Citat:
Ursprungligen postat av
henrikofsweden
IM upplevda tid kan då varit 3-4 minuter.
Vem som har argument kan läsarna själva se.
Läsarna fattar att Inges "upplevda tid" inte är avgörande.
Inge såg Björkmans gäng passera GM norrut.
Familjen Schroeder passerade GM söderut (en kort stund senare). Inge såg dem också.
Björkmans gäng hann så långt norrut och familjen Schroeder hann så långt söderut att ingen av dem hörde skotten (trots att Björkmans gäng tillbringade en minut och 10 sekunder vid Götabankens bankomat 20 meter norr om Tunnelgatan). Därför
vet vi att Inge såg GM tre minuter före skotten. Oavsett Inges "upplevda tid". Det är ingen hypotes.
Det är fakta. Enda sättet att avvisa dessa fakta är att påstå att gänget inte var Björkmans gäng. Vilket är svårt att påstå. Numera omöjligt. Bankomaterna var synkade.
Ditt enda argument fick du av mig. Att Glenns första förhör var den 2 september och inte den 2 mars. Varsågod. Du hade ju inga själv.
Du hänvisar till ett andra förhör två och ett halvt år efter händelsen. Du anser att andra förhöret är mer tillförlitligt än första förhöret och motsäger första förhöret. Det talar för sig själv.
Helena Lähdes
"ja, just det" den 7 april kan lika gärna syfta på att Glenn var där, inte att Glenn var där när de kom. Johanssons fråga är otydlig. Dessutom har Helena fel. Glenn tog inte ut pengar. Dessutom var Helena alkoholpåverkad. Vilket inte Glenn var.
Första förhöret är entydigt.
"I kön bakom honom och framför honom fanns 4 personer, två flickor, spritpåverkade ooh flamsiga och två grabbar." Glenn beskrev vad han upplevde när han kom till postkontorets bankomat på Tunnelgatans (Olof Palmes gatas) norra sida, ett par meter väster om Sveavägen.
När Glenn kom till bankomaten fanns redan fyra personer på platsen. "I kön bakom honom och framför honom fanns 4 personer, två flickor, spritpåverkade ooh flamsiga och två grabbar." Var stod de någonstans? Två flickor stod bakom Glenn (Susanne Larsson och Helena Lähde). Susanne letade efter sitt kort. Därför hade hon inte gått fram till bankomaten. Helena hjälpte Susanne att leta. De stod en bit väster om bankomaten (enligt Glenn). Två grabbar stod framför Glenn (Sven-Erik Rolfart och en okänd man som kanske var mannen i EAD622). De stod vid bankomaten. De använde den inte. Ingen hade använt bankomaten sedan före elva.
Inge i tingsrätten:
Det var tre människor (Inge syftar på sina tre passagerare Susanne, Helena och Sven-Erik)
som skulle hämta ut pengar från en bankomat (Susanne skulle göra två uttag och Helena ett)
och jag vet att jag hade hunnit vända bilen och står parkerad och jag såg att den första människan, den första av mina passagerare (Inge syftar på Susanne)
var framme vid bankomaten (var i närheten av bankomaten)
men hade inte hunnit börja knappa så att säga på den, utan stod och letade efter sitt bankomatkort. Då hade jag alltså hunnit parkera bilen.
Eftersom ingen använde bankomaten (trots att fyra personer fanns på platsen) gick Glenn fram till bankomaten och gjorde sin saldokontroll. Den tog 38 sekunder. Den började två minuter och 27 sekunder före skotten. Då hade Susanne letat en stund.
Förhören talar för sig själv.
Andra förhöret förtydligar första förhöret. Där har du rätt. Andra förhöret motsäger inte första förhöret. Där har du fel.
"Framme vid bankomaten är det till att börja med tomt på folk." Det stämmer med första förhöret. Ingen av de två grabbar som stod framför Glenn i kön använde bankomaten.
"Efter ett tag hamnar ett gäng bestående av två flickor och en grabb bakom honom." Det stämmer också med första förhöret. Vad gör Sven-Erik när Glenn börjar sin saldokontroll? Står han kvar och kollar vad Glenn gör? Självklart inte. Sven-Erik ställer sig hos Susanne och Helena, bakom Glenn. Sven-Erik gjorde inget uttag. Bara Susanne och Helena gjorde uttag.
Björkmans gäng började sina uttag i Götabankens bankomat 18.27. De gick förbi GM omkring 10 sekunder tidigare. Var befann sig paret Palme? Om man räknar med normal gånghastighet (enligt Trafikverkets norm) och 10 sekunders paus vid Sari?
Omkring 50 meter norr om korvkiosken vid Adolf Fredriks Kyrkogata.
Väntade andra skyttar norr och väster om Grand?
Läsarna kan själva svara på den frågan.