Citat:
Ursprungligen postat av
HAARP
Jag har aldrig hävdat att GM skulle varit exakt 186cm lång. Jag har intresserat mig för 3 olika män som tänkbara GM. Två av dessa har inte förekommit i utredningen vad jag vet, den tredje har förekommit med namn i ett uppslag. De har längd 171cm, 183cm och 187cm.
Mannen som var 171cm har jag i princip räknat bort då han enligt mig är för kort. Men de andra två är fortfarande intressanta för mig.
Sen tror jag att grandmannen och GM är en och samma person. Det finns beskrivningar att han gick framåtlutad och hopsjunken så kanske uppfattades han av vittnen som kortare än han verkligen var när han gick. När han sprang tror jag att han rätade upp sig mer.
I bästa fall kan man ballistik och skottvinklar få fram ett sannolikt intervall på GM:s längd utan någon större exakthet.
Okej, jag hade fått intrycket att det var CA för hela slanten för din del. Ledsen om jag missuppfattat saken. Enligt WPU:n är han 186 cm. Jag utgår från att han är 187:an, men vem 183:an är vet jag inte. SE var väl 182 cm, så kanske är det han?
Även om du inte längre intresserar dig för 171:an så kunde han kanske vara intressant för mig. I alla fall stämmer längden med min uppfattning men däremot vet jag ju inte vem det är och har därför ingen aning om hur han stämmer i övrigt på signalementet. Du får gärna berätta, antingen härute på banan eller i privatmeddelande om du tycker det är för känsligt.
Om ballistiken så håller jag inte riktigt med om att det skulle vara särskilt "vanskligt" (som du uttryckte det) att bedöma längden inom rimliga felintervall. Olofskottet sätter som sagt en nedre gräns för mördarens kroppslängd och den bestäms via ögonhöjden när mördaren tittar nedför pipan. För en sak är i alla fall säker, och det är att han tittar inte under pipan när han skjuter.
Däremot kan han tänkas titta över (alltså högre än) pipan, men i praktiken måste han i så fall vara mycket längre än 170 cm. Det blir en naturlig bifurkation där, för om ögonhöjden stämmer någotsånär med pipan så tittar man reflexmässigt nedför den när man sätter skottet, men om ögonhöjden ligger mycket högre så siktar man inte på det viset.
Antingen ligger han kring 170 cm eller så ligger han över 190 cm. Med andra ord lämnar olofskottet egentligen inte så mycket utrymme för någon i folklorelängd, dvs kring 180-185 cm, utan antingen är han kortare eller längre än så.
Det vi får från olofskottet blir en olikhet som sätter nedre gränsen för kroppslängden, och det gör den med en normal felmarginal. Så det är inget sämre än att basera längdskattningen på vittnesuppgifter utan snarare tvärtom i så fall.
Med lisbethskottet går armbågshöjden att bestämma ganska precis, och det gäller särskilt om kulan sköt av trädgrenen enligt Lennart Remstams modell. Det är den som jag håller på i första hand, men i andra hand kan man tänka sig en upprättstående Lisbeth utan att kulan klipper trädgrenen. Då blir felmarginalen lite större eftersom man måste lämna utrymme för att Lisbeth lutar åt sidan i skottögonblicket. Men det blir ändå inga stora felmarginaler.
På samma sätt som olofskottet bestämmer nedre gränsen för kroppslängden bestämmer då lisbethskotten övre gränsen för kroppslängden genom en motsvarande olikhet som går i andra riktningen. Då är det just lisbethskottet som sätter patrull för alla idéer om att mördaren skulle vara längre än 175 cm utan snarare lite kortare än så.
Om mördaren skulle ligga uppe på 180-190 cm som folkloren säger måste han nästan stå på knä när han skjuter för att få ner armbågen tillräckligt lågt. Kort sagt funkar det inte, men det gör ju heller inte Sonnys modell. För dels är Sonnys modell fysikaliskt omöjligt av de skäl jag redan sagt, och även om man skulle bortse från det så måste ju Lisbeth i så fall krökas över Palme redan innan tvåan avfyras, och då går din Ljungqvist-grej i sank.
Jag säger inte det här för att sitta och jävlas, utan bara för att peka på problematiken som gör att jag inte kan få det att gå ihop. Om du hittar någon väg så är jag idel öra, och dessutom är jag förstås nyfiken på din 171:a, som jag kanske kunde titta närmare på om du ville upplysa om vem det är och vad du har på den killen. Det är ju bättre om vi försöker plocka fram och redovisa resultat, tycker jag.
Jag uppskattar din blick för detaljer även om vi emellanåt hamnar på olika ställen rent resultatsmässigt.