Citat:
Ursprungligen postat av
IcyHeart
Nästan lite rädd att posta i denna gigantiska tråd, som helt ny.. men ger det ett försök. Är ny som Palmemords-intresserad. Börjat lyssna nyligen på den jättelånga podden som finns, bl.a. (dock ej läst denna enorma tråd).
Hittills av det lilla jag vet, känner jag mig väl lite fundersam och smått skeptisk till att det måste ha varit just ”Skandiamannen”… Av podden jag lyssnar på, (det lilla jag kommit, i den). Så känns ju även ”Christer A” som att, åtminstone tidigare, ha också varit en ganska ”bra” misstänkt.. Detta kan ju ha avskrivits senare kanske. Ställer gärna frågan här, finns det någon konsensus i tråden, eller något alternativ som känns mest trovärdigt, enligt folk här? Tackar och niger.
Skandiamannen är en ”Patsy” likt Lee Harvey Oswald i mordet på JFK. Enkelt att skylla mordet på någon som är död, en snurrig person som var helt ensam i sina sista år, alkoholist och som begick självmord 2000. Hans polare ”vapenhandlare” hade dessutom enligt uppgifter nitisk koll på sina handeldvapen, så vart ska revolvern ha kommit ifrån? Man hoppades på att det skulle gå att begrava utredningen på så sätt men Krister Petersons försök gick väl sådär. Kritiken var större än de som accepterade det.
Christer A är ett intressant spår men enligt mig alldeles för lite information för att det ska vara mer än just intressant. Att hans aktier ska ha tappat i värde och då gå till att skjuta Palme på öppen gata är far fetched. Det behövs mer information.
Sydafrika spåret är enligt mig mest intressant. Palmes regering bidrog med många miljoner till ANC och stod i princip ensam mot Sydafrika samtidigt som länder som USA & Storbritannien stöttade regimen. Dessutom Palmes ständiga kritik mot USAs utrikespolitik stod sig inte väl. T.ex. när han jämförde bokningarna av Hanoi 1972 med koncentrationslägrena i Nazityskland. Att Sydafrika inte tvekade att utförda dåd utanför gränserna för att tysta kritiker är kartlagt. Namn som Bertil Wedin, Alf Enerström, Craig Williamson och David Fredin är intressanta i detta spår. Rekommenderar att kolla ”Palme - Den stora mörkläggningen” på Discovery kring detta som bygger på Stieg Larssons eftersökningar om mordet.
En större konspiration tror jag ligger nära sanningen. Antingen av personer inom SÄPO eller utländska intressen. Palme bestämde sig för att gå på bio samma dag och bad livakterna ta ledigt. Jag utesluter slumpen och tror att denna information passades oskyldigt vidare till personer med intresse att oskadliggöra Palme.
Att skylla på Skandiamannen är helt enkelt ett sett att begrava utredningen eftersom varken Peterson eller Melander får tillåtelse att presentera sanningen.