Citat:
Ja, att den GM som lyckades med sin föresats lyckades med sin föresats är svårt att argumentera emot. Jag menar dock att det är att börja i fel ände. Mer relevant är att fundera på vad en organiserad GM rimligen kan ha tänkt sig på förhand. Om att skjuta statsministern mitt bland folk under oförutsägbara omständigheter i ett lönefredagscity, om att hoppas att förbli osedd, om att hoppas att inte bli förföljd, om att att hoppas att ingen berusad person ingriper, om att hoppas att inget av alla cirkulerande polisfordon råkar passera, om att hoppas att inte hamna i en trängd situation osv.
Vid jämförelse med organiserade attentat vid tiden framgår att dylika förhållanden inte var aktuella för sådana GM. Man hade hellre bidat sin tid, om det inte var fråga om något liknande ett självmordsuppdrag.
Inte heller att skjuta ett skott och det i ryggen bär det planlagdas prägel. I dunkel, under gång och i ett offer iklätt vintermundering dessutom. När en oerhörd precision gällande skottlinjen osv tydligen krävdes. Det är helt enkelt inte så det brukade gå till. Vad finns för andra exempel på den här metoden?
Och det är inte så att skott i ryggraden är dödande i sig. Man måste träffa andra vitala strukturer samtidigt för att uppnå det. GM hoppas på tur även här, eller så blir det bara som det blir. Man kan också påminna om att ammunitionen som används är icke ändamålsenlig samt utdaterad vid tiden.
Ett kommando med kapacitet att kartlägga och övervaka statsministern hade god möjlighet att identifiera säkrare, mer förutsägbara och för planlagda attentat mer typiska tillfällen för sin insats. Jag tänker främst på utfärden med den egna bilen Palme företog om lördagar för att hälsa på en släkting på sjukhem långt söder om innerstaden. Och på alla de tillfällen när han ankom sent till bostaden efter att Säpo släppt av honom vid apotekshörnan. Porten till huset gick att trycka upp. Bara att på signal gå in och vänta där. Fanns endast en annan lägenhet än makarnas i huset. Skjuta de sedvanliga och ljuddämpare skotten i huvudet och diskret avvika.
Någon annan typ av organiserad insats än en resurssvag, amatörmässig och hastigt ihoprafsad sådan är mycket svår att tänka sig i fallet MOP. Vi är kanske överens där.
Vid jämförelse med organiserade attentat vid tiden framgår att dylika förhållanden inte var aktuella för sådana GM. Man hade hellre bidat sin tid, om det inte var fråga om något liknande ett självmordsuppdrag.
Inte heller att skjuta ett skott och det i ryggen bär det planlagdas prägel. I dunkel, under gång och i ett offer iklätt vintermundering dessutom. När en oerhörd precision gällande skottlinjen osv tydligen krävdes. Det är helt enkelt inte så det brukade gå till. Vad finns för andra exempel på den här metoden?
Och det är inte så att skott i ryggraden är dödande i sig. Man måste träffa andra vitala strukturer samtidigt för att uppnå det. GM hoppas på tur även här, eller så blir det bara som det blir. Man kan också påminna om att ammunitionen som används är icke ändamålsenlig samt utdaterad vid tiden.
Ett kommando med kapacitet att kartlägga och övervaka statsministern hade god möjlighet att identifiera säkrare, mer förutsägbara och för planlagda attentat mer typiska tillfällen för sin insats. Jag tänker främst på utfärden med den egna bilen Palme företog om lördagar för att hälsa på en släkting på sjukhem långt söder om innerstaden. Och på alla de tillfällen när han ankom sent till bostaden efter att Säpo släppt av honom vid apotekshörnan. Porten till huset gick att trycka upp. Bara att på signal gå in och vänta där. Fanns endast en annan lägenhet än makarnas i huset. Skjuta de sedvanliga och ljuddämpare skotten i huvudet och diskret avvika.
Någon annan typ av organiserad insats än en resurssvag, amatörmässig och hastigt ihoprafsad sådan är mycket svår att tänka sig i fallet MOP. Vi är kanske överens där.
Även om dina argument inte saknar värde så är de ändå betingade av de förutsättningar som du själv inför som antaganden. Ett sådant antagande är att ett organiserat attentat inbegriper mer personal vid själva utförandet. Men så behöver det inte vara.
Det här har jag tagit upp tidigare i tråden, och då påpekat att sådana som själva organiserat lönnmord av det här slaget säger att de helst skulle anlita en enda man för ändamålet, men ifall samordning behövs se till att utforma attentatet så att det ändå framstår som ett tillfällighetsdåd utfört av en "ensam galning".
Ett exempel är Rolf Mowatt-Larssen, tidigare CIA:s stationschef i Moskva, som i viss mån involverat sig som privatspanare i Kennedymordet. Där har han framfört att den idealiska utformningen av ett attentat av det här slaget är just att göra det omöjligt att särskilja ("indistinguishable") från ett tillfällighetsdåd av en ensam galning.
Jag har själv haft kontakt med Mowatt-Larssen om just Kennedy, som jag borrat i parallellt med Palme. I båda fallen har jag utgått från M-L:s grundidé som främsta arbetshypotes, och då blir ansatsen snarare att utgå från en ensam galning men att kolla efter anomalier som visar att det pågått mer på eller kring mordplatsen än vad som är förenligt med den ensamme galningen som förklaring.
Både på Kennedy- och Palmesidan finns det ganska gott om sådana anomalier som måste förklaras bort om man ska vidhålla en ensam galning. I fallet Kennedy blir det inte lätt eftersom ballistiken tydligt visar att hans bil besköts från två håll, båda bakifrån. Vad Palme beträffar har vi visserligen bara en skytt men ändå gott om andra anomalier som inte låter sig förenas med en ensam galning.
Vidare har du ett funktionellt synsätt på mordet som utgår från att det enda syftet med attentatet var att avliva Palme rätt och slätt. I så fall kunde det göras på andra ställen och andra sätt, menar du. Från det konstaterandet, som kanske visserligen är riktigt på dina premisser, så gör du ett logiskt hopp till att påstå att det skulle visa att attentatet inte varit planerat utan ett tillfällighetsdåd utfört just av en ensam galning. Men det följer ju inte alls av dina invändningar rörande tillvägagångssättet.
Som redan sagts kan det tänkas vara viktigt för organisationen bakom ett planerat attentat att det inte framstår som något organiserat attentat, utan just som ett tillfällighetsdåd. Vidare kan det finnas en rad olika begränsningar i form av personaltillgång, tillgång till vapen och ammunition, och så vidare. En annan och minst lika viktig faktor kan vara att man vill kompromettera så många berörda parter som möjligt, och på så vis göra det omöjligt för dem att bringa klarhet i saken.
Designar man attentatet så att polisen, Säpo med flera har "fingrarna i syltburken" så har man redan på förhand definierat parametrarna på ett sådant sätt att en mörkläggning tvingas fram när attentatet väl utförts. Samma med familjen, för om man gillrat en fälla som ser ut som "landsförräderi" så kanske man tiger om saken hellre än att behöva dra både Palmes eget, familjens och släktens namn i smutsen. Att Lisbeth Palme inte var särskilt samarbetsvillig under resans gång kan ju mycket väl bero på det.
När man beaktar alla de här aspekterna så tycker jag nog ändå att dina motargument mot konspiration sjunker ihop som en dålig sufflé. Det blir inte mycket kvar av den vederläggning du försökt dig på, och det ska vi kanske heller inte förvånas över. För saken är, att negativ bevisning (där man utesluter och avför något) som regel inte är någon enkel sak. Man ser det här hela tiden i palmeriet, att man försöker vifta bort saker med enkla floskler eller i bästa fall lite skenargument som inte håller streck.
Gång på gång har jag fört på tal vittnesuppgifter, tidsuppgifter och tillhörande förloppsanalyser som sammantaget påvisar att en konspiration låg bakom mordet. En implikation av det är att det utesluter ett tillfällighetsdåd utfört av en ensam galning. Konspirationen och den ensamme galningen är ömsesidigt uteslutande alternativ. Däremot utesluter det inte att mordet utfördes på ett sådant sätt att det i vissa avseenden liknar just ett tillfällighetsdåd av en ensam galning.
Men bara för att dådet som sådant i vissa avseenden ser ut på det viset så behöver det inte vara på det viset, utan tvärtom kan vi påvisa att det inte alls är som det ser ut – utan att man måste sopa en oerhörd massa saker under mattan för att få till det på det viset. Det är just det förhållandet som får mig att starkt ogilla det evinnerliga idisslandet om ensamma galningar, för det förutsätter en intellektuell ohederlighet som jag finner lika motbjudande som oacceptabel.