Nr Wall talar om ett vittne som skulle ha sett GM st flera minuter vid Dekorimahrnet
s syftar han p en man med initialerna IM som satt i en bil p andra sidan gatan och
fick se hela skeendet kring mordet.
Detta centrala vittne uppger inte alls ngon lngre tid som han skulle ha sett GM st vid hrnet
i det frsta frhret. D lter det s hr istllet:
Citat:
INGE MORELIUS frsta uppgifter dagen efter mordet. 860301 - kl 09.20.
F:- Hur lng tid innan har du observerade du honom. Hur nra var han frsta gngen du ser honom?
M: - Jag str ju allts p andra sidan Sveavgen. Jag hade precis vnt bilen och det hr rr sig om minuter.
F: -Man kan ju g lngt p en minut ocks.
M: -Men han sg nr jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill sga paret Palme.
F: - Sekunderna innan de mttes?
M: - Innan de gr frbi honom fr han str som jag uppfattade det mot vggen, och s hr nr de gr frbi s kommer han upp bakom.
Frhr avslutat 10.30.
(Sen kom lngt senare en journalist och frfattare vid namn T. Kanger och satte vissa
griller i huvudet p vederbrande s det blev fel p tiderna alldeles.)
Samme Morelius som kommer att uppge att han r sker p att Lisbet Palme och makens
mrdare sg p varandra. Att Lisbet sg honom alldeles tillrckligt lnge fr att kunna
bilda sig en uppfattning om mannens utseende. Drfr kan hon ocks sedermera med
sdan oerhrd skerhet identifiera Christer Pettersson som mannen som skt ihjl hennes
make.
Wall med sitt "mtesscenario" kan man lugnt lmna drhn.
Skulle statsminister Palme ha stmt mte med ngon i kalla senvinterkvllen utanfr
en frgaffr? Fr att f rd om vilken mlarfrg som var lmpligast att vlja nr kksstolarna
drhemma i bostaden i Gamla Stan skulle mlas om?
Och ngon man stmt mte med skulle agera statsministermrdare och Lisbet skulle
frtiga mtet och sanningen om vem som skt hennes lskade make?
Jo, tro det den som vill och sannerligen har det visat sig vara mnga som r beredda
att tro p precis vad tokigt som helst under alla dessa ren som fljt efter ddet p
Sveavgen.
Noterar ocks att herr Persson r bekymrad ver "Sverigebilden" som frmedlas till
jnkarna. Ja, till hela omvrlden.
N, varfr ska vi pltsligt verge frljugenheten som vgledande princip? Det r
prima liv hos moder Svea och hennes understar, tryggare och lyckligare har vi
knappt varit frr.