Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-31, 03:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Var har jag fått denna uppgift ifrån? Det har jag redan skrivit.

Du svarar utan att läsa först. Det märks på alla dina frågor.

https://youtu.be/NmmvWK0GX70?t=1687

https://youtu.be/NmmvWK0GX70?si=qFieun7zBTNvdaHY

28:30 in tar han upp detta men blir avbruten.

Säger typ: ( när jag parkerat bilen så har inte den första börjat gjort sitt uttag )

Passar perfekt med att Glenn M håller på med sin saldokontroll och Susanne väntar på sin tur och letar fram sitt kort.
Citera
2024-01-31, 08:49
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
https://youtu.be/NmmvWK0GX70?si=qFieun7zBTNvdaHY

28:30 in tar han upp detta men blir avbruten.

Säger typ: ( när jag parkerat bilen så har inte den första börjat gjort sitt uttag )

Passar perfekt med att Glenn M håller på med sin saldokontroll och Susanne väntar på sin tur och letar fram sitt kort.

Du svarar utan att läsa och lyssna ordentligt. Du är kanske trött (det är alla ibland).

Inge Mårelius säger klart och tydligt att den första som gjorde ett uttag (Susanne Larsson) höll på att leta efter sitt kort när Inge hade vänt bilen och parkerat på andra sidan Tunnelgatan (Olof Palmes gata). Domaren borde ha sagt ifrån. Man ska inte avbryta ett vittne. Det hindrade inte Inge att säga vad han ville ha sagt.

Det var tre människor (Inge syftar på sina tre passagerare Susanne Larsson, Helena Lähde och Sven-Erik Rolfart) som skulle hämta ut pengar från en bankomat (Susanne skulle göra två uttag och Helena ett) och jag vet att jag hade hunnit vända bilen och står parkerad och jag såg att den första människan, den första av mina passagerare (Inge syftar på Susanne Larsson) var framme vid bankomaten (var i närheten av bankomaten) men hade inte hunnit börja knappa så att säga på den, utan stod och letade efter sitt bankomatkort. Då hade jag alltså hunnit parkera bilen.

Det stämmer med Glenn Malmströms första förhör 37 timmar efter mordet.

(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

I kön bakom honom och framför honom fanns 4 personer, två flickor, spritpåverkade ooh flamsiga och två grabbar.

Glenn beskrev vad han upplevde när han kom till postkontorets bankomat på Tunnelgatans (Olof Palmes gatas) norra sida, ett par meter väster om Sveavägen.

När Glenn kom till bankomaten fanns redan fyra personer på platsen.

Var stod de någonstans? Två flickor stod bakom Glenn (Susanne Larsson och Helena Lähde). Susanne letade efter sitt kort. Därför hade hon inte gått fram till bankomaten. Helena hjälpte Susanne att leta. De stod en bit väster om bankomaten (enligt Glenn).

Två grabbar stod framför Glenn (Sven-Erik Rolfart och en okänd man som kanske var mannen i EAD622). De stod vid bankomaten. De använde den inte. Ingen hade använt bankomaten sedan före elva.

Eftersom ingen använde bankomaten (trots att fyra personer redan fanns på platsen) gick Glenn fram till bankomaten och gjorde sin saldokontroll. Den tog 38 sekunder.

Fyra sekunder efter Glenns saldokontroll började Susannes första uttag. Sedan gjorde hon ett till. Sedan gjorde Helena ett uttag. Susannes och Helenas uttag tog sammanlagt en minut och 59 sekunder.

Skotten kom när Helena nästan var klar med sitt uttag. Mellan den felaktiga koden och uttagets slut 28 sekunder senare (bankomaten hade pipit när skotten kom). Uppskattningsvis kom skotten 14 sekunder innan Helena var klar.

Glenns saldokontroll började 38 + 4 + 119 - 14 sekunder före skotten. Alltså två minuter och 27 sekunder före skotten (19.03). Då hade Susanne letat en stund.
Citera
2024-01-31, 09:59
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
Jag har till skillnad mot dig dålig detaljkoll på skeendena på Sveavägen, men skall dina inlägg tolkas som att det finns ingen Tensonman dv.s GM var ensam på mordplatsen och väntade där flera minuter innan mordet samt att mordet skedde vid den officiella tidpunkten 23:21?

Det stämmer. Nicola Fauzzi såg Anders Björkman. Inge Mårelius såg när Björkmans gäng (Björkman och hans tre kamrater) passerade GM norrut. En kort stund senare såg Mårelius när familjen Schaeffer (Birgitta Schaeffer och hennes två döttrar) passerade GM söderut. GM väntade vid Dekorimas ingång (strax söder om ingången), fem meter från huslivet på Tunnelgatan. Björkmans tre kamrater och familjen Schaeffer hann avlägsna sig så långt norrut och söderut att de inte hörde skotten. Bankomaterna var synkade och gick 2 minuter och 48 sekunder efter Fröken Ur (om skotten kom 23.21.30 och mittemellan Helena Lähdes felaktiga kod och uttagets slut). Björkmans kamrater började sina uttag i Götabankens bankomat 23.18.27. Björkmans gäng gick förbi GM omkring tio sekunder tidigare (23.18.17). Mårelius såg dem. Han fick syn på GM 15 - 30 sekunder innan Björkmans gäng gick förbi (enligt förhöret den 12 november 1987). Mellan 23.17.47 och 23.18.02. Björkmans kamrater lämnade bankomaten (20 meter norr om Tunnelgatan) 23.19.37 och fortsatte norrut (omkring 50 meter före Fauzzi). De mötte paret Palme strax söder om butiken Sari i Skandiakvarterets nordvästra hörn.
Senast redigerad av Lebel 2024-01-31 kl. 10:03.
Citera
2024-01-31, 11:36
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
IC har kommit undan alldeles för lätt.

Att Holmér var kvar så länge var (delvis) IC:s fel.

Holmér ville inte utreda mordet, han ville få någon fälld för mordet. För att främja sin egen karriär.

Citera
2024-01-31, 17:10
Medlem
Fp
Senast redigerad av henrikofsweden 2024-01-31 kl. 18:04.
Citera
2024-01-31, 18:03
Medlem
Citat:
Inge Mårelius säger klart och tydligt att den första som gjorde ett uttag (Susanne Larsson) höll på att leta efter sitt kort när Inge hade vänt bilen och parkerat på andra sidan Tunnelgatan (Olof Palmes gata). Domaren borde ha sagt ifrån. Man ska inte avbryta ett vittne. Det hindrade inte Inge att säga vad han ville ha sagt.

Finns inget i det uttalandet som inte säger att han parkerar bilen tex 23:19:45 ( här får jag tidigarelägga parkeringen med 10 s , tack)

Citat:
I kön bakom honom och framför honom fanns 4 personer, två flickor, spritpåverkade ooh flamsiga och två grabbar.

Glenn beskrev vad han upplevde när han kom till postkontorets bankomat på Tunnelgatans (Olof Palmes gatas) norra sida, ett par meter väster om Sveavägen.

När Glenn kom till bankomaten fanns redan fyra personer på platsen.

Nej finns inget belägg för att det skulle varit 4 personer innan han kom dit.

Du kan inte ta de summariska första telefonanteckningarna som helt korrekta.

Skulle AZ uppgift om 5 poliser som sprang efter GM göra att polisen ljuger. Eller är det en ungefärlig uppskattning?

Citat:
Två grabbar stod framför Glenn (Sven-Erik Rolfart och en okänd man som kanske var mannen i EAD622). De stod vid bankomaten. De använde den inte. Ingen hade använt bankomaten sedan före elva.

Skulle Rolfart hängt med nån okänd person ?

Tänk dig mer att när Glenn gör sitt ärende ansluter och placerar sig HL och SL väster om honom och SR å27 sekunder[/b] före skotten (19.03). Då hade Susanne letat en stund.[/quote]
Det här är en gissning du gör, inget faktum.

Mer rimligt enligt mig är att hon letar efter kortet när man står och väntar på sin tur.

Att dom skulle stå i två minuter och leta känns helt barock analys för att i syfte att förlänga/legitimera att visst stod om där länge.

1. Varför tar inte Helena ut pengar innan Susanne då? Har hon också tappat bort sitt kort, men hittar det sedan ?

2. Vad är upplevd och faktisk tid för dig?

3. Hur mycket påverkade Tomas Kanger IM och hans minnesbilder?
Citera
2024-01-31, 18:49
Medlem
Lebels avatar
Citat:

Nej finns inget belägg för att det skulle varit 4 personer innan han kom dit.

Det finns ett utmärkt belägg för det. Det är vad som står i Glenn Malmströms första förhör den 2 september 1986 klockan 12.30. Inte 37 timmar efter mordet som jag skrev i mitt tidigare inlägg (när jag kollade wpu.nu såg jag att nian såg ut som en trea på min dåliga kopia). Dessa fyra personer kan inte vara några andra personer än Inges tre kamrater och en okänd man. Glenn var ett utmärkt vittne, bilförare och nykter. Mycket talar för att ett annat vittne (John Viklund i EAD622) såg samma okända man.

Du kan inte ta de summariska första telefonanteckningarna som helt korrekta.

Det är just de första förhören som är mest tillförlitliga.

Skulle Rolfart hängt med nån okänd person?

Självklart inte. Han står i närheten av en okänd person.

Det här är en gissning du gör, inget faktum.

Jag läser, jag gissar inte.

Att dom skulle stå i två minuter och leta känns helt barock analys för att i syfte att förlänga/legitimera att visst stod om där länge.

Varför kan inte två alkoholpåverkade kvinnor i 20-årsåldern ("flamsiga och spritpåverkade" enligt den nyktre Glenn Malmström) leta efter ett bankkort i närmare två minuter? Det är inte bara möjligt, det är sannolikt.

Varför tar inte Helena ut pengar innan Susanne då? Har hon också tappat bort sitt kort, men hittar det sedan?

Sannolikt för att Helena ville hjälpa Susanne att hitta sitt kort.

Vad är upplevd och faktisk tid för dig?

Inte alltid samma sak, som alla människor vet.

Hur mycket påverkade Tomas Kanger IM och hans minnesbilder?

Inte alls, så vitt jag vet. Däremot ställde han bättre frågor.
Senast redigerad av Lebel 2024-01-31 kl. 19:47.
Citera
2024-01-31, 19:24
Medlem
Citat:
Det finns ett utmärkt belägg för det. Det är vad som står i Glenn Malmströms första förhör 37 timmar efter mordet. Dessa fyra personer kan inte vara några andra personer än Inges tre kamrater och en okänd man. Glenn var ett utmärkt vittne, bilförare och nykter. Mycket talar för att ett annat vittne (John Viklund i EAD622) såg samma okända man.

Var kan man läsa Glenn Malmströms första förhör 37 timmar efter mordet?

Har du nån länk ?
Citera
2024-01-31, 19:52
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Var kan man läsa Glenn Malmströms första förhör 37 timmar efter mordet?

Har du nån länk ?

https://wpu.nu/wiki/Glenn_Malmstr%C3%B6m

Glenn Malmströms första förhör hölls den 2 september 1986 klockan 12.30.

Inte 37 timmar efter mordet som jag skrev i mitt tidigare inlägg (när jag kollade wpu.nu såg jag att nian såg ut som en trea på min dåliga kopia).

Så nu vet du att jag läser och inte gissar.

Det är fortfarande hans första (och mest tillförlitliga) förhör.
Citera
2024-01-31, 20:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Det gör det:

https://magasinetfilter.se/tag/skandiamannen/

Bastant.

Men förutom ansiktet, och ett oerhört v-format axelparti, var han inte bastant, och vid det laget hade JA lämnat bilen? Det hade gått ungefär tre minuter ... Så mannen i keps borde han ha kunnat se i helfigur.

Mannen i ljus poplinrock däremot, är fram precis när de har parkerat.

JA säger att han var fram till dem och sen till taxichauffören. JÅS ger samma skildring av sin väg.
Citera
2024-01-31, 20:46
Medlem
Citat:
https://wpu.nu/wiki/Glenn_Malmstr%C3%B6m

Glenn Malmströms första förhör hölls den 2 september 1986 klockan 12.30.

Inte 37 timmar efter mordet som jag skrev i mitt tidigare inlägg (när jag kollade wpu.nu såg jag att nian såg ut som en trea på min dåliga kopia).

Så nu vet du att jag läser och inte gissar.

Det är fortfarande hans första (och mest tillförlitliga) förhör.

37 timmar efter mordet eller 6 månader efter är väldigt stor skillnad att minnas exakt hur många personer som stod bredvid en när man gör ett ärende i en bankomat.

Han kan inte beskriva dom hur dom såg ut.

Det är ett summariskt förhör som kan innehålla felaktigheter.

2.5 år efter händelsen får han förtydliga.

"Framme vid bankomaten är det till att börja med tomt på folk.

Efter ett tag hamnar ett gäng bestående av två flickor och en grabb bakom honom. Malmström kan ej erinra sig hur dessa personer såg ut.

De föreföll dock vara påstrukna."

Denna utsaga stämmer med vad HL säger i förhöret och IM säger i rätten.

Att plocka ur en detalj från ett summariskt förhör för att försvara IM upplevda tid är mycket märkligt resonerande av dig.

Ännu märkligare är att du påstår dig veta.

Ditt felaktiga argument om 37 timmar visar att din analys är mycket bräckligare än den tvärsäkra ton du målar upp.

Det är din hypotes.

Jag tycker inte den håller.

Jag vet att jag inte är ensam om den åsikten.

Den allmänna åsikten som jag fått läst från de som satt sig in i detta är att IM stod parkerad i

1:45 - 2 min innan mordet

IM upplevda tid kan då varit 3-4 minuter.

Du får fortsätta presentera hypoteser om detta. Men det är inte mer än så.

Du är ute och cyklar enligt mig angående denna punkt.
Citera
2024-01-31, 22:48
Medlem
Lebels avatar
Citat:

IM upplevda tid kan då varit 3-4 minuter.

Vem som har argument kan läsarna själva se.

Läsarna fattar att Inges "upplevda tid" inte är avgörande.

Inge såg Björkmans gäng passera GM norrut.

Familjen Schroeder passerade GM söderut (en kort stund senare). Inge såg dem också.

Björkmans gäng hann så långt norrut och familjen Schroeder hann så långt söderut att ingen av dem hörde skotten (trots att Björkmans gäng tillbringade en minut och 10 sekunder vid Götabankens bankomat 20 meter norr om Tunnelgatan). Därför vet vi att Inge såg GM tre minuter före skotten. Oavsett Inges "upplevda tid". Det är ingen hypotes. Det är fakta. Enda sättet att avvisa dessa fakta är att påstå att gänget inte var Björkmans gäng. Vilket är svårt att påstå. Numera omöjligt. Bankomaterna var synkade.

Ditt enda argument fick du av mig. Att Glenns första förhör var den 2 september och inte den 2 mars. Varsågod. Du hade ju inga själv.

Du hänvisar till ett andra förhör två och ett halvt år efter händelsen. Du anser att andra förhöret är mer tillförlitligt än första förhöret och motsäger första förhöret. Det talar för sig själv.

Helena Lähdes "ja, just det" den 7 april kan lika gärna syfta på att Glenn var där, inte att Glenn var där när de kom. Johanssons fråga är otydlig. Dessutom har Helena fel. Glenn tog inte ut pengar. Dessutom var Helena alkoholpåverkad. Vilket inte Glenn var.

Första förhöret är entydigt. "I kön bakom honom och framför honom fanns 4 personer, två flickor, spritpåverkade ooh flamsiga och två grabbar." Glenn beskrev vad han upplevde när han kom till postkontorets bankomat på Tunnelgatans (Olof Palmes gatas) norra sida, ett par meter väster om Sveavägen.

När Glenn kom till bankomaten fanns redan fyra personer på platsen. "I kön bakom honom och framför honom fanns 4 personer, två flickor, spritpåverkade ooh flamsiga och två grabbar." Var stod de någonstans? Två flickor stod bakom Glenn (Susanne Larsson och Helena Lähde). Susanne letade efter sitt kort. Därför hade hon inte gått fram till bankomaten. Helena hjälpte Susanne att leta. De stod en bit väster om bankomaten (enligt Glenn). Två grabbar stod framför Glenn (Sven-Erik Rolfart och en okänd man som kanske var mannen i EAD622). De stod vid bankomaten. De använde den inte. Ingen hade använt bankomaten sedan före elva.

Inge i tingsrätten: Det var tre människor (Inge syftar på sina tre passagerare Susanne, Helena och Sven-Erik) som skulle hämta ut pengar från en bankomat (Susanne skulle göra två uttag och Helena ett) och jag vet att jag hade hunnit vända bilen och står parkerad och jag såg att den första människan, den första av mina passagerare (Inge syftar på Susanne) var framme vid bankomaten (var i närheten av bankomaten) men hade inte hunnit börja knappa så att säga på den, utan stod och letade efter sitt bankomatkort. Då hade jag alltså hunnit parkera bilen.

Eftersom ingen använde bankomaten (trots att fyra personer fanns på platsen) gick Glenn fram till bankomaten och gjorde sin saldokontroll. Den tog 38 sekunder. Den började två minuter och 27 sekunder före skotten. Då hade Susanne letat en stund.

Förhören talar för sig själv.

Andra förhöret förtydligar första förhöret. Där har du rätt. Andra förhöret motsäger inte första förhöret. Där har du fel. "Framme vid bankomaten är det till att börja med tomt på folk." Det stämmer med första förhöret. Ingen av de två grabbar som stod framför Glenn i kön använde bankomaten. "Efter ett tag hamnar ett gäng bestående av två flickor och en grabb bakom honom." Det stämmer också med första förhöret. Vad gör Sven-Erik när Glenn börjar sin saldokontroll? Står han kvar och kollar vad Glenn gör? Självklart inte. Sven-Erik ställer sig hos Susanne och Helena, bakom Glenn. Sven-Erik gjorde inget uttag. Bara Susanne och Helena gjorde uttag.

Björkmans gäng började sina uttag i Götabankens bankomat 18.27. De gick förbi GM omkring 10 sekunder tidigare. Var befann sig paret Palme? Om man räknar med normal gånghastighet (enligt Trafikverkets norm) och 10 sekunders paus vid Sari?

Omkring 50 meter norr om korvkiosken vid Adolf Fredriks Kyrkogata.

Väntade andra skyttar norr och väster om Grand?

Läsarna kan själva svara på den frågan.
Senast redigerad av Lebel 2024-01-31 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in