2012-01-18, 13:11
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeds
Stmmer. Han var med i efter tio med Malou fr ngra mnader sedan och d snackade de om detta. Hur han r vit ena halvret och dricker mycket det andra. Han sg sjukt mycket piggare ut nu i detta avsnitt. Kul att se mste jag sga. Gillar GW.

Sjukt bra program r det. Som mnga andra redan sagt r kemin mellan de bda riktigt bra och de gr ett bra program ihop. Och de r way better n Efterlyst t.ex. Tv tummar upp!
Okej, hur mycket pstod han sig dricka under dessa perioder d? Har svrt att tnka mig att en person vars frmsta intresse r att lsa och skriva, klarar av att gra det nr han r packad. Dessutom har jag sjlv hrt honom sga att han aldrig skriver nr han har druckit.
Citera
2012-01-18, 13:19
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bisarro
Dessutom har jag sjlv hrt honom sga att han aldrig skriver nr han har druckit.

Vem var det som gillade att supa nr han skulle skriva..? Guillou?
Citera
2012-01-18, 13:58
Medlem
Zedss avatar
Citat:
Okej, hur mycket pstod han sig dricka under dessa perioder d? Har svrt att tnka mig att en person vars frmsta intresse r att lsa och skriva, klarar av att gra det nr han r packad. Dessutom har jag sjlv hrt honom sga att han aldrig skriver nr han har druckit.

Serist. Jag skrev till och med vilket program det var. Jag rder dig att ladda hem eller se om det finns p TV4Play s kan du ju se efter sjlv vad han sger dr. S fr du hra sjlv.
Citera
2012-01-18, 14:23
Medlem
portnoys avatar
Citat:
Guillou har/hade som vana att ta en sexa innan han brjar skriva, om du kallar det fr att supa.

Ta en sup d.

Jisses vad OT detta har blivit.

nvl. veckans brott fortstter att vara en frisk flkt fr SVT.
Citera
2012-01-18, 15:03
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor.Samsa
Snlla, hur mnga frfattare har inte varit alkoholister? Hemingway, Faulkner, Steinbeck, Beckett, Ekelf, Enquist, Poe, Kerouac, Fitzgerald osv. osv. Och det gick ganska bra fr dem.
Det beklagliga med detta r att man glorifierar alkoholism. Alkoholism r en sjukdom som gr att man inte kan kontrollera sitt alkoholintag. Man kan inte som alkoholist bestmma sig fr att supa p vinterhalvret och vara vit p sommarhalvret; kan man det r man mjligtvis en aspirerande alkoholist, men inte mer n s.

Nu gllde saken Leif GW Persson. Han kan hantera sitt alkoholintag, efter egen utsago. Han skriver dessutom inte med alkohol i blodet, efter egen utsago. Han r ingen frfattare som enbart gnar sig t prosa, han arbetar ven som krimonolog, vilket givetvis krver mer klarhet n vad en heltids-prosafrfattare kan tilltas.
Citera
2012-01-18, 15:28
Medlem
Kg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GW genom Expressen och Fickludd
Mitt frhllningsstt till min egen hlsa fljer sedan mnga r tillbaka rstidernas vxlingar enligt en noga fastlagd rutin. Under sommaren och hsten s ter och dricker jag alldeles fr mycket och ofta nog gr jag det till vermtt.
"ter och dricker alldeles fr mycket till vermtt." Sllan har vl begreppet trta p trta varit mer trffande.

Citat:
Det beklagliga med detta r att man glorifierar alkoholism. Alkoholism r en sjukdom som gr att man inte kan kontrollera sitt alkoholintag. Man kan inte som alkoholist bestmma sig fr att supa p vinterhalvret och vara vit p sommarhalvret; kan man det r man mjligtvis en aspirerande alkoholist, men inte mer n s.
Jag r ingen expert p saken, men "periodare" r ju ett gammalt knt begrepp, och jag har alltid trott att det str fr personer som i perioder kan avst, i perioder inte, men kanske inte i s fast egenbestmda perioder som GW tillmpar om man fr tro honom sjlv.
Citera
2012-01-18, 16:43
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Jag r ingen expert p saken, men "periodare" r ju ett gammalt knt begrepp, och jag har alltid trott att det str fr personer som i perioder kan avst, i perioder inte, men kanske inte i s fast egenbestmda perioder som GW tillmpar om man fr tro honom sjlv.
Du har frsttt saken helt rtt. Du frklarar sjukdomsbilden p ett lttbegripligt stt.
Senast redigerad av Bisarro 2012-01-18 kl. 16:58.
Citera
2012-01-18, 19:59
Medlem
Wittgensteins avatar
OT raderad. Anvnd den hr trden till att diskutera "Veckans brott med Leif GW Persson". Allmnt skvaller om GW och diskussioner om alkoholism och Jan Guillou tas p annan plats.

/Mod.
Citera
2012-01-20, 05:06
Medlem
Fickludds avatar
Det var ett bra avsnitt och GW var riktigt pigg.

Synd att de inte gick lite mer p djupet nr det gllde olik orters brottslighet. Varfr r brottsligheten lgst i Vindeln? Att det skulle bero p obengenheten att anmla brott, som GW sa, kan inte vara hela sanningen. Vad skiljer Vindeln frn andra orter, vilken typ av brott frekommer dr och hur mnga klaras upp? Hur stor r arbetslsheten? Finns det ngon flyktingfrlggning?

GW's tes att ngon begr ett brott och sedan skakar man hand och tar en fika tillsammans, lter lite vl idylliskt.
Citera
2012-01-20, 05:11
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
GW's tes att ngon begr ett brott och sedan skakar man hand och tar en fika tillsammans, lter lite vl idylliskt.
Det var ju bara en mlande bild han anvnde sig av fr att frtydliga vad han menade. Man r ju generellt sett mer bengen att anmla en frmmande person n ngon man knner.
Citera
2012-01-20, 05:48
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Det var ju bara en mlande bild han anvnde sig av fr att frtydliga vad han menade. Man r ju generellt sett mer bengen att anmla en frmmande person n ngon man knner.

Problemet r att det resonemanget frutstter att man vet som begtt brottet, vilket man oftast inte har en aning om och heller aldrig kommer att f reda p.
Citera
2012-01-20, 05:53
Medlem
Bisarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Problemet r att det resonemanget frutstter att man vet som begtt brottet, vilket man oftast inte har en aning om och heller aldrig kommer att f reda p.
Beror ju p vilken sorts brott det r, men som t ex vid misshandel har man ju oftast sett frvaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in