Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-12-25, 23:13
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Denna tråd ligger under konspirationer.
SE är ingen konspiration, det är en fabel.

Diskutera gärna SE, i rätt tråd.

Ingen SE har nämnts. Det är du som ser i syne. Förföljer han dig i dina drömmar?
Citera
2025-12-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du menar att OP 1986 satte samma fruktan i sina fiender som på 70-talet? Tillåt mig tvivla.

Mannen försökte dra igen eller dra upp dragkedjan? Så han hade stoppat ner eller försökte ta upp något?

Mannen på Snickarbacken förefaller vara minst 10 minuter tidigare, än när GM kan ha hunnit dit?

Även om Roerlig & Co gärna vill hävda annorlunda. För då blir det en KONSPIRATION.

Tyvärr, detta verkar vara en ensam herre, som Wilhelm Agrell misstänkte.

Nej, Palme var helt under isen som du säger. Klart som fan han var med i matchen på flera plan. Eller vad kallar du exempelvis det att vara spelare i en av Sveriges största vapenaffärer för något? Du hänger upp dig på Palme som symbolbärare bara.

Redan under rättegångarna mot Christer Pettersson slogs det i sank det där att mannen på Snickarbacken var för tidig för att GM kan ha kommit dit. De felaktiga parkeringarna skrevs ut 23:19, vilket därför så klart inte kan användas som tidsangivelse alls när observationen av mannen gjordes. Du vet säkert om detta, likväl vill du kapa det, även för dig själv, bara för att du så gärna vill att just din syndabock ska vara den skyldige. Fy på dig!
Citera
2025-12-25, 23:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bremerlyckan
Nej, Palme var helt under isen som du säger. Klart som fan han var med i matchen på flera plan. Eller vad kallar du exempelvis det att vara spelare i en av Sveriges största vapenaffärer för något? Du hänger upp dig på Palme som symbolbärare bara.

Redan under rättegångarna mot Christer Pettersson slogs det i sank det där att mannen på Snickarbacken var för tidig för att GM kan ha kommit dit. De felaktiga parkeringarna skrevs ut 23:19, vilket därför så klart inte kan användas som tidsangivelse alls när observationen av mannen gjordes. Du vet säkert om detta, likväl vill du kapa det, även för dig själv, bara för att du så gärna vill att just din syndabock ska vara den skyldige. Fy på dig!

Vapenaffärerna började många år tidigare? Ja, det är möjligt att OP sågs som en hycklare.

Mäkla fred med ena handen, sälja vapen med den andra?

Var det inte så att den sista boten noterades till kl. 23:16, och då satt parkeringsvakten redan i bilen.

Det var också då som observationen skedde?

Hur många minuter tar det att springa till Snickarbacken från mordplatsen: Fem?

Det kan ju vara vem som helst som hoppar in i den där bilen, och det är långt tidigare ...

Känner du efter 3 inlägg redan igen min kandidat? För mycket glögg under västen?
Citera
2025-12-26, 08:44
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Du menar att OP 1986 satte samma fruktan i sina fiender som på 70-talet? Tillåt mig tvivla.

Mannen försökte dra igen eller dra upp dragkedjan? Så han hade stoppat ner eller försökte ta upp något?

Mannen på Snickarbacken förefaller vara minst 10 minuter tidigare, än när GM kan ha hunnit dit?

Även om Roerlig & Co gärna vill hävda annorlunda. För då blir det en KONSPIRATION.

Tyvärr, detta verkar vara en ensam herre, som Wilhelm Agrell misstänkte.

Begriper inte riktigt vad det är den stackars Roerlig vill hävda?
Citera
2025-12-26, 10:48
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Begriper inte riktigt vad det är den stackars Roerlig vill hävda?

Den stackars Roerlig vill hävda att den stackars mannen på Snickarbacken hoppar in i den stackars passaten så att det passar som hand i handske med den inte så stackars GM:s flykt i riktningen.

Således är det en stackars KONSPIRATION, enligt den stackars Roerlig.
Citera
2025-12-26, 11:06
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlotteSomewhere
Jag tror att du ska fortsätta att diskutera med Dalulven. I tråden om SE.

Vad är ditt problem? Vad har Dalulven med mitt svar till Bengt-Eik att göra? Vad har SE med mitt svar till Beng-Erik att göra? Hur står det till med läsförståelsen? Är det enbart polemik du söker? Ta det via PM istället.
Citera
2025-12-26, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZebranJanne
Vad är ditt problem? Vad har Dalulven med mitt svar till Bengt-Eik att göra? Vad har SE med mitt svar till Beng-Erik att göra? Hur står det till med läsförståelsen? Är det enbart polemik du söker? Ta det via PM istället.

Chilla ned några grader Jan Banan!

Palme var väldigt involverad i internationell geopolitik vid tillfället för mordet. Ja han var så involverad att han knappt syntes på den nationella arenan och det är därför många tror att han "passerat sina bästa dagar".
Citera
2025-12-26, 14:04
Medlem
ZebranJannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berg-Erik
Chilla ned några grader Jan Banan!

Palme var väldigt involverad i internationell geopolitik vid tillfället för mordet. Ja han var så involverad att han knappt syntes på den nationella arenan och det är därför många tror att han "passerat sina bästa dagar".

Jag behöver inte chilla, Bengan.

Jag svarade enbart korrekt och kortfattat på Charlottas inlägg. I övrigt håller jag givetvis med dig, Bengan.
Citera
2025-12-26, 17:52
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Christer Pettersson, som kriminella kretsar ryktades vara dubbelmördare, blev fejkvakt på Oxen med anledning av en bråkig alban. Enligt vittnen kom han dit ibland och satt för sig själv innan han lämnade inom en timme. Kvällen för mordet var han där i flera timmar men lämnade Oxen i god tid för att kunna vara på Sveavägen 23:20. Det var vad man vet också sista kvällen som han besökte Oxen.

Vid 23-tiden lämnade Sigge Cedergren och Reine Jansson Oxen. Sigge hade sin bil parkerad på bron över Kungsgatan och de svängde in på Apelbergsgatan i avsikt att köra hem till Sigge via Luntmakargatan. Men på Luntmakargatan blev de upprepade gånger stoppade av att en vit Volvo blockerade vägen för dem och de backade därför tillbaks till Apelbergsgatan där Sigge tyckte sig höra skottlossning. Strax efter kom två bilar, sist den vita volvon, och svängde ner på Sveavägen. De fortsatte då på Luntmakargatan till Sigges lägenhet på Tegnégatan. Reine åkte senare taxi till en adress nära FRA på Ekerö.
Reine Jansson hade ett finurligt system för att sälja narkotika. På stan gick kvinnor som såg ut som prostituerade men som var kända knarklangare bland sina kunder, vilka köpte ganska stora partier narkotika av dem. När en bil stannade till vid en ”prostituerad” klev hon in i bilen och medan de åkte runt ett kvarter så gjorde de affärer.

Jansson levde ett ganska anspråkslöst liv på olika tillfälliga adresser och hade ”maskotar” som gjorde olika ärenden åt honom och som fick betalt i narkotika. Han hade aldrig narkotika på sig själv, utan ”lönen” fick hämtas ut till exempel hos någon ”prostituerad”. Antagligen via något system med lösen.

Jansson kunde uppfattas som en lågmäld auktoritet med klassisk stil och var antagligen en höjdare i Stockholms undre värld som lätt gick under radarn på grund av sin enkla livsstil. Förmodligen var han Sigge Cedergrens leverantör av amfetamin, ett populärt amfetamin som hade smugglats från Polen och som troligen producerades för att få in västvaluta till agenter från Östblocket.

Christer och Reine utanför Sigges port
Senast redigerad av iesho 2025-12-26 kl. 17:57.
Citera
2025-12-26, 17:55
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Den stackars Roerlig vill hävda att den stackars mannen på Snickarbacken hoppar in i den stackars passaten så att det passar som hand i handske med den inte så stackars GM:s flykt i riktningen.

Således är det en stackars KONSPIRATION, enligt den stackars Roerlig.

Var påstår jag något om detta?

Det enda inhopp i bil på Snickarbacken jag yttrat mig om är trafikvaktens dylika i tjänstefordonet.
Citera
2025-12-26, 18:33
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Var påstår jag något om detta?

Det enda inhopp i bil på Snickarbacken jag yttrat mig om är trafikvaktens dylika i tjänstefordonet.

Kan ha blandat ihop dig med någon annan, men ...

Du har flera gånger argumenterat för att den person som trafikvakten ser är GM:

"Den person som iakttogs av den ena p-vakten torde tidsmässigt kunnat vara GM."

"Ja, om man sluter sig till att trafikvaktens observation görs omkring kl. 23.25, vilket jag menar att man i praktiken kan göra, så är det mycket sannolikt GM den avser."

"Täckjackan talar för att det faktiskt är GM som passerar på Snickarbacken. Likaså det skylande agerandet [...]"

Är det inte samma person som ses hoppa in i, eller köra därifrån, i en bil på Snickarbacken?

Vid ett tillfälle tycker du dig se den mellanblå täckjackan röra sig ända från Grand till Snickarbacken?
Citera
2025-12-26, 20:16
Medlem
Lebels avatar
Ni har båda rätt.

Dalulven har rätt i att mannen i EAE250 (tipset kom på morgonen den 3 mars) satte sig på passagerarsidan i framsätet i den blåa Passaten. Den måste ha haft en förare.

Roerlig har rätt i att mannen i EAE715, EAE719 och EAE10005 (tipsen kom på kvällen den 5 mars) satte sig i den blåa Opeln. Var i den blåa Opeln han satte sig är oklart. Tipsen saknade uppgifter om andra personer i bilen.

Att bilen hade en annan man som förare är inte säkert (om det var samma bil). Om bilen hade en annan man som förare är det inte säkert att den mannen var delaktig i mordet. Sannolikt, ja. Säkert, nej.

Det finns ingen tvekan att parkeringsvakten Birgit Dahlström (EAE46) kunde göra (och sannolikt gjorde) iakttagelsen av mannen på Snickarbacken 23.25 (när gärningsmannen borde ha nått Snickarbacken). Lennart Gustavsson utredde den saken 1988. De första förhören med Dahlström ger intrycket att iakttagelsen ägde rum tidigare. Så var inte fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in