Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-01-25, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskodlat
Vad sägs egentligen i Mattes ep175

Jag tycker de säger

-Vafan var det?
-De är 951 dom var på väg ut från ljudpuff sidovägen där de blitt stoppade.

Vad anser ni?

Sökte på Ottos insight med ambulansföraren där säger han att de var på väg till Sollentuna men blivit stoppade av en person.
Moparkivet.

"Claes Bystedt (LAC) (till annan op, ev GC): ..fan va det

---"23:28 och 20"
Ambulansman P: ..det kär nio-fem-ett....(ohörbart parti) ..Sveavägen(?) blev vi stoppade...och jag kör honom till Sabbatsberg på ett par minuter bara..skottskadad man ..kvickt(?) "

https://docs.google.com/document/d/1AoNnakW0pPW9ugnMqLlGpgmj-AVTROWRwk7nA91766w/edit
Citera
2024-01-25, 16:12
Medlem
Bombmanneen Lars Tingström. Är han avfärdad i denna tråd?

En märklig omständighet är att pappan till Anti Avsan hade ett hus i samma område som Tingström. C:a 500 mtr mellan husen. Avsans pappa gick nyligen bort, huset är nu sålt. Anti Avsan har blivit utpekad som förekommande runt Sveavägen när Palme mördades. En av Walkie-talkie männen, tror jag. Ännu konstigare är att en lastbil stals från Tingströms tomt och hittades övergiven i backen utanför Avsans fastighet någon gång i slutet på 70-talet. Kanske borde mordvapnet eftersökas i Skenora träsk på Ingarö? Det är bara några hundra meter till Skenora träsk från Avsans fastighet.
Senast redigerad av Foerstaasigpaaren 2024-01-25 kl. 16:15.
Citera
2024-01-25, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du upprepar dessutom din tidigare desinformation om att Embassy skulle vara tillslagsplatsen för Cosi fan tutte. Det framgår inte av tillgängligt material, vilket jag tidigare påpekat.

"Mordnattens operation skulle ske på Embassy Club."

"Tore säger plötsligt att de ska gå till ett annat ställe, Embassy, där själva operationen skulle ske."

Citat ur docent Jan Almängs artikel i tidskriften Kvartal den 29 oktober 2021. Som även citeras i Gunnar Walls bok "Rättsskandalen Olof Palme" (sidan 511).

Jag registerade inte ett konto för att svara på dina inlägg. Det är svårt att svara på dem. De saknar ofta fakta att svara på. Mycket är spekulation. Istället för att argumentera blir du arg. Så vitt jag kan se är jag inte den första som upptäcker det. Tack för den här gången.
Senast redigerad av VSBQED 2024-01-25 kl. 16:32.
Citera
2024-01-25, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VSBQED
"Mordnattens operation skulle ske på Embassy Club."

"Tore säger plötsligt att de ska gå till ett annat ställe, Embassy, där själva operationen skulle ske."

Citat ur docent Jan Almängs artikel i tidskriften Kvartal den 29 oktober 2021. Som även citeras i Gunnar Walls bok "Rättsskandalen Olof Palme" (sidan 511).

Jag registerade inte ett konto för att svara på dina inlägg. Det är svårt att svara på dem. De saknar ofta fakta att svara på. Redovisade källor är det också ont om. Istället för att argumentera blir du arg. Så vitt jag kan se är jag inte den första som upptäcker det. Tack för den här gången.

Först och främst är jag inte, och har aldrig varit, ett dugg arg på dig. Tvärtom är jag ganska road, vilket är bakgrunden till mina muntra svar.

Om Cosi fan tutte så handlar frågan inte om huruvida operationen skulle utföras på Embassy utan om huruvida operationen kan karakteriseras som ett "tillslag". Det är i den av Lingärde påstådda operationen, som han kallar något i stil med "Operation Morgonrodnad" vill jag minnas, som ett tillslag ska göras mot en högt uppsatt svensk militär i dennes otillåtna kontakter med främmande makt.

Vad Cosi fan tutte egentligen gick ut på vet vi emellertid inte riktigt, utan det där med "tillslaget" handlar om en sammanblandning av Cosi fan tutte med Lingärdes Morgonrodnad.

Du knotar på att jag är svårpratad, men du är ju inte själv beredd att gå in i dialog om sakfrågorna utan högläser bara ur material – och nu rentav ur Almängs artikel som jag pekade dig till under någon tidigare runda. Då tycker jag inte du kan knota på att jag inte är talbar, för det är kort sagt inte sant. Jag svarar omgående på dina grejor, som alla har gemensamt att de utgör kungörelser snarare än dialog. Som man ropar får man svar.

Som jag ser saken är Morgonrodnaden en annan operation än Cosi fan tutte, även om de två säkerligen haft beröringspunkter. Men det är Morgonrodnaden som handlar om Palmemordet medan Cosi fan tutte handlar om något annat.

En rimlig hypotes är då att Cosi fan tutte handlat om att iaktta den andra sidans reaktioner på tillslaget som låg under Morgonrodnad. För när man drämmer till med något sådant så torde reaktionen bli så pass häftig att den visar sig på ytan, och då kan man göra värdefulla iakttagelser av det.

Något i den stilen tänker jag mig att Cosi fan tutte handlat om, som "systeroperation" till tillslagsoperationen – vare sig den nu verkligen hette "Morgonrodnad" eller något annat. Även om inget är hundraprocentigt i den här branschen så är i alla fall jag inne på att det där tillslaget är information och inte desinformation från Lingärdes sida.

Två operationer alltså, varav Cosi fan tutte delvis offentliggjorts eller läckts som ett fikonlöv för den andra tillslagsoperationen – som alltså är den operation som Lingärde talar om i brevet till Ahlenius.

Både benämningen och inpackningen i övrigt av den operationen tycker jag är intressanta. För namnet "Morgonrodnad" hakar ju direkt i det påstådda Stay Behind-nätverkets namn, "Arla Gryning". Det är inte utan att man tänker på Siegmund Geisenheimer och hans firma, detta på tal om Rothschild som ju intresserar dig. Fast då är det inte Emma R utan självaste ur-rotten, Mayer Amschel R som vi talar om.

Men för att återgå från den avstickaren så är förpackningen intressant och särskilt då att han kokar ihop det där AGAG-nätverket som ju väckt stor uppmärksamhet i palmeriet. I verkligheten skulle jag tippa att något sådant nätverk aldrig ens existerat, och då måste man ju fråga sig varför han uppfinner det just för det här ändamålet att tipsa om operationen.

Huvudfrågan för min del är huruvida operationen som sådan är information eller desinformation. Med operationen avser jag då den med tillslaget mot den högt uppsatte militären. Antingen finns den operationen eller så finns den inte, och då är min arbetshypotes att den finns och att tillslagsplatsen låg på Tunnelgatan dvs det som blev mordplatsen. Om operationen visar sig inte finnas så får man kasta den skissen och gå tillbaka till ritbordet, men idag finns den som hypotes och den är tillräckligt intressant för att vara värd besväret att plocka fram tillhörande förloppsmodeller och sådant.

Men bara för att operationen finns så betyder det ju inte med automatik att resten av inpackningen också finns. En sann operation kan ju vara inbäddad i desinformation för att leda Ahlenius och kompani in på villospår. De gick ju igång lite på det där med AGAG, vilket säger mig att de nappat på betet. Som jag ser saken är det den fiskelinan som Lingärde lagt ut för Elmérs räkning, och då måste man fråga sig varför man velat veva firren i den riktningen. När man kastfiskar så vill man veva hem firren via håven, det är en på förhand bestämd rörelseriktning. I avsaknad av kastfiske simmar ju firren dit den behagar, och det är just det som en kastfiskeoperation går ut på att förhindra, eller hur?

Så det där med AGAG tycker jag ser ut som ett sådant där blankt och fint gädd-drag, som får Ahlenius-typerna i sossekommittén att hugga direkt så man kan veva iväg dem åt det håll man vill att de ska röra sig. Och då måste det ju rimligtvis finnas någon anledning till att man vill förhindra att de simmar åt det håll som luktsinnet annars för dem.

Kanske har de fått någon slags tips om att en operation pågått på mordnatten, som kommit den militära sidan till kännedom genom avlyssning av sossekommitténs medlemmar. Då skickar man fram desinformationsexperten Lingärde för att utföra kastfiskeoperationen, som naturligtvis lyckas utmärkt då sosseriet i varje avseende är förutsägbart. Som att stjäla godis från småbarn, och det vi sitter med efteråt är alltså bitarna av det här som vi får pussla ihop efter bästa förmåga.

Nu kanske du kunde ta en titt, tycker jag, på Berit Hemminghytt och Inger Pehrson. Är de en och samma kvinna eller handlar det om två olika kvinnor? Världen väntar på ditt svar!
Senast redigerad av Packetipiketen 2024-01-25 kl. 17:27.
Citera
2024-01-25, 17:08
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Vad tycker ni i tråden om Otto's Insight?

Är han nåt på spåren här? https://www.youtube.com/watch?v=2u9K4qdRbSM
Citera
2024-01-25, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Vad tycker ni i tråden om Otto's Insight?

Är han nåt på spåren här? https://www.youtube.com/watch?v=2u9K4qdRbSM

Han är väldigt sen på bollen..men naturligtvis så är han det.
Jag tror att Otto själv inser det vid detta laget.
Citera
2024-01-25, 18:00
Medlem
Citat:
Men för att återgå från den avstickaren så är förpackningen intressant och särskilt då att han kokar ihop det där AGAG-nätverket som ju väckt stor uppmärksamhet i palmeriet. I verkligheten skulle jag tippa att något sådant nätverk aldrig ens existerat, och då måste man ju fråga sig varför han uppfinner det just för det här ändamålet att tipsa om operationen.

Oj, nu finns det spår av fakta. D6750 visar att Lingärde fick ett tips 1988 (och vidarebefordrade tipset till polisen). Tipsaren bodde i Östersund. Han berättade för Lingärde att en arbetskamrat pratade om "AGAG" 1987. Arbetskamraten hördes 1990, men tillfrågades inte om AGAG. Däremot om en skytteklubb. Några andra personer i samma skytteklubb hördes samtidigt. Lingärdes tipsare identifierades och hördes 1993. Arbetskamraten hördes på nytt samma år. Han hörde om AGAG i Östersund. Av vem påstod han sig ha glömt. Själv hade han alibi. Lingärde verkar först ha trott att det fanns en grupp i Östersund. Han verkar senare ha trott att gruppen fanns i Stockholm (där arbetskamraten studerade 1987). Det är vad jag (och vem som helst) kan läsa mig till. Att Lingärde "uppfinner" AGAG är svårt att se. Är det någon som "uppfinner" AGAG är det i så fall tipsarens arbetskamrat. Varför skulle han göra det? Lingärdes brev till Ahlenius 1998 nämner samma grupp och att de var i "tillslagsområdet" (som visade sig vara Embassy Club vid Humlegården). Brevet är skrivet i en stil som mer än antyder att Lingärde spekulerar. Mer än så kan jag inte hitta om ämnet.
Senast redigerad av VSBQED 2024-01-25 kl. 18:03.
Citera
2024-01-25, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VSBQED
Oj, nu finns det spår av fakta. D6750 visar att Lingärde fick ett tips 1988 (och vidarebefordrade tipset till polisen). Tipsaren bodde i Östersund. Han berättade för Lingärde att en arbetskamrat pratade om "AGAG" 1987. Arbetskamraten hördes 1990, men tillfrågades inte om AGAG. Däremot om en skytteklubb. Några andra personer i samma skytteklubb hördes samtidigt. Lingärdes tipsare identifierades och hördes 1993. Arbetskamraten hördes på nytt samma år. Han hörde om AGAG i Östersund. Av vem påstod han sig ha glömt. Själv hade han alibi. Lingärde verkar först ha trott att det fanns en grupp i Östersund. Han verkar senare ha trott att gruppen fanns i Stockholm (där arbetskamraten studerade 1987). Det är vad jag (och vem som helst) kan läsa mig till. Att Lingärde "uppfinner" AGAG är svårt att se. Är det någon som "uppfinner" AGAG är det i så fall tipsarens arbetskamrat. Varför skulle han göra det? Lingärdes brev till Ahlenius 1998 nämner samma grupp och att de var i "tillslagsområdet" (som visade sig vara Embassy Club vid Humlegården). Brevet är skrivet i en stil som mer än antyder att Lingärde spekulerar. Mer än så kan jag inte hitta om ämnet.

Jo men varken AGAG eller den där Magnumklubben verkar ju ens ha existerat. Det finns en hel del material om det där som jag läst, men just nu jobbar jag med annat så har inte slagit upp det för att friska upp minnet enkomt för att svara dig. Om Lingärde fått nys om det tidigare och sedan stoppar in den informationen som förpackning är ju sak samma.

Någon "tillslagsplats" för Cosi fan tutte verkar heller inte ha funnits, utan det man skulle till Embassy och göra är något annat. Än en gång får jag upprepa att det inte är Cosi fan tutte som Lingärde talar om i brevet till Ahlenius, utan om den operation han nämner där överhuvudtaget existerat så är den en annan operation.

Som jag tidigare fått säga till dig om går det emellertid inte att hävda att Cosi fan tutte "inte hade något att göra med" Palmemordet. Du hävdade ju det, men liksom mycket annat som du kommer med så faller det på sin egen orimlighet då de fick lov att avbryta operationen när de nåddes av nyheten att Palme blivit mördad. Det beteendet säger ju svart på vitt att operationens framgång varit avhängig att Palme befunnit sig vid liv och hälsa, annars hade man ju inte behövt ställa in.

Vi har alltså en till synes paradoxal situation förhanden, där Cosi fan tutte å ena sidan "inte handlar om" Palmemordet men där den å andra sidan är avhängig Palmes liv och hälsa. Kombinerar man de två informationsbitarna så framträder bilden av just en "systeroperation" som gått ut på att kolla reaktionen på tillslaget under den andra Lingärde-operationen. Så ser i alla fall jag på den saken.

Då blir det ju heller ingen liten ironi, att man varit ute för att kolla vilken ryss som "vit i ansiktet" ska komma fram till vem och knacka vederbörande på axeln och viska nyheten om tillslaget i örat på denne. Istället blev det alltså Bengt Nylander som "vit i ansiktet" kom fram till Tore Forsberg och meddelade att Palme blivit skjuten varvid man fick ställa in hela operationen. Så kan det gå.

Du säger att Lingärde spekulerar en del, vilket naturligtvis inte går att bestrida. Men frågan handlar inte bara om att skilja fakta från spekulation i Lingärdes alla brev utan den handlar även om att försöka karakterisera spekulationen, dvs avgöra i vilken mån den är ärligt menad och i vilken mån den utgör avsiktlig desinformation.

Frågan om vart han fått fatt i uppgifterna om AGAG och Magnumklubben är kanske intressant men ändå underordnad frågan om hur den används. För om han fått den från andra källor som du säger – och har nog rätt i det, ska jag även erkänna när jag tänker efter – så är det likväl desinformation om han förmedlar det utan att först kolla upp halten i det.

Jag sitter mitt i annat men ska plocka fram Lingärde-materialet i dagarna och ta ännu en titt på förpackningen av den påstådda operationen. Just nu arbetar jag ur minnet men borde nog friska upp det lite och även kanske kolla lite närmare hur argumentationen såg ut kring Morgonrodnad och Arla Gryning.

En relaterad fråga handlar förstås om huvudmannaskapet för den påstådda operationen, som han lägger på ryssroteln. Hur han tänker sig relationen mellan ryssroteln och tankefostret AGAG vete katten, men Utriainen som ju blivit AGAG:s ansikte fanns ju med bland F-koderna redan i Stenholmsbrevet. Då var han alltså på IB-sidan, och det är just det som ter sig lite besynnerligt för mig.
Citera
2024-01-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ta det med den som tycker att det är ett problem.
Jag kommenterade endast påståendet om ev. skymmande sikt.

Den enda kända bilen som hindrar Inge att se paret Palme (före och under skotten) är Bengt Palms guldfärgade Mercedes, som passerar norrut omkring fem sekunder före skotten.

Jan Nilssons limousin har inte passerat Olofsgatan när skotten faller. Nilsson ser taxichauffören Hans Johanssons U-sväng när Nilsson befinner sig mellan Olofsgatan och Sveavägen (redan där ryker Bo G. Anderssons "dokumentärfilm" 30 sekunder från 2023). Nilsson såg inte gärningsmannen. Mannen som "springer som fan" är vittnet Per Vallin, som sprang efter en bit (se Gunnar Walls senaste bok).

"Mannen i beige" som Lisbeth ser bakom Björkman en stund efter skotten (hur lång stund uppgav hon inte) är vittnet Jan-Åke Svensson (se polisens foto). Det finns inget som talar emot att den mannen är Svensson. Däremot mycket som talar för.
Senast redigerad av VSBQED 2024-01-25 kl. 21:38.
Citera
2024-01-25, 21:30
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskodlat
Vad sägs egentligen i Mattes ep175

Jag tycker de säger

-Vafan var det?
-De är 951 dom var på väg ut från ljudpuff sidovägen där de blitt stoppade.

Vad anser ni?

Sökte på Ottos insight med ambulansföraren där säger han att de var på väg till Sollentuna men blivit stoppade av en person.

Ja, det stämmer väl överens med det flesta av vittnesmål / uppgifter som framkommit.
Och även Peter "Andersson"'s bild idag av vad som skedde?
Ambulans 951 kom före 912 till mordplatsen

Undrar lite vad dessa (försök till?) frågetecken handlar om?
I Mattes fall verkar det handla om dödsfallet (eller påstådda mordet) på hans far?
Citera
2024-01-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Ja, det stämmer väl överens med det flesta av vittnesmål / uppgifter som framkommit.
Och även Peter "Andersson"'s bild idag av vad som skedde?
Ambulans 951 kom före 912 till mordplatsen

Undrar lite vad dessa (försök till?) frågetecken handlar om?
I Mattes fall verkar det handla om dödsfallet (eller påstådda mordet) på hans far?

Det här handlar sen länge mer om att skapa frågetecken där de inte finns än att räta ut befintliga.
Citera
2024-01-26, 12:45
Medlem
Citat:
(Klicka bakåt för tidigare inlägg.)

Jag ville följa upp på det här med Lingärde medan jag fortfarande har det i huvudet. För ett par veckor sedan tog jag mig för att läsa igenom hela Lingärde-foldern på min dator, vilken innehåller allt som finns på arkivet plus någon enstaka källa därutöver.

Genomläsningen gav inte grund till några egentliga revisioner av vad jag tidigare sagt i frågan, men däremot gav den upphov till en del nya frågor som emellertid behöver lite mer ingående tröskande och analys. Det har jag ännu inte nått fram till, för då måste man avsätta tid till att utföra det i lugn och ro.

Just därför föreligger inte mycket nya resultat utan det som finns är lite nya frågor. De flesta av de frågorna ställde jag nog redan under meningsutbytet igår.

Bakgrunden till intresset för Lingärde är alltså främst dennes brev till Granskningskommissionens (då kallad Palmekommissionen) Inga-Britt Ahlenius, som jag länkat till här:

https://drive.google.com/file/d/1tF_W-iK4a_TO-vEv_rSLzwyipQMKVE4h/view

Av brevet framgår att det utgör en reaktion på Ahlenius' kommentarer i medierna på årsdagen av mordet 1998, och där hon framhåller "polisspåret". Någon exakt källhänvisning finns inte i brevet men alla som studerat Palmemordet en längre tid vet ändå ungefär vad Ahlenius handlar om.

Polisiakttagelserna på mordkvällen av män utrustade med walkie-talkie ska enligt Lingärde ha handlat om folk som "jobbade för säks ryssrotel med att försöka ta en mycket högt uppsatt svensk militär på bar gärning i sin kontakt med öst". Lingärde förklarar även att "det handlar om en betydligt högre uppsatt person än Wennerström på sin tid, fortfarande i livet, men numera pensionär." Sedan talas det om dennes skicklighet med dead drops (döda brevlådor) när han rastar sina två hundar.

Redan den här beskrivningen torde räcka för att inringa mannen ifråga. Lingärde kallar honom för "M", vad det nu ska innebära. I James Bond-filmerna står "M" för chefen för hela tjänsten, vilket visserligen är larvigt men ändå stämmer fint med mina egna idéer om mannens identitet.

Nu går Lingärde in på Stay Behind, mest i form av anspelningar. "Det var en riktig höjdare på Bergsgatan", skriver han, "då hela toppgarnityret gjorde sina personliga förberedelser inför Operation Morgonrodnad, samtidigt som den ovetande ryssroteln arbetade ute på fältet i tillslagsområdet." Vad i hela fridens namn ska detta betyda? Lingärde förklarar att "Operation Morgonrodnad var alltså AktionsGrupp Arla Grynings egen beteckning på tillslaget." Men blir vi läsare klokare av det?

Ur ena mungipan påstår Lingärde att det är ryssroteln som håller i operationen där den högt uppsatte militären ska gripas. Ur andra mungipan kommer sedan att AGAG skulle ha bedrivit en egen operation som de kallade för Morgonrodnad, och att den skulle ha skett helt oberoende av Säpo:s operation och med Säpofolket ovetande om saken. Två operationer alltså: en Säpogrej och en AGAG-grej.

Som ni ser blir det rörigt värre, för därtill måste då läggas den tredje operationen som vi på senare år fått kännedom om, och som kallas för Cosi fan tutte. Det handlar då om en Säpo-operation under ledning av kontraspionagets ("ryssroteln") chef Tore Forsberg. Har vi tre operationer på gång på mordkvällen eller är det "bara" två? Rimligtvis räcker det med två, varav den ena skötts av Säpo medan den andra stått under annat huvudmannaskap.

Vad jag ser är att Lingärde desinformerar i minst ett par avseenden. Dels blandar han ihop de två operationerna så att de inte ska gå att särskilja, och det gör han för att mörka huvudmannaskapet. Om två operationer är i farten kan ju inte båda ske oberoende av varandra – och rentav ovetandes för Säposidan. Utan om två operationer utförts så har de samordnats åtminstone så pass att personalen inte går och snubblar på varandra eller ställer till med oreda i varandras domäner.

Om huvudmannaskapet kan sägas, att om den ena operationen sköts av Säpo:s kontraspionage så är det rimligt att den andra operationen ligger på den militära sidan – vad för bokstavskombinationer man nu vill använda där. Jag brukar göra det enkelt genom att tala om "IB" rätt och slätt även om firman bytte namn flera gånger. Med den förenklingen har vi en Säpo-operation och en IB-operation på gång på mordkvällen. Då är det IB-operationen som Lingärde försöker framställa som någon slags frilansarhistoria under rubrikerna Arla Gryning och Morgonrodnad.

Det senare tror i alla fall jag handlar om desinformation. En sådan operation där man använder radiosystem går ju inte att dölja för Säpo, utan Lingärde framhåller själv i brevet att "samtalen i radio spelades på sedvanligt sätt in av säks radiooperatör" – som heter Tore Winberg. Bandinspelningarna av radiotrafiken på mordkvällen blir sedan en liknande historia som med LAC-bandet, nämligen att bandet först försvinner för att sedan dyka upp igen efter ett tag, men då med ett för tjänsten harmlöst innehåll. Det där känns väldigt bekant på något sätt.

Vad ska man egentligen tänka om hela den här soppan som Lingärde tillrett för Ahlenius? Som jag redan sagt har jag nog inte tänkt det hela i botten ännu, utan det återstår en del analysjobb för att utvinna den information som finns inbakad i den här tårtan – eller inkokt i soppan snarare. Vad jag ser idag är i alla fall en påverkansoperation för att vilseleda om både huvudmannaskapet och organisationsformerna för den militära sidans operation på mordkvällen.

Vidare ser jag Lingärdes påstående att "männen hade alltså inget med mordet att göra" som vilseledning medelst vag formulering. Vad betyder det egentligen att "ha med mordet att göra" eller att "vara inblandad" i mordet? Som jag ser saken är antalet "inblandade" ganska stort, men de allra flesta i den kategorin har varit "oskyldigt inblandade" i meningen att de inte haft en aning om att Palme skulle mördas – inte förrän de ställts inför fait accompli och därmed i många fall fått sitt livs kalldusch.

Lingärde talar vidare om "polisintendenten Östling", som ska ha "skapat sig en klar bild av tillslaget, med namn på underlydande och allt". Nu har jag inte dubbelkollat denne Östling, men av tjänstegraden att döma skulle jag tippa att det handlar om Kjell Östling från Södermalmspiketen. Han var väl inspektör på den tiden men kan ha befordrats till intendent under tiden. Det hör då till saken att indicier finns på att Östling själv medverkat i operationen – vilket jag fört på tal i ett antal tidigare inlägg.

Vidare påtalas förbindelsemannen mellan Säpo och UD, en Stig Jonasson, som också ska ha bilden klar för sig om hur det tillslaget var tänkt att gå till. Här undrar jag om det inte handlar om Stig Johansson, även känd som "Contra-Stig"? Någon Stig Jonasson har i alla fall jag inte stött på, men om någon annan här i tråden har det så är jag idel öra.

Vad båda dessa herrar har gemensamt är att de tror att sossarna "ligger bakom". Vad de ligger bakom framgår visserligen inte explicit i brevet, men där kan vi nog fylla i "Palmemordet". På den punkten menar jag att Lingärde nog pekar i ungefär rätt riktning, men förhållandet mellan sosseriet och Palmemordet är nog ändå lite mer komplicerat än ett enkelt "sossarna ligger bakom" vill göra gällande.

Hans Holmér tas också upp i brevet, där han kallas för "nyttig idiot" och även för "rörelsens handgångne man för obskyra jobb". Av de två epiteten är jag beredd till att instämma i det senare men knappast i det förra. Vem som haft störst nytta av Holmérs göranden och låtanden kan nog diskuteras, men någon idiot var han definitivt inte.

Jag ser Holmér som den ende spaningsledaren som faktiskt avsåg att lösa Palmemordet. Resten av gubbarna har mest bara utgjort dekorativa galjonsfigurer på den skenutredning som borde ha lagts ner redan 1989, men som sedan dess fungerat dels som själva huvudinstrumentet för mörkläggningen men även som ett terrorinstrument mot sosseriets politiska motståndare.

Att man gjorde man sig av med Holmér är förståeligt mot bakgrund av dennes bevingade uttalande:

"Om sanningen om det här kommer fram så kommer det svenska samhället att förändras i grunden."

För saken är väl, att sanningen om Palmemordet innebär att sosseriet för evigt är förbrukade som politisk kraft i Sverige, vilket i sin tur betyder att lösningen på mordet är liktydigt med regimskifte i det här landet. Holmér såg det lika tydligt som tidigt och lät även undslippa sig det. Sedan dess har såväl sosseriet som palmeriet – inklusive alla sossekommittéer med Axberger och hans moster – gjort allt de kan för att hålla locket på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in