Flashback bygger pepparkakshus!
2023-12-06, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen

Det var ju även tal här i tråden om någon slags alternativ teori rörande förloppet Jan-Åke Svenssons förehavanden vid mordplatsen. Det där har gått mig förbi och därför skulle jag gärna vilja höra vad det rör sig om.

Att jag intresserar mig för det beror på att jag håller på och jobbar igenom det helt nya scenario som följer av sentida resultat rörande den "radikala" modellen – där alltså Boforsarna finns kvar inne på banken både när skotten avlossas och när "storknallen" går av ganska precis en minut senare.

/PiP

Jag refererade i ett tidigare inlägg till en serie inlägg från 14thInt där det beskrivs hur vittnesuppgifterna kraftigt går isär (som vanligt i MOP) beträffande vilka bilar som stod var i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Den slutsats som lanseras är att JÅS alls inte stod o väntade för rött ljus på Sveavägen norrut som han uppgivit i förhör, utan sannolikt redan innan var parkerad norr om Tunnelgatan o söder om reklampelaren. Lägg ihop det med ditt scenario - vad kan vi få ut av det? Många gubbar inblandade blir det i alla fall......
Citera
2023-12-06, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cayenne938
Jag refererade i ett tidigare inlägg till en serie inlägg från 14thInt där det beskrivs hur vittnesuppgifterna kraftigt går isär (som vanligt i MOP) beträffande vilka bilar som stod var i korsningen Sveavägen/Tunnelgatan. Den slutsats som lanseras är att JÅS alls inte stod o väntade för rött ljus på Sveavägen norrut som han uppgivit i förhör, utan sannolikt redan innan var parkerad norr om Tunnelgatan o söder om reklampelaren. Lägg ihop det med ditt scenario - vad kan vi få ut av det? Många gubbar inblandade blir det i alla fall......

Du ska ha tack för förklaringen, Cayenne. För att avväga saken måste man nog dels gå igenom hela argumentationen bakom det, vilka förhör som åberopas och allt det. Det tänkte jag att du eller 14thInt kanske kunde bistå med så slipper jag tröska det också.

Utöver den avvägningen kommer då frågorna om Svensson i så fall kommer i "rätt tid till jobbet". Om man tänker sig honom om ett "planterat vittne" som ska komma dit i lagom tid till operationen (kl 23.20 enligt Lingärde-modellen med timewarp) så kanske det går att tänka sig att han parkerar där en dryg minut innan för att sedan stiga ur och gå in på tillslagsplatsen.

Men om man istället tänker sig Svensson som någon slags Säpokille som ska hjälpa till vid gripandet av den höge militären så kommer han en minut tidigt till jobbet. Lägg därtill att de verkar jobba två och två, men Svensson är ensam i bilen.

Så om man ska få in honom på något sätt så blir det nog som planterat vittne. Två festprissar, en grafisk designer som jobbat över, och så en direktörstyp från Malmö på besök i stan. En brokig skara som kan tänkas fungera. Så ser det ut inom ramen för de modeller jag laborerat med.

Det hela hänger förstås på om 14thInt:s idé om att han redan parkerat före skotten är riktig. Det har jag aldrig tänkt men är naturligtvis öppen för att höra argumentationen bakom det.

Samtidigt måste man komma ihåg, att om man plockar bort Svensson som bilvittne och istället perkerar honom vid eller rentav ställer honom på trottoaren så stöter man på problem med "spökrikoschetten" där han är det ena vittnet av två (det andra är Palm). Den aspekten är jag kanske inte så förtjust över, men om argumentationen har tillräckligt tyngd så får man ju böja sig för den. Med andra ord blir det lite "upp till bevis" för ert vidkommande.

Den andra bilen som Egons Annika berättar om är kanske intressantare, tycker jag, för dels kommer den "i rätt tid til jobbet" och dels är det två killar i den bilen som kilar över och kollar Palme och sedan kommer tillbaka direkt, sätter sig i bilen igen och kör iväg. I och för sig kan hon ha rört ihop det på något vis, typ att hon fått för sig att "lekledaren" kommit från Bengt Palms bil. Det där ska jag i alla fall försöka tröska igenom en gång till i dagarna, för det var länge sedan sist och minnet sviker mig om detaljerna. Allt i sinom tid.
Citera
2023-12-06, 20:53
Medlem
Den här podden tar upp Palmemordet lite snabbt.
Mannen som intervjuas säger att mordet på OP var en militär/ polisiär aktion för att förhindra Palmes resa till Moskva. ( Cosi Fan Tutte? Jägarnisse?)
Han säger att Krister Peterssons huvuduppgift var att lägga ned utredningen och SE fick skulden utan att vara skyldig.

https://podtail.se/podcast/konspirationsteorier/ett-hemligt-spel-del-1-sveriges-okanda-skuggor/
Citera
2023-12-06, 21:16
Medlem
Har YN någonsin fått frågan om hon sett någon springande man på Tunnelgatan (förutom poliserna)?

Om SE sprang efter poliserna som han påstår bör han rimligen ha mött YN och AZ. Den person som SE då säger lämnar ett signalement på honom själv till en polis när han återkommer till mordplatsen skulle kunna vara YN. SE säger ju att den personen anlände senare till mordplatsen vilket stämmer med YN. Och SE vet att hon anlände senare för han mötte henne under sin språngmarsch.

Detta skulle I så fall förklara varför SE ringer till polisen på lördagen. Orsaken är precis det han säger. Han tror att signalementet "mörk rock" kommer från den person som han mötte på Tunnelgatan och dennes observation av honom. Han vet också att det "rätta" signalementet var "blå täckjacka". Så han vill korrigera vad han uppfattat som ett missförstånd då han känner sig skyldig till att missförståndet uppstått.
Citera
2023-12-06, 23:57
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Har YN någonsin fått frågan om hon sett någon springande man på Tunnelgatan (förutom poliserna)?

Om SE sprang efter poliserna som han påstår bör han rimligen ha mött YN och AZ. Den person som SE då säger lämnar ett signalement på honom själv till en polis när han återkommer till mordplatsen skulle kunna vara YN. SE säger ju att den personen anlände senare till mordplatsen vilket stämmer med YN. Och SE vet att hon anlände senare för han mötte henne under sin språngmarsch.

Detta skulle I så fall förklara varför SE ringer till polisen på lördagen. Orsaken är precis det han säger. Han tror att signalementet "mörk rock" kommer från den person som han mötte på Tunnelgatan och dennes observation av honom. Han vet också att det "rätta" signalementet var "blå täckjacka". Så han vill korrigera vad han uppfattat som ett missförstånd då han känner sig skyldig till att missförståndet uppstått.

Först skulle hon alltså ha sett en man uppe på åsen med en liten väska och lång rock. Sen någon minut senare en man i gränden kutandes med en liten väska och lång rock. Varefter hon såg en man med en liten väska och lång rock bredvid sig medans hon pratade med polisen ytterligare någon minut senare?
Citera
2023-12-07, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Den här podden tar upp Palmemordet lite snabbt.
Mannen som intervjuas säger att mordet på OP var en militär/ polisiär aktion för att förhindra Palmes resa till Moskva. ( Cosi Fan Tutte? Jägarnisse?)
Han säger att Krister Peterssons huvuduppgift var att lägga ned utredningen och SE fick skulden utan att vara skyldig.

https://podtail.se/podcast/konspirationsteorier/ett-hemligt-spel-del-1-sveriges-okanda-skuggor/

Du får betänka att Krister Petersson och det gänget av vanliga ordningspoliser inte hade vare sig tid, resurser eller underlag att utreda Engström hur länge som helst. Att utredningen lades ned var nog ingen mörkläggning, i alla fall inte medveten, av den typen som den där poddaren verkar tro.

Orka inte lyssna på avsnittet. Men går man igenom det mycket maskade utredningsmaterial som finns från 2018 och fram till 2020 så är det uppenbart att man utrett om Engström var inblandad i en större mordkomplott. Detta är riktigt. Men om de lade ned utredningen för att dölja inblandning av SÄPO och militär vore de ju rejält korkade när det framgår tydligt att de försökt gräva i saken själva. Många är ju också frågande till hur Engström på egen hand kunde utföra dådet.

Utredarnas slutsats har varit att Engström mördade Olof Palme. De kan ju inte gärna gå ut med att Stay Behind och SÄPO etc. var med att mörda Olof Palme om det inte har något att stödja det på. Det har ju ens inget att stödja sig på vad gäller Engström som gärningsman mer än vaga indicier.

Vad man borde fundera över är om utredningen togs vid av SÄPO att fortsätta utreda. Om det är så, kan man lita på dem?

Just varför man valde att lägga ned är intressant. Men för och få ut något vettigt av att intressera sig i frågan så bör man söka svar på om någon annan gått vidare med den och hur, snarare än att tro att KP och gänget i någon slags enfald trodde att locket skulle läggas på för alltid.

Vad utredningen lidit stort av genom åren är ju att den dominerande letts av ordningspolis snarare än andra som har insyn i militär verksamhet och underrättelsetjänst. Krister Pettersson ville kanske inte fortsätta den ”traditionen”.
Senast redigerad av DenOsannolike 2023-12-07 kl. 02:43.
Citera
2023-12-07, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Först skulle hon alltså ha sett en man uppe på åsen med en liten väska och lång rock. Sen någon minut senare en man i gränden kutandes med en liten väska och lång rock. Varefter hon såg en man med en liten väska och lång rock bredvid sig medans hon pratade med polisen ytterligare någon minut senare?

Kort svar: Ja. Signalementet var inte direkt ovanligt.

Att YN inte reagerar på SE vid mordplatsen är inte så konstigt. Även om hon mött honom på Tunnelgatan så kan hon knappast ha trott att han hade med mordet att göra. Det är ju SE som tolkar in att signalementet passar på honom och tycker det är konstigt att vittnet inte reagerar för honom. Han fattar inte att YN pratar om en annan springande man.
Citera
2023-12-07, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cayenne938
(Klicka bakåt för Cayennes referensinlägg.)

Jag ville följa upp på det här med Jan-Åke Svensson med mera. Igår kväll tröskade jag igenom förhören med honom, inklusive tings- och hovrätten, med Åke Larsson & Elisabeth Johansson, med Bengt Palm, samt med Egon Enocksson & Annika Blomkvist. Läsningen har i stort bara befäst min tidigare bild av förloppet, men påminnt mig om vissa detaljer som börjat sjunka tillbaka i minnet.

Om turordningen på bilarna så verkar det råda viss förvirring kring huruvida Åke Larsson eller Jan-Åke Svensson stod främst i den norrgående vänsterfilen på Sveavägen, dvs filen för de bilar som skulle svänga vänster in på Tunnelgatan. Tar man tidskriften Filters mordplatskarta till exempel så placerar de Svensson ("BMW:n") bakom Larsson ("Hages och Johanssons bil"). Här har de kastat om ordningen. Det var tvivelsutan Svensson som stod främst med Larsson bakom.

https://i0.wp.com/magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/karta.jpg

Jag har inte kunnat se någonting som tyder på annat än att Jan-Åke Svensson skulle vara ett normalt och slumpmässigt mordplatsvittne, som alltså bara råkat köra förbi där och då, och som då valde att svänga in vid Sveavägens östra vägkant istället för att köra vidare in på Tunnelgatan.

Svenssons iakttagelser överensstämmer i allt väsentligt med de andra centrala vittnenas, med det enda undantaget att han menar att gärningsmannen omgående sprang iväg istället för att dröja sig kvar några sekunder vid avfasningen på Dekorimahörnan innan han stack. Förklaringen till det tror jag helt enkelt handlar om distraktion.

Leif Ljungqvist berättar om att han hade mötande trafik att ta hänsyn till vid sin u-sväng och Svensson själv säger berättar också om att u-svängar försiggick framför nosen på honom. Då är det fullt förklarligt att Svenssons uppmärksamhet dras bort från själva mordplatsen under några sekunder och inget konstigt att hans hjärna sedan "klipper ihop filmsnuttarna" så att minnesbilden blir vad han sedan berättar, dvs att mördaren stack på momangen.

Märk även att varken Åke Larsson eller Elisabeth Johansson, som ifall deras bil stod främst hade suttit på första parkett för u-svängarna, verkar ha klart för sig att bilar svängt rum framför dem. Den enda rimliga förklaringen är att Svenssons bil finns emellan och att de kollar höger mot mordplatsen. Dessutom hinner trafikljusen slå om till rött igen, vilket också visar att de fastnat bakom Svensson vid u-svängarna.

Det jag just sagt stämmer även med Anna Hages och Karin Johanssons redogörelser av var de sprang ut och Hage tappade helt klart mördaren ur sikte några sekunder medan hon korsade vid högra filen och sprang fram. Sedan fick hon en andra glimt av mannen – eller i alla fall en flyende man – igen därinne i gränden nästan vid "fyrkanten" eller "kiosken" som hon kallar byggbarackerna.

Så Svensson har alltså rullat in i korsningen när det blivit grönt och står därför norr om södra övergångsstället, möjligen med bakhjulen på övergångsstället, när det smäller. Larsson står då bakom och alltså på själva övergångsstället åtminstone med framhjulen. När Anna Hage & Karin Johansson springer ut så sneddar de alltså över övergångsstället in mot mordplatsen.

Att jag går in så pass noga på var Svensson stod beror på att jag även ville på Sonny Björks förfalskning av ballistiken, genom att flytta på nedslagsplatsen för "spökrikoschetten". Enligt Björk skulle nedslagsplatsen ligga vid södra övergångsstället, vilket motsägs av bägge rikoschettvittnen.

Det ena vittnet är då Jan-Åke Svensson som placerar rikoschetten mellan sin egen bil och mordplatsen. Eftersom Svenssons bil står norr om övergångsstället så får vi nedslagsplatsen 10-15 meter norr om södra övergångstället. Sonny har alltså helt sonika flyttat nedslagsplatsen cirka tio meter söderut. Det framgår även av förhören med Svensson att han "talat med polisens tekniker" om platsen där det "rykte till" på trottoaren men någon dokumentation av det har vi inte sett röken av. Med den är det som med den "avbrutna" trädgrenen: allt vi har är polisens påståenden men ingen dokumentation.

Det som gör spökrikoschetten så skum är att det andra vittnet, Bengt Palm, placerar nedslagsplatsen tio meter norr om det NORRA övergångsstället. Då är vi ytterligare 15-20 meter norrut jämfört med Jan-Åke Svenssons uppgifter, och alltså 25-30 meter norr om Sonny Björks odokumenterade (och enligt min uppfattning falska) påståenden.

Nu ska sägas, att Palm gör den här iakttagelsen i backspegeln när han redan kört förbi mordplatsen, med allt vad det innebär av osäkerheter i placeringen. Vinkeln blir ju väldigt spetsig dessutom vilket ytterligare försvårar avståndsbedömningar. Därför är Svensson definitivt det bättre av de två rikoschettvittnena, men ändå är det viktigt att vi har två vittnen för det belägger i alla fall att rikoschetten verkligen inträffat och att den inte är någon slags hjärnspöke.

Kontentan av vad jag just sagt är att "polisens tekniker" med Sonny Björk i spetsen förfalskat ballistiken genom att flytta på nedslagsplatsen för den här spökrikoschetten så att den hamnar i den av polisen antagna skottlinjen för lisbethskottet. Vittnesuppgifterna går alltså isär om den saken. Till nöds kan man klämma in Svenssons uppgifter inom skottsektorn, förutsatt att man vrider upp skottlinjen mer västerut. Palms uppgifter går däremot inte att förena med den antagna skottsektorn.

Ballistikrapporten i förundersökningsprotokollet mot Christer Pettersson är självmotsägande i det här avseendet. Wincent Lange är då författaren och han skriver i första person. Ur ena mungipan säger han att skottet avfyrades medan Lisbeth Palme stod upprätt, vilket hon själv också styrker i förhör. Men ur andra mungipan säger Lange att kulan slagit i marken.

De här två sakerna är icke förenliga eftersom den forensiska analysen av Lisbeths kappa visar att kulan gått snett uppåt från vänster till höger med cirka fem graders lutning. För att den kulan ska ta i marken vid östra trottoarkanten måste Lisbeth luta sig 10-15 grader åt höger i skottögonblicket, vilket man inte gör ostraffat utan då trillar man omkull. Men det gjorde ju inte Lisbeth.

Därför är det rent nys att lisbethkulan skulle ha slagit i marken på östra sidan Sveavägen. Men om den inte slog i marken där, vad var det då som orsakade "spökrikoschetten"? Det är här som den "avbrutna" trädgrenen kommer in i bilden. För om trädgrenen skjutits av kunde man i alla fall tänka sig att en het träflisa från grenen skjutits loss och slagit i marken så att det rykt till där vid trottoarkanten.

En sådan flisa skulle lätt kunna tänkas ha slungats en bit norrut från trädet när grenen fjädrar tillbaka efter att kulan gått igenom. På så vis får man även upp placeringen av "spökrikoschetten" en bit norrut från trädets placering invid södra övergångsstället, så att det rimmar bättre med både Svenssons och Palms vittnesuppgifter.

Men om trädgrenen inte skjutits utan brutits av, som polisen utan belägg påstår i en tidig ballistikrapport, ja då finns ju inget annat alternativ än ett tredje skott för att förklara spökrikoschetten. Valet står alltså mellan att trädgrenen skjutits av eller att ett tredje skott avfyrats vid mordet. Av de två alternativen menar jag att trädgrenen är det i särklass mest plausibla, för om man ska införa ett tredje skott i analysen så blir det problematiskt värre. Framför allt måste man då införa en andra skytt med ett annat och ljuddämpat vapen. Det menar jag att det inte finns något som helst underlag för.

Det intressanta med Jan-Åke Svensson handlar alltså inte främst om sådant som du och 14thInt fört på tal utan det handlar just om "spökrikoschetten" och polisens manipulation av ballistiken för att få mordet att framstå som amatörmässigt och kaotiskt istället för en professionell avrättning. Ballistiken skräddarsyddes för en "galen" mördare, vilket passar in både på vilt skjutande PKK:are och på hela kavalkaden med "ensamma galningar" från Victor Gunnarsson via Christer Pettersson fram till slutsationen med Stig Engström. Allt detta är enligt min uppfattning rent båg.

Det om Svensson och Palm. Den enda uppgift jag hittat i vittnesmaterialet kring mordplatsen som tyder på något i stil med vad ni föreslagit rörande Jan-Åke Svensson (och som jag alltså tillbakavisar), det är Enockssons & Blomkvists uppgifter om att en bil med två män i framsätet stannar vid västra trottoaren bara minuten efter skotten.

Enocksson uppger redan på mordnatten att mannen på passagerarsidan kilar över Sveavägen till mordplatsen för att återvända till bilen inom högst två minuter. Blomkvist säger samma sak i det första förhöret på söndagseftermiddagen efter mordet, men i bandförhöret den 18/4 1986 uppger hon att det var bägge männen i bilen sprang över till mordplatsen. Mest troligt var det bara den ene mannen, på passagerarsidan då, som sprang över och kollade Palme, men möjligen var det båda två. Minst en i alla fall.

När de kollat Palme och återvänt till bilen kör de här männen helt sonika iväg och har aldrig hörts till sedan dess. Här menar jag att det verkligen finns fog för att misstänka att de haft något med saken att göra, men kanske inte med mordet som sådant utan det kan tänkas röra sig om personal som kommit dit vid 23.20 för att delta i operationen enligt Lingärde-modellen. Att Jan-Åke Svensson skulle ha någon sådan roll, eller fungera som "planterat vittne", det håller jag för osannolikt om inte helt uteslutet.
Citera
2023-12-07, 09:01
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Kort svar: Ja. Signalementet var inte direkt ovanligt.

Att YN inte reagerar på SE vid mordplatsen är inte så konstigt. Även om hon mött honom på Tunnelgatan så kan hon knappast ha trott att han hade med mordet att göra. Det är ju SE som tolkar in att signalementet passar på honom och tycker det är konstigt att vittnet inte reagerar för honom. Han fattar inte att YN pratar om en annan springande man.

Grunden i din teori är att SE efter att ha sovit på saken förstod först dagen efter att YN var den person som inledningsvis sett honom springa och som därefter stod en meter ifrån honom. Då måste SE efter en natts genomtänkande alltså ha trott att YN vänt på ordningen, dvs att hon uppfattade det som att han var jagad av poliserna?

Menar du också att mannen på DBG hade ett helt annat signalement än SE och att det blev SE som blev kvar i minnet för YN eftersom hon såg honom sist?
Citera
2023-12-07, 09:34
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag skulle hävda en av karaktärerna i filmen avslöjar vem författaren är. Det är inte mördaren som skrivit boken.
Nja. Han som har skrivit boken verkar ju ha velat bli förväxlad, dvs. han har alltså försökt få det att se ut som att någon känd journalist eller palmeexpert (Jan Guillou eller LGWP?) är författaren. Skulle han då samtidigt ha avslöjat sin verkliga identitet via en av karaktärerna i boken (och/eller i filmen) menar du? Och vem menar du då att den fiktiva personen skall ha "avslöjat" som författare till boken? Nej, jag uppfattar det som att han som har skrivit boken ger en vilseledande bild av vem han själv är, precis som han verkar vilja vilseleda om själva mordet.
Senast redigerad av Draifos 2023-12-07 kl. 10:02.
Citera
2023-12-07, 10:17
Medlem
Citat:
(Klicka bakåt till referensinlägg om den "radikala" modellen.)

Det är idel uppföljningar idag, och nu ville jag komma till skott med att följa upp på "storknallen" som ett slags appendix till framställningen om den "radikala" modellen för förloppen på östra sidan av Sveavägen. Den här uppföljningen blir dessvärre så pass lång att jag får dela upp den i två inlägg, varav det här är den första delen.

De första två saker som bör sägas om storknallen är (1) att den är verklig och inget hjärnspöke, samt (2) att den inträffar ganska precis en minut efter skotten mot makarna Palme. Vad det verkar har den dessutom förevigats på LAC-bandets Samtal 1, dvs Leif Ljungqvists larmsamtal som han inleder med de bevingade orden: "Det är mord på Sveavägen!" Just innan han säger det hörs en smäll, och även om vi fortfarande inte har någon forensisk undersökning av det oljudet så menar jag att den nästan säkert är just storknallen.

Det finns ett antal andra öronvittnen till storknallen, däribland Stig Engström, Pia Engström, Ljubisa Najic, Vittnet Eriksson på Olofsgatan (som kallades Tommy Andersson i tidningarna), samt sist men inte minst Sigge Cedergren medan han backar upp bilen för andra gången i sin berömda "bilstångning" med en vit Volvo i backen på Luntmakargatan.

Därutöver har Nicola Fauzzi föreslagits som knallvittne, men min genomgång av saken visar att han visserligen är skottvittne men inte knallvittne. Med andra ord har han hört skotten mot paret Palme men inte storknallen som kommer en minut senare. Just det här förhållandet att Fauzzi hör skotten men inte knallen innehåller också information som kan användas till att precisera knallen i tid och rum.

Kanske finns det fler vittnen i materialet som hört storknallen, men i så fall har jag missat det. Precis som med tidskällorna, där jag hållit ett öga på allt som kommer ut, så får jag nu lägga till knallen till min bevakningslista så att jag håller ett öga på om något dyker upp. Om ni som läser det här har något annat misstänkt knallvittne så skulle jag uppskatta att få höra om det.

Om vi börjar i Fauzzis ände så har det föreslagits att de "43 sekunderna" i diskrepans mellan Fauzzis och paret Palmes respektive gångtider kunde förklaras av att Fauzzi helt enkelt inte hör skotten utan bara knallen som i så fall skulle följa cirka 43 sekunder efter skotten. Den här idén är visserligen intressant men håller inte för närmare granskning. Att jag ändå tar upp den först beror på att granskningen av den fick mig att uppmärksamma en intressant grej med de "43 sekunderna".

De som vänt sig mot de "43 sekunderna" brukar mena att det handlar om någon slags mätfel, som bygger på att Fauzzi angivit fel adress (fel husnummer) när han sagt var han hörde skotten. Genom att korrigera adressen skulle man då praktiskt taget kunna eliminera de "43 sekunderna" så att gångtiderna stämmer i bägge riktningar.

Den här argumentationen håller emellertid inte, för Fauzzi angav inga husnummer utan pekade själv ut stället under vallning. Inte heller håller några motargument på temat att man misstagit sig om Fauzzis gånghastighet, för vid vallningen klockade man Fauzzi själv när han fick gå i egen takt. Den tiden stämmer så när som på några sekunders felmarginal, och den heter alltså 95 sekunder.

Att en diskrepans uppstått beror på att man vid samma vallning även klockat paret Palmes gångtid från mötesplatsen (med Fauzzi) vid La Carterie och ner till mordplatsen till 52 sekunder. Nu var jag dit bara häromveckan och på plats ser man hur nära det är. Då insåg jag plötsligt att felet med de "43 sekunderna" inte ligger i Fauzzis ände utan i polisens egen klockning av paret Palmes gångtid. Det tar inga 52 sekunder att gå den biten utan 35-40 sekunder. Med andra ord har polisen överdrivit paret Palmes gångtid med cirka 15 sekunder. De "43 sekunderna" borde i själva verket vara ungefär en minut – så med ett tillägg på 15 sekunder kunde vi kanske tala om de "58 sekunderna" istället för de 43.

Den här justeringen ändrar emellertid inte på förhållandet att Fauzzi hör skotten men inte knallen. Däremot hjälper det med att förklara varför han inte hör knallen, som alltså kommer ganska precis en minut efter skotten. För saken är, att om knallen bara ligger 45 sekunder efter skotten så har vi Fauzzi nästan mittöver från ABF-huset där Pia Engström står och väntar på bussen. Hon hör definitivt knallen och då tycker man att även Fauzzi borde ha hört den.

Frågan blir alltså hur det kan komma sig att Fauzzi inte hör knallen? Svaret ligger i de 15 extra sekunderna, för då hinner han en bit norrut i det kvarteret och däruppe hör man inte knallen. Hur kan jag säga det? Därför att vi kan triangulera knallens ursprung med förvånansvärt hög precision. För att göra det får man plocka fram en karta och placera ut knallvittnena på den.

Pia Engström står som sagt vid busskuren när hon hör knallen. Stig Engström befinner sig utanför Skandia, ungefär i jämnhöjd med Götabanken, när han hör knallen. Najic befinner sig i korvkiosken men har precis öppnat sidodörren för att ta en nypa luft, och möjligen tagit ett steg ut på trottoaren. Eriksson befinner sig i korsningen Holländargatan-Adolf Fredriks Kyrkogata när han hör "tre" knallar. Och Sigge Cedergren befinner sig alltså längst uppe i backen på Luntmakargatan vid Apelbergsgatan och hör knallen därför att han öppnat bildörren för att titta ut bakåt medan han backar.

(Här klipper jag den här delen. Del två följer omgående efter.)
Citera
2023-12-07, 10:19
Medlem
Citat:
(Här följer den andra och sista delen av uppföljningen om "storknallen". Klicka bakåtpilen för del 1.)

Hur kan alla dessa vittnen höra knallen? Här hade jag hjälp av de insikter jag vunnit genom att studera de ljudforensiska analyserna av Kennedymordet, som ju spelades in på band av en motorcykel vars radiomikrofon fastnat i öppet läge, samt även av mordplatsvittnenas uppgifter om varifrån skotten kom med mera. Då fick jag lära mig lite om hur ljudvågor rör sig i rummet och studsar mellan husväggar, samt hur man kan använda det för att vaska fram ursprunget till knallar och skott.

Nyckeln i trianguleringen här kommer från att Sigge hör knallen men inte Fauzzi. För att Sigge ska kunna höra den på så långt avstånd måste det finnas en öppning för ljudvågorna att gå direkt från ursprunget och upp till Sigge i berget. Samtidigt har Fauzzi alltså inte hört knallen, vilket betyder att den måste ha inträffat "runt hörnet" från hans belägenhet på ett sådant ställa att ljudvågorna inte kunnat eka fram till Fauzzi med tillräcklig styrka.

Kombinerar man de här två sakerna så finner man att ursprunget ligger på Kammakargatan i norra änden av kyrkogården, och då lite närmare Holländargatan än Sveavägen. I norra änden av kyrkogården står det så kallade skolhuset i öst-västlig riktning och bildar en ljudkorridor mellan ABF-husets södra vägg och just skolhuset (se länkad bild).

https://a4.pbase.com/g10/96/629796/2/166568004.phWNELmi.jpg

Det är den korridoren som till stor del hindrar ljudvågorna från att spridas i sidled uppför Sveavägen. Ekona räcker visserligen till för att Pia Engström ska höra knallen, men då står hon ju alldeles runt hörnet. Fauzzi däremot hinner för långt upp och då blir ekot alltför dämpat där.

Ljudvågorna som når ända bort till Sigge uppe i backen, de går på västra sidan av skolhuset och i sydostlig riktning. Där finns mycket riktigt en öppen spalt mellan skolhuset och kyrkans östra arm, så att ljudvågorna obehindrade kan gå hela vägen upp. Även Najics kiosk ligger i samma korridor, så det är självklart att han måste ha hört knallen och ordentligt högt dessutom.

Sedan studsar ljudvågorna från knallen i samma riktning längs Skandiahusets vägg och det förklarar då varför Stig Engström hör knallen. Det underliga är att inte många fler mordplatsvittnen talar om knallen, särskilt med tanke på att den hörs så tydligt på LAC-bandet. Man får förklara det med att de varit så upptagna och fokuserade på Palme att de helt enkelt inte tänkt på det, eller i alla fall inte lagt det på minnet och berättat det för polisen i förhör.

Vittnet Eriksson hör "tre" smällar säger han, som dessutom kom från Sveavägshållet. Därför tror han sig ha hört skotten, men det har han nog inte. Utan istället har han hört knallen i tre olika versioner: först den direkta ljudvågen som gått längs Holländargatan väster om kyrkan, sedan bakekot av den på samma sida och som borde ligga cirka 0,3-0,4 sekunder senare.

Därefter kommer då det andra ekot från ljudvågorna som gått i Sigges riktning och sedan studsat mot husväggarna på östra sidan Sveavägen och tillbaka upp till Eriksson i sydvästra hörnet av kyrkogården. Den studsen är så pass lång att vi talar om kanske 0,6-0,7 sekunders fördröjning. Då har vi tre smällar, som alltså alla härrör ur en enda storknall.

Den sista av de tre kommer dessutom från Sveavägen, vilket torde vara skälet till att Eriksson uppfattar det som om smällarna kommer därifrån. Mest troligt är han inte riktigt i korsningen utan några meter till väster om den när han hör allt detta.

Så långt knallens ursprung. Men hur var det med de 60 sekunderna? Hur kan vi säga det? Ironiskt nog har det inget direkt med korrigeringen av de "43 sekunderna" att göra, utan den här tajmingen baseras på minst fyra saker.

En är Anders "Skivis" Olssons analyser av Leif Ljungqvists responstid, dvs hur lång tid som förlöper mellan skotten och det att han får svar på LAC. Själv säger Ljungqvist 43-45 sekunder, men som Skivis visat i sin video tog det sannolikt lite längre än så. I sin video försöker Skivis att lägga till hela 30 sekunder, men det blir för mycket. Hälften är nog och 15 sekunder är ett rimligt tillägg på Ljungqvists egen tidsskattning för att få den mer realistisk.

Den andra saken är den man som Sigges kumpan och passagerare i bilen, Reine Jansson, ser stiga in på passagerarsidan i den vita Volvon medan Sigge är upptagen med att backa upp andra gången. Att den mannen kommer från mordplatsen måste vi utgå från och då finns egentligen bara en kandidat, och det är den man som jag kallat för "lekledaren". Han kommer springande från västra sidan Sveavägen in på Tunnelgatan ungefär 30 sekunder efter skotten. För att han ska hinna upp till Volvon i Luntisbacken i tid för knallen (och Reines iakttagelse) så måste knallen ligga 60 sekunder (och inte bara 45) efter skotten.

Den tredje saken är Stig Engström, som måste hinna slinka igenom på östra trottoaren ner till mordplatsen efter att Fauzzi tittat färdigt och fortsatt norrut men innan Boforsarna kommer ut från banken igen. Allt detta enligt det "radikala" scenariot. För att det ska gå ihop måste knallen alltså ligga en hel minut efter skotten och inte bara 45 sekunder.

Den fjärde saken har vi redan nämnt, och det är att Fauzzi måste hinna "ur hörhåll" för knallen. Han stannar cirka 10 sekunder efter att han hört skotten och sedan kikar han söderut i ungefär en halvminut. Då finns inte en kotte på vägen ner till mordplatsen, för om någon funnits där så skulle Fauzzi inte kunnat göra sina iakttagelser, det kan jag intyga efter koll på plats. Fauzzi fortsätter alltså norrut efter i bästa fall 30 sekunder efter skotten men mer troligt nästan 45 sekunder, och oavsett vilket så behöver vi de där extra 15 sekunderna för att få upp honom ur hörhåll för knallen.

Även för de övriga tre vittnana går det att tajma knallen, fast inte med samma precision. Pia Engströms tajming hamnar vid 23.20 i absolut tid, vilket är innan Roger Östlund dyker upp vid busshållplatsen (23.21-23.22 enligt Pias vittnesmål i tingsrätten).

Vad Najic beträffar så blir det en rejäl övning att synka ihop det med svägerskan Danicas återkomst från bilinbrottet, och med ungdomsgänget som beställer korv. Det här har jag gått igenom och det enda anmärkningsvärda i det är att Danica redan kommit tillbaka när Najic tar paus efter korvbeställningen, öppnar sidodörren och hör knallen. I förhören låter det som om hon kommit senare, men det har hon alltså inte utan hon är redan tillbaka och löser av honom. Det är just därför som han kan stiga ut för en nypa luft.

Eriksson slutligen hör sina "tre smällar", som alltså är en knall som trefaldigats på vägen, en halvminut innan han blir påsprungen av "löparen" på Olofsgatan. Att den löparen kommer efter knallen istället för direkt efter skotten har samma förklaring som att Sigges löpare som han ser när han parkerat efter stångningen också är något fördröjd i förhållande till skotten. De här killarna har inte deltagit direkt i mordet utan är kringpersonal som hållit koll på området kring mordplatsen för att kunna meddela "lekledaren" via radio om några ekipage är på ingående mot mordplatsen. Därför får de också veta något senare att någon blivit mördad därnere och att det är bäst att sticka innan polisen kommer.

Där har vi sammanställningen av mina rön rörande storknallen. En noggrannare ljudforensisk undersökning av LAC-bandets inspelning av smällen står på önskelistan, men det finns ingen som springer mina ärenden utan jag får visst göra allt jobb själv. Det här får bli i mån av tid och ork.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in