Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-01-07, 17:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Nej, det är ju tydligt att Björkman aldrig var längre norr om banken än några steg. Det har försökts att klistra på honom en fylla han inte hade.
Den Fauzzi ser bakom Palme är inte Björkman.

Vad är källan till att man klistrat på honom en fylla han inte hade?

AB började kvällen med att på en dryg timme dra i sig alkohol motsvarande mer än en kvarting starksprit. Sen drack han öl resten av kvällen. Hans fru sa han var full när han kom hem. Poliser säger han var full. Vittnen säger han var full.
Citera
2025-01-07, 17:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knattarna
Redan den 14 mars 1986 uttrycker Morelius ganska tydligt att han ser mannen komma ut från väggen och skjuta Palme. Och att han stått där och väntat. De är de två centrala punkterna.

Sedan kan man dividera om sekunder, men det är sekundärt. Sekundstriden intresserar mig inte nämnvärt.

Det finns ingen direkt anledning att ifrågasätta att mannen stod och väntade och att han kom ut från väggen.

107-00-A:

Inge Morelius: Innan de går förbi honom för han står, som jag uppfattade det, mot väggen, och sen så när de går förbi så kommer han upp bakom.

Precis. Det där är hans berättelse. Han beskriver det som du citerar, och det går ihop med vad AD och AB säger.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-01-07 kl. 17:10.
Citera
2025-01-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
För mig är den rimliga tidsrymden det IM står fast vid 1986. Han ser mannen några sekunder innan LOP passerar denne.

Är det märkligt att IM missar AB? Vilket mordplatsvittne ser AB Innan han gömt sig i porten? Inte ett enda.

AB är således en bit ifrån.

Dels är det inte bara ett fåtal sekunder utan det är en halvminut det rör sig om redan 1986. Och av sammanhanget framgår att det troligtvis är längre än så.

Men även om det är en halvminut så hindrar det inte i sig att det kan vara Tensonmannen som kommit fram och ställt sig där. Jag borde kanske ha sagt det uttryckligen, för det är väl den idén som spökar i bakgrunden för din del. Med "Fauzzis 43 sekunder" så måste Tensonmannen passera paret Palme, och då kommer han fram till Dekorima uppskattningsvis 30-45 sekunder före skotten. Då kan han rent teoretiskt ha ställt sig där och alltså iklätt sig rollen som Dekorimamannen.

I den här modellen, som jag misstänker är vad du har i baktanke, är alltså Dekorimamannen identisk med Tensonmannen. Tensonmannen är en separat gubbe, dvs han är inte Björkman, men någon separat Dekorimaman finns inte i modellen.

Det här är något som jag övervägt men lagt åt sidan, av skäl som jag tycker jag har förklarat utförligt nog. Dels tycker jag inte att det är rättvist mot Morelius att liksom "kapa ner" hans iakttagelse medelst semantiska exerciser, utan jag tycker det rimliga är att man tar hans senare uppgifter som en slags förklaring av att Dekorimamannen stått där en längre stund. Att det sedan inte är 3-4 minuter är en annan femma, utan man får avväga det mot hur länge Morelius själv fanns på plats och även mot förloppet med "ungdomsgänget" som passerar i riktning norrut.

De indicier som finns på att gärningsmannen kom söderifrån och vände på klacken består dels i att "startsträckan" för Dekorimamannen blir alltför kort om han ska kliva ut från väggen och skjuta. Det går då på tvären mot vad Björkman säger. Visserligen säger han uttryckligen bara "minst fem meter" men även om man utgår från bara fem meter så blir det för långt för att Dekorimamannen ska kliva ut från den plats där Morelius såg honom, dvs vid det lilla skyltfönstret som ligger mellan entrénischen och avfasningen. Så min uppfattning blir att gärningsmannen varit upp en bit längre norrut, men kanske inte mer än tio meter, och att han då vänt på klacken och kilat ikapp och skjutit.

Andra indicier som tyder på en sådan "klackvändning" ungefär mellan Dekorimas ingång och reklampelaren, det är just vad jag pekade på i det sena förhöret med Morelius men även vad ena sköterskan på Sabb uppger att Lisbeth berättat. De hade just mött någon på trottoaren, säger hon, när det small. En annan liten grej från sköterskeförhören är att Lisbeth säger att de stannat och pekat i skyltfönstret där, vilket stämmer med Delsborns iakttagelse – minus den tredje mannen som stod mellan paret Palme och skyltfönstret då!

Lite mer småplock där. Du har förstås redan bestämt dig för vad du ska tro och fortsätter med trixandet med att kalla en halvminut för "några få sekunder". Det gör inte saken lättare, och det är också svårt att begripa vad du tror dig vinna på det.
Citera
2025-01-07, 17:19
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Precis. Det där är hans berättelse. Han beskriver det som du citerar, och det går ihop med vad AD och AB säger.

Ja, det går ihop ganska klockrent med AD och en AB som viker in från annonspelaren. Då hinner AB se dem gå framför sig i uppemot fem meter och ändå vara 5-10 meter bakom i skottögonblicket.

Den matematiken blir genast helt omöjlig om Björkman istället var den Dekorimaman som Morelius såg stå och vänta några sekunder före skotten.
Citera
2025-01-07, 17:28
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Vad är källan till att man klistrat på honom en fylla han inte hade?

AB började kvällen med att på en dryg timme dra i sig alkohol motsvarande mer än en kvarting starksprit. Sen drack han öl resten av kvällen. Hans fru sa han var full när han kom hem. Poliser säger han var full. Vittnen säger han var full.

Hans fru var höggravid och han tog det lugnt med spriten för han ville inte bli för full om något skulle hända, han drack inte mycket efter middagen. Dvs att efter middagen till mordet drack han inte särskilt mycket på flera timmar.

Men, vilken tur att du kan behålla lugnet om någon du knappt hinner se mördas ett par meter framför dig när du fokuserar på annat, du hade säkert gett ett mycket nyktert och inte alls chockat intryck när polisen hade frågat dig 7 minuter senare om va du sett. Du hade väl haft en glasklar redogörelse.

Alltså nivån i det här jävla forumet är helt osannolikt låg. Ändra precis allt efter egen pipa så att inget återstår, total noll förmåga att försöka känna och förstå vad vittnen i stunden upplever och därefter framstår i förhör.
Citera
2025-01-07, 17:41
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Hans fru var höggravid och han tog det lugnt med spriten för han ville inte bli för full om något skulle hända, han drack inte mycket efter middagen. Dvs att efter middagen till mordet drack han inte särskilt mycket på flera timmar.

Men, vilken tur att du kan behålla lugnet om någon du knappt hinner se mördas ett par meter framför dig när du fokuserar på annat, du hade säkert gett ett mycket nyktert och inte alls chockat intryck när polisen hade frågat dig 7 minuter senare om va du sett. Du hade väl haft en glasklar redogörelse.

Alltså nivån i det här jävla forumet är helt osannolikt låg. Ändra precis allt efter egen pipa så att inget återstår, total noll förmåga att försöka känna och förstå vad vittnen i stunden upplever och därefter framstår i förhör.

Så ditt motargument är att AB inte menar han var så full.

Och att frun, polis, kollegor och vittnen alla missuppfattar AB:s chock över mordet som fylla?

Snacka om att ändra efter sin egen pipa...

Ett vittne missuppfattas som full pga sin chock, samma vittne som råkar ha hällt i sig stora mängder alkohol. Vilken otur....

Och AB ser inte mordet på ett par meter. Han är en bit ifrån. Hade han varit två meter bakom hade någon sett honom springa till porten, men det är inget vittne som verkar ha sett AB på väg mot porten.
Senast redigerad av enough-is-enough 2025-01-07 kl. 17:46.
Citera
2025-01-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ja, det går ihop ganska klockrent med AD och en AB som viker in från annonspelaren. Då hinner AB se dem gå framför sig i uppemot fem meter och ändå vara 5-10 meter bakom i skottögonblicket.

Den matematiken blir genast helt omöjlig om Björkman istället var den Dekorimaman som Morelius såg stå och vänta några sekunder före skotten.

Jag är sympatiskt inställd till allt utom en sak här, och det är att startsträckan för gärningsmannen blir för kort om han ska "stiga ut från väggen" enligt Morelius' berättelse. Det tror jag är en efterhandskonstruktion från hans sida. Sträckan från lilla skyltfönstret till skottpunkten är inte ens fem meter, men Björkman säger "minst fem meter" och underförstår att det nog rör sig om en lite längre bit än så. Säg 5-10 meter, men redan det räcker för att ställa till det med "ut från väggen"-modellen.

Dessutom är ju "ut från väggen" ganska klockrent Benny Hill även om man utgår från att paret Palme kommer gående utan stopp vid Dekorima. Han står ju så nära att han kunde ta snavben på Olof Palme, och då skulle alltså Lisbeth helt ha missat att det stod någon där? Det tvivlar jag starkt på, och dessutom säger hon ju till ena sköterskan på Sabb att de just mött någon på trottoaren när det small. Vem är det i så fall? Det måste rimligtvis handla om gärningsmannen, tänker jag, för det finns ingen annan där just då som rör sig norrut.

Lisbeth säger också till ena sköterskan att de stannat för att peka i skyltfönstret. Det finns inget annat skyltfönster värt att peka i söder om Skandias entré, så det måste rimligtvis röra sig om Dekorima. Om de stannar där och pekar i fönstret så måste de ju ha stått på tårna på den där väntande Benny Hill-gubben som kommer ut från väggen och skjuter.

I och med att Lisbeths uppgifter via sköterskan stämmer med Delsborns tycker jag att det är rimligt att utgå från att de stannade till vid Dekorimas skyltfönster. Sedan går versionerna isär, i det att Delsborn säger att de stod och pratade med en tredje man medan Lisbeth sagt att de stått och tittat och pekat in i skyltfönstret. Då får man liksom bestämma sig för om det är Delsborn som ser i syne så till den grad att han kan beskriva både huvudbonad och ytterplagg på mannen de pratar med, eller om det är Lisbeth som undertrycker den mannen därför att hon vet att han inte får omnämnas.
Citera
2025-01-07, 18:34
Medlem
Är det någon som förstår varför man frågar Victor Gunnarsson vart Stig Bergling har tagit vägen?

https://drive.google.com/file/d/1gaHCRr0M0jNk9dA5LnuMPJYGls0pZu_j/view
19871102 VG-N-3000-K
Citera
2025-01-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Är det någon som förstår varför man frågar Victor Gunnarsson vart Stig Bergling har tagit vägen?

https://drive.google.com/file/d/1gaHCRr0M0jNk9dA5LnuMPJYGls0pZu_j/view
19871102 VG-N-3000-K

Enligt Granskningskommissionen var det ett svepskäl.
I oktober 1987 besökte ett par polismän Viktor Gunnarsson i dennes föräldrahem i södra Sverige.

Som skäl till besöket angavs Viktor Gunnarsson:s eventuella kännedom om var den förrymde spionen Stig Bergling kunde tänkas ha tagit sin tillflykt.

Det framgår dock av en upprättad promemoria N3000-00-K att det verkliga skälet till besöket var att se hur Viktor Gunnarsson reagerade. Han var enligt promemorian tidvis mycket aggressiv.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_2_GRK_Granskningskommissionens_ benkande.pdf/293
Citera
2025-01-07, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Enligt Granskningskommissionen var det ett svepskäl.
I oktober 1987 besökte ett par polismän Viktor Gunnarsson i dennes föräldrahem i södra Sverige.

Som skäl till besöket angavs Viktor Gunnarsson:s eventuella kännedom om var den förrymde spionen Stig Bergling kunde tänkas ha tagit sin tillflykt.

Det framgår dock av en upprättad promemoria N3000-00-K att det verkliga skälet till besöket var att se hur Viktor Gunnarsson reagerade. Han var enligt promemorian tidvis mycket aggressiv.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann-1999-09-13-JA25000-00_SOU_1999_88_Del_2_GRK_Granskningskommissionens_ benkande.pdf/293

Ja , han blev aggressiv men vad ska man dra för slutsatser av det?
Jag är ingen brottsutredare men jag kan tycka det var en konstig metod.
Citera
2025-01-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Ja , han blev aggressiv men vad ska man dra för slutsatser av det?
Jag är ingen brottsutredare men jag kan tycka det var en konstig metod.

VG blev aggressiv innan poliserna hade framfört sitt ärende.

Håller med.

Omständigheterna kring https://wpu.nu/wiki/Viktor_Gunnarsson , hans kontaktnät och mordet på honom väcker misstankar om att han på något sätt var inblandad och tystades.

Det enda promemorian nämner om orsaken till besöket är

Som skäl till besöket hos Viktor Gunnarsson angavs hans eventuella kännedom om var den förrymde spionen Stig Bergling kunde tänkas ha tagit sin tillflykt.
(...)
Efter cirka 10 m-15 minuter gavs vi tillfälle att framföra vårt ärende.

Den aggressiva tonen hade nu något bedarrat (huruvida han trodde på vårt ärende eller inte det undandrar sig vår bedömning).
Inte något om hur VG reagerade/svarade. Helskumt.

Kan orsaken ha varit något annat Polisen inte vill fästa på pränt.

Omständigheterna kring Stig Bergling över huvudet taget är också minst sagt märkliga.
Senast redigerad av Utredaren 2025-01-07 kl. 19:51.
Citera
2025-01-07, 19:58
Medlem
Citat:

Håller helt med. Tror det fanns en GM som var före paret Palme, sen om han var där i 2 sekunder eller 2 minuter det går att debattera. Tensonmannen är ett spöke som inte finns. Precis som NF säger så är det mannen som dyker in i ett prång, alltså AB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in