Om någon börjar kommentera vad jag skriver med egna iakttagelser så vill jag säga att har ni vad ni tycker viktiga iakttagelser som inte är offentliga så skall ni lämna dom till Palmeutredningen. Annars kan gärningsmannen/männen förbereda sig eller förstöra bevisning och det enda man åstadkommer är att fördärva för Palmeutredarna och åklagare.
Särskilt gäller det om det går att identifiera någon enskild person. Palmeutredningen lär ha 5000 namnförslag på gärningsmannen och det skulle till mycket speciella omständigheter eller mycket sannolik bevisning för att jag skulle ge ytterligare ett namnförslag.
Jag har inget behov av “extrainformation” för mina berättelser. Ni är välkomna med såväl kritik som frågor som jag skall försöka svara på så gott det går..
Svårigheten med indiciemål belyses av Folkbladet där åklagare och försvarsadvokat ger sin syn på detta.
http://www.folkbladet.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=2640992
“Ett indiciemål bygger på en rad olika bevis där varje enskilt bevis inte är tillräckligt i sig, men tillsammans pekar de i en och samma riktning - mot den åtalade.
- Det handlar om en kedja av bevis som tillsammans ger en helhetsbild, säger Torsten Angervåg, chefsåklagare i Norrköping.
Bland bevisen måste sedan sannolikhetsaspekten läggas in. Hur kan det komma sig att flera olika bevis, var för sig, pekar i en och samma riktning. För försvarsadvokaten gäller det i ett indiciemål att dela upp bevisen och isolera dem från övrig bevisning. Att peka på svagheter i varje enskilt bevis och minska värdet. Och här är alla bevisen svaga, menar försvarsadvokat Ismo Salmi.
- När det handlar om en sannolikhetsvärdering så är man ute på väldigt svag mark där det är lätt att trampa fel, säger Salmi”
För att förstå det lite bättre skall jag förklara varför jag säger operatörer i mitt tidgare inlägg.
Det är rimligt att anta att paret Palme skulle återvända norrut om man inte visste att Olof Palme suttit hela dagen och därför ville gå hem. Därför är den ursprungliga platsen för attentatet norr om Grand.
1. Förmåga att ta sig fram dolt och
2. sinnesnärvaro nära fiender (beväpnad polispatrull)
är två faktum som utmärker operatörer.
3. Vittnet Alf L borde ha mött de två männen som går framför paret Palme men säger inget om detta.
4.Även det unga paret som torde ha kommit norrifrån och svänger vänster in på Kammakargatan borde ha sett de två männen och detta unga par är nog mycket intressanta för Palmeutredarna att höra.
Det är visserligen ett tunt resonemang men eftersom “Skelleftehmansmannen” som jag berättat om i ett tidigare inlägg givit ett utförligt signalement och ritat en teckning av en av männen kan Palmeutredningen jämföra denna med kända tänkbara operatörer. Kanske får man napp, kanske inte.
Jag tänker inte kommentera mina berättelser vidare. En sådan diskussion passar bättre i en juridiktråd.
Jag vill däremot gärna återkomma till att har ni egna iakttagelser och fakta som kan vara av betydelse. Kontakta då Palmeutredningen.