2007-11-08, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av portnoy
Nej, Grandmannen är den man som två kvinnor inne i foajen, en man i en bil utanför och Mårten Palme vittnar om.

Mannen i bilen pekade ut CP som Grandmannen, medans de andra tre personernas beskrivningar stämmer bättre.

Mårten Palme pekade med viss tveksamhet också ut CP, men hans vittnesmål stämmer ändå mer in på de båda kvinnornas.

Kvinnorna sa att CP inte var Grandmannen. De vittnade ej heller i rättegången.....

Grandmannens beteende, klädsel och utseende (han var iofs också "kraftig") stämmer ej in på mördarens.

Trodde ju att du var påläst!!!
Mårten (och några till) pekar ut en person som Grandmannen, precis som jag sa. Men har du missat att John Ausonius var kallad Grandmannen i palmeutredningen, men avfördes då han inte jobbade där just då, utan satt inne just då (om jag minns rätt).
Har du missat det?
Citera
2007-11-08, 10:34
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drasut
Mårten (och några till) pekar ut en person som Grandmannen, precis som jag sa. Men har du missat att John Ausonius var kallad Grandmannen i palmeutredningen, men avfördes då han inte jobbade där just då, utan satt inne just då (om jag minns rätt).
Har du missat det?

Nej, det var inget nytt. Har iofs inte hört att han satt inne vid tiden.

Men oj, vad du yrar nu. "Pekar ut en person som Grandmannen"? Sa dom alltså i föhören; "Ja... Han liknade Grandmannen.."

Är Grandmannen ett egennamn?

Grandmannen är namnet som pressen gett på den man som flera vittnen sett stå utanför Grand, stirrandes in i foajén.
Citera
2007-11-08, 10:37
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Man måste skilja på fakta (exakta uppgifter som finns) å ena sidan respektive scenarion och teorier å andra sidan.

Det finns inga bevis för vem som mördade OP (polisspåret leder heller inte till något konkret), och det kommer vi aldrig få via internet, så i det perspektivet så är det helt menigslöst att vi huserar här på forumet.

Det är i och för sig inte den enda, du är ju en gammal palmeälskare, det är ingen bra förutsättning.
Du kan absoult inte tänka dig en inblandning av LP (trots att det flesta mördarna finns inom den närmaste anhörigekretsen), eftersom du inte vill rubba den fina sosseromantiska bilden av Palme.
Blev du förbannad nu?
(Fundera också på när man låter sig bli förbannad.)

Vem har sagt att jag älskade Palme? Inte jag. Jag har sagt att jag tyckte hans död var tragisk. Det är stor skillnad.

Jag tycker att granskning av hanterandet av SBC är solid fakta på att saker och ting inte stämmer. Så det är ju just det jag gör, skiljer på fakta och teori. Och nej, det är inte taget från internet, det finns även s.k. böcker.Det är text printad på papper ombundna med hårda eller mjuka pärmar. I vissa finns det många papper med text i. Ibland finns det fina bilder! Är säker på att du har en sån hemma.

Så i dina "påpekanden" om mig har du ju inte ett rätt.
Citera
2007-11-08, 10:48
Medlem
Citat:
Jag tycker att granskning av hanterandet av SBC är solid fakta på att saker och ting inte stämmer. Och nej, det är inte taget från internet, det finns även s.k. böcker.Det är text printad på papper ombundna med hårda eller mjuka pärmar. Är säker på att du har en sån hemma.

Så i dina "påpekanden" om mig har du ju inte ett rätt.
Men fortfarande så finns det inget konkret som binder specifika personer till mordet på OP i dessa böcker (eller några andra böcker).
När jag skrev internet så menade jag även faktamaterial av olika slag.

Mordet är säkert en konspiration ev med vissa förgreningar inom SBC och polisen, men det finns inget konkret som bevisar vem eller vilka som är GM.

Nog har du vissa band till Palme. Du är sosse, eller hur?
Citera
2007-11-08, 10:50
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Men fortfarande så finns det inget konkret som binder specifika personer till mordet på OP i dessa böcker (eller några andra böcker).
När jag skrev internet så menade jag även faktamaterial av olika slag.

Mordet är säkert en konspiration ev med vissa förgreningar inom SBC och polisen, men det finns inget konkret som bevisar vem eller vilka som är GM.

Nog har du vissa band till Palme. Du är sosse, eller hur?

Nej. Men inte är jag nasse heller, som 90% här på FB är... Och inte borgerligt uppvuxen.
Citera
2007-11-08, 10:56
Medlem
Citat:
Nej, det var inget nytt. Har iofs inte hört att han satt inne vid tiden.

Men oj, vad du yrar nu. "Pekar ut en person som Grandmannen"? Sa dom alltså i föhören; "Ja... Han liknade Grandmannen.."

Är Grandmannen ett egennamn?

Grandmannen är namnet som pressen gett på den man som flera vittnen sett stå utanför Grand, stirrandes in i foajén.
Det jag menade:

De talar om en icke identifierad person som sen blev kallad Grandmannen.

Dock så kan detta blandas ihop med palmegruppens benämning av John Ausonius som Grandmannen.
Citera
2007-11-08, 11:04
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Det jag menade:

De talar om en icke identifierad person som sen blev kallad Grandmannen.

Dock så kan detta blandas ihop med palmegruppens benämning av John Ausonius som Grandmannen.

Jo.. Förstod nästan det...

Ja, jag syftar på mannen/männen som stod utanför Grand, strax före utsläppet från "Bröderna Mozart", samt mannen som Mårten Palme såg stå tittandes in i en nedsläckt möbelaffär.

Tilllägg till tidigare diskussion: Återigen ang. LP: Det finns ju inget som pekar på hennes medverkan, till skillnad från faktan ang. SBC. Sen att du snackar om att ha ett helt "open mind" är en helt annan sak. När jag ryter till när det snackas om LP´s medverkan så bortförklarar du det enkelt med att jag är för "emotionell". Håller du inte med om att det är fel att jag ska bevisa att hon blev beskjuten (när så mycket pekar på det)? Snarare är det väl de som hävdar motsatsen som skall bevisa nåt?
DÄR är det ju mycket som ska bevisas!

Visst i de flesta mord hittas mördaren i närmsta kretsen, men detta är INGET "VANLIGT" MORD! Det är den mest kontroversielle statsminister vi haft som blir mördad.

Och jag fattar inte varför du försvarar Heiwas tomma svamlande? Visst, det kunde vara för att du inte gillar mina åsikter och för att göra mig "förbannad", men det är svagt i sådana fall.
Citera
2007-11-08, 13:16
Bannlyst
Citat:
Visst i de flesta mord hittas mördaren i närmsta kretsen, men detta är INGET "VANLIGT" MORD! Det är den mest kontroversielle statsminister vi haft som blir mördad.

Och jag fattar inte varför du försvarar Heiwas tomma svamlande? Visst, det kunde vara för att du inte gillar mina åsikter och för att göra mig "förbannad", men det är svagt i sådana fall.

Försökte bara fà ordning pà diskussionen. Det är tvà hypoteser om GM - antingen en asocial galning som av en slump fàr syn pà OP, skaffar fram vapen pà kort tid, etc., och sedan skjuter OP av nàgon anledning, eller en torped som informerats om OPs biobesök utan livvakt och som ser möjligheten att skjuta OP, sannolikt pà nàgons uppdrag. Utredningen och utredningarna om utredningen har ju mest handlat om alternativ 1 baserat pà motsägande vittnesmàl av alla slag medan alternativ 2 behandlades njuggt.

Det hade varit intressant att veta vilka personer i livvakten/polisen som visste att OP var ute pà stan utan livvakt. De är alla misstänkta enligt min mening.

Vittnesmàlen vad som hände pà brottsplatsen är rätt förvirrande. Det verkar ha varit en hel del folk där som rört sig àt olika hàll, dvs ganska lätt för en torped att slinka fram och skjuta. Att känna igen OP+LP pà stan var ju lätt om man sett dem tidigare. Det hela tar ju väldigt kort tid och de flesta vittnen är pà avstànd och kan knappast se detaljer ... och senare komma ihàg dem. Mitt intryck är att mordet var rätt proffsigt utfört, dvs det utesluter den asociala galningen och även en massa utlänningar.

GM verkar ha varit i 30 àrsàldern 1986 och bör därför vara 50+ idag om han är i livet. En god anledning att fortsätta utredningen.
Citera
2007-11-08, 13:28
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heiwa
Försökte bara fà ordning pà diskussionen. Det är tvà hypoteser om GM - antingen en asocial galning som av en slump fàr syn pà OP, skaffar fram vapen pà kort tid, etc., och sedan skjuter OP av nàgon anledning, eller en torped som informerats om OPs biobesök utan livvakt och som ser möjligheten att skjuta OP, sannolikt pà nàgons uppdrag. Utredningen och utredningarna om utredningen har ju mest handlat om alternativ 1 baserat pà motsägande vittnesmàl av alla slag medan alternativ 2 behandlades njuggt.

Det hade varit intressant att veta vilka personer i livvakten/polisen som visste att OP var ute pà stan utan livvakt. De är alla misstänkta enligt min mening.

Vittnesmàlen vad som hände pà brottsplatsen är rätt förvirrande. Det verkar ha varit en hel del folk där som rört sig àt olika hàll, dvs ganska lätt för en torped att slinka fram och skjuta. Att känna igen OP+LP pà stan var ju lätt om man sett dem tidigare. Det hela tar ju väldigt kort tid och de flesta vittnen är pà avstànd och kan knappast se detaljer ... och senare komma ihàg dem. Mitt intryck är att mordet var rätt proffsigt utfört, dvs det utesluter den asociala galningen och även en massa utlänningar.

GM verkar ha varit i 30 àrsàldern 1986 och bör därför vara 50+ idag om han är i livet. En god anledning att fortsätta utredningen.

Ja, där har vi nåt gemensamt iaf. Att man bör fortsätta utredningen...

men "och även en massa utlänningar"??? Plumpt uttalande. Syftar du på PKK?

Tja hans livvakter visste ju att han inte skulle ha skydd, och de kan ju lätt ha ringt vidare s.a.s. Men vem som helst som såg dem på väg till bion kan ju i vissa lägen också ha sett att de verkligen inte hade livvakter med sig.

Hur är det med preskribtionen? Är det om fyra år?

Tycker dock att det är ett konstigt sätt du försöker få "ordning på diskussionen" på....
Citera
2007-11-08, 16:16
Medlem
Någon som har tv4:s dokumentär "Satans mördare" (tror jag att den hette) som sändes i slutet av 90-talet.
Citera
2007-11-08, 16:17
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Någon som har tv4:s dokumentär "Satans mördare" (tror jag att den hette) som sändes i slutet av 90-talet.

Jag har ena delen på VHS, den delen om mordet.
den första delen handlade om Palmes liv vill ja minnas och var inte så jätteintressant.

Tror dock inte det var TV4 som sände den, men kan ha fel
Citera
2007-11-08, 16:32
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek

Japp. Har också den på VHS nånstans. Tyckte att delen om Palme var ok. Även delen om mordet började bra, men mot slutet spårade den ur helt och lade grunden till "folkhemstron" att CP sköt Palme av "misstag".

De fick t.o.m. Sigge Cedergren själv att "klä ut sig" till Palme o filma nere på Sveavägen, för att understryka hur "lik" han var Palme. (Vilket han inte alls var). Skrattretande är ordet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in