Citat:
Ursprungligen postat av
Packetipiketen
För den oinvigde, som inte arbetat igenom tidsproblematiken i detalj, kanske det framstår som en skitsak att tiden ligger fel med ett par minuter. "Vad har det för betydelse?" kan man tänka. Det är en berättigad fråga och när man går i clinch med den finner man hur djävulskt effektivt detta enkla trick är. Jag var inne på det i ett inlägg häromdagen, där jag pekade på hur timewarpen fullständigt kortsluter hela utrednings- och rättsmaskineriet. Med tanke på att utredningen pågick i över tre decennier och kostade någon miljard så kan man här verkligen tala om "liten tuva stjälper stort lass". Från mörkläggningssynvinkel är den därför optimal och helt oöverträffad i sin effektivitet.
Tycker Time Warp-teorin är möjlig, försöker reda på ut hur det skulle gått till i så fall, och vad det kan haft för syfte.
Och vad kan TW haft för betydelse i så fall?
TW-teorin handlar om att LAC-banden manipulerades i efterhand (inte att någon från Televerket flyttade hela Fröken Ur på förhand väl?) och i så fall ska det ha skett tidigt, nästan omedelbart, internt och innan någon började snoka. SE var inte aktuell som misstänkt när tidsmanipulationen måste skett.
Kan bara se två skäl, ambulanstiden och alibi, men det påverkar inte helheten, så måste skett autonomt, jag menar...enskilda aktörers infall i så fall. Om någon setts eller befunnit sig i närheten (kanske någon vi inte känner till idag) före skotten, en tidpunkt som går att fastställa kan personen önska att tiden flyttas fram.
Exempel: en person ser till att stämplar in på arbetsplatsen (kanske Säpo?) klockan 23.21
(Annat exempel på order uppifrån: näringslivstoppar lämnar Alexandra vid skotten... och dagen efter ringer Holmér och ger order: spola fram tiden..).
Alibiskälet kan alltså vara att man kommer hem vid en viss tidpunkt, därmed har alibi, om man kan bevisa exakt tid.
Om det gäller att GM är sedd efter mordet vid ett klockslag som går att fastställa, ska man göra tvärtom. Vrida tillbaka tiden för skotten.
Jag kan inte komma på betydelser just nu, påverkan på utredning och allmänhet som Timewarpen kan ha haft… OP avled direkt, en annan ambulans kom relativt tidigt av en slump (om ordinarie förhalades). Det enda TW gjorde var att så i fall att väcka misstankar. (Virrvarret av motstridiga tider överallt var det fick alla att tänka bort kurder, ensamma galningar. T ex Feldt).
Finns det något exempel hur din intressanta teori kan ha påverkat (eller till och med lamslagit) utredningen? Behöver hjälp för att komma vidare i den tankegången.
Ps. Menade att Söderströms ankomsttid hade varit en skitsak, om han inte outat den så hårt. Det var huvudpoängen i Söderström-essän, därför jag skrev den, en fråga vi kan lägga bakom oss.: Vad spelar det för roll om en polis råkar anteckna fel tid?
Om man jämför med andra försummelser. Exempel: de misslyckades med att hitta kulorna, en låg precis vid mordplatsen. Nyckelvittnen togs inte upp, t ex fick YN själv ringa två gånger, en gång på lördag kväll, och sen på söndagen, för att få vittnesmålet på pränt.
Om hon inte gjort det hade vi inte haft en aning om flyktväg idag...
Det var många försummelser veckan efter också! (Söderströms anteckning av tid blir en liten petitess i jämförelse...). Till exempel sprang mördaren förbi en krog med många besökare 75 meter från platsen. De kontaktade aldrig dom eller krogens ägare. Alltså, de kontrollerade inte den plats vid flyktvägen där man vet att många människor (potentiella vittnen) fanns. Skedde aldrig under 34-åriga PU-historien.