Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-15, 17:02
Medlem
Livlig fantasi kan va bra. Men mördaren är fortfarande Svartenbrandt.
Ännu ingen som har någon koll på om Ove Persson hjälpte Svartenbrandt 2007?
Citera
2023-05-15, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
I David L-intervjun säger Söderström: ”Det fanns polisaktivitet före min ankomst till platsen, det är det som gör det så spännande, vad gjorde dom där? De andra polisbilarna stod stand by”.
Ord och inga visor. Söderström kommer vara den störste svenske hjälten för framtida generationer: ”Det här är en planerad aktion med ett stort internationellt och nationellt nätverk på hög nivå som arbetat med detta, det finns ingen annan förklaring. Christer Pettersson har bara funnits som en syndabock som man kastar all skiten på”.

Jag vänder mig emot sådana här hjälteförklaringar, som enbart ställer upp hinder för en normal kritisk prövning av den krönte hjältens göranden och låtanden. Samma med skurkförklaringar av det slag som drabbat Hans Holmér, de står också ivägen för en normal och rimlig prövning av dennes insatser.

Vad Gösta Söderström beträffar så råder inget som helst tvivel att han tagit fel på tiden när han fick larmet från taxiföraren på Kungsgatan och därmed även för ankomsten till mordplatsen. Som jag visat ligger felet på exakt tio minuter, och den rimliga förklaringen till det är att han skrivit fel (eller kråkfötter) i sitt anteckningsblock och sedan uttytt "23.18" som "23.28" när det blivit dags att skriva rapport. Det är ett enkelt och förklarligt fel. Vad som inte är lika enkelt att förklara är psykologin bakom att låsa sig vid den uppenbart felaktiga tiden på det sätt som Söderström sedan gjorde.

Eftersom det är jag som är upphovsmannen till både teorin ifråga och benämningen "time warp" så tycker man kanske att du borde ha "plingat" på mig när du framför den i egen stöpning. Det är visserligen riktigt som du säger att Leif Ljungqvists tidsuppgift stämmer med timewarpen men den utgör ändå bara en marginell komponent i den överväldigande bevisning som kan anföras till stöd för timewarpen. Du får det att låta som om Ljungqvist är själva hörnpelaren i den, men det är han alltså inte utan det finns många andra argument som tillsammans utgör en helt övertygande bevisning.

Jag har under de senaste dagarna skrivit ett antal utförliga inlägg om den här frågan, där jag lägger fram argument för timewarpen inklusive "genvägen" till resultatet om två och en halv minuters timewarp som ligger inbakad i LAC-bandets Samtal 6. Jag har även redovisat min analys av Sheerlucks inlägg om det tips som inkom till Aftonbladet kl 23.25 och som är helt oförenligt med den officiella tiden för mordet liksom för polisinsatserna.

Istället för att upprepa mig här vill jag hänvisa till de färska inläggen som ju ligger i tråden under de senaste dagarna och därför är lätta att hitta och insupa. Frågor och kommentarer välkomnas, i alla fall så länge de är någorlunda vettiga och håller sig till saken.

En balanserad utvärdering av Gösta Söderströms insatser på mordkvällen och senare engagemang med privatspanarna ligger liksom utanför timewarp-frågan som sådan, men ändå är han så nära förknippad med misstankarna om tidsmanipulation att det blivit svårt att diskutera sakfrågan oberoende av Söderströms roll som hjälte eller skurk. För mig är han varken hjälte eller skurk utan en polisman som gjort en så god insats som man kunnat förvänta sig med tanke på fallets natur, men som misstagit sig om tiden med tio minuter – på ett sätt som borde vara både förklarligt och försvarligt om det inte vore för den extrema polariseringen.

Redan det faktum att tidsfrågan blev så infekterad säger i alla fall mig att det ligger en hund begraven där, så har jag känt redan innan jag själv började bena i saken på allvar för tre och ett halvt år sedan. Men det var inte Söderström som startade mitt intresse i saken utan det var Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten" (där Söderström också för övrigt hjälteförklaras utan egentlig grund).

Jag hade inte kommit över någon kopia av Bröderna P:s bok utan beställde och läste den först när nyutgåvan kom på hösten 2019. När jag läste tegelstenen i mellandagarna 2019 så slogs jag av att de varken tagit upp bankomaternas klockor eller Ljungqvists tidsuppgift som fanns ute redan då. Det tyckte jag var en brist och så framstod det som märkligt att bankomaterna i synnerhet skulle gå tre minuter fel.

Det var där det började för min del. Fram till den punkten hade jag tagit den officiella mordtiden för given, men nu började jag ifrågasätta den och samla på mig andra, oberoende tidskällor från materialet. När utredningen lades ner den sommaren så blev även en del nya tidskällor tillgängliga som vi inte tidigare känt till. När de alla pekade i samma riktning, nämligen mot timewarpen, så växte min övertygelse om att den officiella tiden blivit manipulerad genom att tiden ändrats både på LAC-bandets Fröken Ur och på SBC:s systemklocka.

Idag har jag samlat ihop mer än tillräckligt med bevisning för att utan omsvep kunna hävda att den officella mordtiden ligger fel, och att felet är ungefär två och en halv minuter. Den verkliga mordtiden ska ligga vid 23.19.00 plus/minus en felmarginal på cirka 15 sekunder. Utgår man från den tiden så trillar samtliga "polletter" ner och händelseförlopp som tidigare framstått som omöjliga eller obegripliga blir istället sammanhängande och begripliga.

För den oinvigde, som inte arbetat igenom tidsproblematiken i detalj, kanske det framstår som en skitsak att tiden ligger fel med ett par minuter. "Vad har det för betydelse?" kan man tänka. Det är en berättigad fråga och när man går i clinch med den finner man hur djävulskt effektivt detta enkla trick är. Jag var inne på det i ett inlägg häromdagen, där jag pekade på hur timewarpen fullständigt kortsluter hela utrednings- och rättsmaskineriet. Med tanke på att utredningen pågick i över tre decennier och kostade någon miljard så kan man här verkligen tala om "liten tuva stjälper stort lass". Från mörkläggningssynvinkel är den därför optimal och helt oöverträffad i sin effektivitet.
Citera
2023-05-15, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har under åren påtalat PUs övergrepp på Christer Pettersson , inte minst genom det med största sannolikhet fejkade TK Protokollet hos Sigge Cedergren.

Det märkliga här är att bandet (och protokollet) förfalskats redan någon gång före april 1987. Så frågan är om PU redan då tänkte sig CP som syndabock eller om det fanns någon annan anledning till att förfalska det.
Senast redigerad av Pinkeponken 2023-05-15 kl. 18:30.
Citera
2023-05-15, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Det märkliga här är att bandet (och protokollet) förfalskats redan någon gång före april 1987. Så frågan är om PU redan då tänkte sig CP som syndabock eller om det fanns någon annan anledning till att förfalska det.

Jag har tidigare spekulerat i att Christer Pettersson blev "inhyrd" som den skådespelare han var för att bli utsatt för anklagelse + lagföring och frikännande. När det gick upp för "PU" att han kunde tjäna som kandidat i ett indiciemål, dvs "tillräcklig bevisning" fanns, startade processen med att samla bevis och "vittnen" Sigge Cedergren, Roger Östlund mfl.
Senast redigerad av Utredaren 2023-05-15 kl. 18:50.
Citera
2023-05-15, 19:52
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken

Sigge Cedergren finns med redan några veckor efter MOP. Och med den nya PU-ledningen i förarsätet första mars -87 så kan sökarljuset börjas riktas på kretsen runt denne. Thure Nässen finns nu med i en central roll .

Den väsentliga frågan är om TKn för samtalet 2315-21 mellan Roger Östlund och Sigge Cedergren är manipulerat. Det finner jag bevisat bortom rimligt tvivel. I domstolar brukar det talas om 95% säkerhet för det påståendet.

Pia Engström berättar i förhör att hon talar med den svårt berusade RÖ en sex-sju minuter fram till hon tar bussen 2328. Det betyder att RÖ kommer till busskuren ca 2321-22, dvs när han påstås prata med Sigge. Hon är ett av mordkvällens tillförlitligaste vittnen, nykter och skärpt.

Sigge själv säger spontant till Kjell Ferngren att han inte var hemma 2315 på mordnatten, när han påstås prata med RÖ. Uppgiften att SC stoppas av den vita Volvon på Luntis vid 2335-40 efter varit på Oxen gör det i praktiken omöjligt för honom att hinna med avsluta ett samtal 2321 , ta sig till Oxen , utföra sina uppgifter där och på cirka en kvart hinna bli stoppad av den vita Volvon .

Ingen har sett den minst sagt iögonfallande RÖ ringa 2315-21, däremot har ett halvdussin vittnen sett honom ringa efter 2330. Taxichaffisens vittnesmål från bara någon timme efter MOP berättar om hur RÖ omtöcknad åker till Röda Rummet på Norra Bantorget.

Dessutom vet vi att bevisningen mot Christer Pettersson manipulerats hårt. TKn manipulerades för att placera RÖ vid Grand utpekandes CP . Detta faktum hårdlanserades av åklagarna i rättegångarna mot CP. Manipulationen av TKn följer bra mönstret av uppgifter som syftade till att alla skulle se vem som var alkoholist, för dra ett känt citat från MOP.
Citera
2023-05-15, 21:10
Medlem
" Fanns det några där ute som övervakade Olof Palme?"

https://www.youtube.com/watch?v=jhLzAcclATk

Palmemordet 1999 Mannen, Mordet, Mysteriet del 3 - SVT Dokument Inifrån
Citera
2023-05-15, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Sigge Cedergren finns med redan några veckor efter MOP. Och med den nya PU-ledningen i förarsätet första mars -87 så kan sökarljuset börjas riktas på kretsen runt denne. Thure Nässen finns nu med i en central roll .

Den väsentliga frågan är om TKn för samtalet 2315-21 mellan Roger Östlund och Sigge Cedergren är manipulerat. Det finner jag bevisat bortom rimligt tvivel. I domstolar brukar det talas om 95% säkerhet för det påståendet.

Pia Engström berättar i förhör att hon talar med den svårt berusade RÖ en sex-sju minuter fram till hon tar bussen 2328. Det betyder att RÖ kommer till busskuren ca 2321-22, dvs när han påstås prata med Sigge. Hon är ett av mordkvällens tillförlitligaste vittnen, nykter och skärpt.

Sigge själv säger spontant till Kjell Ferngren att han inte var hemma 2315 på mordnatten, när han påstås prata med RÖ. Uppgiften att SC stoppas av den vita Volvon på Luntis vid 2335-40 efter varit på Oxen gör det i praktiken omöjligt för honom att hinna med avsluta ett samtal 2321 , ta sig till Oxen , utföra sina uppgifter där och på cirka en kvart hinna bli stoppad av den vita Volvon .

Ingen har sett den minst sagt iögonfallande RÖ ringa 2315-21, däremot har ett halvdussin vittnen sett honom ringa efter 2330. Taxichaffisens vittnesmål från bara någon timme efter MOP berättar om hur RÖ omtöcknad åker till Röda Rummet på Norra Bantorget.

Dessutom vet vi att bevisningen mot Christer Pettersson manipulerats hårt. TKn manipulerades för att placera RÖ vid Grand utpekandes CP . Detta faktum hårdlanserades av åklagarna i rättegångarna mot CP. Manipulationen av TKn följer bra mönstret av uppgifter som syftade till att alla skulle se vem som var alkoholist, för dra ett känt citat från MOP.

Jag är själv 100% säker på att avlyssningen är manipulerad. Det jag inte förstår helt är varför. För förutom samtalet med RÖ (som är från dagarna före) har även de två samtalen innan klippts in. Om syftet med RÖs samtal var att placera CP vid Grand, varför har de andra två också klippts in?

PU har också i detta läget Pias vittnesmål. Är det då inte lite riskabelt att klippa in ett samtal som strider mot det? (Särskilt som Pia verkar väldigt skärpt som du säger.)
Senast redigerad av Pinkeponken 2023-05-15 kl. 22:53.
Citera
2023-05-15, 22:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakkens
Har försökt att fråga flera gånger på olika ställen. Dom svarar inte av någon anlednings på frågorna.
Sen finns det en del som har flera konton och svarar på sina egna inlägg.
Det bästa trixet man kan göra är att ge folket rätt i vissa saker för att sen presentera en helt ny lösning, och då direkt eller indirekt förneka andra teorier. Teorier som kan vara "farligt".

Välkommen till verkligheten höll jag på att säga i all välmening.
Dubbla identiteter här är förbjudna och ska enligt reglerna leda till avstängning/uteslutning.

Det som är närmast komiskt är att denna tråd tillmäts sådan betydelse att personer på allvar försöker desinformera fram någon slags allmän uppfattning om Palmemordet. Det har hittills inte lyckats och kommer enligt min uppfattning aldrig att lyckas.

Tråden är som bäst när vi förutsättningslöst hjälper varandra och som sämst när vi hamnar i krig. Inte sällan handlar krigen om politik. Vissa grupperingar får inte misstänkas medan andra gärna misstänks.

En sorgesam berättelse om människor som inte vill lösa Palmemordet. Frågan är vad man gör här om man inte vill det.
Citera
2023-05-16, 06:34
Moderator
Schlesiens avatar
Kanal 5 ska visa en svensk ny programserie med Jan Stocklassa-spåret 4x60-70 minuter.

Dog inte Bertil Wedin tidigare i år? Har det gjort att Stocklassa och nåt filmteam kan ta ut svängarna? En dokuserie tar väl minst ett halvår att gå i mål med. Kommer de fortsätta driva med Thedelin Fred*n?

Börjar 24 maj.
Citera
2023-05-16, 06:56
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Kanal 5 ska visa en svensk ny programserie med Jan Stocklassa-spåret 4x60-70 minuter.

Dog inte Bertil Wedin tidigare i år? Har det gjort att Stocklassa och nåt filmteam kan ta ut svängarna? En dokuserie tar väl minst ett halvår att gå i mål med. Kommer de fortsätta driva med Thedelin Fred*n?

Börjar 24 maj.

Deltog inte Thedelin på MOP-konventet för ett par månader sedan och "föreläste" i någon form? Någon i tråden borde väl ha varit där?
Citera
2023-05-16, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien

Börjar 24 maj.

Bertil Wedin dog den 4 mars 2022.
Citera
2023-05-16, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Deltog inte Thedelin på MOP-konventet för ett par månader sedan och "föreläste" i någon form? Någon i tråden borde väl ha varit där?

Så har jag också förstått det, att Thedelin "föreläste" där och att Stocklassa lämnade återbud i sista stund. En händelse som ser ut som en tanke.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in