Citat:
Ursprungligen postat av
Faderlig
Det kan absolut tänkas. Men gm verkar ju ha rätt bra koll på det skottet också.
Eller det beror väl på vad man utgår från att han siktade på. Vilket är en spekulation. Jag tänker att det rimligaste antagandet är att han siktade på ryggraden på LP. Vilket han då missade med endast någon centimeter, vilket är rätt imponerande på ett rörligt mål och kort efter att ha skjutit åt ett annat håll.
Men nu vet jag ju inte hur mycket rekylen påverkar under rådande förutsättningar. Det är det jag försöker ta reda på. Det är dåligt med info om det dock då det inte är praxis att skjuta på det sättet med en sådan kaliber. Det finns liksom ingen anledning till det då det inte är ämnat för skott på så nära håll. Närmast jag kommer är quick draw-tävlingar där man skjuter från höften. Men där verkar man använda sig av mindre revolvrar. Och även där anpassar man ju kroppens ställning för att skjuta så. GM däremot gör det ju vad det verkar med en helt improverad skjutställning som mest är utformad efter hur förhållandet råkade bli. Ett förhållningssätt jag sett användas för pistoler, men inte större revolvrar.
Att det blir som det blir i skottögonblicket eftersom det råkar bli så håller jag med om framstår som troligt. Det ligger inga närmare överväganden bakom hur det blev.
Jag tror inte att Lisbeth-skottet (eller vad det var) kan berätta någonting om GM. Mycket annat kan det, men inte den saken. Det kan ha avskjutits av vilken typ av GM som helst. Det kan ha varit klanteri, misstag, nervositet, otur, egentligen skickligt, stolligt, oavsiktligt, ämnat för Olof - vadsomhelst.
Går ej att utröna.
Men, ja, mest troligt är ändå att GM siktade mitt i ryggen även på henne.
Att GM i sådana fall skulle vara nära att träffa som avsett då kulan stryker längsmed hennes rygg från sidan håller jag nog inte med om. Att skjuta igenom kroppen från sidan innebär en helt annan träff. Och sådan träff en cm in innebär nog ingen större skada. "Nära" kan skottet möjligen bli om man tolkar ögonblicket som att Lisbeth vrider sig när GM avfyrar det.