Den felaktiga utgångspunkten är, enligt mig, utfallet (inte händelserna) - att Palme avled, att GM kom undan, att GM inte sågs av någon. Jag förespråkar att betrakta insatsen på förhand och med GM:s ögon. GM kan inte ha räknat med utfallet.
Ja, det är en betydligt bättre plats än utanför Grand, vilket är en av anledningarna till att en svårt störd och inadekvat GM, en ren stolle, är osannolik. Det är dock hela komplexet att skjuta en statsminister längs okänd rutt, under oförutsägbara förhållanden i ett city fullt med folk, även om man nu hittar ett hyfsat lugnt hörn, som är problematiskt utifrån en organiserad GM. Det är ett antal personer alldeles i närheten när skotten avlossas. GM måste räkna med berusat rådiga ingripanden eller svårhanterade möten med folk längs flyktvägen som sett vad som hänt. GM måste räkna med att bli sedd. GM missar alldeles precis ett polisfordon när han kommer upp på åsen.
Om det rör sig om en planlagd insats, som av någon anledning är pressad till ta detta tillfälle att skjuta statsministern då inget bättre uppenbarat sig, så rör det sig om något liknande ett kamikazeuppdrag? Och då bör det ha funnits stark personlig drivkraft hos GM.
Jag är så stursk att jag kort och gott menar att professorn i rättsmedicin gör en felbedömning här. Vi har diskuterat detta förr. Hon uttalar att träff i viss ryggyta på 10x70 cm, inte så noga exakt var i den, innebär säker död. Detta förefaller helt enkelt vara felaktigt. Tidigare inlägg om saken:
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986
Jag tror ju inte på det där om det minutiöst anatomiskt välplacerade skottet. Det är inte rimligt att tänka sig att med någon säkerhet alls kunna träffa en sådan punkt under de förhållanden som rådde. Men, ja, det är möjligt att tillfället var det enda möjliga för en organiserad GM. Det säger dock något om GM att använda tillfället.
Det finns för övrigt massor med punkter i ryggen att beskjuta som innebär tämligen omedelbar död. Och vilken sådan GM än träffat hade skottet varit "välplacerat", enligt Ormstad-doktrinen. Anatomisk kunskap meddelar nog även att i ryggen finns stora områden som det inte innebär omedelbar död att träffa.
Man bör vakta lite på att olika nivåer av sammansvärjningen speglar varandra någorlunda vad beträffar kapacitet. Menar man till exempel att den besitter förmågan att kartlägga och övervaka en statsminister, så bör den kunna välja ändamålsenlig ammunition och liknande. Kanske även kunna identifiera ett bättre attentatstillfälle, som ju faktiskt fanns. Och i än högre grad så, om man bygger på sin sammansvärjning förmåga att utöva inflytande som mörkläggning, manipulationer av utredningen och liknande.
"Min" sammansvärjning tar sin form sent på mordkvällen och formeras hastigt.