Citat:
Ursprungligen postat av
Utredaren
Var och när skulle det uppbromsningsmötet ha ägt rum och vem agerade för att fördröja makarna Palme?
Mitt förslag är direkt efter makarna Palme korsat Sveavägen vid Butik Sari och det var mannen som korsade Sveavägen direkt efter makarna Palme och som fru Kerstin Nordström såg från sitt fönster som fördröjde makarna.
Intressant vore det att veta var Anders Björkmans bankomatkamrater då befann sig.
Ja, det är ju ett av alternativen.
Om vi utgår ifrån att Lisbeths första (officiella) vittnesmål är sant på punkten, att de korsade Sveavägen pga av att hon ville titta i ett skyltfönster, så kan det vara detta som en eventuell attentatsgrupp inte riktigt hade räknat med.
De hade räknat med att LOP kunde gå norr eller söder (och hade olika lösningar beroende på vilken väg de tog). Men de hade inte räknat med att de skulle gå över gatan till den östra sidan.
När de gjorde detta var någon tvungen att bromsa upp dem (mannen i den blåa täckjackan är absolut en tänkbar kandidat). För hans uppgift var att bevaka LOP, inte skjuta dem.
Syftet med Djurfeldts omparkerade bil kan då ha varit att agera som någon form av kommunikationscentral mellan gärningsman och flyktbil (precis som det antytts i TV3:s program om Polisspåret). För vad jag förstått av diverse förhör så var räckvidden på walkie talkies begränsat till cirka 500 meter?
Gärningsmannen behövde alltså komma över från den västra sidan till den östra utan att bli sedd.
Mannen i blå täckjacka syntes till väldigt mycket denna kväll (bl.a. utanför Grand). Men mannen i mörk knälång rock syntes inte till förrän skotten kommit. Därav förvirringen kring signalement.
Lisbeth sa att hon sett två gärningsmän.
Några tankar jag haft på sistone bara.
Kanske är helt fel, vad vet jag…