Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Det ofattbara är att Krister Peterson köpte detta scenario . Funderat över om inriktningen på Stig Engström var vad som fick Dag Andersson att kasta in handduken?

Du tänker de höll på med Engström i gamla PU? Dag Andersson slutade iom Svarten dog ju.
Citera
2021-11-08, 22:23
Medlem
Per-Olof Sännås heter fotografen som dokumenterade skinheadsen 🙂
Citera
2021-11-09, 00:10
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luffarjeppe
Per-Olof Sännås heter fotografen som dokumenterade skinheadsen 🙂

Sännås var 36 år. Fyllde 37 i dec 86. Mannen Ulla Strömbäck Larsson såg på GS tunnelbanestation var 45-50 år.
Citera
2021-11-09, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Kan det inte rent av vara så att GM inte avsåg skjuta LP alls? Eller att GM trodde LP skulle dö av skottet hon träffades av. Då säger det ingenting om impuls-nivå.
Du menar att det skott som träffade LP inte var menat för henne?
Det är givetvis inte omöjligt.
Däremot borde han ju ha märkt att skottet inte träffade LP som han hade tänkt. om planen var att släcka henne också.
Om planen var att släcka även henne så hade han ju om han var det minsta proffsig sett till att så blev fallet.
Citera
2021-11-09, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Nu var det väl så att motivet var ett stort problem med CP-teorin. Som CP själv sa under rättegången "...varför skulle jag göra det?". Det var många som diskuterade vad motivet kunde vara. Om man blir intervjuad av en tidning om palmemordet, varför kan man då inte spekulera i motiv? Han var ju inte unik med sin spekulation.

Om SE identifierade sig som en vanlig svensk kontra alla sydafrikaner och kurder? Ja förmodligen. Det är ett sätt att uttrycka sig. Jag förstår verkligen inte det konstiga i det. För mig är det nästan lika befängt som Palmes litenhet.
Jag håller som sagt med om att Palmes påstådda litenhet är ett argument som är helt värdelöst ett icke argument.

Vet inte om CP sågs som en "vanlig svensk" dock,
Han var en kriminell småbuse. alkoholist och framhävdes ju också som en sådan,
Långt nere i samhällsordningen så att säga.
Förvisso hade SE själv alkoholproblem(dock oklart i vilken omfattning 1986), så kanske kunde han på det viset identifiera sig med CP.
I övrigt levde ju SE i en helt annan värld än CP,
Fanns i helt andra miljöer och på en helt annan plats i samhällsskiktet.

Vi får nöja oss med att konstatera att vi är helr oense om hur märkligt uttalandet är och hur man värderar det..
Citera
2021-11-09, 04:58
Medlem
Gratis121s avatar
Kände Olof GM?
Var det uppgjort ett möte?
Det skulle i så fall förklara en hel del angående vad många vittnen såg.
Alltså att mördaren förde en konversation med OP innan han sköt honom.

Kanske därför vittnet Anna Hage blev hårt uppvaktad av personer som ville tysta henne efter mordet!
Jag menar att AH var närmast Olof direkt efter skotten , och mördaren kunde ju inte vara 100 säker på att O var stendöd direkt efter skotten , dvs om O inte var stendöd hade han ju kunnat säga mördarens namn till AH som var närmast O kort efter skottet.
Citera
2021-11-09, 06:50
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Kände Olof GM?
Var det uppgjort ett möte?
Det skulle i så fall förklara en hel del angående vad många vittnen såg.
Alltså att mördaren förde en konversation med OP innan han sköt honom.

Kanske därför vittnet Anna Hage blev hårt uppvaktad av personer som ville tysta henne efter mordet!
Jag menar att AH var närmast Olof direkt efter skotten , och mördaren kunde ju inte vara 100 säker på att O var stendöd direkt efter skotten , dvs om O inte var stendöd hade han ju kunnat säga mördarens namn till AH som var närmast O kort efter skottet.

Har själv funderat en hel del kring ”mötesscenariot” på sistone.

Kan det vara så enkelt att detta scenario var mer av ett ”uppbromsningsscenario”? Alltså att makarna Palme behövde bromsas upp eftersom de annars skulle komma till korsningen Sveavägen/Tunnelgatan för snabbt? Kanske var mördaren ej på plats ännu? Eller så hade flyktbilen inte hunnit till Snickarbacken?

Detta skulle kunna ge en förklaring till Fauzzis missade sekunder, varför Lisbeth nämnde två gärningsmän samt Djurfeldts omparkerade bil.

De behövde alltså inte känna personen som ”bromsade” upp dem. Men hade tillräckligt förtroende för denne att de valde att stanna upp i några sekunder.
Senast redigerad av OPK123 2021-11-09 kl. 06:53.
Citera
2021-11-09, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OPK123
Har själv funderat en hel del kring ”mötesscenariot” på sistone.

Kan det vara så enkelt att detta scenario var mer av ett ”uppbromsningsscenario”? Alltså att makarna Palme behövde bromsas upp eftersom de annars skulle komma till korsningen Sveavägen/Tunnelgatan för snabbt? Kanske var mördaren ej på plats ännu? Eller så hade flyktbilen inte hunnit till Snickarbacken?

Detta skulle kunna ge en förklaring till Fauzzis missade sekunder, varför Lisbeth nämnde två gärningsmän samt Djurfeldts omparkerade bil.

De behövde alltså inte känna personen som ”bromsade” upp dem. Men hade tillräckligt förtroende för denne att de valde att stanna upp i några sekunder.

Var och när skulle det uppbromsningsmötet ha ägt rum och vem agerade för att fördröja makarna Palme?

Mitt förslag är direkt efter makarna Palme korsat Sveavägen vid Butik Sari och det var mannen som korsade Sveavägen direkt efter makarna Palme och som fru Kerstin Nordström såg från sitt fönster som fördröjde makarna.

Intressant vore det att veta var Anders Björkmans bankomatkamrater då befann sig.
Senast redigerad av Utredaren 2021-11-09 kl. 08:18.
Citera
2021-11-09, 09:23
Medlem
Kan de WT-bärare som vittnet Ulla såg i Gamla Stan tillhört den hemliga SÄPO operationen
" Cosi Fan Tutte"
Det skulle ju kunna förklara varför Holmer och co inte gärna ville diskutera detta utan man kallade henne "baglady" istället.

https://kvartal.se/artiklar/sakerhetspolisens-hemlighet-fran-natten-da-olof-palme-mordades/
Citera
2021-11-09, 09:37
Medlem
Francos avatar
Av alla de "spår" polisen arbetade med så har jag aldrig hört eller läst om "SAP". Nu tycks det vara försent med tanke på Stig Engström-spåret.

Beställningen och mordet kommer från personer inom det socialdemokratiska partiet.
Citera
2021-11-09, 10:06
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Var och när skulle det uppbromsningsmötet ha ägt rum och vem agerade för att fördröja makarna Palme?

Mitt förslag är direkt efter makarna Palme korsat Sveavägen vid Butik Sari och det var mannen som korsade Sveavägen direkt efter makarna Palme och som fru Kerstin Nordström såg från sitt fönster som fördröjde makarna.

Intressant vore det att veta var Anders Björkmans bankomatkamrater då befann sig.

Ja, det är ju ett av alternativen.

Om vi utgår ifrån att Lisbeths första (officiella) vittnesmål är sant på punkten, att de korsade Sveavägen pga av att hon ville titta i ett skyltfönster, så kan det vara detta som en eventuell attentatsgrupp inte riktigt hade räknat med.

De hade räknat med att LOP kunde gå norr eller söder (och hade olika lösningar beroende på vilken väg de tog). Men de hade inte räknat med att de skulle gå över gatan till den östra sidan.

När de gjorde detta var någon tvungen att bromsa upp dem (mannen i den blåa täckjackan är absolut en tänkbar kandidat). För hans uppgift var att bevaka LOP, inte skjuta dem.

Syftet med Djurfeldts omparkerade bil kan då ha varit att agera som någon form av kommunikationscentral mellan gärningsman och flyktbil (precis som det antytts i TV3:s program om Polisspåret). För vad jag förstått av diverse förhör så var räckvidden på walkie talkies begränsat till cirka 500 meter?

Gärningsmannen behövde alltså komma över från den västra sidan till den östra utan att bli sedd.

Mannen i blå täckjacka syntes till väldigt mycket denna kväll (bl.a. utanför Grand). Men mannen i mörk knälång rock syntes inte till förrän skotten kommit. Därav förvirringen kring signalement.

Lisbeth sa att hon sett två gärningsmän.

Några tankar jag haft på sistone bara.

Kanske är helt fel, vad vet jag…
Senast redigerad av OPK123 2021-11-09 kl. 10:35.
Citera
2021-11-09, 10:18
Medlem
OPK123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Kan de WT-bärare som vittnet Ulla såg i Gamla Stan tillhört den hemliga SÄPO operationen
" Cosi Fan Tutte"
Det skulle ju kunna förklara varför Holmer och co inte gärna ville diskutera detta utan man kallade henne "baglady" istället.

https://kvartal.se/artiklar/sakerhetspolisens-hemlighet-fran-natten-da-olof-palme-mordades/

Absolut ett alternativ.

Jag har dock fått en annan bild av Hans Holmér efter att ha läst protokollen från deras ledningsmöten.

Får intrycket av att han inte alls hade snöat in sig på kurder första tiden. Utan, tvärtom, agerade väldigt öppet med diverse spår.

Sedan hans uttalanden om Baglady, Elefanten i porslinshuset och Riksfyllot går ju alltid diskutera lämplighetsgraden kring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in