Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-07-23, 16:15
Medlem
Svettiga-babbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Undrar bara om ni är 100% säkra på att OP blev skjuten, kan det vara så att han ville gå under jord och slippa stå i rampljuset och därför frivilligt lämnat Sverige för en skön ålderdom.

Då åkte judeälskaren utan sin kropp då. Han kanske hade laddat upp hjärnan på en hårddisk och fick den överförd till en ny värdkropp när han landade i det nya landet.
Citera
2023-07-23, 20:15
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whiskeyroy
Finns det någon bild tagen på Glantz på mordplatsen?

Nej inte från natten.
Men däremot i DN 30 mars då han och Anna Hage återförenades och berättade om kvällen..
Citera
2023-07-24, 06:29
Medlem
Kan vi komma bara lite närmare Skandiahuset? Vi kan hjälpa framtida spanare, som kommer vilja snoka i det här.

1. Finns det något namn i den här soppan – vem som helst - som ni hört i samband med väkteri och Securitas i Stockholm city? Allra helst under februari 1986. Utöver Leif Jensen, eller mer info om Jensen och Securitas.

2. Vad vet vi mer om Andras Kohut på 1980-talet i Sverige? Kommer från Ungern, ska gå att knyta till Palmekritiska tidningen Contras redaktion. Bodde/bor (gammal nu) på Lidingö. Har en dotter, Anette, vars efternamn numer börjar på R.
Citera
2023-07-24, 09:26
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag tror att merparten av donatorer inte vill skylta med sina namn, i samband med insättningar, osv. Enerström visste så klart vilka det var, men annars var nog diskretion det som gällde.

Ja, Gio Petré har ju berättat en del, även att Enerström saknade alibi för mordkvällen, han ska ha återvänd till bostaden efter midnatt med mössa och långrock.

Enerström hade ju en smärre arsenal av skjutvapen, både på Grev Turegatan men också på herrgården. Vapenvana hade han, motiv hade han i överflöd, möjlighet likaså.
Kan ju vara en slump men ägaren av galleriet mitt emot Palmes bodde på Grev Turegatan 10.
På samma adress som Kauklija.
På vilket nummer bodde Enerström?
Citera
2023-07-24, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag tror att merparten av donatorer inte vill skylta med sina namn, i samband med insättningar, osv. Enerström visste så klart vilka det var, men annars var nog diskretion det som gällde.

Ja, Gio Petré har ju berättat en del, även att Enerström saknade alibi för mordkvällen, han ska ha återvänd till bostaden efter midnatt med mössa och långrock.

Enerström hade ju en smärre arsenal av skjutvapen, både på Grev Turegatan men också på herrgården. Vapenvana hade han, motiv hade han i överflöd, möjlighet likaså.

Enligt https://wpu.nu/wiki/UppslagA14244-00 bodde Alf Enerström på Norr Mälarstrand 24 vid tiden för mordet på Sveriges statsminister Olof Palme.

När bodde han på Grev Turegatan?
Citera
2023-07-24, 11:48
Medlem
Gunnar Wall skriver lite om Holmer och PKK-spåret.

" Vad vi kan konstatera är att ingångsuppgifterna när det gäller detta spår var förfärande svaga. Själv motiverade ju Holmér sitt case framför allt med det så kallade vapentipset. Och det handlade om helt obekräftade uppgifter från en kåkfarare med låg trovärdighet – plus att dennes uppgifter inte hade någon egentlig koppling till PKK som organisation. Självklart var det relevant att kolla upp detta tips lika mycket som tusentals andra, men det fanns ju inga rimliga skäl att styra in hela utredningen på PKK bara för det tipsets skull. Och det märkliga var ju att Holmér bromsade utredningen av detta tips trots att åklagarna ville att det skulle hållas förhör som kunde visa om det låg något i det. Förklaringen? Jag tror att det handlade om att han behövde vapentipset för att kunna låta hela utredningen handla om PKK. Sprack vapentipset skulle det bli svårare att göra det han ville göra.

Om Holmér hade gjort en normal och nykter analys av detta tips i förhållande till andra tips hade han rimligtvis kommit fram till att det var ett tips bland andra och borde behandlas därefter – annars hade han ju varit direkt inkompetent och det tror jag inte han var."

forts på https://gunnarwall.wordpress.com/2017/09/28/carlsson-affaren-och-lognerna-apropa-en-ny-dokumentar/#comment-45730
Citera
2023-07-24, 12:17
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Gunnar Wall skriver lite om Holmer och PKK-spåret.

" Vad vi kan konstatera är att ingångsuppgifterna när det gäller detta spår var förfärande svaga. Själv motiverade ju Holmér sitt case framför allt med det så kallade vapentipset. Och det handlade om helt obekräftade uppgifter från en kåkfarare med låg trovärdighet – plus att dennes uppgifter inte hade någon egentlig koppling till PKK som organisation. Självklart var det relevant att kolla upp detta tips lika mycket som tusentals andra, men det fanns ju inga rimliga skäl att styra in hela utredningen på PKK bara för det tipsets skull. Och det märkliga var ju att Holmér bromsade utredningen av detta tips trots att åklagarna ville att det skulle hållas förhör som kunde visa om det låg något i det. Förklaringen? Jag tror att det handlade om att han behövde vapentipset för att kunna låta hela utredningen handla om PKK. Sprack vapentipset skulle det bli svårare att göra det han ville göra.

Om Holmér hade gjort en normal och nykter analys av detta tips i förhållande till andra tips hade han rimligtvis kommit fram till att det var ett tips bland andra och borde behandlas därefter – annars hade han ju varit direkt inkompetent och det tror jag inte han var."

forts på https://gunnarwall.wordpress.com/2017/09/28/carlsson-affaren-och-lognerna-apropa-en-ny-dokumentar/#comment-45730

Fantombilden spärrade utredningen i månader. Tusentals "tips" som alla skulle bearbetas. Till detta som sagt PKK. Frågan är alltså varför det initialt var så viktigt att inte bedriva en mordutredning värd namnet? HH var ingen dumskalle. Kan det ha att göra med att sanningen kunde vara otäck- för IC?
Senast redigerad av Basfakta 2023-07-24 kl. 12:19.
Citera
2023-07-24, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Fantombilden spärrade utredningen i månader. Tusentals "tips" som alla skulle bearbetas. Till detta som sagt PKK. Frågan är alltså varför det initialt var så viktigt att inte bedriva en mordutredning värd namnet? HH var ingen dumskalle. Kan det ha att göra med att sanningen kunde vara otäck- för IC?

Jag gissar på att man inte ville gräva så djupt i vissa saker för att man inte visste vad som kunde dyka upp där.
Som jag förstått så hade man förhoppningar att kunna få en rättegång mot PKK medlemmar och utvisa några av dessa och presentera det som att man löst mordet på Olof Palme.
Citera
2023-07-24, 13:48
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Folk tycker sig se SE och andra misstänkta överallt, på de där bilderna och filmerna.

Ser inte ett skit. Inte ens JÅS, som JA menar dröjde sig kvar mycket länge.

Är det inte snubben med filmkameran som står till höger om affischpelaren på bild 19?

Dekorima ser dessutom nedsläckt ut, så hur sent är detta egentligen?

Verkar som om SE kom tillbaka in på Skandia runt 23:35, då AK var på väg ner till garaget.

Däremot tycker jag mig se den polis som SE refererar till i förhöret den 25:e april på bild 20 och 25:

"en relativt kort polisman, också ung till åldern"

Var det honom som Anér stämde av med 1989: "polismannen, som alltså är klart identifierad, säger sig aldrig ha talat med dig".

P.S. Finns det någon sida som har med alla kända bilder och klipp som togs den aktuella kvällen?

ITdemokrati har ju några, men ...

Lite sent påtänkt, men alla negativ och allt råmaterial hade förstås varit intressant för publicering.

Framför allt att samla allt på ett och samma ställe, så det är lätt att överblicka.

På vilka bilder är den korte polisen?

Intressant hur man ser de två unga männen som också var på Sabbatsberg i, vad det verkar, diskussion med AH och hennes väninna.
Citera
2023-07-24, 14:46
Medlem
Tarrous avatar
Finns det någon person som hindrat / begränsat utredningen i så hög utsträckningen som Lisbeth (Holmers storhetsvansinne exkluderat)?
Citera
2023-07-24, 15:47
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
På vilka bilder är den korte polisen?

Intressant hur man ser de två unga männen som också var på Sabbatsberg i, vad det verkar, diskussion med AH och hennes väninna.

På bild 20 och 25 här?

http://www.itdemokrati.nu/page60.html

Svårt att avgöra när man inte har nåt att jämföra med, men jag tycker han ser "relativt kort" ut.

Bild 28 ser ut att vara den kvinnliga polisen. Har hon en rulle avspärrningsband i handen?

Påbörjades förhören före eller efter det att de fick upp avspärrningen? Eller pågick de samtidigt?

Det ser på Bild 3 ut som att de har samlat alla vittnen i närheten av GS bil.

Är mannen med blocket på Bild 15 en reporter?

Den mannen ser ut att stå bakom AH vid 9:24 här, så bilden måste vara tagen ungefär då:

https://youtu.be/H1k_eOphPfk?t=555

Vid det laget har Skandiamannen förvisso redan hunnit ta betäckning i byggnaden.

Jaja, jag får ta och läsa polisrapporterna ... Avdelning: Semesterlektyr.
Citera
2023-07-24, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Finns det någon person som hindrat / begränsat utredningen i så hög utsträckningen som Lisbeth (Holmers storhetsvansinne exkluderat)?
Nej.
Men kanske hon också kan ha varit påverkad av just Holmér eller någon annan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in