Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-30, 22:20
Medlem
" En av de handlingar som Avsnitt fått ut ur förundersökningen om mordet på Olof Palme är förhöret med vittnet Ahmed Z (numera avliden), som tillsammans med Yvonne N såg en man springande på David Bagares gata strax efter mordet. Iakttagelsen har betraktats som den sista säkra iakttagelsen av mördaren. Det enda som maskerats i den version av förhöret som Avsnitt fått ut är Yvonne N:s namn."

https://magasinetavsnitt.wordpress.com/2023/07/30/ett-forhor-fran-1986/
Citera
2023-07-31, 09:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
" En av de handlingar som Avsnitt fått ut ur förundersökningen om mordet på Olof Palme är förhöret med vittnet Ahmed Z (numera avliden), som tillsammans med Yvonne N såg en man springande på David Bagares gata strax efter mordet. Iakttagelsen har betraktats som den sista säkra iakttagelsen av mördaren. Det enda som maskerats i den version av förhöret som Avsnitt fått ut är Yvonne N:s namn."

https://magasinetavsnitt.wordpress.com/2023/07/30/ett-forhor-fran-1986/

Detta verkar vara konfrontationen med VG(?) 1986-05-16
Edit: Läste dåligt... Avsnitt skriver just det...
Citera
2023-07-31, 13:31
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajagvinner
lite mer om teatermordsteorin https://youtu.be/6KihbhQb9-s?t=3218
Det nya är att palme är igenkänd av 2 killar på en liten flygplats 10 mil från Paris. När han landar från Borlänge airport till den lilla militärflygplatsen. Killarna är där för att ta sig hem till Sverige med lågprisflyg och springer rakt in i det hemliga, de har berättat detta för palmeutredningen där tipset har försvunnit.

Vilka lågprisflyg fanns det 1986?

Det här med franskt regeringsplan på Dala airport är mycket märkligt. Finns ingen rimlig förklaring till detta. Den officiella förklaringen har väl varit att den skulle hämta hem Mattias Palme från alperna. Men den faller ju platt till marken, då planet fanns i Sverige innan Palme påstås blivit skjuten.
Citera
2023-07-31, 13:36
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ni som har koll:

Sven Anér sa ju att det fanns kvinnor som pratat med Anti Avsan på Sveavägen och att han hade en walkietalkie och sagt "Jag är avslöjad" samt att de hört att de sa i komradion att "De kommer - gör vad du ska".

Är det trovärdigt? Sven Anér tog ju tillbaka det senare, men vad ska man tro på?

Kan han ha missförstått kvinnorna? Möjligt

Eller har han ljugit? nej de tror jag inte.

Kan kvinnorna ha tagit fel på datum och/eller person? Ja fullt möjligt.

Kan kvinnorna ha hotats att ändra sin berättelse? Möjligt
Citera
2023-07-31, 13:53
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Vilka lågprisflyg fanns det 1986?

Det här med franskt regeringsplan på Dala airport är mycket märkligt. Finns ingen rimlig förklaring till detta. Den officiella förklaringen har väl varit att den skulle hämta hem Mattias Palme från alperna. Men den faller ju platt till marken, då planet fanns i Sverige innan Palme påstås blivit skjuten.

Vad jag sett så finns det inga ordentliga källor eller bevis för detta franska regeringsplan.
Citera
2023-07-31, 14:13
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Vad jag sett så finns det inga ordentliga källor eller bevis för detta franska regeringsplan.

Det är Sven Anér som undersökte detta. Antagligen har han tagit del av Luftfartsverkets information om vilka flygplan som funnits vid Dala airport vid det datumet. Jag ska läsa hans bok "Affären Chamonix" där källorna förmodligen finns för påståendet. Att planet har funnits där betvivlar jag inte, då saken har försökts att bortförklaras med att det skulle hämta upp Mattias Palme.
Citera
2023-07-31, 14:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Det är Sven Anér som undersökte detta. Antagligen har han tagit del av Luftfartsverkets information om vilka flygplan som funnits vid Dala airport vid det datumet. Jag ska läsa hans bok "Affären Chamonix" där källorna förmodligen finns för påståendet. Att planet har funnits där betvivlar jag inte, då saken har försökts att bortförklaras med att det skulle hämta upp Mattias Palme.
Du har en del om det franska regeringsplanet i Palme-Nytt, men ser nu att du talade om Dala Airport.
Det Anér nämner här handlar om Lidbom och resan Paris-Geneve
http://runeberg.org/palmenytt/1994/0152.html

Från Dala Airport flög väl Wranghult hem till Stockholm? (enligt Anér)
http://runeberg.org/palmenytt/1996/0190.html
Senast redigerad av MOPspanaren 2023-07-31 kl. 14:26.
Citera
2023-07-31, 15:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Detta verkar vara konfrontationen med VG(?) 1986-05-16
Edit: Läste dåligt... Avsnitt skriver just det...

En tjock man på mordplatsen som säger det är Palme... Låter inte det väldigt likt ett annat vittnesmål?
Citera
2023-07-31, 15:34
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
En tjock man på mordplatsen som säger det är Palme... Låter inte det väldigt likt ett annat vittnesmål?

Tack! Jag läste inte igenom ... då jag enbart trodde det handlade om VG och en konfrontationsgrupp...
Ja vem är denne tjocke man med rock?
Citera
2023-07-31, 18:13
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Behöver hjälp av er. När sattes avspärrningen upp? När utvidgades den?

Finns det en karta över krogar och barer i området?
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-07-31 kl. 18:16.
Citera
2023-07-31, 21:17
Medlem
Jag blir inte klok på en sak i det här nysläppta dokumentet (länk nedan). De sitter i en bil och hör skotten medan de väntar på rött ljus i backen på Apelbergsgatan vid Sveavägen. Men när de får grönt ljus svänger de vänster på Sveavägen och fortsätter ner i "södertunneln" – alltså i riktning mot Söderleden. Sedan blir de avsläppta och tar en buss, men hållplatsens är maskat. Mycket förargligt.

Vad finns det för hållplatser för nattbussar i den riktningen som stavas med nio bokstäver? Det är ju varken Slussen eller Gullmarsplan, och inte heller Högdalen. Men vad är det då? Globen hette väl Isstadion på den tiden, men gick det några nattbussar därifrån? Och hur var det med Bandhagen? Det finns inte så många alternativ på nio bokstäver.

Finns det någon här som har kläm på nattbussarna i söderort år 1986 och kan dechiffrera maskningen?

Se sidan 4 i pdf:en —
"Nej, och vad det gäller tidsangivelsen så hinner vi med en buss från XXXXXXXXX som går halv tolv."
"Så då kliver ni ur..."
"Ja, vid XXXXXXXXX."
https://drive.google.com/file/d/12g48uDKzqHT6OTFKjbW8Z2NjJ9YM6rwr/view
Citera
2023-08-01, 07:11
Medlem
D.Rossels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Jag blir inte klok på en sak i det här nysläppta dokumentet (länk nedan). De sitter i en bil och hör skotten medan de väntar på rött ljus i backen på Apelbergsgatan vid Sveavägen. Men när de får grönt ljus svänger de vänster på Sveavägen och fortsätter ner i "södertunneln" – alltså i riktning mot Söderleden. Sedan blir de avsläppta och tar en buss, men hållplatsens är maskat. Mycket förargligt.

Vad finns det för hållplatser för nattbussar i den riktningen som stavas med nio bokstäver? Det är ju varken Slussen eller Gullmarsplan, och inte heller Högdalen. Men vad är det då? Globen hette väl Isstadion på den tiden, men gick det några nattbussar därifrån? Och hur var det med Bandhagen? Det finns inte så många alternativ på nio bokstäver.

Finns det någon här som har kläm på nattbussarna i söderort år 1986 och kan dechiffrera maskningen?

Se sidan 4 i pdf:en —
"Nej, och vad det gäller tidsangivelsen så hinner vi med en buss från XXXXXXXXX som går halv tolv."
"Så då kliver ni ur..."
"Ja, vid XXXXXXXXX."
https://drive.google.com/file/d/12g48uDKzqHT6OTFKjbW8Z2NjJ9YM6rwr/view

Kan det ha varit Skanstull? Det är nio bokstäver, det kanske gick nattbussar därifrån 1986 (?).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in