Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Det som hade varit intressant och se hade varit vilka centrala vittnen som först sa att mannen sprang iväg snabbt och smidigt och sedan ändrade sig till att han lunkade iväg klumpigt i en rullande stil.
Något sådant centralt vittne har jag inte hittat.
Jag håller med om att det skulle vara intressant. Samtidigt är det väl också så, att om springstilen inte avviker på något sätt så kanske man inte nämner något om den heller. Som sagt skulle en mer fullständig genomgång vara önskvärd, där man går igenom vad alla de här centrala vittnena har sagt om rörelsemönstret.
Nu satte jag det på önskelistan och när jag tryckt iväg den tänkte jag, att nu bollar han väl tillbaka det så får jag lik sjutton göra det jobbet själv!
Men i alla fall. Det vittne som väl mest förknippas med avvikande rörelsemönster är Leif Ljungqvist, men som jag sade i mitt förra inlägg så nämner han inget om det i sitt första förhör dagen efter mordet utan det dyker upp först i bandförhöret den 28/4 1986.
Även då är det emellertid tveksamt om det handlar om några egentliga avvikelser typ att mannen haltar eller rör sig ojämnt på ett asymmetriskt vis. Man kan nog lika gärna tolka "lunkandet" i bandförhöret som i linje med vad Anders Delsborn sagt redan på mordnatten – om att mannen rörde sig lite trögt därför att han inte var någon yngling.
Jag tog mig för lite raskt att plocka fram förhören med Ljungqvist och här har vi ett urval av hur det låter i bandförhöret den 28/4:
Och då ser jag alltså den här mannen då som står och tittade på dom andra. En liggande person och Lisbet då som i det här fallet var okänd. Och han står och tittar en stund och iskallt sen tar han det lugnt och lunkar iväg in i gränden.
Nej, han lunkade iväg med breda steg och klumpigt beteende och det var då man alltså fick ta fram den här bilden om, som jag har upplyst om i tidigare förhör att han hade alltså korta långbyxor och lågskor, därför att jag såg anklarna på fötterna.
Det vet man ju själv hur man startar när man springer nu. Det är alltså väsentligt mycket –. Ja, med bredare gångstil överhuvudtaget för att komma igång. När man var yngre då starta man ju med täta fina steg.
Bredbent lunka han då iväg in i gränden och börja jogga. Och jag har så klart för mig hur jag ser hans byxor då som ligger som en slags (ohörbart) runt benet utan att fladdra, så ser jag hans anklar mot snön.
När jag läser det här tycker i alla fall jag att det låter som om killen bara var lite äldre och därför trög, inte att han rullar som en björn eller älgar iväg eller något i den stilen. Sedan är det väl lite retoriskt överdrivet på Ljungqvists vis, vilket man också får väga in.
Det här är bara ett exempel, och då tycker jag att det vore fint om du kunde samla ihop och systematisera materialet och presentera det här på forumet. Hellre det än att bara sitta och driva tes med ensidiga axplock. Inget fel med axplock för att belysa en viss idé men de ger som sagt ingen avvägd helhetsbild.
För egen del tror jag som sagt att "det är något med" rörelsemönstret, men att det kommit att överdrivas genom Ljungqvists retorik och mediaeffekten. Ljungqvists passagerare Jan Andersson blev hörd på band den 8/4 1986 och då ser han inget konstigt i springstilen.
F: Du uppfattade tydligen hans sätt att springa även om det var väldigt kort ögonblick, vad kan du säga om det, hans sätt att springa?
A: Ja, det gick fort.
F: Såg du hans kroppsställning, hans hållning när han springer?
A: Det var spänstigt, långa steg.
Jag har undrat om inte Fauzzi kan vara urkällan till allt det här med lunkandet och haltandet. Ur förhöret vid vallningen den 25/3 1986 saxar jag följande:
Mannen verkade vara lite äldre, äldre än fhl (44). Han hade troligen händerna i fickorna. /.../ Fauzzis enda minnesbild är mannens jacka, samt att han gick lite underligt.
Finns det några tidigare uppgifter än så om att mannen skulle ha haltat eller rört sig på något avvikande sätt – annat än att han varit lite trög i starten på grund av ålder? Jag har inte alla detaljer helt färska i huvudet, men du som alldeles nu plöjt igenom materialet på jakt efter dina axplock kan kanske svara på det.