Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-09, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Du vet att det är en Tv serie och inte en rekonstruktion?

Allting är givetvis inte lett i bevis och det finns "glitchar" i TPs resonemang och i vittnesuppgifter något annat vore högst anmärkningsvärt.

Mycket hänger i luften i denna teori, men mycket är oxå rimligt

Nej de tekniska resultaten smular det sönder och samman. Gå vidare!)
Citera
2021-11-09, 13:13
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Det jag tar till mig är de Gamla IB som var kvar inom SSI.

Vi vet att DF gått vidare till Säpo istället först till Ryssbyrån och sedan FSG. Oklart var vid tiden för mordet. Rikt kontaktnät!

Vi vet att gamla och missnöjda IB och FRA samlades kring Ögat. Vi vet att de hade en egen världsbild som inte var direkt rumsren vare sig då eller nu.

Vi vet att den siste aktive dirigenten för den sk livlinan var Teutenberg.

Vi vet att Palme konkret sidsteppade honom när det gällde Moskvaresan.

Den sk livlinan var troligen alltså huvudsakligen föredettingar som gått till Polis, Säpo eller det civila ev sannolikt med högra direkta kopplingar till Kuppförsvarsdelar inom polisen I Stockholm.

Vare sig Säpo eller tillträdande Öb hade information om denna döende verksamhet.

Vad visste SSI chefen,vad kände Näss till?

Det här är det närmaste jag kan förstå med Tores och PG Näss begrepp. Egna bakgården.

De var en okänd, okontrollerad självsvåldig spillra från förr. De kunde agera under skydd av andra jobb (Säpotrio) DF... Knarkspan (fd piket kupoförsvar)eller privat i enheter med dålig kontroll som agerade lite som de ville.

Det innebär att det inte ens för kollegor går att förstå vad det är som sker egentligen.

Säger man för mycket får man en diskret vink. Och det finns "ubåtar" överallt INKLUSIVE I UTREDNIGEN.

Vad skall förresten kollegan tipsa om? HAN VET JU INTE något konkret.

Omedelbart sprids historier med påstått ovidkommande närvaro som skall hopas över.

Jag tror de bevakade Tore mfl. Jag tror att de bevakade OP, Shori mfl med hjälp från nätverket.

Utlösande faktor den frustrerade Teutenbergs utfall.

Nedmontering av livlinan var Palmes ointresse... Han var förrädaren...

Vet du vem den tredje personen är i SA:s Säpo-trio? Bo Beckman?
Citera
2021-11-09, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Vet du vem den tredje personen är i SA:s Säpo-trio? Bo Beckman?

Osäker på det men ett sociogram över potentiella deltagare i en livlineorgansation är säkert intressant.

De har gått der radarn för länge.

Sannolikt Säpotrion, säkert Teutenberg, sannolikt IB överlevare, sannolikt piketbefäl, möjligen span, säkert jägarutbildsde i specialförband i stor utsträckning.

Hittar vi dem på nyckelpositioner under morddagen? Finns märkliga beteenden den dagen?

Osv....

Att se spåren av något så hemligt och onämnbart är inte lätt men möjligt...
Citera
2021-11-09, 13:28
Teuten beskriver mordet i samband med sina dagböcker från Ud. https://youtu.be/NJkrK9B8Q0o?t=431 Eller som han säger vid 12.00 "Man gör allt för att avleda från sin egen eventuella skuld"
Senast redigerad av jajagvinner 2021-11-09 kl. 13:41.
Citera
2021-11-09, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej de tekniska resultaten smular det sönder och samman. Gå vidare!)
Isåfall har mordet aldrig begåtts , om teknisk bevisning krävs för att någon ska kunna ses som åtminstone skäligen misstänkt. Det saknas ju oavsett vilken tänkbar GM vi utgår från. Men mordet ägde bevisligen rum, och någon begick mordet. Hur tror de det gick till? Vem eller vilka kan ha legat bakom?
Citera
2021-11-09, 15:01
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Jag vet inte vad du tänker på med detta. Skulle WDC och RSR var två agenter? Eller en av dem?

Du menar att RS Rose lämnat sin bostad 15 min efter mordet och klivit iväg längs Birger Jarlsgatan, men innan dess skrämt tittat Sanna Törneman i ögonen?
Eller att de två bildmakarna från Bundeskriminalamt i Wiesbaden plockat fram RS Rose med sin nya apparat, som en (okurdisk) bluff?

Till S-Å Hjälmroth alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
I efterforskningen av den tekniska forensiken kring kulorna tog jag del av FU-materialet mot CP.

Här fanns verkligen ett par guldkorn!

I ett svar från amerikanska myndigheter skriver Legal Attache Millis, förutom kring FBI koll av kulorna, följande lilla strof på sidan 113:

”Investigation continues to develop information on Wally Dean C**** (min maskering), born November 29, 1941”.

Detta är ju ohyggligt intressant kopplat till mitt inlägg ovan om Ove P vittnesmål i april 1986.

Wally D C**** bodde nämligen på Johannesgatan 2, våning 2. En fastighet med ingångar på både den adressen och David Bagares gata 22-24.

Det finns inte mycket att hämta om honom vid en första genomgång av nätets öppna källor.
Född i Oklahoma, USA 29 november 1941.
Civilrättslig tvist i Stockholm oktober 1986.
WDC avled i Töreboda februari 2011.

Han var gift med Eva L, men vid tiden för MOP verkar de varit skilda. Eva bor då med deras fyraåriga dotter på Gästrikegatan.

Men, maskningen i Oves vittnesmål stämmer inte riktigt överens med WDC boktstavslängd.
Därför blir det extra intressant att titta närmare i folkbokföringen 1/11 1985. Han är inneboende hos en R*** på Johannesgatan 2.

Det finns ingen R*** själv på den adressen dock. Däremot finns det en Robert S R***Tulegatan 31. Just i det område som @Mvagrippa och jag konstaterat att polisen inte gjort några större utredningsinsatser i efter mordet. I protokollet i april 1986 står det noterat att den maskade personen tidigare bodde på Johannesgatan 2, och här stämmer dessutom maskningen i protokollet mycket bättre med RSR fulla namn.

Denne amerikan, född i Californien i april 1943, disputerade 1976, fyra år före Leif GW, vid sociologiska institutionen på Stockholms universitet om irländsk abortpolitik.

Det går att fundera på om dessa två hade kontakt redan på den tiden, eftersom Robert sedan blev kriminolog i Arizona.
I förordet till denna bok (2005) tackar han sin vän Wally D C**** för att han fått bo hos denne i fem månader, medan han skrivit på boken. Att de hör ihop 1986 kan man därför med rimlig säkerhet slå fast.

En ytterst intressant detalj i sammanhanget är fotot i modern tid på Robert S R***
Jag må ha inte vara perfekt i perceptionen, men nog påminner det här ansiktet om en bekant?

Som grädde på moset kan man också zooma in på delgivningen av svaret. När polisintendent Sjöberg på Interpolsektionen lottar handlingen vidare 1986-03-21 går den tredje och sista kopian till:

RPS avd D

Eder Fisherman

Rose S = Robert S Rose?

Detta togs upp för ett år sedan i tråden, men har inte sett någon bekräftelse på det.

I Kvartals artikel står det att personen i fråga är en kvinna. Men det måste väl ändå vara denna Robert?

https://kvartal.se/artiklar/sakerhetspolisens-hemlighet-fran-natten-da-olof-palme-mordades/
Senast redigerad av OPK123 2021-11-09 kl. 15:20.
Citera
2021-11-09, 15:58
Medlem
OPK123s avatar
Varför försökte Ove Persson rikta blickarna mot Victor Gunnarsson? Eller var det Robert S Rose som var målet? Mannen som liknar fantombilden. Hmm...

Victor Gunnarsson släpptes fri från häktning fredag den 11 april 1986. Fredag den 18 april 1986 kom tipset från Ove om adressen Robert S Rose bodde på (han bodde där i fem månader!).
Senast redigerad av OPK123 2021-11-09 kl. 16:09.
Citera
2021-11-09, 16:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Absolut ett alternativ.

Jag har dock fått en annan bild av Hans Holmér efter att ha läst protokollen från deras ledningsmöten.

Får intrycket av att han inte alls hade snöat in sig på kurder första tiden. Utan, tvärtom, agerade väldigt öppet med diverse spår.

Sedan hans uttalanden om Baglady, Elefanten i porslinshuset och Riksfyllot går ju alltid diskutera lämplighetsgraden kring.

Wall har en teori om att Holmér var inne på kurder direkt. Men att han inte kunde driva det som huvudspår i början för då hade antiterror på SÄPO krävt att få leda utredningen. Han verkar tidigt i utredningen (första dagarna) ha fått info om just det som gjorde honom hooked på kurderna.
Citera
2021-11-09, 16:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Du menar att det skott som träffade LP inte var menat för henne?
Det är givetvis inte omöjligt.
Däremot borde han ju ha märkt att skottet inte träffade LP som han hade tänkt. om planen var att släcka henne också.
Om planen var att släcka även henne så hade han ju om han var det minsta proffsig sett till att så blev fallet.

Å andra sidan lär han ha sett skottet ta i ryggen och att hon hukar ser ner över Olof.

Men även en professionell mördare kan fokusera enbart på Olof. GM sköt ju inte mot AB.
Citera
2021-11-09, 16:26
Medlem
OPK123s avatar
”Cirka ett halvår efter Palmemordet var NN befäl på en radiobil. Han skulle ta en transport från polishuset till amerikanska ambassaden. De som skulle transporteras visade sig vara Stellan Å och Carl Gustaf Ö. Båda var civilklädda, upprymda och nyktra. De sade att de visste vem Palmemördaren var och att det aldrig går att ta reda på mördaren. Detta sades på ett rått sätt. Båda är kända för att hata Palme./…/ NN”

Var det Robert S Rose och Tore Forsberg som planerade mordet?

Barackerna var väl inte där av någon tillfällighet...

Och misstänker att Robert bodde på Johannesgatan 2 fr.o.m. oktober till mars?
Senast redigerad av OPK123 2021-11-09 kl. 17:11.
Citera
2021-11-09, 16:29
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag håller som sagt med om att Palmes påstådda litenhet är ett argument som är helt värdelöst ett icke argument.

Vet inte om CP sågs som en "vanlig svensk" dock,
Han var en kriminell småbuse. alkoholist och framhävdes ju också som en sådan,
Långt nere i samhällsordningen så att säga.
Förvisso hade SE själv alkoholproblem(dock oklart i vilken omfattning 1986), så kanske kunde han på det viset identifiera sig med CP.
I övrigt levde ju SE i en helt annan värld än CP,
Fanns i helt andra miljöer och på en helt annan plats i samhällsskiktet.

Vi får nöja oss med att konstatera att vi är helr oense om hur märkligt uttalandet är och hur man värderar det..

Jag tycker det är ren dubbelmoral. Jag är övertygad om att andra vittnen spekulerat på exakt samma sätt, men då är det inga problem.

En vanlig svensk/person, till skillnad mot utländska eller inhemska terrorister.
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-11-09 kl. 16:53.
Citera
2021-11-09, 17:13
Medlem
Citat:
Isåfall har mordet aldrig begåtts , om teknisk bevisning krävs för att någon ska kunna ses som åtminstone skäligen misstänkt. Det saknas ju oavsett vilken tänkbar GM vi utgår från. Men mordet ägde bevisligen rum, och någon begick mordet. Hur tror de det gick till? Vem eller vilka kan ha legat bakom?

Nu tänker du fel. HELT BAKVÄNT! I det ögonblick resultaten av undersökningar av vapen mm som skulle kopplas till SE kommer är möjligheten helt borta att peka ut SE. Fram tills dess var det är mycket bräcklg hypotes om vapen motiv etc med enorma luckor men efteråt är det klart att bevisen inte bekräftade hypotesen och alltså är det i verkligheten avskrivet.

Så vänligen fortsätt framåt i vagnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in