Citat:
Det där är absolut ett möjligt scenario och till och med ett troligt sådant utifrån vittnesbeskrivningarna.
Dock är jag nog lite mer bekväm med att gaslighta vittnen än du. För någon av dom kan ha totalt fel, och om det är så och vem det isåfall skulle vara är svårt att veta även om man är bra på att lägga pussel.
Det kan också vara så att det rör sig om en rak promenad framåt med en inbromsning i slutet som AB inte reflekterar över, och just då tittar AD och uppfattar det i sitt huvud som ett stillastående.
Det finns många möjliga scenarion och även om du är bra på att lägga pussel och gör ett bra jobb med deduktionen så måste inte en bra förklaring som får allt att klicka vara rätt. Det är bara troligare än andra scenarion där det inte klickar på samma sätt.
Dock är jag nog lite mer bekväm med att gaslighta vittnen än du. För någon av dom kan ha totalt fel, och om det är så och vem det isåfall skulle vara är svårt att veta även om man är bra på att lägga pussel.
Det kan också vara så att det rör sig om en rak promenad framåt med en inbromsning i slutet som AB inte reflekterar över, och just då tittar AD och uppfattar det i sitt huvud som ett stillastående.
Det finns många möjliga scenarion och även om du är bra på att lägga pussel och gör ett bra jobb med deduktionen så måste inte en bra förklaring som får allt att klicka vara rätt. Det är bara troligare än andra scenarion där det inte klickar på samma sätt.
Håller med om allt du säger, utom kanske karakteriseringen av mig som låst vid den här modellen jag just presenterat för dig och andra läsare i komprimerad och lättillgänglig form. Det jag håller ganska hårt på är tvåmannascenariot, sedan finns det säkert en del andra aspekter som kan diskuteras. Men då måste den alternativa modellen dels förete ett sammanhängande förlopp och dels kunna förklara (eller förklara bort) alla de här centrala iakttagelserna i kärnvittneslistan.
Det jag säger är egentligen bara, att det är en rimlig utgångspunkt att låta alla vittnena komma till tals utan mycket dämpning och gaslighting, och sedan fortsätta med sådana övningar och sådan diskussion. I så fall börjar man i min modell och sedan pekar man på det och det som man inte gillar och tittar på vad som händer med förloppet om man plockar eller inför någon komponent enligt eget tycke.
Sedan tycker jag nog faktiskt att det borde ha lite större nyhetsvärde än bara en "suck" att någon efter 37 år pusslat ihop en sådan här förloppssyntes. För det kan jag garantera dig att ingen gjort tidigare. Problemet där är att de som hänger i den här tråden har sina egna käpphästar och om något går emot dem så blir reaktionen emotionell (fördömande) istället för rationell och resonerande (plocka fram eget modellalternativ som uppfyller de två kriterierna jag just sagt).
Det var väl allt jag hade att säga om det. Nu säger jag tack och godkväll!