Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-11-30, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Du menar inte SvD 30/3 1988?
https://drive.google.com/file/d/1mqRa4xX4kWtL6QOrcQRgDxfFFYQgJlW7/view

Nej, den har jag läst. Det är ju en intervju med Lingärde. Jag menar den artikel som Lingärde själv skrev 87, alltså den som Packet i piketen gav mig titeln på.
Citera
2023-11-30, 16:19
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Frågan är nu inte hur du eller SE brukade transportera er, utan vad han hade för avsikt på mordkvällen.

SE berättar när han lämnar Skandia att han ska med t-banan till Mörby. Och han gör detta, till skillnad från vad åklagaren påstår, i lagom tid för just t-banan till Mörby. Att han då i själva verket hade en tjugo minuters svinkall kringelkrokig promenad till Östra station i åtanke förefaller ej troligt. Tiden passar inte heller, aktuell avgång från Östra station skulle bli 23.59 har jag för mig.

Hans närmaste hållplats i Täby är buss-. Men Roslagsbanan ligger även den inom kortare promenadavstånd. Det är mycket möjligt att han tog den ibland. Men den var inte hans vana och förmodligen inte intentionen den här kvällen heller.

För övrigt så ligger aktuella t-banestationer och bussterminalen i Danderyd inomhus.
1. det tar inte 20 min att gå från Skandia till östra. typ 10 min.
2. du måste väga in avståndet från att gå från hållplatsen i Täby om det ska vara aktuellt att jämföra något.
3. SE slipper byte i Mörby
4. SE slipper otrygg väg i Täby
5. SE slipper fyllbultar på odenplan o nattbuss (löningshelg)
6. Roslagsbanan är generellt en trevligare färd med trevligare medresenärer. Glöm inte att SE hade en sorts längtan att frottera sig med de bättre ställda o då åker man hellre Roslagsbanan än pöbelbuss/t-bana med slödder.
7. Vad är det för vana du menar, vad hittar du det påståendet? I samband med att han ska rentvå sitt eget namn? Inte vill han framstå som att han mött dem på sveavägen.
Citera
2023-11-30, 16:20
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Robert-Ynglingen-
Stig åkte tunnelbanan hem den natten.
Mvh Ynglingen
Nej, SE påstår att han ska till t-banan.
Citera
2023-11-30, 16:21
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 86spanare
Sorry, I don't have a "link" to an article about the S&W or the ammunition. I do know the original place of purchase for the handgun - so it is traceable or should I say - verifiable. Svanberg's can't just hand in any old S&W.

As far as a "link" - OP.se posted the pictures of Olof Palme visiting the factory owned by BS. I would say most people discuss OP's visit up north visiting a shut down / bankrupt fibre board mfg. company. I have yet to find the article discussing Olof Palme visiting the VERY successful lift gate factory. The factory with the owner who absolutely hated Olof Palme - yet he did. And OP.se has the photos. I would wager - I am one of the few who could look at those photos and realize where they were taken. Unless you live in Bispgården...

As far as the S&W and the ammunition. It came to Sweden in a ocean container of household goods in the mid 70's - was given to BS in 80/81
It has been confirmed in Svanberg family possession several times.

Ask yourself why? Why hold on to the most sought after handgun in Swedish history?
well, like 50% of the population hated OP. doesn't make everybody to a suspect
Citera
2023-11-30, 16:35
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det har tagits flera foton inom 10 minuter efter MOP av bl a fotograf Karl Melander (EXP), Ulf Karlsson (AB), Rolf Sönderberg (DN) och några fotografer till (eftersom de ligger uppe på nätet sedan årtionden). Man fångar även när polisen drar tejp för att spärra av mordplatsen. Exakt hur nära inpå själva mordet är svårt att avgöra (om det är fem, sju, nio minuter m m efter) och det kan man endast avgöra genom att identifiera Tommy Schönstedt (reporter) Anna Hage, Karin Johansson, Anders Ekman, Krzysztof Dylewski (aka Almsäter), civilklädda poliser och andra intressanta personer på foton samt att läsa deras förhör. Sen måste man ha en klar kronologi av vad som hände med bilar och polispiketer på gatan och på trottoaren.

Vad vi vet är att det officiellt inte finns några foton/film av mordplatsen vid tidpunkten när OP ligger på marken eller ens när han lastas in i ambulansen. Med det sagt betyder det ju inte att de inte finns

Foton eller film fram till ambulansen åker iväg med Olof hade ju varit av intresse, så att man kan få klarhet kring Skandiamannen. Av kända foton och filmer syns han ju inte. Är han inte involverad på det ena eller andra sättet bör han ju ha fångats på något av alla foton som finns, som borde vara tagna omkring 23:30 och framåt, om han är "vittne" vill säga.

Det finns väl att par kronologier angående kända foton, som några tappra själar har försökt sig på (om än halvdana). Personligen har jag inte hundra koll på alla fotografier som finns, eller är i omlopp, för att ge mig på det. Merparten av privatspanare och "intresserade" är ju inte lagspelare, utan paranoida ensamseglare, som alla sitter på varsitt håll med pusselbitar (och foton), mycket trist.
Citera
2023-11-30, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det har tagits flera foton inom 10 minuter efter MOP av bl a fotograf Karl Melander (EXP), Ulf Karlsson (AB), Rolf Sönderberg (DN) och några fotografer till (eftersom de ligger uppe på nätet sedan årtionden). Man fångar även när polisen drar tejp för att spärra av mordplatsen. Exakt hur nära inpå själva mordet är svårt att avgöra (om det är fem, sju, nio minuter m m efter) och det kan man endast avgöra genom att identifiera Tommy Schönstedt (reporter) Anna Hage, Karin Johansson, Anders Ekman, Krzysztof Dylewski (aka Almsäter), civilklädda poliser och andra intressanta personer på foton samt att läsa deras förhör. Sen måste man ha en klar kronologi av vad som hände med bilar och polispiketer på gatan och på trottoaren.

Vad vi vet är att det officiellt inte finns några foton/film av mordplatsen vid tidpunkten när OP ligger på marken eller ens när han lastas in i ambulansen. Med det sagt betyder det ju inte att de inte finns

Om tiderna för reportrar och fotografer så vet vi att Aftonbladet fick in tipset kl 23.25, vilket är helt oförenligt med den officiella mordtiden 23.21.30. Antingen får man hävda att Aftonbladets tid är fel eller så får man acceptera att den officiella mordtiden blivit fel. Korrigerar man mordtiden till 23.19.00 så funkar Aftonbladets tid fint.

På den korrigerade tiden har Gösta Söderström ropat ut offrets identitet helt öppet på polisradion kl 23.23 och ungefär samtidigt har Hans Johansson ropat in det på Solna Taxis radio. Båda har fått veta det samtidigt tack vare Lisbeth Palmes bryska åthutning av Söderström som ju hördes av alla som stod runt omkring på mordplatsen.

Sedan har någon ringt Aftonbladet, troligtvis från Solna Taxis växel men möjligen någon annan som lyssnat på taxiradion och haft en telefon i närheten. När Aftonbladet fått in tipset åker Bengt Michanek på direkten. Då utgår jag från att han har Ulf Karlsson med sig i bilen. På Robert Aschbergs "Diskutabelt" berättar Michanek om det här och vi får då veta att de körde fel eftersom tipset sade att skjutningen varit vid Apelbergsgatan. När de kom tid såg de på avstånd att något hänt vid Tunnelgatan och fick kila upp dit. Förseningen på kanske en minut kostade dem förstaplatsen, för när de kom dit så hade Expressens Tommy Schönstedt redan kommit.

Bengt Michanek på "Diskutabelt" här:
https://www.youtube.com/watch?v=YbyTANqxFZo&t=68s

Det som förbryllar lite med det här är hur Schönstedt lyckades hinna först. Kanske hade Expressen något annat kontor nere i City, för annars är det ju 4-5 km att köra från DN-skrapan i Marieberg och in till stan. Även om man håller 60 km/h i genomsnitt, vilket är väldigt högt för innerstan, så tar det 4-5 minuter att köra den biten. I realiteten tar det nog 6-7 minuter med tanke på alla krokar och rödljus längs vägen.

Så om Schönstedt kommer från Marieberg så kan han teoretiskt sett vara vid mordplatsen ungefär 23.29-23.30, men det förutsätter då att de hört det på polisradion och kört på momangen. Om tiipset ska in via telefon istället för direkt från polisradion får man lägga in 1-2 minuter till som med Aftonbladets.

Från Aftonbladets redaktion borde det inte ha tagit mer än 2-3 minuter att köra fram, men då ska de också ut till bilen efter att ha fått tipset 23.25. Säg fyra minuter inalles, vilket sätter Michanek på Apelbergsgatan kl 23.29 och på mordplatsen 23.30. Ungefär där ligger vi tidsmässigt, och då har som sagt Schönstedt redan kommit. Om någon har mer information om hur Expressen fick tipset och var redaktionen satt någonstans så skulle det vara fint att få höra.

Som du mycket riktigt säger vet vi inte om några tidigare bilder än kvällstidningarnas finns, men däremot kan vi ganska säkert säga att de första kvällstidningsbilderna togs precis vid 23.30 eller på sin höjd en minut innan. Då har ambulanserna sedan länge åkt, för det gjorde de redan före 23.26, och när de körde hade Norrmalmspiketen redan kommit.

Det är vad jag luskat ut om tågordningen och tiderna kring det här. Så länge några andra bilder inte framkommit så blir det förstås "spekulation", men ändå tycker jag att Gepardens tankegång är intressant.

Det har ju länge florerat rykten om att mordet skulle ha fotograferats eller rentav filmats, och även om vi inte har någon bevisning för det så passar den idén väldigt bra in i teorin om att kontraspionaget skulle göra ett tillslag på Tunnelgatan framför barackerna mot en högt uppsatt svensk militär, som alltså skulle tas på bar gärning vid sina otillåtna kontakter med östsidan.

Uppgifterna om det kommer från Ulf Lingärde och är i alla fall delvis bekräftade, men naturligtvis även delvis obekräftade än idag. Vid ett sådant tillslag borde man se till att inte bara rigga kameror för att fånga förräderiet på bild utan dessutom plantera ut vittnen av "statisttyp" som förefaller ha varit där av en slump och som sedan kan vittna om vad de sett i domstol.

Om Lingärdes idé är riktig så är det inte otroligt att själva mordet finns förevigat på bild och/eller film. Huruvida några andra vittnen haft privata kameror med sig vid mordplatsen vet vi inte, men några sådana bilder mellan mordet och kvällstidningsfotograferna har i alla fall inte synts till. Då talar vi om ungefär 10 minuter efter mordet.
Citera
2023-11-30, 17:14
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suckmesideways
1. det tar inte 20 min att gå från Skandia till östra. typ 10 min.

Nej, det är felaktig bedömning. 22 minuter och 1,6 km anger Google och det förefaller dessutom rimligt. Sen kan man ju skynda sig och gå lite snabbare. (En helt rimlig väg när Brunkebergstunneln är öppen är för övrigt att svänga vänster, men den stängde kl. 22).

Citat:
2. du måste väga in avståndet från att gå från hållplatsen i Täby om det ska vara aktuellt att jämföra något.

Busshållplatsen ligger alltså närmare bostaden än Roslagsbanan gör.

Citat:
3. SE slipper byte i Mörby
4. SE slipper otrygg väg i Täby

Det förstår jag inte riktigt, om du kan utveckla.

Citat:
5. SE slipper fyllbultar på odenplan o nattbuss (löningshelg)

Ja, men nu var det tunnelbanan han skulle med. Men jag håller med om att nattbuss förmodligen inte var en preferens han hade.

Citat:
6. Roslagsbanan är generellt en trevligare färd med trevligare medresenärer. Glöm inte att SE hade en sorts längtan att frottera sig med de bättre ställda o då åker man hellre Roslagsbanan än pöbelbuss/t-bana med slödder.
7. Vad är det för vana du menar, vad hittar du det påståendet? I samband med att han ska rentvå sitt eget namn? Inte vill han framstå som att han mött dem på sveavägen.

Uppgifterna om hans resvanor vid tiden kommer främst från exhustrun.

Det är dock inte vanor som är relevanta här. Han kan mycket väl ha åkt Roslagsbanan ibland, som sagt. Jag vet inget om det, men det förefaller rimligt.

Det relevanta är istället att han lämnar Skandia med orden att han ska till tunnelbanan och det i rätt tid för att åka tunnelbanan enligt den resväg han berättar om.
Citera
2023-11-30, 17:24
Medlem
Suckmesidewayss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Nej, det är felaktig bedömning. 22 minuter och 1,6 km anger Google och det förefaller dessutom rimligt. Sen kan man ju skynda sig och gå lite snabbare. (En helt rimlig väg när Brunkebergstunneln är öppen är för övrigt att svänga vänster, men den stängde kl. 22).
Nej, nej, inga 22 minuter. Går på 10 min. Men oaktat, att gå vid ca 23.20 för att ta sista tåg 23.59 är ändå rimligt om man vill gå i normalt takt o ändå ha lite marginal.

Ja precis,

Finns ingen t-bana som går till Täby!? Om man tar t-banan så måste man byta till buss i Mörby = jobbigt med byte för det första och sedan risken för att stå o vänta utomhus på bussen.

Ja, men nu var det tunnelbanan han skulle med. Men jag håller med om att nattbuss förmodligen inte var en preferens han hade.

Det är dock inte vanor som är relevanta här. Han kan mycket väl ha åkt Roslagsbanan ibland, som sagt. Jag vet inget om det, men det förefaller rimligt.
Vanor är absolut en faktor som måste vägas in. Hur ofta alternerar du själv vägen till/från jobbet?

Det relevanta är istället att han lämnar Skandia med orden att han ska till tunnelbanan och det i rätt tid för att åka tunnelbanan enligt den resväg han berättar om.

Nej, nej, inga 22 minuter. Går på 10 min. Men oaktat, att gå vid ca 23.20 för att ta sista tåg 23.59 är ändå rimligt om man vill gå i normalt takt o ändå ha lite marginal.

Ja precis,

Finns ingen t-bana som går till Täby!? Om man tar t-banan så måste man byta till buss i Mörby = jobbigt med byte för det första och sedan risken för att stå o vänta utomhus på bussen.

Vanor är absolut en faktor som måste vägas in. Hur ofta alternerar du själv vägen till/från jobbet?

Det relevanta är istället att han lämnar Skandia med orden att han ska till tunnelbanan och det i rätt tid för att åka tunnelbanan enligt den resväg han berättar om.[/quote]
Citera
2023-11-30, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Idag ville jag slutföra framställningen om den nya "radikala" modellen för förloppet på östra sidan Sveavägen. Själva modellen beskrivs i referensinläggen, men vi kan i alla fall erinra oss här att den "radikala" kärnan i modellen är mordet begås medan Boforsgänget (utom Björkman då) fortfarande befinner sig inne på Götabanken.

Hur får du ihop Boforsgängets (inkl AB) vittnesmål att dom skulle kommit ut efter mordet?

Då kan vi dela upp frågan i:

1. Vad talar för och emot i deras förhör att skotten gick av när dom var inne i Götabanken foajé när skotten gick av?

Börja med vad som talar emot.

2. Vad är det som händer på platsen som inte går ihop med deras vittnesmål?
Citera
2023-11-30, 20:32
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenOsannolike
Nej, den har jag läst. Det är ju en intervju med Lingärde. Jag menar den artikel som Lingärde själv skrev 87, alltså den som Packet i piketen gav mig titeln på.

Ah, såg inte.
https://tidningar.kb.se/?q=%22Styrda%20rykten%20om%20Palmemordet%22

Kollade i min samling av artiklar men hade den inte.
Citera
2023-11-30, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Hur får du ihop Boforsgängets (inkl AB) vittnesmål att dom skulle kommit ut efter mordet?

Då kan vi dela upp frågan i:

1. Vad talar för och emot i deras förhör att skotten gick av när dom var inne i Götabanken foajé när skotten gick av?

Börja med vad som talar emot.

2. Vad är det som händer på platsen som inte går ihop med deras vittnesmål?

Det där har jag redan svarat på, om du tar dig för att läsa de inlägg jag redan skrivit om den här "radikala" modellen. Det är min bedömning att de uppgifter som förefaller stå ivägen för den "radikala" modellen har blivit fel, av precis de skäl som jag anger i mina tidigare inlägg om den.
Citera
2023-11-30, 22:03
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Foton eller film fram till ambulansen åker iväg med Olof hade ju varit av intresse, så att man kan få klarhet kring Skandiamannen. Av kända foton och filmer syns han ju inte. Är han inte involverad på det ena eller andra sättet bör han ju ha fångats på något av alla foton som finns, som borde vara tagna omkring 23:30 och framåt, om han är "vittne" vill säga.

Jag hävdar bestämt att SE har fångats på bild av både fotograf och kameraman. Kameramannen är Stig Almqvist (AB) och han fångas själv på bild av Karl Melander (EXP) när denne tar en bild norrut på Sveavägen. Almqvist står och filmar söderut och fångar klippet i inlägget nedan som finns med i "Pelle Svensson-affären". Vi vet att det är tidigt efter MOP eftersom Schönstedt står och intervjuar Hage och Johansson uppe vid pelaren och Ekman och Dylewski är gåendes norrut till höger. Sen är "juryn ute" angående andra foton. Följ instruktionerna i inlägget nedan.

2023-06-17
(FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986

En specifik fråga skulle få ett svar om man kunde fastställa ifall Ekman och Almsäter/Dylewski, efter att de begett sig till Sabbatsberg, gick tillbaka till mordplatsen. Ingenting i deras vittnesmål tyder på det och då har de bara fångast på bild tidigt efter MOP. Det har dykt upp information om att ett ytterligare förhör med Dylewski finns men det är sekretessbelagt. D v s man kan inte ens få ut det maskat.

Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det som förbryllar lite med det här är hur Schönstedt lyckades hinna först. Kanske hade Expressen något annat kontor nere i City, för annars är det ju 4-5 km att köra från DN-skrapan i Marieberg och in till stan. Även om man håller 60 km/h i genomsnitt, vilket är väldigt högt för innerstan, så tar det 4-5 minuter att köra den biten. I realiteten tar det nog 6-7 minuter med tanke på alla krokar och rödljus längs vägen.

Så om Schönstedt kommer från Marieberg så kan han teoretiskt sett vara vid mordplatsen ungefär 23.29-23.30, men det förutsätter då att de hört det på polisradion och kört på momangen. Om tiipset ska in via telefon istället för direkt från polisradion får man lägga in 1-2 minuter till som med Aftonbladets.

Från Aftonbladets redaktion borde det inte ha tagit mer än 2-3 minuter att köra fram, men då ska de också ut till bilen efter att ha fått tipset 23.25. Säg fyra minuter inalles, vilket sätter Michanek på Apelbergsgatan kl 23.29 och på mordplatsen 23.30. Ungefär där ligger vi tidsmässigt, och då har som sagt Schönstedt redan kommit. Om någon har mer information om hur Expressen fick tipset och var redaktionen satt någonstans så skulle det vara fint att få höra.

Enligt Schönstedt i artikeln nedan så fick han tipset av en tipsare nästan direkt när det gått ut på polisradion eftersom vederbörande just lyssnade på densamma. Direkt efter kom ett tips från hans " allra bästa tipsare".

”Statsministern kan vara skjuten – åk för fan”
https://www.expressen.se/nyheter/statsministern-kan-vara-skjuten-ak-for-fan/

Sen har vi fotografen/kameramannen Stig Almqvist som jag nämner ovan och i det länkade inlägget. Han var också från AB men arbetade inte med Michanek och Karlsson, och han kom dit något innan dem och strax efter Schönstedt och Melander. Sen även fotograf Rolf Söderberg från DN.

Vi har även andra fotografer som Wojta Klecka vars bilder också ligger uppe här och var.

Citat:
Som du mycket riktigt säger vet vi inte om några tidigare bilder än kvällstidningarnas finns, men däremot kan vi ganska säkert säga att de första kvällstidningsbilderna togs precis vid 23.30 eller på sin höjd en minut innan. Då har ambulanserna sedan länge åkt, för det gjorde de redan före 23.26, och när de körde hade Norrmalmspiketen redan kommit.

Man kan utgå ifrån att Melanders första bilder tas ca 8-9 minuter efter MOP och kanske även tidigare än så med din tidsförskjutning bakåt i åtanke. Sedan kommer Karlssons foton och antingen direkt innan eller direkt efter Almqvists inspelade klipp i och med att Almqvist fångas på bild av just Melander.
Senast redigerad av I-van-Toer 2023-11-30 kl. 22:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in