2008-01-13, 01:31
Medlem
För ca 10 år sedan intresserade jag mig för Palmemordet av olika anledningar.
Jag har läst Putiainen och Wall mm in och utan och man kan bara konstera att denna utredning ej gått rätt till på olika plan och troligen av flera olika olika anledningar.
Dock tror jag mordet kommer att lösas på sikt.
Mina slutsatser från allt detta är att förutom insikten om att Palmeutredningen troligen är historiens mest vanskötta eller tom saboterade polisutredning ligger sanning troligen på ett så spektakulärt plan att man kanske har svårt att ta till sig den den dagen ljuset lyser upp det mörka otäcka som döljer sig bakom denna händelse.

Jag kommer återkomma så småningom när tid ges och utveckla detta mer.

Tills dess några punkter återigen att fundera över.

* Libeth Palme säger i första förhöret att någon mördare har hon inte sett. Sedan ändrar hon sig ett par dagar senare.
LP vägrar genomföra brottsplatsvallning.
Olika uppgifter om tid på telefonsamtal med mera mordnatten mellan LP och JP.
Obduktionsprotokoll hemligstämplas på vad som sägs LPs begäran.
Det kan bara konstateras att någon liknande mordutrening finns inte liknelse till..

Här finns undanhållanden och hemligheter..
Dock tror jag inte att LP var inblandad.Det finns andra möjliga förklaringar.

* Mörkläggarna från bordellhärvan Holmer och Ebbe dyker nu upp och lyckas med ännu ett circusnummer .Hur i h-e kunde dessa
figurer tillåtas agera med sådan kraft och självklarhet?

Här finns undanhållanden och hemligheter.

* Holmers aktiviteter mordnatten är ej utredda och mycket märkliga. Han bodde för övrigt hos Ebbe när mordet skedde.

* Av vilken anledning betalar Bofors magnaten Pensers vän Fisher ut 2 miljoner till Ebbe för att köpa avlyssningsutrustning?
Vad skulle denna utrusning egentligen användas till är en bra fråga?
Inte trodde man väl att mördaren/na skulle prata i telefon om mordet?

Som sagt några punker.
Återkommer
Citera
2008-01-13, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
För ca 10 år sedan intresserade jag mig för Palmemordet av olika anledningar.
Jag har läst Putiainen och Wall mm in och utan och man kan bara konstera att denna utredning ej gått rätt till på olika plan och troligen av flera olika olika anledningar.
Dock tror jag mordet kommer att lösas på sikt.

Det börjar bli ont om tid. Tre år, en månad och 18 dagar kvar innan mördarna går fria. Kanske träder någon fram efter preskriptionstiden och berättar hur det verkligen gick till. Å andra sidan lär väl även en och annan knäppskalle "erkänna". Kan bli svårt att skilja sanning från lögn och sålla bland alla erkännanden. Sanningen får vi nog aldrig veta dessvärre.
Citera
2008-01-13, 12:12
Medlem
minuts avatar
Inte alls insatt i detta, men kan det som står i Dagens pappersDN kasta ljus över det hela? (Eller var detta redan känt?)

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=732388

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=732404
Citera
2008-01-13, 12:37
Medlem
Svar till FinFoilBob

Citat:
Ursprungligen postat av TinFoilBob
Sorry, det är jag som läser slarvigt.

Vad det gäller finsktalande så får jag det till tre hittils. Enligt finska flickorna talade Dekorimamannen (som jag tidigare kallat AA) finska. Men även Skandiamannen (SE) och den mycket mystiske väktaren AK (som bodde på samma adress som Holmérs flickvän och som fick sitt förhör hemligstämplat av oförklarlig anledning). Allt enlig för mig obekräftade men oemotsagda rykten.

/B

Hej TinFoilBob

När jag skriver två finsktalande så menar jag två som har hörts tala finska och som kan ha deltagit i operationen. Att det funnits flera som kan det finska språket denna kväll på Sveagatan eller dess närhet innebär inte per automatik att de har något att göra med operationen. Jag utesluter ingen person men vill heller inte peka ut någon här på FB. Däremot har jag ett “hum” om var den andre finsktalande personen som Dekorimamannen hörde befann sig kl. 23:10. Mer om detta i nästa berättelse.

För att underlätta för nytillkomna läsare finns mina berättelser nedan.

Berättelser

1.Om mannen på Olofsgatan Postat 2008-01-09, 18:23 http://www.flashback.org/showthread.php?t=133416&page=120
2.Berättelsen om de två operatörerna Postat 2008-01-09 18:23 http://www.flashback.org/showthread.php?t=133416&page=120
3.Berättelsen om “Dekorimamannen”. Postat 2008-01-12 http://www.flashback.org/showthread.php?t=133416&page=120

Jag är inte så bra på FB så jag vet inte hur man kommer direkt till inläggen, så det blir till att leta lite på sidan.
Citera
2008-01-13, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Hej TinFoilBob

När jag skriver två finsktalande så menar jag två som har hörts tala finska och som kan ha deltagit i operationen. Att det funnits flera som kan det finska språket denna kväll på Sveagatan eller dess närhet innebär inte per automatik att de har något att göra med operationen. Jag utesluter ingen person men vill heller inte peka ut någon här på FB. Däremot har jag ett “hum” om var den andre finsktalande personen som Dekorimamannen hörde befann sig kl. 23:10. Mer om detta i nästa berättelse.

För att underlätta för nytillkomna läsare finns mina berättelser nedan.

Berättelser

1.Om mannen på Olofsgatan Postat 2008-01-09, 18:23 http://www.flashback.org/showthread.php?t=133416&page=120
2.Berättelsen om de två operatörerna Postat 2008-01-09 18:23 http://www.flashback.org/showthread.php?t=133416&page=120
3.Berättelsen om “Dekorimamannen”. Postat 2008-01-12 http://www.flashback.org/showthread.php?t=133416&page=120

Jag är inte så bra på FB så jag vet inte hur man kommer direkt till inläggen, så det blir till att leta lite på sidan.
Det är 10 grader kallt och snålblåst.
För att avgöra om det verkligen var finska som pratades måste uppgiftslämnaren själv prata det språket.
Kan lika väl varit estniska som är snarlikt eller tom afrikans som lite har samma tonklang som finska.
Bara ett litet "if"
Citera
2008-01-13, 13:43
Medlem
Svar till rattelsnake

Citat:
Ursprungligen postat av rattelsnake
Det är 10 grader kallt och snålblåst.
För att avgöra om det verkligen var finska som pratades måste uppgiftslämnaren själv prata det språket.
Kan lika väl varit estniska som är snarlikt eller tom afrikans som lite har samma tonklang som finska.
Bara ett litet "if"

Bra kommentar. Flera sådana är önskvärda. I Granskningskommissionens rapport nämns inte konkret om de två kvinnorna med finskt ursprung ens har förhörts. Man får intrycket att uppgifterna är andrahandsuppgifter. Som jag tidigare sagt så använder jag offentliga uppgifter och då blir argumenteringen inte starkare än det offentliga underlaget.

Andrahandsuppgifterna säger däremot att kvinnorna var finsktalande och således borde kunna skilja på finska och andra språk särskilt som de förstod innebörden av det som sades.

Jag hoppas att du, Rattelsnake, inte tar illa upp att jag fortsätter mina berättelser med Dekorimamannen som en del av operationen. Har du avgörande bevis som inte är offentliga för att språket inte är finska eller att Dekorimannen inte kan ha med operationen att göra tror jag att Palmeutredningen (PU) vill ha den utan att du går ut här på FB med det. Skulle det redan vara offentligt så gör det nog inget för PU och även jag skulle vara intresserad av att få veta.

/Utredaren
Citera
2008-01-13, 14:05
Medlem
Om finskorna dök upp under Holmers tid som spaningsledare och som "andrahandsuppgifter" är det nog troligt att dessa uppgifter ingick i den allmänna vilseledningstaktiken.
Alla sådana här "konstigheter" är intressanta om man tittar från en annan synvinkel.
Citera
2008-01-13, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Bra kommentar. Flera sådana är önskvärda. I Granskningskommissionens rapport nämns inte konkret om de två kvinnorna med finskt ursprung ens har förhörts. Man får intrycket att uppgifterna är andrahandsuppgifter. Som jag tidigare sagt så använder jag offentliga uppgifter och då blir argumenteringen inte starkare än det offentliga underlaget.

Andrahandsuppgifterna säger däremot att kvinnorna var finsktalande och således borde kunna skilja på finska och andra språk särskilt som de förstod innebörden av det som sades.

Jag hoppas att du, Rattelsnake, inte tar illa upp att jag fortsätter mina berättelser med Dekorimamannen som en del av operationen. Har du avgörande bevis som inte är offentliga för att språket inte är finska eller att Dekorimannen inte kan ha med operationen att göra tror jag att Palmeutredningen (PU) vill ha den utan att du går ut här på FB med det. Skulle det redan vara offentligt så gör det nog inget för PU och även jag skulle vara intresserad av att få veta.

/Utredaren

Visst är de två finska kvinnorna förhörda De höll fast vid sin version men den skilde sig på ett eller ett par punkter. bland annat gällde det vilken biofilm det hade sett under kvällen, med desssa skillnader i berättelsen tyvket PU att man inte kunde vara säker på att kvinnorna verkligen varit där 28/2 utan att det kanske hänt en annan kväll eftersom den film som de varit oense om inte gått den 28/2. Detta är mina minnesbilder av detta, kan ha smugit in sig nåt sakfel men i huvudsak så ska det stämma.
Citera
2008-01-13, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek
Visst är de två finska kvinnorna förhörda De höll fast vid sin version men den skilde sig på ett eller ett par punkter. bland annat gällde det vilken biofilm det hade sett under kvällen, med desssa skillnader i berättelsen tyvket PU att man inte kunde vara säker på att kvinnorna verkligen varit där 28/2 utan att det kanske hänt en annan kväll eftersom den film som de varit oense om inte gått den 28/2. Detta är mina minnesbilder av detta, kan ha smugit in sig nåt sakfel men i huvudsak så ska det stämma.

Har en minnesbild av detta vid närmare eftertanke.
Således är finskorna helt värdelösa som vittnen i detta.
Dock...walkie talkie uppgifter finns det gott om iallafall.
Citera
2008-01-13, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrek

Tack för informationen Myrek.

Det du skriver understryker vikten av att PU kommer i kontakt med det yngre par som sagts passera förbi de två finskorna och “Dekorimamannen” och korsat Sveavägen i riktningen norrut. Om det är samma par som Alf L såg vika av in på Kammakargatan så är slutsatsen den att det var den 28/2 som de två finskorna talade med Dekorimamannen. (Se tidigare inlägg om Dekorimamannen.)

Jag är övertygad om att det finns personer som har gjort observationer men kanske inte tror att det de sett har någon betydelse. Låt PU avgöra det. Sedan Stig Edqvist tagit över har läckorna till pressen uteblivit och om det skulle vara så att de inte litar på PU kan de nog ta kontakt direkt med Palmeåklagaren Agneta Blidberg. Det kan i alla fall inte vara gärningsmannen de sett utan en medhjälpare.

Det kan ju också vara så att det yngre paret redan har kontakt med PU så därför kommer jag inte att skriva om detta något mer.

/Utredaren
Citera
2008-01-13, 18:31
Medlem
TinFoilBobs avatar
Hej Utredaren,

Jag uppskattar verkligen dina inlägg och ser fram emot nästa. Men du verkar vara övertygad om att polisen fortfarande är intresserade av att lösa mordet? Själv tycker jag att de gång på gång bevisat att de varken har kompetens eller intresse av nån lösning. Bl a har de inte nån kapacitet eller mandat att lösa ett mord där ledtrådar blir utrikespolitik. PU idag är enbart inriktad på att hitta ett mordvapen (via tips). Ja, du har rätt i sak, ingen bör sabotera PU, jag tvivlar dock på denna. Vad är det som får dig att tro annorlunda?

Vidare tror jag inte att nya vittnesuppgifter som skulle dyka upp idag har nåt som helst värde i en rättegång. De kan visserligen föra en utredning framåt men inte fälla en mördare. Det enda som kan fälla en mördare idag är DNA, fingeravtryck eller möjligtvis inspelningar med säkra tidsangivelser (övervakning), inte vittnen, inte vanliga foton eller film. Knappt ens ett erkännande. Allt annat kan en försvarare lätt slå hål på. DNA eller fingeravtryck finns inte från GM. Kanske är jag för pessimistisk men du får gärna fylla i här.

Är det nån som kan återge dagarna runt mordet i detalj över tjugo år senare? Det krävs en väldigt kaxig åklagare för att ställa upp med ett ej tidigare hört vittne som påstår det.

Lite reflektioner bara, jag är uppriktigt nyfiken på varför du tror detta mord kan få en rättslig lösning.

/B
Citera
2008-01-13, 22:47
Bannlyst
För att det ska få en rättslig lösning måste Lisbeth Palme ta tillbaks sitt utpekande av Christer Pettersson. Såvida inte revolvern hittas med CP.s fingeravtryck eller DNA på.
Att anklaga någon anna i en domstol är omöjligt.

Men det kan oxå bli ett unikt fall i rättshistorian där den rättsliga lösningen blir ointressant och där den långsiktiga demokratiska dokumentationen fäller någon helt annan. Inte i en domstol utan i människors klara sinnen.

Dvs. politikernas toppstyrning av polisen att inte få tag i rätt mördare utan en mördare, tack vare att det var för känsligt att hitta rätt mördare. Själv är jag rätt övertygad om att dom hittade rätt mördare strax efter mordet men att han inte fick leva speciellt länge. Likviderad av SÄPO.

Varför tror jag att dom hittade rätt mördare rätt så snart:
Läs vittnesförhören där står det klart och tydligt: Paret Palme hade gått och samtalat med mördaren innan han sköt, Lisbeth hade ett kristall klart signalement, det var bara för SÄPO att hämta in mördaren och göra sig av med han.
mvh
Lennart Remstam
här är förhören
http://www.itdemokrati.nu/page36.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här