Citat:
Ursprungligen postat av
enough-is-enough
För mig är den rimliga tidsrymden det IM står fast vid 1986. Han ser mannen några sekunder innan LOP passerar denne.
Är det märkligt att IM missar AB? Vilket mordplatsvittne ser AB Innan han gömt sig i porten? Inte ett enda.
AB är således en bit ifrån.
Dels är det inte bara ett fåtal sekunder utan det är en halvminut det rör sig om redan 1986. Och av sammanhanget framgår att det troligtvis är längre än så.
Men även om det är en halvminut så hindrar det inte i sig att det kan vara Tensonmannen som kommit fram och ställt sig där. Jag borde kanske ha sagt det uttryckligen, för det är väl den idén som spökar i bakgrunden för din del. Med "Fauzzis 43 sekunder" så måste Tensonmannen passera paret Palme, och då kommer han fram till Dekorima uppskattningsvis 30-45 sekunder före skotten. Då kan han rent teoretiskt ha ställt sig där och alltså iklätt sig rollen som Dekorimamannen.
I den här modellen, som jag misstänker är vad du har i baktanke, är alltså Dekorimamannen identisk med Tensonmannen. Tensonmannen är en separat gubbe, dvs han är inte Björkman, men någon separat Dekorimaman finns inte i modellen.
Det här är något som jag övervägt men lagt åt sidan, av skäl som jag tycker jag har förklarat utförligt nog. Dels tycker jag inte att det är rättvist mot Morelius att liksom "kapa ner" hans iakttagelse medelst semantiska exerciser, utan jag tycker det rimliga är att man tar hans senare uppgifter som en slags förklaring av att Dekorimamannen stått där en längre stund. Att det sedan inte är 3-4 minuter är en annan femma, utan man får avväga det mot hur länge Morelius själv fanns på plats och även mot förloppet med "ungdomsgänget" som passerar i riktning norrut.
De indicier som finns på att gärningsmannen kom söderifrån och vände på klacken består dels i att "startsträckan" för Dekorimamannen blir alltför kort om han ska kliva ut från väggen och skjuta. Det går då på tvären mot vad Björkman säger. Visserligen säger han uttryckligen bara "minst fem meter" men även om man utgår från bara fem meter så blir det för långt för att Dekorimamannen ska kliva ut från den plats där Morelius såg honom, dvs vid det lilla skyltfönstret som ligger mellan entrénischen och avfasningen. Så min uppfattning blir att gärningsmannen varit upp en bit längre norrut, men kanske inte mer än tio meter, och att han då vänt på klacken och kilat ikapp och skjutit.
Andra indicier som tyder på en sådan "klackvändning" ungefär mellan Dekorimas ingång och reklampelaren, det är just vad jag pekade på i det sena förhöret med Morelius men även vad ena sköterskan på Sabb uppger att Lisbeth berättat. De hade just mött någon på trottoaren, säger hon, när det small. En annan liten grej från sköterskeförhören är att Lisbeth säger att de stannat och pekat i skyltfönstret där, vilket stämmer med Delsborns iakttagelse – minus den tredje mannen som stod mellan paret Palme och skyltfönstret då!
Lite mer småplock där. Du har förstås redan bestämt dig för vad du ska tro och fortsätter med trixandet med att kalla en halvminut för "några få sekunder". Det gör inte saken lättare, och det är också svårt att begripa vad du tror dig vinna på det.