Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-01, 20:24
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Problemet är en viss otydlighet från NFC. Det talades både om att det var osannolikt att kunna matcha och det man inte kan matcha. Det är två helt olika uttryck.

Jag tror snarare att det finns en möjlighet att kunna matcha, men också en möjlighet att det inte går att matcha (att mordvapnet alltså kan ha slunkit igenom redan till och med). Jag tror att de inte kan veta sannolikheten om matchningsmöjligheten.

Ja, jag kan egentligen inte yttra mig om detta eftersom jag inte vet något av värde om vapen och ammunition (utom om Kents utmärkta platta).

Jag blev som alla andra totalt ställd av KP:s påstående. Men vi får hoppas att han fattat fel. Jag tror som du att mordvapnet mycket väl kan ha passerat obemärkt genom NFC. Det hela inger inget förtroende. Vet du mer om kulorna, är de alltför deformerade eller vad är det stora problemet?
Citera
2021-09-01, 20:48
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag kan egentligen inte yttra mig om detta eftersom jag inte vet något av värde om vapen och ammunition (utom om Kents utmärkta platta).

Jag blev som alla andra totalt ställd av KP:s påstående. Men vi får hoppas att han fattat fel. Jag tror som du att mordvapnet mycket väl kan ha passerat obemärkt genom NFC. Det hela inger inget förtroende. Vet du mer om kulorna, är de alltför deformerade eller vad är det stora problemet?

Är det inte att det är så obefintlig spårbild på dem?
Citera
2021-09-01, 21:43
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Det stämmer så KP har fattat rätt.

"Men redan 1986 var rättsteknikerna pessimistiska; spåren på kulorna är för dåliga för att kunna knyta till vapen, enligt Mikael Högfors."

https://sverigesradio.se/artikel/7498034
Citera
2021-09-01, 23:12
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Japp, det hela är skandalöst uruselt. Provskjuta nästan 800 revolvrar helt i onödan.
Vad de utgår från har jag inte en aning om.

Som jag skrivit tidigare, vi ligger långt efter på NFC när det gäller skjutvapen. Inte bara i anrop på hög för alla gängmord, utan även i kvalitet. I USA löste man redan för två decennier sedan ett 41 år gammalt fall med ballistik.

Sedan dess har i USA IBIS, NIBIN, eTrace och Molekylär ballistik kommit till. Olika teknologier/databaser som ökar precisionen på olika sätt. Hårdheten på de upphittade kulorna (om de är de riktiga) ökar också sannolikheten klart för träff i jämförelsematerial.

Kuriosa: Vi är bättre på fingeravtryck än USA
Citera
2021-09-02, 00:00
Medlem
omigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Som jag skrivit tidigare, vi ligger långt efter på NFC när det gäller skjutvapen. Inte bara i anrop på hög för alla gängmord, utan även i kvalitet. I USA löste man redan för två decennier sedan ett 41 år gammalt fall med ballistik.

Sedan dess har i USA IBIS, NIBIN, eTrace och Molekylär ballistik kommit till. Olika teknologier/databaser som ökar precisionen på olika sätt. Hårdheten på de upphittade kulorna (om de är de riktiga) ökar också sannolikheten klart för träff i jämförelsematerial.

Vad tror du om utsikterna för CMPS allmänt och specifikt i relation till MOP?

(FB) Tråden om Christer Andersson
Citera
2021-09-02, 00:08
Medlem
14thInts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Vad tror du om utsikterna för CMPS allmänt och specifikt i relation till MOP?

(FB) Tråden om Christer Andersson

Tack, de är goda. Jag har haft ett inlägg om detta för något år sedan. Det är mycket förhastat med sådana definitiva uttalanden som de gjorde juni 2020, det gäller även DNA-rester från OP i/på vapnet.
Citera
2021-09-02, 00:46
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig

Vet inte.

Du menar att det inte finns rispor på kulorna som är så tydliga att man kan matcha dem med de märken som alltid lämnas av insidan på en revolverpipa? Om det är så är det således omöjligt att hitta mordvapnet? Då får NFC skicka vapnen till skickligare labb utomlands kanske?

14thint beskriver intressanta saker ser jag.
Citera
2021-09-02, 00:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:

Mycket intressant! Då borde NFC skicka vapnen till skickligare labb i USA.
Citera
2021-09-02, 02:48
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Mycket intressant! Då borde NFC skicka vapnen till skickligare labb i USA.
Frågan är om det spelar någon roll, då NFC inte slutförde uppgiften att provskjuta alla revolvrar i Stockholmsområdet.
Man borde slutföra den operationen innan man ev. beslutar sig för att skicka något vidare till USA.
Flera av dessa revolvrar som provsköts 1990 har säkert också spridits utanför landet eller blivit destruerade vid det här laget.

Eller du menar nutida brottsfall?
Tanken är väl att NFC ska kunna göra det själv inom ramen för nationens behov, annars kan man lika gärna avveckla myndigheten och betala amerikanerna för varje enskilt uppdrag.
Nej, NFC måste utöka kompetensen och säkert även personalstyrkan, med tanke på alla skjutningar nuförtiden.
Senast redigerad av kato85 2021-09-02 kl. 02:52.
Citera
2021-09-02, 04:45
Medlem
Maybe you should start with collecting and testing the Björn Svanberg S&W plus ammo and then ask a really good question. Why did it take so long to hand it in? What are you hiding?

Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Frågan är om det spelar någon roll, då NFC inte slutförde uppgiften att provskjuta alla revolvrar i Stockholmsområdet.
Man borde slutföra den operationen innan man ev. beslutar sig för att skicka något vidare till USA.
Flera av dessa revolvrar som provsköts 1990 har säkert också spridits utanför landet eller blivit destruerade vid det här laget.

Eller du menar nutida brottsfall?
Tanken är väl att NFC ska kunna göra det själv inom ramen för nationens behov, annars kan man lika gärna avveckla myndigheten och betala amerikanerna för varje enskilt uppdrag.
Nej, NFC måste utöka kompetensen och säkert även personalstyrkan, med tanke på alla skjutningar nuförtiden.
Citera
2021-09-02, 07:53
Medlem
Eftersom att man provsköt vapen så sent som 2017-2018 så måste det ha varit en mycket sent påkommen insikt att man inte kunde matcha något vapen med mordkulorna.
Det är möjligt att man ville använda det som ett argument för att kunna avsluta Palmeutredningen och
man kunde fortfarande ha vapensamlarens vapen hängande i luften.
Nästan alla utredningsåtgärder under Krister Petersons ledning verkar ju ha varit fokuserade på Stig Engström.

Jag tycker det verkar som man under Krister Petersons ledning skippade Christer A och Walkie-Talkies.
Har ingen riktig koll på om man gjorde något kring Sydafrika avsnittet.

https://drive.google.com/file/d/1vCGQHPqGOVvRFmItYU-RMbiKDo5zuqyg/view
20180219 Provskjutningar 2017.
Citera
2021-09-02, 09:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Spännande!
Har du några länkar där man kan läsa mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in