Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-12-01, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Det har tagits flera foton inom 10 minuter efter MOP av bl a fotograf Karl Melander (EXP), Ulf Karlsson (AB), Rolf Sönderberg (DN) och några fotografer till (eftersom de ligger uppe på nätet sedan årtionden). Man fångar även när polisen drar tejp för att spärra av mordplatsen. Exakt hur nära inpå själva mordet är svårt att avgöra (om det är fem, sju, nio minuter m m efter) och det kan man endast avgöra genom att identifiera Tommy Schönstedt (reporter) Anna Hage, Karin Johansson, Anders Ekman, Krzysztof Dylewski (aka Almsäter), civilklädda poliser och andra intressanta personer på foton samt att läsa deras förhör. Sen måste man ha en klar kronologi av vad som hände med bilar och polispiketer på gatan och på trottoaren.
Blåljusfotografen Ulf Karlsson är först på plats. Han är den ende som hinner dit innan arbetet med avspärrningen är avslutat. Enligt Juristkommissionens förhör ska avspärrningsarbetet ha påbörjats efter ambulansernas avfärd och tagit cirka sju minuter att slutföra. Ulf K:s tidigaste bilder skulle därmed hamna någonstans kring kl. 23.30 - 23.35. En annan tidsmarkör är fotot på Dahlsgaard och Söderström, vilket han är ensam om.

Ingen annan fotograf är i närheten av att ha tagit så tidiga bilder. När Schönstedt och Melander kommer till hörnan har Ulf K redan hunnit lämna platsen. Då skulle vi alltså vara någonstans runt 23.40. Alla andra kommer dit senare, tätt inpå varandra.

Stig Engström återvände till Skandia senast vid 23.40, men troligen tidigare. Ulf Karlsson är sannolikt den ende som rent tidsmässigt skulle ha kunnat fånga SE på bild, men han syns inte till.
Citera
2023-12-01, 08:30
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10juni
Blåljusfotografen Ulf Karlsson är först på plats. Han är den ende som hinner dit innan arbetet med avspärrningen är avslutat. Enligt Juristkommissionens förhör ska avspärrningsarbetet ha påbörjats efter ambulansernas avfärd och tagit cirka sju minuter att slutföra. Ulf K:s tidigaste bilder skulle därmed hamna någonstans kring kl. 23.30 - 23.35. En annan tidsmarkör är fotot på Dahlsgaard och Söderström, vilket han är ensam om.

Ingen annan fotograf är i närheten av att ha tagit så tidiga bilder. När Schönstedt och Melander kommer till hörnan har Ulf K redan hunnit lämna platsen. Då skulle vi alltså vara någonstans runt 23.40. Alla andra kommer dit senare, tätt inpå varandra.

Stig Engström återvände till Skandia senast vid 23.40, men troligen tidigare. Ulf Karlsson är sannolikt den ende som rent tidsmässigt skulle ha kunnat fånga SE på bild, men han syns inte till.

Nu säger ju väktarna, att Engström var borta i tjugo minuter, samt återvände 23:40-23:45. Dessutom ska ett samtal ägt rum på "ett par minuter" innan han gick ut på Sveavägen 44. Varför envisas du med flera att tidigarelägga "hemkomsten" till Skandia? Det känns ohederligt. Särskilt eftersom ni annars är bokstavstroende gällande Engströms egna storys och väktarnas. Ska man blint lita på väktarna, så kommer Engström tillbaka ca 23:42.

Med största sannolikhet är det Engström som står intill Hage/Johansson och samtalar. Detta berättar egentligen ingenting om vad Engström pysslat med de tjugo minuterna, han kan vara både fågel och fisk och allt däremellan.
Senast redigerad av pojkpingis 2023-12-01 kl. 08:32.
Citera
2023-12-01, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Du ska ha tack för artikeln om Schönstedt. Jag hade visserligen sett den förut och lagt in den i mitt arkiv men ändå glömt bort vad som stod. Både Aftonbladet och Expressen får alltså in tipset per telefon, och då blir frågan hur Schönstedt hinner först. Noga räknat var han väl tvåa, och Michanek trea, för vi hade även SvD:s Ritva Rönnbäck inne på Bohemia, men hon hade ju ingen utrustning med sig. På Aschbergs show nämner för övrigt Michanek att han hade fotografen med sig i bilen, så Ulf Karlsson har kommit samtidigt.
Michanek hade fotografen Janne Schmidt med sig. Ulf Karlsson jobbade ensam som blåljusfotograf för Aftonbladet denna kväll. Han var överlägsen etta på mordplatsen när det gällde att ta bilder, men eftersom han redan hunnit lämna hörnan när Schönstedt och Melander kom dit, så trodde de naturligt nog att de var först, vilket alltså var fel.
Citera
2023-12-01, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Nu säger ju väktarna, att Engström var borta i tjugo minuter, samt återvände 23:40-23:45. Dessutom ska ett samtal ägt rum på "ett par minuter" innan han gick ut på Sveavägen 44. Varför envisas du med flera att tidigarelägga "hemkomsten" till Skandia? Det känns ohederligt. Särskilt eftersom ni annars är bokstavstroende gällande Engströms egna storys och väktarnas. Ska man blint lita på väktarna, så kommer Engström tillbaka ca 23:42.

Med största sannolikhet är det Engström som står intill Hage/Johansson och samtalar. Detta berättar egentligen ingenting om vad Engström pysslat med de tjugo minuterna, han kan vara både fågel och fisk och allt däremellan.
Här är det ju ett par olika faktorer som samverkar. Det går inte att fastställa någon mer precis ankomsttid för SE till Skandia. Det handlar om tidsuppskattningar. Sedan har jag heller aldrig förstått vad SE skulle ha sysslat med på mordplatsen kl. 23.30 - 23.40. Han befinner sig ju inte heller tillsammans med övriga vittnen vid avspärrningen på Ulf Karlsson bilder. Räddningsplankan skulle möjligen kunna vara att han står och trycker på den norra sidan, dit Ulf K aldrig verkar ha riktat kameran (kanske för att det var folktomt). Högst sannolikt fanns inte heller SE kvar vid hörnan då Schönstedt och Melander kom dit. Det var ganska få personer närvarande, vilket framgår av fotona. Detta sammantaget ger en bild av att SE mycket väl kan ha lämnat platsen innan arbetet med avspärrningen var avslutat. Vi vet också att han var chockad och förvirrad. Det är inte säkert att han gick direkt till Skandia.

Men att SE var ett oskyldigt vittne råder det knappast någon tvekan om. Så för den delen behövs inte något bildbevis.
Senast redigerad av 10juni 2023-12-01 kl. 09:04.
Citera
2023-12-01, 08:52
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Jag ser inte att du har fördjupat dig i frågan på detaljnivå.

Var befinner sig AB när vännerna kommer ut från Bankomaten?

Varför lägger dom inte märke till uppståndelsen? Bilar som parkerar framför dom. Lisbeth som skriker.

En av vännerna minns att AB ropar nått till dom när dom ger dig av norrut. Falskt minne?

AB minnesbild att vännerna kommer ut och drar iväg utan honom. Falsk minnesbild?

Hur får du ihop detta?

Kan du beskriva detta i detalj.

Rita gärna bild.

Jag skulle tro att AB står ute vid trottoarkanten i närheten av södra reklampelaren när vännerna från bankomaten kommer ut. Personer som passerar längre in på trottoaren lägger inte märke till honom där ute. Antagligen förekom någon ordväxling mellan AB och vännerna strax innan bankomatbesöket. När de kommer ut från bankomaten ropar någon av vännerna eller visar med en gest till AB om han ändå inte skall följa med. AB ropar tillbaka ett avböjande svar och ser från sin position på lite avstånd till bankomaten ute vid trottoarkanten vännerna gå iväg norrut.

Ungefär så tror jag att det gått till. Packetipiketens teori om hur det gått till känns lika full med hål som en schweizerost.
Citera
2023-12-01, 09:04
Medlem
"Styrda rykten om Palmemordet" med undertiteln "Hans Holmér är ett offer för desinformation, hävdar underrättelseexpert." Experten ifråga är alltså Ulf Lingärde och artikeln var införd på DN Debatt den 28/1 1987.

Här kommer artikeln ( 2 filer för att få med allt och dålig kvalitet, men läsbar med lite förstoring)

https://www.4shared.com/s/fbsch9Fu1ku
https://www.4shared.com/s/fqXi3LDqpku
Citera
2023-12-01, 09:07
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Här är det ju ett par olika faktorer som samverkar. Det går inte att fastställa någon mer precis ankomsttid för SE till Skandia. Det handlar om tidsuppskattningar. Sedan har jag heller aldrig förstått vad SE skulle ha sysslat med på mordplatsen kl. 23.30 - 23.40. Han befinner sig ju inte heller tillsammans med övriga vittnen vid avspärrningen på Ulf Karlsson bilder. Räddningsplankan skulle möjligen kunna vara att han står och trycker på den norra sidan, dit Ulf K aldrig verkar ha riktat kameran (kanske för att det var folktomt). Högst sannolikt fanns inte heller SE kvar vid hörnan då Schönstedt och Melander kom dit. Det var ganska få personer närvarande, vilket framgår av fotona. Detta sammantaget ger en bild av att SE mycket väl kan ha lämnat platsen innan arbetet med avspärrningen var avslutat.

Det är ju märkligt, om personen som står intill den förmodade Hage/Johansson inte är Engström, tänker jag. Jag vill minnas att Engström nämner att han pratade med en tjej, även att tjejen (Johansson?) omnämnt att hon pratat med "en man", efter att ambulansen åkt?

Om personen på bilden inte är Engström, så har vi alltså med största sannolikhet tre personer som befunnit sig på och omkring brottsplatsen, nära samtidigt? Hur hade snillet Håkan Ström resonerat där?

Jag lägger mina sista pengar på att Engström höll sig väldigt långt undan på Sveavägen, alternativt är han mannen som Nieminen ser på David Bagare, och han agerade antingen Patsy eller befann sig av andra orsaker på Malmskillnads, och la benen på ryggen när skotten ekade mellan husen. Möjligt att han som Patsy eller annat återvände till brottsplatsen efter springturen.

De hade varit minst sagt spännande att studera ett riktigt foto av "Engström" och "Hage/Johansson", för att kunna fastslå dem på bilden.
Citera
2023-12-01, 09:11
Medlem
Citat:
Michanek hade fotografen Janne Schmidt med sig. Ulf Karlsson jobbade ensam som blåljusfotograf för Aftonbladet denna kväll. Han var överlägsen etta på mordplatsen när det gällde att ta bilder, men eftersom han redan hunnit lämna hörnan när Schönstedt och Melander kom dit, så trodde de naturligt nog att de var först, vilket alltså var fel.

Okej, tack för det. Jag har ju tänkt på Ulf Karlsson som lite på egen hand, fast för Aftonbladet då, men samtidigt hörde jag Michanek säga att han hade fotografen med sig i bilen. Då hade Aftonbladet alltså två fotografer på plats. Så långt är jag med på noterna, men sedan går jag bet.

Hur kan Ulf Karlsson hinna lämna innan Schönstedt kommer dit? Schönstedt var ju där före Michanek. Även med den tidiga mordtid (23.19) och de snabba responstider som jag vaskat fram så har Gösta Söderström inte ropat ut offrets identitet förrän 23.23. Tidigare än så är det ingen utom Lisbeth Palme som vet att det är Palme som blivit skjuten.

På Aftonbladet vet vi att man fick in tipset vid 23.25 och sedan tar det inte många minuter att åka från redaktionen till mordplatsen. De missar visserligen en minut genom att först köra fel men torde vara på mordplatsen strax efter 23.30, säg 23.31-23.32.

Däremot går det naturligtvis först ut på polisradion, som ett områdesanrop, att det varit skottlossning vid Sveavägen-Tunnelgatan. För att komma till mordplatsen tidigare än så måste Karlsson ha hört Ulf Helins (på SBC) områdesanrop som går ut inom en minut efter skotten (23.20 i min tideräkning). I så fall kan han vara på plats flera minuter tidigare, dock tidigast 23.26. Ambulanserna måste ju hinna sticka innan han kommer.

Men sedan säger du alltså att Karlsson redan hunnit sticka innan Schönstedt & Schmidt ens kommer? I så fall är han ju där bara högst tre minuter innan han sticker. Är det verkligen rimligt? I och för sig åker han väl vidare till Sabbatsberg i rödaste rappet. Ambulanserna går iväg precis före 23.26 och är inne på Sabb före 23.29. Då ligger Karlsson bara någon enstaka minut efter dem.

Märk även att inget av detta går att få ihop om man använder officiella (GrK:s) tider. Då har vi mordet vid 23.21.30 och Söderström på mordplatsen först vid 23.24. Han hinner då inte ropa ut offrets identitet förrän 23.27 i bästa fall, vilket är minst två minuter efter att Aftonbladet redan fått in tipset om att det är Palme som blivit skjuten.

Aftonbladets tid för tipset går inte att få ihop med den officiella tidslinjen, och inte ens med den officiella mordtiden. För även om man byter ut GrK:s responstider mot mina korrigerade (och mycket snabbare) responstider så hamnar Söderströms anrop där han säger att offret är statsministern vid 23.25-23.26, vilket alltså är för sent för att Aftonbladet ska hinna få in tipset per telefon vid 23.25.

Det är där tidsutredningen står i nuläget. Om Ulf Karlsson gör ett blixtbesök på mordplatsen innan Schmidt ens kommer så betyder det i så fall att hans första bilder ligger redan vid 23.26-23.28, vilket blir 7-9 minuter efter skotten enligt min korrigerade tideräkning.
Citera
2023-12-01, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Varför är ett tips 23:25 omöjligt?

Hörde eller såg en redogörelse nyligen där det fanns personer som alltid hängde framför polisradion.

Om det gick ut något strax efter mordet så kan de ha hunnit kasta sig på luren kl. 23:25?

Jo det kan vara någon sådan tipsare som ringt Expressen. Däremot måste det nog vara någon som hört det på Solna Taxis radio (och inte polisradion) som ringt till Aftonbladet. Men jag tycker ändå inte att det går att få ihop med en mordtid på 23.21.30, helt enkelt därför att ingen utomstående vet offrets identitet förrän Gösta Söderström får höra det från Lisbeth.

När den paffe Söderström kollat näsan på den liggande mannen och på så vis försäkrat sig om att det faktiskt är Olof Palme så går han till bilen och ropar ut det på radion. Då är vi dryga tre minuter efter skotten, vilket betyder kring 23.25 om man utgår från den officiella mordtiden. Tidigare än så funkar inte, för man måste få runt Wikner & Sandin också innan Söderström ropar.

Ungefär samtidigt som Söderström går till bilen och ropar så går Hans Johansson till sin taxi och ropar ut det över Solna Taxis radio, och det är alltså den versionen som kommer in till Aftonbladet 23.25. Rent teoretiskt går det kanske att få ihop det så att någon kastar sig på telefonen och når fram innan klockan slår över till 23.26. Men i praktiken funkar det nog inte.

Märk även att det här skohornsresonemanget bygger på mina responstider och inte på GrK:s. För med GrK:s responstider så kommer Söderström inte fram till mordplatsen förrän 23.24 (istället för 23.20 enligt min korrigerade timeline), och då blir även anropet som gör mordoffret känt försenat med samma fyra minuter. Då kan inget skohorn i världen får ihop det.
Citera
2023-12-01, 09:32
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jo det kan vara någon sådan tipsare som ringt Expressen. Däremot måste det nog vara någon som hört det på Solna Taxis radio (och inte polisradion) som ringt till Aftonbladet. Men jag tycker ändå inte att det går att få ihop med en mordtid på 23.21.30, helt enkelt därför att ingen utomstående vet offrets identitet förrän Gösta Söderström får höra det från Lisbeth.

När den paffe Söderström kollat näsan på den liggande mannen och på så vis försäkrat sig om att det faktiskt är Olof Palme så går han till bilen och ropar ut det på radion. Då är vi dryga tre minuter efter skotten, vilket betyder kring 23.25 om man utgår från den officiella mordtiden. Tidigare än så funkar inte, för man måste få runt Wikner & Sandin också innan Söderström ropar.

Ungefär samtidigt som Söderström går till bilen och ropar så går Hans Johansson till sin taxi och ropar ut det över Solna Taxis radio, och det är alltså den versionen som kommer in till Aftonbladet 23.25. Rent teoretiskt går det kanske att få ihop det så att någon kastar sig på telefonen och når fram innan klockan slår över till 23.26. Men i praktiken funkar det nog inte.

Märk även att det här skohornsresonemanget bygger på mina responstider och inte på GrK:s. För med GrK:s responstider så kommer Söderström inte fram till mordplatsen förrän 23.24 (istället för 23.20 enligt min korrigerade timeline), och då blir även anropet som gör mordoffret känt försenat med samma fyra minuter. Då kan inget skohorn i världen får ihop det.

Men är det inte en taxisnubbe som nämner skottlossning för GS och IW, varpå de beger sig till Sveavägen? Den eller de som tipsade kvällstidningen hörde antagligen samma sak, som denne taxisnubbe. Det första tipset tog väl inte upp något om identiteten? Det är ju någon, långt senare, som försöker bekräfta ryktet att det är OP, vilket hörs på LAC-bandet ...
Citera
2023-12-01, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Men är det inte en taxisnubbe som nämner skottlossning för GS och IW, varpå de beger sig till Sveavägen? Den eller de som tipsade kvällstidningen hörde antagligen samma sak, som denne taxisnubbe. Det första tipset tog väl inte upp något om identiteten? Det är ju någon, långt senare, som försöker bekräfta ryktet att det är OP, vilket hörs på LAC-bandet ...

Jo men det är nog Järfällas taxiradio som den killen (Anders Andersson) hör. Även Hans Johansson ropar visserligen ganska omgående, fast på Solnas taxiradio då. Så det kan i och för sig vara Solnas taxiradio som Andersson hör. Men jag skulle tippa att det är Järfällas eftersom förloppet är så pass snabbt. Delsborn griper ju mikrofonen och ropar praktiskt taget omgående, redan innan de stannat vid sträckstenskanten. Så det är ute i etern inom 10 sekunder efter skotten.

Men i det skedet är det ju ingen som vet offrets identitet, utan bara att det är skottlossning.

Ann-Louise Paulsson som sitter i Järfällas taxiväxel ringer då omgående till SBC där hon talar med Ulf Helin, som i sin tur omgående ropar ut det på polisradion som ett områdesanrop. Allt detta händer inom en minut från skotten, så från den synpunkten är det kanske inte omöjligt att få runt informationen inom en minut.

Det som utmärker Aftonbladets tips, som de alltså fick in 23.25, är att det inte bara handlar om skottlossning utan om att offret är Olof Palme. Dessutom kom tipset med fel adress (Apelbergsgatan istället för Tunnelgatan) och just därför kan vi sluta oss till att Hans Johansson var ursprunget.

Den taxichaufför som Ingvar Windén talar med på mordplatsen är Anders Delsborn. Det framgår av detaljerna i Windéns rapport från mordnatten.
Citera
2023-12-01, 10:21
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Det är ju märkligt, om personen som står intill den förmodade Hage/Johansson inte är Engström, tänker jag. Jag vill minnas att Engström nämner att han pratade med en tjej, även att tjejen (Johansson?) omnämnt att hon pratat med "en man", efter att ambulansen åkt?

Om personen på bilden inte är Engström, så har vi alltså med största sannolikhet tre personer som befunnit sig på och omkring brottsplatsen, nära samtidigt? Hur hade snillet Håkan Ström resonerat där?

Jag lägger mina sista pengar på att Engström höll sig väldigt långt undan på Sveavägen, alternativt är han mannen som Nieminen ser på David Bagare, och han agerade antingen Patsy eller befann sig av andra orsaker på Malmskillnads, och la benen på ryggen när skotten ekade mellan husen. Möjligt att han som Patsy eller annat återvände till brottsplatsen efter springturen.

De hade varit minst sagt spännande att studera ett riktigt foto av "Engström" och "Hage/Johansson", för att kunna fastslå dem på bilden.

Här har du en färgbild på AH.

http://www.itdemokrati.nu/page36l.html

Bild 15 i länk nedan ser du KJ och AH.

http://www.itdemokrati.nu/page60.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här