I efterforskningen av den tekniska forensiken kring kulorna tog jag del av
FU-materialet mot CP.
Här fanns verkligen ett par guldkorn!
I ett svar från amerikanska myndigheter skriver Legal Attache
Millis, förutom kring FBI koll av kulorna, följande lilla strof på sidan 113:
”Investigation continues to develop information on Wally Dean C**** (min maskering), born November 29, 1941”.
Detta är ju ohyggligt intressant kopplat till mitt inlägg ovan om
Ove P vittnesmål i april 1986.
Wally D C**** bodde nämligen på
Johannesgatan 2, våning 2. En fastighet med ingångar på både den adressen och David Bagares gata 22-24.
Det finns inte mycket att hämta om honom vid en första genomgång av nätets öppna källor.
Född i Oklahoma, USA 29 november 1941.
Civilrättslig tvist i Stockholm oktober 1986.
WDC avled i Töreboda februari 2011.
Han var gift med
Eva L, men vid tiden för MOP verkar de varit skilda. Eva bor då med deras fyraåriga dotter på Gästrikegatan.
Men,
maskningen i Oves vittnesmål stämmer inte riktigt överens med
WDC boktstavslängd.
Därför blir det extra intressant att titta närmare i folkbokföringen 1/11 1985. Han är inneboende hos en
R*** på Johannesgatan 2.
Det finns ingen
R*** själv på den adressen dock. Däremot finns det en
Robert S R*** på
Tulegatan 31. Just i det område som @Mvagrippa och jag konstaterat att polisen inte gjort några större utredningsinsatser i efter mordet. I protokollet i april 1986 står det noterat att den maskade personen tidigare bodde på
Johannesgatan 2, och här stämmer dessutom maskningen i protokollet mycket bättre med
RSR fulla namn.
Denne amerikan, född i Californien i april 1943, disputerade 1976, fyra år före
Leif GW, vid sociologiska institutionen på Stockholms universitet om irländsk abortpolitik.
Det går att fundera på om dessa två hade kontakt redan på den tiden, eftersom
Robert sedan blev kriminolog i Arizona.
I förordet till denna bok (2005) tackar han sin vän
Wally D C**** för att han fått bo hos denne i fem månader, medan han skrivit på boken. Att de hör ihop 1986 kan man därför med rimlig säkerhet slå fast.
En ytterst intressant detalj i sammanhanget är
fotot i modern tid på Robert S R***
Jag må ha inte vara perfekt i perceptionen, men nog påminner det här ansiktet om en bekant?
Som grädde på moset kan man också zooma in på delgivningen av svaret. När polisintendent
Sjöberg på Interpolsektionen lottar handlingen vidare 1986-03-21 går den tredje och sista kopian till:
RPS avd D
Eder Fisherman