Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-25, 22:15
Medlem
526s avatar
Alf Enerström nämner att en "Lundberg" säger sig vilja döda Palme.
De har missat att stryka över namnet en gång i protokollet.
Se nedan:

https://wpu.nu/wiki/UppslagA14244-00-E
Citera
2023-07-25, 22:50
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Fantombilden spärrade utredningen i månader. Tusentals "tips" som alla skulle bearbetas. Till detta som sagt PKK. Frågan är alltså varför det initialt var så viktigt att inte bedriva en mordutredning värd namnet? HH var ingen dumskalle. Kan det ha att göra med att sanningen kunde vara otäck- för IC?

För SAP och/ eller fam. Palme?
Citera
2023-07-25, 22:56
Medlem
CharlotteSomewheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Nej.
Men kanske hon också kan ha varit påverkad av just Holmér eller någon annan?

Mest troligt Dahlsten. Tycker att han har flugit under radarn på ett märkligt vis. Central roll i SAP och vid LP's sida så snabbt och tight den första tiden efter mordet.
Citera
2023-07-25, 23:21
Medlem
526s avatar
Ni som har koll:

Sven Anér sa ju att det fanns kvinnor som pratat med Anti Avsan på Sveavägen och att han hade en walkietalkie och sagt "Jag är avslöjad" samt att de hört att de sa i komradion att "De kommer - gör vad du ska".

Är det trovärdigt? Sven Anér tog ju tillbaka det senare, men vad ska man tro på?
Citera
2023-07-26, 09:24
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skandiahuset
Nej.
Men kanske hon också kan ha varit påverkad av just Holmér eller någon annan?

Hennes icke-hjälpsamma beteende började innan Holmér gjorde entré på scenen med sina pickadoller.

Hur hade man sett på Lisbeths agerande om hon inte varit just Lisbeth Palme och därmed höjd över all misstanke?
Citera
2023-07-26, 11:29
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ni som har koll:

Sven Anér sa ju att det fanns kvinnor som pratat med Anti Avsan på Sveavägen och att han hade en walkietalkie och sagt "Jag är avslöjad" samt att de hört att de sa i komradion att "De kommer - gör vad du ska".

Är det trovärdigt? Sven Anér tog ju tillbaka det senare, men vad ska man tro på?

Finns en egen tråd för Dekorimamannen

Se mina inlägg en bit ned här, så framgår vilka signalement "Anki" kommer med. (Att jämföra med A.A.)
Även detta med filmen de båda påstått sig ha sett. (En film med premiär först 1987)

(FB) Vem var Dekorimamannen?

Även sidan innan en bit ned, kring vilka andra "namn" som presenterats/föreslogs vara Dekorimamannen.

Sist kan nämnas att Sven Anér 2017 tog tillbaka sitt utpekande av A.A.
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/utpekandet-togs-tillbaka-2017-sven-aner/
Citera
2023-07-26, 15:42
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Finns en egen tråd för Dekorimamannen

Se mina inlägg en bit ned här, så framgår vilka signalement "Anki" kommer med. (Att jämföra med A.A.)
Även detta med filmen de båda påstått sig ha sett. (En film med premiär först 1987)

Även sidan innan en bit ned, kring vilka andra "namn" som presenterats/föreslogs vara Dekorimamannen.

Sist kan nämnas att Sven Anér 2017 tog tillbaka sitt utpekande av A.A.
https://moparkivet.wordpress.com/dokument/utpekandet-togs-tillbaka-2017-sven-aner/

Bra svar. Tack.

Ja . . lite rörigt det där med finskorna. Var det rätt år? Gick de norr- eller söderut? etc.
Hur skulle du bedöma finskornas vittnesmål? Är det troligt att de träffat en person där med WT?
Finns det någon anledning för dem att ljuga? Eller var de förvirrade och blandade ihop händelsen?
När förhördes de första gången?

En grej jag undrar är att taxichauffören Delsborn hade paret Palme på vänster sida när han stod vid rödlyset. Det måste ju inneburit att han befann sig i västra körfältet på väg söderut mot Kungsgatan.
När skotten kom hade han åkt men såg dom falla. Han måste isf sett det genom backspegen eller om han vände sig om. Eller stod han kvar vid grönt ljus när det small?
Senast redigerad av 526 2023-07-26 kl. 15:44.
Citera
2023-07-26, 18:36
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Bra svar. Tack.

Ja . . lite rörigt det där med finskorna. Var det rätt år? Gick de norr- eller söderut? etc.
Hur skulle du bedöma finskornas vittnesmål? Är det troligt att de träffat en person där med WT?
Finns det någon anledning för dem att ljuga? Eller var de förvirrade och blandade ihop händelsen?
När förhördes de första gången?

En grej jag undrar är att taxichauffören Delsborn hade paret Palme på vänster sida när han stod vid rödlyset. Det måste ju inneburit att han befann sig i västra körfältet på väg söderut mot Kungsgatan.
När skotten kom hade han åkt men såg dom falla. Han måste isf sett det genom backspegen eller om han vände sig om. Eller stod han kvar vid grönt ljus när det small?

Jag har svårt att ta finskornas vittnesmål för sant.
Vi har ett mordplatsvittne i Morelius som säger sig ha sett en väntande person som han sedan uppfattar som gärningsmannen. Men han har inte sett ett par flickor/damer.
Vi har sedan ett gäng olika vittnen som passerat mordplatsen från kanske 4 minuter innan mordet till någon minut där inga har uppfattat någon väntande person.
Detta vittnesmål kom in typ 92-93 via en Bo Hall(genom Olle Alsén), där Bo hade träffat flickorna på en Finlandskryssning.
De har ju dock aldrig tagit tillbaka deras berättelse, men den stämmer som sagt dåligt där med filmen och övriga mordplatsvittnen (förutom då möjligen Morelius)

Gällande Delsborn så är det väl i princip då han får grönt som det smäller. Han står i mittersta körfältet som också går rakt fram... och har Hasse J. till vänster om sig.
Delsborn kör sedan över Tunnelgatan och in till sidan där han släpper av sina passagerare.
Citera
2023-07-26, 20:53
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Är det bara jag som stör mig på att AB aldrig verkar ha observerats mellan skotten och hans position i porten? Ingen beskriver en man som springer in i en port.
Citera
2023-07-26, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Är det bara jag som stör mig på att AB aldrig verkar ha observerats mellan skotten och hans position i porten? Ingen beskriver en man som springer in i en port.
Jobbade inte AB på Bofors också? Har för mig jag läst det.
Citera
2023-07-26, 23:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detkanvadu
Jobbade inte AB på Bofors också? Har för mig jag läst det.
Stämmer:
Senast redigerad av Draifos 2023-07-26 kl. 23:56.
Citera
2023-07-29, 08:37
lite mer om teatermordsteorin https://youtu.be/6KihbhQb9-s?t=3218
Det nya är att palme är igenkänd av 2 killar på en liten flygplats 10 mil från Paris. När han landar från Borlänge airport till den lilla militärflygplatsen. Killarna är där för att ta sig hem till Sverige med lågprisflyg och springer rakt in i det hemliga, de har berättat detta för palmeutredningen där tipset har försvunnit.
Senast redigerad av jajagvinner 2023-07-29 kl. 08:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in