Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-05-14, 07:32
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bartram
För att få nån struktur på det har jag under många år förespråkat att, om man tror på en omfattande konspiration, bör det rimligen ha organiserats på flera nivåer
[1.B]Anstiftare;
];De bestämmer vad som skall göras och tillsätter nästa nivå :2Planläggarna : Planlägger operationentionen och bemannar den. 3,Verkställarna Enligt Utredarens inlägg tror han att OP övervakats en längre tid och att arbetet sedan övertas av en attentatsgrupp på morddagen.

Det är vattentäta skott mellan de olika delarna för att inte operationen skall rullas upp.(även efter att hemligståmplarna efter 70 år? hävs)

InOm grupper används cellindelningen. Jallai har på webben skrivit att attentatsgruppen förmodligen innehöll dels en skydds/logistikgrupp för en eller flera attentatsmän . Jag skulle slutligen gissa att övervakningsgrupp/attentatsgrupp leddes av en operationscentral (ordergivning-informationsförmedling´..
4. Figuranter. personer som lockats dit med olika syften (en del kanske skall snärjas om Engström)

Notera slutligen att motiven till mordet kan skifta på de olika nivåerna. Anstiftare/planerare kan ha dolda motiv som ej används för motivera led längre ned i näringskedjan.

Ungefär så här ser min modell. Se gäller det att fylla den med innehåll. OM jag nu skall gissa tror jag att det behövs en massa människor och en enorm planering för att lyckas med en sådan välkoreograferat scenario som du beskriver.

Man kan göra en ännu vidare klassificering.

I fallet Cats Falck handlar mycket av diskussionen om olycka/mord.

I fallet MOP är det uppenbart ett mord och diskussionen gäller
dåre/konspiration.

I fallet Kennedy väger indikationerna över mot konspiration.
Citera
2023-05-14, 09:38
Medlem
Citat:
För att få nån struktur på det har jag under många år förespråkat att, om man tror på en omfattande konspiration, bör det rimligen ha organiserats på flera nivåer
[1.B]Anstiftare;
];De bestämmer vad som skall göras och tillsätter nästa nivå :2Planläggarna : Planlägger operationentionen och bemannar den. 3,Verkställarna Enligt Utredarens inlägg tror han att OP övervakats en längre tid och att arbetet sedan övertas av en attentatsgrupp på morddagen.

Det är vattentäta skott mellan de olika delarna för att inte operationen skall rullas upp.(även efter att hemligståmplarna efter 70 år? hävs)

InOm grupper används cellindelningen. Jallai har på webben skrivit att attentatsgruppen förmodligen innehöll dels en skydds/logistikgrupp för en eller flera attentatsmän . Jag skulle slutligen gissa att övervakningsgrupp/attentatsgrupp leddes av en operationscentral (ordergivning-informationsförmedling´..
4. Figuranter. personer som lockats dit med olika syften (en del kanske skall snärjas om Engström)

Notera slutligen att motiven till mordet kan skifta på de olika nivåerna. Anstiftare/planerare kan ha dolda motiv som ej används för motivera led längre ned i näringskedjan.

Ungefär så här ser min modell. Se gäller det att fylla den med innehåll. OM jag nu skall gissa tror jag att det behövs en massa människor och en enorm planering för att lyckas med en sådan välkoreograferat scenario som du beskriver.

Det verkar vettigt att utgå från någon slags beställar-utförarmodell. Sedan kan man sitta på sin kammare och laborera med olika variationer på det temat. Då är det även till hjälp och nytta att ta del av vad proffsen säger om de här sakerna, om hur de går tillväga när de ska plocka bort någon. Proffsen står då att finna i vissa delar av säkerhetstjänsterna och i den undre världen (maffian osv).

CIA:s lönnmordsexpert Bill Harvey, som är "ständigt aktuell" i JFK-mordet, var stationschef i Rom med ansvar för förbindelserna med Gladio (via Renzo Rocca på SIFAR). Harvey uttalade sig för Church-kommittén på 1970-talet och lät då förstå att det bästa sättet är att ge agenten ifråga uppdraget att helt enkelt knäppa vederbörande, begrava liket och sedan aldrig tala om det. Ett enmansjobb med andra ord. Men så kan man naturligtvis bara gå tillväga om förutsättningarna finns för det. Men om de inte finns så försöker man kanske hålla sig så nära den idealmodellen som omständigetherna tillåter.

En annan CIA-kille som uttalat sig är Rolf Mowatt-Larssen, som var stationschef i Moskva och då varit med om att planera lönnmord, och som på senare år själv engagerat sig som privatspanare i JFK-mordet. Han säger ungefär samma sak som Harvey, men lite anpassat till JFK-förhållanden: När man lägger upp ett sådant här attentat, säger han, så ska man se till att designa det på ett sådant sätt att det sedan svårligen går att särskilja från ett tillfällighetsdåd utfört av en ensam galning. Det låter inte bara slugt värre utan även bekant på något vis, eller hur?

Två exempel där från CIA-proffs. Från den undre världen finns det mycket mer, om än av varierande kvalitet. Men ett tillvägagångssätt som verkar användas ganska ofta är att locka offret till en bestämd plats vid en bestämd tidpunkt och knäppa vederbörande där. Då blir apparaten mycket liten eftersom man arbetar med en kontrollerad miljö där man kan förbereda själva våtjobbet i detalj.

Här behövs heller inte mycket personal, utan främst är det "goaren" som känner offret och som offret litar på, och som då förråder offret genom att locka denne till slaktplatsen. Väl på slaktplatsen behöver man bara en enda kille som sköter själva våtjobbet och kanske någon till som står vakt eller på annat sätt ser till att offret inte kan bryta sig ut och smita om vederbörande börjar ana oråd.

Det är den här modellen som jag menar är mest relevant för Palmemordet, och det grundar jag på konkreta förloppsstudier av hur Palme kommer till mordplatsen, hur han stannar och pratar med någon som han uppenbart känner sedan tidigare, och så vidare. På så vis får man ner det hela på Sveavägen istället för att bara sitta på kammaren och bygga luftslott.

Vidare är det värt att notera att den här modellen från undre världen också hakar i de två modellerna från underrättelsevärlden, i det att den minimerar personalbehovet och alltså ser till att man har en så liten apparat som möjligt.

Att apparaten verkar stor vid sådana här attentat, vilket är fallet både med Palme och JFK, det handlar enligt min uppfattning mest bara om optik, en slags synvilla. För om man utför attentatet inom ramen för någon slags topphemlig beredskapsövning så blir det per automatik mycket "hemliga gubbar" som springer runt på stan med walkie-talkies och sådant, och det blir även per automatik mycket hyssj-hyssj efteråt då man inte kan röja övningen.

Som jag sagt i föregående inlägg så är knepet att bygga in mörkläggningen redan från början, i själva upplägget av attentatet, och då är det idealiskt att lägga det inuti en övning. Vidare nämnde jag att man gärna vill se till att alla berörda parter som skulle kunna bringa klarhet i saken har fingrarna i syltburken så att de är komprometterade och tvingas tiga. Det kan man åstadkomma genom att se till att "rätt parter" deltar i övningen på "rätt sätt" för att tvinga på locket efteråt.

Av sagda skäl menar jag att vi kan tala om både en "stor apparat" och en "liten apparat" på en och samma gång. Den lilla apparaten hanterar själva utförandet av våtjobbet, men gör det inom ramen för den stora apparaten som består av övningen och kanske en del andra förberedelser därtill. Den lilla apparaten, som bor och verkar inuti den stora apparaten, kräver mycket lite personal.

I fallet Palme talar vi om ett ungefär halvdussin gubbar, varav tre stycken finns med på mordplatsen och de andra kör flyktbilar. Större än så är inte den "inre apparaten". Den "yttre apparaten" kan däremot vara mycket stor i personal räknat, men där är ingen medveten om annat än att det handlar om en övning, om ens det. En del av den personalen kan då finnas i närheten av själva slaktplatsen och för dem blir det hela då en verklig kalldusch på ptsd-framkallande nivå. Men även i den politiska och administrativa delen av apparaten blir naturligtvis chocken svår, liksom för samhället i stort.

Rent konkret har jag vaskat fram en ingång till konspirationen bakom palmemordet, och den handlar då om flyttningen av tiderna, att man ställt om både systemklockan på SBC och Fröken Ur på LAC-bandet så att båda går två och en halv minuter efter realtid. Att det utgör en ingång grundar jag dels på att inte vem som helst kan utföra den operationen och därtill på att det inte är någon operation som man utför i övningssyfte.

I övrigt har jag haft svårt att hitta några ingångar, men som jag redan sagt så räcker den här enkla tidsmanipulationen till att permanent sätta stopp för alla möjligheter att officiellt bringa klarhet i saken.
Citera
2023-05-14, 10:50
Medlem
Citat:
[1.B]Anstiftare;

Trevligt initiativ, sedan kommer ju vi att anpassa det till det scenario vi förespråkar.

Jag är av uppfattningen att organisation och aktion skall beskrivas och förklaras separat.

Det du beskriver ser jag som till övervägande del "Organisation" dvs organisationer och individer i samverkan.

Aktion kan delas in i faser (se nedan)

1. Kartläggning (från 1980-1985)

2. Övervakning (1986 januari t o m 1986-02-28 20:35) Se RPS/Säk PM https://wpu.nu/wiki/Avsnitt:A11544

3. Förföljande (från kl. 20:35 då LOP lämnar bostaden)

4. Förberedelser (under tiden LOP befinner sig på Grand 21:15-23:10 (planering, orientering, ordergivning utgruppering GM mfl och urdragning dvs flykt)

5. Förföljande fortsatt (från Grand till Dekorima 23:10-23:23:21:30, officiell mordtidpunkt)

6. Mordet 23:21:30 (officiell mordtidpunkt)

7. Urdragning, dvs flykt 23:21:30 - och framåt i tiden.

Kommentar 1: Tid är ett rekvisit för mänskligt handlande. Följaktligen om man förlägger mordtidpunkten till tidigare än den verkliga tidpunkten så kan "handlande och interaktion" med Olof Palme exkluderas tidsmässigt, m a o mörkas eller döljas, för så vitt inte vittnen finns.

Kommentar 2: Samband. För att uppnå en samordnad övervakning, förföljelse och urdragning (flykt) krävs samband via olika medel som walkie-talkie, militär radio, fasta telenätet, telefonautomater, personsökare och eller personmöten mellan deltagande personal till fots eller fordonsburna.

Kommentar 3. Ledning. Jag väljer att inte skriva något här då det är avhängigt den organisationsmodell som valts.
Senast redigerad av Utredaren 2023-05-14 kl. 10:54.
Citera
2023-05-14, 13:42
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Om https://wpu.nu/wiki/Ann-Cathrine_Robrandt

Kort sammanfattning
Konfrontation avseende Viktor Gunnarsson. Ann-Cathrine Robrandt får se konfrontationsgruppen passera framför sig. Robrandt kan inte identifiera någon ur gruppen.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Uppslag:EAD1094-00-B

Tack för detta. Visar att Ann-Cathrine Robrandt långt efter MOP minns fel och tycker sig minnas att Christer Pettersson var med i mars-konfrontationen när det i själva verket var Viktor Gunnarsson.

En av de uppgifter som får mig att lita mer på Gerhard Samsons utsaga att påspringningen skedde på Regeringsgatan och inte på Malmskillnadsgatan. En annan är sistnämnda gatas skamfilade rykte vid tiden för mordet. Det är inte speciellt logiskt att när man som GS går med en 20 år yngre kvinna går till en restaurang , tar en omväg via Stockholms i särklass mest ökända horgata.
Citera
2023-05-14, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa

Tack för detta. Visar att Ann-Cathrine Robrandt långt efter MOP minns fel och tycker sig minnas att Christer Pettersson var med i mars-konfrontationen när det i själva verket var Viktor Gunnarsson.

En av de uppgifter som får mig att lita mer på Gerhard Samsons utsaga att påspringningen skedde på Regeringsgatan och inte på Malmskillnadsgatan. En annan är sistnämnda gatas skamfilade rykte vid tiden för mordet. Det är inte speciellt logiskt att när man som GS går med en 20 år yngre kvinna går till en restaurang , tar en omväg via Stockholms i särklass mest ökända horgata.

Enligt konfrontationsförhöret har inte Ann-Cathrine Robrandt identifierat någon medan hon 2016 sade sig ha känt igen Christer Pettersson bland figuranterna.

Skall man vara stringent så kände inte Ann-Cathrine Robrandt igen någon från situationen 1986-02-28.

Dvs det utesluter inte att Christer Pettersson har kunnat vara en av figuranterna.

Med tanke på hans rykte som våldsman kan Ann-Cathrine Robrandt ha valt det säkra före det osäkra och inte kommenterat att hon kände igen honom från andra sammanhang/situationer.

Jag fann din reflektion intressant.
Citera
2023-05-14, 14:12
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Enligt konfrontationsförhöret har inte Ann-Cathrine Robrandt identifierat någon medan hon 2016 sade sig ha känt igen Christer Pettersson bland figuranterna.

Skall man vara stringent så kände inte Ann-Cathrine Robrandt igen någon från situationen 1986-02-28.

Dvs det utesluter inte att Christer Pettersson har kunnat vara en av figuranterna.

Med tanke på hans rykte som våldsman kan Ann-Cathrine Robrandt ha valt det säkra före det osäkra och inte kommenterat att hon kände igen honom från andra sammanhang/situationer.

Jag fann din reflektion intressant.

Att vare sig Ann-Cathrine Robrandt och Gerhard Samson identifierar Viktor Gunnarsson som den springande mannen på Regeringsgatan kan nog förklara PUs ointresse för deras vittnesmål. Detta försvagar en indiciekedja mot VG . Det faktum att hon säger säg väl känna till Christer Pettersson gör att hennes vittnesmål även försvagar PUs mordscenario med CP i huvudrollen.
Citera
2023-05-14, 14:31
Medlem
Citat:
Att vare sig Ann-Cathrine Robrandt och Gerhard Samson identifierar Viktor Gunnarsson som den springande mannen på Regeringsgatan kan nog förklara PUs ointresse för deras vittnesmål. Detta försvagar en indiciekedja mot VG . Det faktum att hon säger säg väl känna till Christer Pettersson gör att hennes vittnesmål även försvagar PUs mordscenario med CP i huvudrollen.

Eftersom Victor Gunnarsson inte var gärningsmannen/skytten i MOP så var det lugnt att utreda honom som sådan. Efter det att åklagaren avskrivit honom så övervakades han och frågan är varför.

Jag är av uppfattningen att Victor Gunnarsson haft kontakter med personer som kan ha varit inblandade i övervakningen av Olof Palme, därmed inte sagt att han var delaktig i själva mordet.

Det hade varit intressant att läsa en konfrontation mellan Ann-Cathrine Robrandt och en konfrontationsgrupp där Christer Pettersson ingick.

Har en sådan konfrontation gjorts? Om inte så undrar i alla fall jag varför?
Senast redigerad av Utredaren 2023-05-14 kl. 14:33.
Citera
2023-05-14, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Packetipiketen
Det du säger här ligger väldigt mycket i linje med hur jag tänker mig det hela, som arbetshypotes då. Jag har tittat en del på sådant som Operation Gladio och även mer generellt på system för "continuity of government" (COG) och "counterinsurgency" (COIN) – samt på Kennedymordet som referensfall.

Problemet med de här grejorna är abstraktionsnivån, som ligger så pass högt att det hela svävar över marken. Man måste få gummit att möta asfalten på något sätt också, "få ner det på Sveavägen" som det heter. Det grepp jag tagit i det avseendet är förloppsstudier med särskilt fokus på tiderna.

Ska man få ordning på förloppen så måste man ha en gemensam kronometer som håller samman hela systemet, och då har jag jobbat induktivt med att vaska fram en sådan kronometer från delförlopp som man sedan fogar ihop till en helhet. Den helheten måste gå ihop logiskt och förloppsmässigt och det sätter då förvånansvärt snäva restriktioner på kronometern.

Det jag funnit är att det bara finns en enda lösning för "t-variabeln" som skapar konsistens, och i den lösningen ligger realtiden "t" två och en halv minuter före LAC-bandets Fröken Ur (liksom även systemklockan på SBC, de går ungefär lika).

Med andra ord går de officiella klockorna fel med ungefär två och en halv minuter, det törs jag påstå utan att darra på manschetten. Det här ser jag som ett genombrott i det att det öppnar en dörrspringa in till konspirationen bakom mordet. Det är ju inte vem som helst som kan ställa om både Fröken Ur på LAC-bandet och systemklockan på SBC.

Jag säger det här med avseende på din tanke om yttre infiltration av främmande makt. Att främmande makt skulle ha gubbar på Televerket och SBC ter sig för mig väldigt långsökt. Det är "våra" killar som ordnat med den saken, men troligtvis då utan att veta vad som var i görningen.

Frågan om infiltration blir i så fall hur de fått "våra" killar att gå in och ändra på det här. Det måste ju ske på order från svensk tjänst, någon i topposition. Det är där som jag ser infiltrationen i så fall, den går via en toppmullvad som tar order från främmande makt.

Tittar man på implikationerna av denna konstgjorda "time warp" så har jag talat i ett inlägg häromdagen om betydelsen för ambulanserna, i något man kanske kunde kalla för "ambulansspåret". En annan viktig implikation som jag fört på tal är att Stig Engström har alibi.

Redan de två är ganska saftiga, men den tredje är nog ändå den mest centrala. Vi har i dagarna talat om Robrandt/Samson och mannen som kolliderar med Robrandt uppe på Regeringsgatan alldeles runt hörnet från David Bagares. Den mannen torde ha kommit från mordplatsen, och det tyder då också starkt på samma "time warp" där LAC-bandet ligger 2-3 minuter fel.

Det som intresserar mig med Robrandt-dramat är att den mannen verkar försvinna in på Regeringsgatan 85, som ju är en välkänd adress i palmesammanhang. Men mannen är varken Östling eller Grundborg och troligtvis heller ingen av deras polare. Utan den här mannen sitter på en högre nivå och känner Palme personligen. Det ligger nära till hands att det är han som är mullvaden.

Då ser du, att den konstgjorda "time warpen" betyder att det inte går att leda i bevis – i alla fall inte i svensk domstol – att mannen som kolliderar med Robrandt kommer från mordplatsen. Tiden stämmer ju inte, och då måste det vara någon annan – från officiell svensk synvinkel betraktat.

Det går inte att komma runt den här absoluta stoppbocken med mindre än att man anklagar den svenska tjänsten för att ha manipulerat klockorna. Och det går naturligtvis inte i en svensk domstol, särskilt inte som det ligger stämpel på ett sådant ingrepp. Åklagarna varken får eller vill tala om det på 70 år, och då är det ju kört ur rättslig synvinkel.

Svårare än så är det inte att skapa ett permanent totalstopp i röret, och till det kan då läggas att "krockmannen på Regeringsgatan" är en så pass betydelsefull figur att ingen visst törs tala högt om honom än idag. Försöker man med journalisterna, inklusive dem som kallar sig "grävande", blir det omgående knäpptyst, det är som att stänga av en strömbrytare.

Det är där vi befinner oss idag. Hela systemet är kortslutet, och då kan man förstås grunna över om det varit själva avsikten med alltihop, att få hela den svenska säkringsskåpet att brinna upp. I så fall har det lyckats förträffligt!

Tack för genomgången. Frågor på time-warp-teorin 1) Vad kan syftet från en konspiratör vara att ställa om klockan två och halv minut? Är time-warpen till för att ge gm alibi? 2) Om RB och GS är en vägande del av teorin, kan de inte stannat till någonstans på vägen, ( ex tänt en cigg som många gjorde på den här tiden) eller kikat in på en krog, Nalen med lajlvmusik ligger där i hörnan.
Tänker att det är naturligt att stanna till utanför Nalen, kika vad som händer där ikväll, när man är ute på krogrunda.
Rotade i kaoset om tiderna nyligen, kom i återvändsgränd, men kom väl fram till ungefär samma saker som alla som rotat i det. Bland annat att skotten inte kan skett efter 23.22. Och tiderna från 2520 (Söderström) blev inte rätt.

Det förstår Windén, om han tänker på Palmemordet idag.
De uppgifterna motsägs av all annan info.

Det fanns fem sätt att ta reda på det då, på den här tiden… 1 Fröken Ur (inspelad på inringningarna till LAC), 2 Bankomattiderna, 3 Tidsförhållanden i händelseförloppet efter skotten, 4 Myndighetsfolk som tittade på klockan vid inringning (bara hittat en sån uppgift) 5 Polisens klocka, anteckningar (2520)

Fanns även ett vittne som säger sig ha haft koll på tiden på egen hand, Leif L, men han har uppgift två olika tider i förhören. Svårbedömt
Ska försöka knåpa ihop en utläggning om tiderna ikväll
Senast redigerad av thorhan 2023-05-14 kl. 16:32.
Citera
2023-05-14, 17:17
Medlem
Citat:
Eftersom Victor Gunnarsson inte var gärningsmannen/skytten i MOP så var det lugnt att utreda honom som sådan. Efter det att åklagaren avskrivit honom så övervakades han och frågan är varför.

Jag är av uppfattningen att Victor Gunnarsson haft kontakter med personer som kan ha varit inblandade i övervakningen av Olof Palme, därmed inte sagt att han var delaktig i själva mordet.

Det hade varit intressant att läsa en konfrontation mellan Ann-Cathrine Robrandt och en konfrontationsgrupp där Christer Pettersson ingick.

Övervakning?
Svartenbrandt var i Stockholm och såg Palme av en slump eftersom han var i de kvarteren, på tex Oxen. Sköt Palme och kom undan pga falska alibin. Bla
Att han senare sa han var en hitman måste va påhitt för han tyckte väl han var tuff. O alla var rädda för honom. O han har mördat fler än Palme. Både före o efter.
Citera
2023-05-14, 17:41
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Viktor Gunnarsson och hans göranden och låtanden är en gåta i sig. Han hade märkliga kontakter som aldrig blivit utredda. Men någon palmemördare är han inte .
Citera
2023-05-14, 18:09
Medlem
Citat:
Viktor Gunnarsson och hans göranden och låtanden är en gåta i sig. Han hade märkliga kontakter som aldrig blivit utredda. Men någon palmemördare är han inte .

Ja, det har du rätt i. Kanske till och med märkligare än vad PU vill låta komma till offentlighetens ljus.

Enligt förhör 1987 https://wpu.nu/wiki/Uppslag:N2870-00 så skulle hon finnas i Victor Gunnarssons telefonbok.
Ramsay hörs angående uppgifterna varför hon finns i Veges VG:s (Victor Gunnarssons) adressbok.

FL Norlin: Den här mannen vi pratar om. Du säger du känner inte igen honom över huvud taget då?

Ramsay: Absolut inte.
Källa: https://wpu.nu/wiki/Sida:Pol-1987-10-04_1730_N2870_Förhör-Elisabeth-Ramsay_om_VG.pdf/1

Men när man tittar i den offentliggjorda avskriften av telefonlistan så finns Elisabeth Ramsay inte under "R", vilket ger mig misstanken att inte alla kontakter Victor Gunnarsson haft i sin telefonbok har offentliggjorts av PU.

https://wpu.nu/wiki/Sida:Ann_J27001-00_Viktor_Gunnarssons_telefonlista.pdf/19
Citera
2023-05-14, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thorhan
Tack för genomgången. Frågor på time-warp-teorin 1) Vad kan syftet från en konspiratör vara att ställa om klockan två och halv minut? Är time-warpen till för att ge gm alibi? 2) Om RB och GS är en vägande del av teorin, kan de inte stannat till någonstans på vägen, ( ex tänt en cigg som många gjorde på den här tiden) eller kikat in på en krog, Nalen med lajlvmusik ligger där i hörnan.
Tänker att det är naturligt att stanna till utanför Nalen, kika vad som händer där ikväll, när man är ute på krogrunda.
Rotade i kaoset om tiderna nyligen, kom i återvändsgränd, men kom väl fram till ungefär samma saker som alla som rotat i det. Bland annat att skotten inte kan skett efter 23.22. Och tiderna från 2520 (Söderström) blev inte rätt.

Det förstår Windén, om han tänker på Palmemordet idag.
De uppgifterna motsägs av all annan info.

Det fanns fem sätt att ta reda på det då, på den här tiden… 1 Fröken Ur (inspelad på inringningarna till LAC), 2 Bankomattiderna, 3 Tidsförhållanden i händelseförloppet efter skotten, 4 Myndighetsfolk som tittade på klockan vid inringning (bara hittat en sån uppgift) 5 Polisens klocka, anteckningar (2520)

Fanns även ett vittne som säger sig ha haft koll på tiden på egen hand, Leif L, men han har uppgift två olika tider i förhören. Svårbedömt
Ska försöka knåpa ihop en utläggning om tiderna ikväll

Syftet med att manipulera tiderna har jag varit inne på i några inlägg i dagarna. Det kan man förstås bara lägga hypoteser om i det här skedet, men tre-fyra stycken sådana har jag talat om och som verkar mer eller mindre rimliga. Det kan förstås finnas fler som jag inte tänkt på, och någon eller några av de här hypoteserna kan förstås också vara oavsiktliga konsekvenser av tidsflyttningen.

En hypotes är att de velat dölja fördröjningen av ambulanserna som ligger på fyra minuter. Med senareläggningen av mordtiden krymper den fördröjningen till en och en halv minut.

En annan hypotes är att de avsett exponera Engström, som förlorar sitt alibi när man flyttar mordtiden från 23.19.00 till 23.21.30. På så vis blir han "patsy". Det är möjligt att man tänkte sig det redan från början men att Holmér höll en skyddande hand över honom så att han under ett antal år kunde undgå det ödet.

En tredje hypotes handlar om mannen som springer på Robrandt, och som man verkar ha velat sopa under mattan helt och hållet. Då kommer felmatchningen av tiden på två och en halv minuter lägligt, man kan skylla på den och säga att mannen är någon annan. Dessutom utelämnade man ju de förhören i förundersökningen mot Christer Pettersson, vilket ter sig underligt och skumt.

Den fjärde hypotesen är mest en slags generalisering av den sistnämnda, för om man har "time warp" över hela brädet så blir hel massa händelseförlopp "sönderklippta" så att man inte kan följa med vad som händer, och inte heller bevisa något i domstol utan att först tackla time warpen, vilken är oåtkomlig.

Av hypoteserna är det väl den sistnämnda som är mest genomgripande. Time warpen kortsluter både utredningen och rättsapparaten. Än idag är det ingen som fått styr på händelseförloppen. Hur ska man kunna bringa klarhet i något där förloppen ligger huller om buller? Det går naturligtvis inte. Så att skapa den här time warpen är ett mycket enkelt grepp som blivit förödande effektivt.

Sedan när det gäller Robrandt/Samson eventuella grovhångling eller ciggrökning eller vad som nu föreslagits så är det nog så att det inte är omöjligt att något sådant orsakat en fördröjning. Men inget nämns om det i förhören och det är därför osannolikt om inte helt omöjligt. För att få ihop det hela måste man i alla fall böja och bända, töja och tänja på förloppet. Jag utgår från det naturliga och normala, nämligen att de går i normal promenadtakt och inte gör något uppehåll på vägen.

Samson/Robrandt är bara ett exempel ur en ansenlig hög av sådana här timewarp-anomalier i materialet. Du nämner även Leif Ljungqvist, som på senare år ändrat tiden vid Drottninggatan/Adolf Fredriks till 23.15. Men förhören våren 1986 säger han 23.18, även under hypnos. Det är den tidsuppgiften som är trovärdig, för den kommer helt apropå och utan något särskilt sammanhang. Annars finns exempel i materialet på hur polisen försöker bearbeta vittnen för att massera tidsuppgifterna i önskad riktning. Sådana fall har jag lagt åt sidan just därför att de inte längre är att betrakta som "oberoende", i alla fall inte efter att polisen satt igång massagen.

Jag har även haft upp LAC-bandets självmotsägelse eller den "kognitiva dissonans" som finns i Samtal 6. Det är den snabbaste genvägen till slutsatsen om de två och en halv minuternas time warp. Det finns högvis mer som jag knappt ens berört. Mårten Palme och Pia Engström har jag visserligen tagit upp, men inte Anna Hage och Karin Johanssons tider, inte Hans Hongelins tid, inte det anonyma vittnet som har bilen parkerad på Norra Bantorget, och inte heller fru Schaefer med döttrar. Där har du några exempel. Bankomaterna har jag varit inne på men det finns förstås mer att dryfta om dem.

Det viktiga är i alla fall att samtliga dessa oberoende tidskällor pekar åt ett och samma håll, nämligen att den officiella tiden ligger ett par, tre minuter för sent. Tagna var för sig kan man nog göra invändningar av det slag som du föreslagit rörande Robrandt/Samson, men däremot blir det ohållbart att göra samma slags undantag som verkar i en och samma riktning i samtliga dessa fall.

Ska man bestämma time warpens storlek får man utgå från det naturliga och normala och sedan jobba med stokastiska variabler med ett felintervall runt väntevärdet. I och med att samtliga oberoende tidskällor verkar ha ungefär samma väntevärde kan man poola dem i en medelvärdesvariabel, vilken då får betydligt mindre felintervall än de ingående komponenterna har var för sig. På så vis kan man få en ganska tight skattning av mordtiden baserad på hela samlingen av oberoende tidskällor.

Stämmer man sedan av den skattningen mot LAC-bandet, SBC och bankomaterna så visar det sig att bankomaterna ligger praktiskt taget rätt. Då blir det alltså alla oberoende tidskällor inklusive bankomaterna som står mot LAC-bandet och SBC:s systemklocka. Det är ju minst sagt suspekt. Efter tre och ett halvt års harvande med det här så har i alla fall jag blivit "bergsäker" på att den officiella tiden är fel och att felet ligger på cirka två och en halv minuter. Den korrigerade tiden ska heta 23.19.00 plus/minus cirka 15 sekunder felintervall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in