funderingar kring internballistiken står just nu. I mån av tid och ork ska jag försöka spotta upp mig lite på den här fronten och förbättra mina tidigare resultat, sedan kan vi gärna snacka om det här. Kul att du visar intresse för det tekniska, tycker jag!
Citera
2023-12-08, 09:55
Medlem
Citat:

Separat svar här om "Superturken" Latif Abdalrahim. Jag har dålig koll på vad denne pysslat med i övrigt. Det jag känner till om honom finns på arkivet i Kegö & Barrlings material om PKK-spåret, i förhöret med Abdalrahim själv, och i turerna med dennes hyresvärdinna Natalia Tapinskaja som även kommer upp i förhöret med Jüri Lina. Vidare finns (dåliga) bilder på Abdalrahim i förhören med Yvonne Nieminen. Det är de källor jag har. Om du hittar mer vill jag gärna höra om det.

Utöver det har det förstås varit tal om alla möjliga kopplingar mellan PKK:arna och Skomakarligan (en turkisk narkotikaring) och allt vad det är. Det fanns nog någon mer sådan ring också, men då har jag tappat bort namnet på den. Jag kan ha blandat ihop dem också. Men i de fallen handlar det nog om heroin, som alltså importerats från Turkiet, och för mig är det oklart om det alls finns något som ens antyder att Abdalrahim haft något med det att göra. Jag har i alla fall inte sett något sådant.

Vad Sigge Cedergren beträffar så handlade han vad jag sett enbart om (och med) amfetamin. Han var ju själv missbrukare och bedrev en ganska omfattande detaljhandel i den varan. Men vad jag kunnat se verkar han i alla fall inte ha ägnat sig åt direktimport eller partihandel av större kvantiteter. Polisens intresse för honom, och omfattningen på de resurser man lägger ner på spaning mot honom, ter sig för mig lika svårbegripligt som skrämmande.

Inte heller har jag sett till någon koppling mellan Sigge och Latif, vare sig direkt eller indirekt. Utan kopplingen till Abdalrahim går i så fall genom Tapinskaja och Lina: Abdalrahim bort hos Tapinskaja, som känner Lina, och som i sin tur känner både Tarkovskij och Gunnarsson. Lina blir då kandidat till rollen som Fyrtornet medan Tarkovskij blir Släpvagnen – i den modell jag laborerat med.

Det finns mycket mer på det här temat, men vi får kanske ta en eller ett par saker i taget.
Citera
2023-12-08, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cayenne938
Tack - du är idog och arbetar snabbt! Jag följde din uppmaning att börja tröska vittnesförhör o protokoll i anslutning till detta men inser att jag knappast skulle komma längre än vad du respektive 14thInt gjort - men ni drar helt olika slutsats av detta.

Min tveksamt kring JÅS baseras på läsning av en tråddiskussion i detta forum i mitten av maj 2021.
Läs gärna 14thInt inlägg med början 2021-05-09 och en vecka framåt. Där finns gott om utdrag av förhörsprotokoll. Beträffande JÅS förehavanden i förhållande till eget vittnesmål så är det direkta motsägelser. Men där finns också ett starkt ifrågasättande av LL's uppgifter om agerandet minuterna före MOP och ankomsten till mordplatsen.

Kollade nu 14thInt:s arkiv och hittade ett enda inlägg om Jan-Åke Svensson, postat den 27/2 2023:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

Här sägs inget av det som du tar upp, utan i så fall finns det någon annanstans. Kollade även 14thInt:s inlägg kring de datum du säger men där fanns inget om det här. Om du sett något annat så får du plocka fram och citera det med länk. Då ska jag titta på det.

Nu har jag tröskat igenom Jan-Åke Svensson inklusive förhören hos polisen, i tingsrätten och hovrätten, och det finns ingenting anmärkningsvärt där – annat än att han lägger "spökrikoschetten" på ett annat ställe än vad Sonny Björk påstått. Med Bengt Palm är diskrepansen ännu större, men honom teg de ju ihjäl då hans uppgifter totalt motsade polisens egen ballistiska modell.

Du lyfter nu fram Leif Ljungqvist, för att liksom lägga lite lök på laxen. Ljungqvist är i och för sig en lång historia, men när det gäller hans eget agerande och förloppet med Chevan så tycker jag inte att det råder några större oklarheter.

Den enda korrigering som jag funnit nödvändig är att det tar cirka 15 sekunder längre än vad han själv uppger för Ljungqvist att svänga runt, parkera och sedan ringa 90000. Det är egentligen inget konstigt med det, för polisen ber ju honom själv att uppskatta tiden det tog och då ligger det i sakens natur att han vill få förloppet att framstå som lite snabbare och rådigare än vad det faktiskt var i verkligheten.

Problemen med Ljungqvist handlar mer om de vittnesuppgifter han lämnar, och som jag menar måste tolkas med stor försiktighet. Det hela försvåras av att det är vissa saker han sett som är unika men ändå trovärdiga. Då tänker jag framför allt på att han uppger att han sett mördarens ansikte i profil, alldeles innan han började svänga runt, och det håller jag för trovärdigt.

Det grundar jag dels på att han Ljungqvist uppger detta redan i konfrontationsförhöret i slutet av mars och att han sedan tar med sig ett tidningsurklipp med en bild på en man (Jan-Carl Raspe) som enligt Ljungqvist liknar mördaren. Raspe har mycket riktigt ett ruskigt utseende som påminner en del om Lisbeth Palmes beskrivning av mördaren.

Den andra intressanta saken med Ljungqvist är den tidsuppgift han lämnar rörande det korta samtal han hade med en dam när de stannade till på Adolf Fredriks Kyrkogata. Då var klockan 23.18 enligt Ljungqvist, och den uppgiften upprepar han även under hypnosförhöret. Just därför håller jag den uppgiften för trovärdig, och då betyder den att de är framme vid mordplatsen redan 23.19. Den uppgiften motsäger alltså den officiella mordtiden, och jag har även tagit med den som en av de tidskällor som ingår i mitt "kollektiva tidsankare" för min egen mordtidsanalys. Vad Ljungqvist uppger stämmer fint med mordtiden 23.19.00 men absolut inte med den officiella mordtiden.

Den enda bil jag hittat som kan vara av intresse som "medverkande" i kontraspionage-operationen enligt Lingärde-modellen, det är den där bilen som Egon Enocksson och Annika Blomkvist berättar om. Dessutom har vi förstås "Säpo-ambulansen" 951 som ju verkar ganska suspekt i det att den dyker upp just där och vid just den tidpunkten.

Som du ser handlar bägge fallen om bilar som dykt upp en eller ett par minuter efter skotten. Då kommer de i lagom tid till det ingripande som i Lingärde-modellen planerats till 23.20 men som får avbrytas därför att Palme mördats minuten innan, vid 23.19. Skillnaden på en minut kan verka hårfin, men med bil hinner man köra en bra bit på en minut.

Om bilarna ifråga medvetet kommer till mordplatsen vid 23.19 så måste de i så fall ha känt till att Palme skulle skjutas just där och just vid den tiden. Men om bilarna ifråga medvetet kommer till mordplatsen vid eller strax efter 23.20 så handlar det istället om att de ska medverka vid gripandet av den där höge militären som Lingärde berättat om.

Då ser du, att de bilar som finns där 23.19 inte har något med saken att göra. Det är en absurd tanke att Jan-Åke Svensson eller Leif Ljungqvist skulle komma körande där vid den tiden därför att de kände till att Palme skulle mördas, eller i alla fall att någonting stort och viktigt skulle gå av stapeln där. Det håller jag för helt uteslutet. Men om de inte var där av den anledningen så måste de ha varit där av en slump.

Med Egons & Annikas bil blir saken en annan. Dels kommer den precis vid 23.20 och dels har vi två män i framsätet på den bilen. Poliser arbetar gärna två och två. Vidare stannar bilen bara 1-2 minuter medan den ene mannen (eller möjligtvis båda) kilar över och kollar in vad som hänt. Sedan kör de iväg igen och har aldrig givit sig tillkänna vare sig för Palmeutredningen eller för allmänheten via medierna. Det tycker jag är skumt värre, och därför tror jag att den bilen och de killarna haft med operationen att göra. Troligtvis handlar det om Säpokillar i en Säpobil.

Med ambulansen förhåller det sig likadant. Den kommer till platsen vid 23.21, dryga två minuter efter skotten. Om man på Lingärde-modellen tänker sig en operation där någon ska gripas så är det ju inte svårt att tänka sig att man ser till att en ambulans kommer dit omgående efter den tid man planerat gripandet ifall det skulle komma till handgripligheter. Därför menar jag att det finns anledning att misstänka att Sollentuna-ambulansen 951 i själva verket är en "Säpo-ambulans" som styrts dit vid den tiden. Det här går naturligtvis inte att bevisa i nuläget, men med Lingärde-modellen har vi i alla fall en vettig förklaring till varför en ambulans skulle komma körandes dit vid precis den tiden.

Där har vi en sammanfattning av var jag står i de här frågorna. Om du har ytterligare idéer eller synpunkter så går det fint att lägga fram dem, men då vill jag gärna ha lite konkretion på det också så att vi har något påtagligt att diskutera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in