Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-08-05, 10:48
Medlem
Användaren Scarfoot har ju gjort en del intressanta inlägg om att "knarket" vet vad som hände men att de blivit belagda med munkavle. Scarfoots hypotes är att spaningen mot Sigge inte alls avbröts i förtid utan först efter mordet. Spanarna ska under denna tid gjort en del känsliga observationer med bäring på mordet.

Scarfoots information blir extra intressant om man beaktar att det faktiskt finns stöd för hens hypotes i utredningsmaterialet. För om spaningen inte avbröts så är det i alla fall en observation som som spanarna helt säkert gjort: Sigges ankomst till Tegnérgatan från Oxen. Och framförallt: NÄR han kom dit.

Som jag nämnt tidigare är det uppenbart att Sigges avlyssningsband manipulerats för att ge sken av att Sigge var hemma 23.02-23.21. Spanarna borde då enkelt kunna vittna om denna manipulation. Särskilt som de med all säkerhet också noterat sina observationer i kvällens spaningsrapport.

För att undvika detta måste spaningrapporten försvinna och spanarnas historia justeras så att de inte kan ha observerat när Sigge kom till lägenheten.

Margareta Eklunds stingslighet blir då förklarlig då hon vet att protokollet hon skrivit inte är korrekt. Hon skrev inte heller protokollet den 1/3 utan senare när manipulationen var utförd. (Knarkspanaren Bengt Bengtsson säger sig ha lyssnat på bandet dagarna efter mordet och då fanns inte de inklippta samtalen där.)

Så Sigge och vad han observerat måste vara nyckeln till att lösa mordet.
Citera
2023-08-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Användaren Scarfoot har ju gjort en del intressanta inlägg om att "knarket" vet vad som hände men att de blivit belagda med munkavle. Scarfoots hypotes är att spaningen mot Sigge inte alls avbröts i förtid utan först efter mordet. Spanarna ska under denna tid gjort en del känsliga observationer med bäring på mordet.

Scarfoots information blir extra intressant om man beaktar att det faktiskt finns stöd för hens hypotes i utredningsmaterialet. För om spaningen inte avbröts så är det i alla fall en observation som som spanarna helt säkert gjort: Sigges ankomst till Tegnérgatan från Oxen. Och framförallt: NÄR han kom dit.

Som jag nämnt tidigare är det uppenbart att Sigges avlyssningsband manipulerats för att ge sken av att Sigge var hemma 23.02-23.21. Spanarna borde då enkelt kunna vittna om denna manipulation. Särskilt som de med all säkerhet också noterat sina observationer i kvällens spaningsrapport.

För att undvika detta måste spaningrapporten försvinna och spanarnas historia justeras så att de inte kan ha observerat när Sigge kom till lägenheten.

Margareta Eklunds stingslighet blir då förklarlig då hon vet att protokollet hon skrivit inte är korrekt. Hon skrev inte heller protokollet den 1/3 utan senare när manipulationen var utförd. (Knarkspanaren Bengt Bengtsson säger sig ha lyssnat på bandet dagarna efter mordet och då fanns inte de inklippta samtalen där.)

Så Sigge och vad han observerat måste vara nyckeln till att lösa mordet.

En annan sak apropå spaningen på
Sigges lägenhet; borde de inte ha sett
om Christer Pettersson var inom för
att hämta / låna revolvern ( om det
nu var så att han gjorde det )?!!
Citera
2023-08-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IcyHeart
Nästan lite rädd att posta i denna gigantiska tråd, som helt ny.. men ger det ett försök. Är ny som Palmemords-intresserad. Börjat lyssna nyligen på den jättelånga podden som finns, bl.a. (dock ej läst denna enorma tråd).

Hittills av det lilla jag vet, känner jag mig väl lite fundersam och smått skeptisk till att det måste ha varit just ”Skandiamannen”… Av podden jag lyssnar på, (det lilla jag kommit, i den). Så känns ju även ”Christer A” som att, åtminstone tidigare, ha också varit en ganska ”bra” misstänkt.. Detta kan ju ha avskrivits senare kanske. Ställer gärna frågan här, finns det någon konsensus i tråden, eller något alternativ som känns mest trovärdigt, enligt folk här? Tackar och niger.
Jag är också ny i tråden och har nyligen blivit helt "hooked" på Palmmordet. För den som förstår danska rekommenderar jag varmt den danska podden ”Det hemmeligste af det hemmelige”
https://24syv.dk/podcast/Det-Hemmeligste-Af-Det-Hemmelige

För mig er det Östling och hans kumpaner som gäller, WACL (World Anti Communist League) och CIA i samband. Finns ingen ingen tvekan alls om at Carl-Gustaf Östling har en central roll. Enorma mängder info i den danska podcast, av en dokumentarist och en grävjournalist.
Dom samarbetar med två svenska grävjournalister.
Senast redigerad av Vajana 2023-08-05 kl. 15:48.
Citera
2023-08-05, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vajana
Jag är också ny i tråden och har nyligen blivit helt "hooked" på Palmmordet. För den som förstår danska rekommenderar jag varmt den danska podden ”Det hemmeligste af det hemmelige”

För mig er det Östling och hans kumpaner som gäller, WACL (World Anti Communist League) och CIA i samband. Finns ingen ingen tvekan alls om at Carl-Gustaf Östling har en central roll. Enorma mängder info i den danska podcast, av en dokumentarist och en grävjournalist.

Tack för tipset!
Ibland har jag undrat om det var så här:
det fanns en plan att mörda Olof Palme
( en konspiration ), men att en ensam
mördare hann före - kanske rentav just
samma kväll?! Det hade kanske också
förklarat kaoset och förvirringen?
Citera
2023-08-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wastl
Tack för tipset!
Ibland har jag undrat om det var så här:
det fanns en plan att mörda Olof Palme
( en konspiration ), men att en ensam
mördare hann före - kanske rentav just
samma kväll?! Det hade kanske också
förklarat kaoset och förvirringen?
Allt tyder på att det er flera involverade. Mycket om det i podcasten. Podcasten er också på Storytel, där kan man ta tempo ner om man har svårt att förstå danska, som jag t ex. Dom har olika serier där inne, den ena heter Värdens största historia: om Palmemordet.
Man får verkligen et förstående för at det har varit en genialt og fullständigt cover up, på samma linje som JFK mordet, och, som jag tror, Jeffrey Epstein.
När man slutligen bestämde seg för att säga det var Skandiamannen, var det nog därför att annars skulle folket förlora all tro på rättsystemet. Och polisen.
Citera
2023-08-05, 16:22
Medlem
IcyHearts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vajana

Aah tack för tipset! Jag förstår tyvärr danska väldigt dåligt. Jag tror att någon tipsade mig om den podden med Dan Hörning, så har nyligen påbörjat den, den verkar väldigt lång/många delar. Verkar mkt intressant. Jag skall hålla utkik efter det som du pratar om. Hittills av det lilla jag vet så tycks det nästan helt överväldigande med alla ”spår”.

Det som just nu framstår som mest obegripligt för mig, är hur polisarbetet (särskilt första tiden efter mordet) tycks varit så pass undermåligt… 🤔 Det väcker ju konspiratoriska funderingar, i viss mån. Men detta klarnar säkert lite, med mer kunskap…
Citera
2023-08-05, 22:16
Medlem
Tidningsartiklar 5-6-7 dec 1987.

Holger Romander och polisspåret.
Aftonbladet 19871205
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMMTlNUTJYcmJVMUE/view?resourcekey=0-SldJM-t6qsXWyHCVeRR1pg

Aftonbladet 19871206
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVmlVVFRrQVczUEU/view?resourcekey=0-cGGQu-DsbpThQJcSClIYkg

Aftonbladet 19871207
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMRzVCRVVOT0xfcHc/view?resourcekey=0-4dG6hfdBVTJKPi0Rwbr3Fw
Citera
2023-08-06, 14:06
Medlem
[quote=Vajana|85302878]Jag är också ny i tråden och har nyligen blivit helt "hooked" på Palmmordet. För den som förstår danska rekommenderar jag varmt den danska podden ”Det hemmeligste af det hemmelige”

Tusen tack för att du tipsade om denna
podd!Den är oerhört intressant och bra
gjord! Den innehåller många spännande
berättelser rörande episoder under det kalla
kriget som man har undrat över, alltså
inte bara mordet på Olof Palme.

Vad som dessutom är så festligt med
podden är att den ser på det svenska
polisarbetet och kriserna runt mordet
utifrån ett annat lands perspektiv.
Senast redigerad av Wastl 2023-08-06 kl. 14:18. Anledning: grammatisk korrigering
Citera
2023-08-06, 16:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Tidningsartiklar 5-6-7 dec 1987.

Holger Romander och polisspåret.
Aftonbladet 19871205
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMMTlNUTJYcmJVMUE/view?resourcekey=0-SldJM-t6qsXWyHCVeRR1pg

Aftonbladet 19871206
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMVmlVVFRrQVczUEU/view?resourcekey=0-cGGQu-DsbpThQJcSClIYkg

Aftonbladet 19871207
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMRzVCRVVOT0xfcHc/view?resourcekey=0-4dG6hfdBVTJKPi0Rwbr3Fw

Den sista länken var intressant. Nån som känner till vad för dokument som hittats utomhus i december 87 som väckte palmegruppens intresse?
Citera
2023-08-06, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Den sista länken var intressant. Nån som känner till vad för dokument som hittats utomhus i december 87 som väckte palmegruppens intresse?

Jag har funderat på samma sak utan att komma vidare på det.
Citera
2023-08-06, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Jag tror tyvärr att KP anser att SE är mest misstänkt. HM verkar inte hålla med riktigt eftersom han nämnde att SA-spåret är intressant också.

Nej, precis. HM gjorde flera uttalanden under presskonferensen men också efteråt där han nämner SA-spåret som det mest intressanta men att det saknar "konkreta" spår. Vilket är lite konstigt då det kryllar av "konkreta" spår i SA-spåret? Förutom att Craig Williamsson befann sig i Stockholm under mordnatten så har ju flera med tidigare förflutet inom underrättelsetjänsten i SA gått ut i media och droppat en hel del info. Dessutom vill jag minnas en artikel där SA (regeringen, personer eller myndigheter) erbjudit sig att presentera sanningen åt Sverige. Det är ju, enligt mig, det spår som det kryllar av mest konkreta spår i och inte indicier.

Det är också intressant att man har en presskonferens där man ska begrava utredningen men man uppvisar allt annat än en enad front. Det får mig att tro att beslutet att lägga ned utredningen är politiskt. Sanningen är för jobbig och hård och skulle skapa en enorm shitstorm. KP accepterar det, om än med krökt rygg och osäkert kroppsspråk medan HM försöker streta emot.
Citera
2023-08-06, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Nej, precis. HM gjorde flera uttalanden under presskonferensen men också efteråt där han nämner SA-spåret som det mest intressanta men att det saknar "konkreta" spår. Vilket är lite konstigt då det kryllar av "konkreta" spår i SA-spåret? Förutom att Craig Williamsson befann sig i Stockholm under mordnatten så har ju flera med tidigare förflutet inom underrättelsetjänsten i SA gått ut i media och droppat en hel del info. Dessutom vill jag minnas en artikel där SA (regeringen, personer eller myndigheter) erbjudit sig att presentera sanningen åt Sverige. Det är ju, enligt mig, det spår som det kryllar av mest konkreta spår i och inte indicier.

Det är också intressant att man har en presskonferens där man ska begrava utredningen men man uppvisar allt annat än en enad front. Det får mig att tro att beslutet att lägga ned utredningen är politiskt. Sanningen är för jobbig och hård och skulle skapa en enorm shitstorm. KP accepterar det, om än med krökt rygg och osäkert kroppsspråk medan HM försöker streta emot.

Ja det är verkligen dubbla budskap..
SA-spåret är ju hetare än SE-spåret helt klart.
KP var ju så positiv och säker i feb - 20. Var det inte ändå SE som han väntade att det skulle inkomma teknisk bevisning mot?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in