2017-02-28, 22:49
Medlem
Lian.Vendls avatar
Gsterna blev inte avbrutna lika aggressivt denna veckan, men det var sannolikt bara en slump.. eller hur
Citera
2017-02-28, 23:49
Avstngd
konstapels avatar
Bra att Gunnar Wall fick bertta alternativa scenarior om MOP. Det finns differenser mellan det officiella scenariot och det man kan utlsa av frunderskningsprotokollet. Varfr kan man undra.
Citera
2017-03-01, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Allt bygger p en vallning med Kockvittnet, de klockade tiden det gick fr honom att vandra t motsatta sidan frn det han mtte makarna Palme, efter att Lisbet tittat i skyltfnstret, och det tog 40 sekunder innan skotten fll och nd hade de bara hunnit till Dekorima, vilket inte r mjligt om de inte stannat upp innan skotten fll.

Vi som var gamla nog att fljt fallet sedan 1986 minns mycket vl att det pratades mycket om just det Gunnar Wall tog upp ikvll, att mrdaren pratade med paret Palme. Det stod i ett flertal artiklar i mnader efter den 1 mars 1986.
Fr mig var det en nyhet. Kan bara minnas att de skulle haft kontakt ngon sekund precis innan frsta skottet. Min tidning, Sydsvenskan, var kanske inte helt verklighetsbeskrivande?

Vill minnas att jag p den tiden tyckte att det var en bra tidning!
Senast redigerad av KamratBlue 2017-03-01 kl. 00:47.
Citera
2017-03-01, 04:43
Medlem
Grandiosos avatar
Nr Wall talar om ett vittne som skulle ha sett GM st flera minuter vid Dekorimahrnet
s syftar han p en man med initialerna IM som satt i en bil p andra sidan gatan och
fick se hela skeendet kring mordet.
Detta centrala vittne uppger inte alls ngon lngre tid som han skulle ha sett GM st vid hrnet
i det frsta frhret. D lter det s hr istllet:
Citat:
INGE MORELIUS frsta uppgifter dagen efter mordet. 860301 - kl 09.20.

F:- Hur lng tid innan har du observerade du honom. Hur nra var han frsta gngen du ser honom?
M: - Jag str ju allts p andra sidan Sveavgen. Jag hade precis vnt bilen och det hr rr sig om minuter.
F: -Man kan ju g lngt p en minut ocks.
M: -Men han sg nr jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill sga paret Palme.
F: - Sekunderna innan de mttes?
M: - Innan de gr frbi honom fr han str som jag uppfattade det mot vggen, och s hr nr de gr frbi s kommer han upp bakom.
Frhr avslutat 10.30.
(Sen kom lngt senare en journalist och frfattare vid namn T. Kanger och satte vissa
griller i huvudet p vederbrande s det blev fel p tiderna alldeles.)

Samme Morelius som kommer att uppge att han r sker p att Lisbet Palme och makens
mrdare sg p varandra. Att Lisbet sg honom alldeles tillrckligt lnge fr att kunna
bilda sig en uppfattning om mannens utseende. Drfr kan hon ocks sedermera med
sdan oerhrd skerhet identifiera Christer Pettersson som mannen som skt ihjl hennes
make.

Wall med sitt "mtesscenario" kan man lugnt lmna drhn.
Skulle statsminister Palme ha stmt mte med ngon i kalla senvinterkvllen utanfr
en frgaffr? Fr att f rd om vilken mlarfrg som var lmpligast att vlja nr kksstolarna
drhemma i bostaden i Gamla Stan skulle mlas om?
Och ngon man stmt mte med skulle agera statsministermrdare och Lisbet skulle
frtiga mtet och sanningen om vem som skt hennes lskade make?
Jo, tro det den som vill och sannerligen har det visat sig vara mnga som r beredda
att tro p precis vad tokigt som helst under alla dessa ren som fljt efter ddet p
Sveavgen.

Noterar ocks att herr Persson r bekymrad ver "Sverigebilden" som frmedlas till
jnkarna. Ja, till hela omvrlden.
N, varfr ska vi pltsligt verge frljugenheten som vgledande princip? Det r
prima liv hos moder Svea och hennes understar, tryggare och lyckligare har vi
knappt varit frr.
Senast redigerad av Grandioso 2017-03-01 kl. 04:53.
Citera
2017-03-01, 05:59
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Krngliga mordutredningar r dyra. Peter Mangs mord nmndes. Frunderskningsprotokollet var p nra 8000 sidor. Var det hedersmord? Mordet p Olof Palme nmndes ocks. Utredningen r snppet dyrare. Var detta mord ocks hedersmord?

Det jag refererade till i mitt inlgg var hedersmordet p en
Afghansk kille, som lagt upp en bild p Facebook av honom
och en tjej. Jag minns inte vilket land hon kom ifrn, men
familjen hade inte godknt afghanen, som hennes partner.
Han kidnappades och strps. Frunderskningen bestr av
tusentals sidor (tror det var 12.000 e.dyl.) och nio stycken
str talade. Enl. Leif kostar detta mord 20 - 30 miljoner.
Det r mina, dina och alla andras inbetalade skattepengar
som str fr fiolerna.
Om de inte invandrat kunde detta belopp (och allt annat vi
betalt/betalar fr deras migration) ha kommit exempelvis
sjukvrden till godo.
Citera
2017-03-01, 09:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Det jag refererade till i mitt inlgg var hedersmordet p en
Afghansk kille, som lagt upp en bild p Facebook av honom
och en tjej. Jag minns inte vilket land hon kom ifrn, men
familjen hade inte godknt afghanen, som hennes partner.
Han kidnappades och strps. Frunderskningen bestr av
tusentals sidor (tror det var 12.000 e.dyl.) och nio stycken
str talade. Enl. Leif kostar detta mord 20 - 30 miljoner.
Det r mina, dina och alla andras inbetalade skattepengar
som str fr fiolerna.
Om de inte invandrat kunde detta belopp (och allt annat vi
betalt/betalar fr deras migration) ha kommit exempelvis
sjukvrden till godo.
Jag sg ocks det inslaget i TV-programmet. Vissa brott r dyra att lsa, det var drfr jag jmfrde med MOP, som har kostat hundratals miljoner. Men det gr sllan att frebygga brott p individniv. Man visste inte nr dessa personer invandrade att de skulle beg detta brott. De flesta invandrare skter sig, vilket GW och Springare var verens om i frra programmet.
Citera
2017-03-01, 15:45
Avstngd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
//

(Sen kom lngt senare en journalist och frfattare vid namn T. Kanger och satte vissa
griller i huvudet p vederbrande s det blev fel p tiderna alldeles.)

//

Mycket mjlig att just IM ftt "hjlp" att minnas av en sensationslysten journalist men som Mr-Mr skrev s r det klockning av vittnesuppgifter som fr tiderna att inte g ihop med platsen dr OP skts.
Dock r det ju s att s lnge LP inte vill bekrfta att de mttes s r det bara en hypotes kring mnga andra om MOP.
Citera
2017-03-01, 16:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Bra att Gunnar Wall fick bertta alternativa scenarior om MOP. Det finns differenser mellan det officiella scenariot och det man kan utlsa av frunderskningsprotokollet. Varfr kan man undra.
Det kan kanske bero p att utredningen sktes till en brja med av en i polisarbete helt okunnig chef som lyckades rra till det mesta.
Sedan har enorma mngder fakta plockats in och folk har varit villiga att vittna om bde det ena och det andra. I text kan de olika vittnena framst som likvrdigt trovrdiga, det var de knappast fr den polisman som tog upp vittnesmlen.
Det gr att det eftert gr att bygga de mest vildsinta teorier grundat p fladdriga vittnesml.

Veckans brott knns mer och mer som Se & Hr med kriminalpolitisk inriktning.
Citera
2017-03-01, 20:46
Medlem
Klappars avatar
S var dom tvungna att ta upp Palme-mordet igen. Det dr jvla mordet kommer aldrig att lsas och kostar massor av pengar som man hade kunnat lgga p att lsa andra fall istllet.

Den dr utlndska tjejen som var syster till den mrdade pojken r vettigare n Sveriges alla pk-journalister tillsammans. Satt och vntade p att hon skulle brja prata om rasism, men blev frvnad ver att hon diskuterade s sakligt.
Citera
2017-03-01, 21:10
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Fr mig var det en nyhet. Kan bara minnas att de skulle haft kontakt ngon sekund precis innan frsta skottet. Min tidning, Sydsvenskan, var kanske inte helt verklighetsbeskrivande?

Vill minnas att jag p den tiden tyckte att det var en bra tidning!

Det r snarare Wall och andra privatspanare som har problem med verkligheten. Ngra av de vrsta stollarna r i alla fall avlidna nu

Ser att Grandioso reder ut det hela p ett frtjnstfullt stt ovan.
Senast redigerad av Oliveira 2017-03-01 kl. 21:15.
Citera
2017-03-04, 17:49
Medlem
Dejads avatar
ven om senaste programmet handlade om Palmemordet r det inte vad vi ska lgga stora delar av den hr trden p.
Det blir bttre om ni fortstter i (FB) Mordet p Olof Palme - 28 februari 1986 till exempel.

/Moderator.
Citera
2017-03-07, 14:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
http://www.svt.se/tv-tabla/
Citat:
Leif GW Persson kommenterar de senaste hndelserna betrffande sommarstugemordet i Arboga. Landvetterrnet fr elva r sen klarades upp, men det tros ligga bakom det blodiga gngkriget i Gteborg. Ett stort hjlpmedel fr polisen i jakten p kriminella r elektroniska spr. Men fre jul kom nya direktiv frn EU: den svenska lagstiftningen gr fr stort intrng i den personliga integriteten och Sverige mste se ver lagstiftningen. Frn polisens sida menar man att detta r katastrof fr brottsbekmpningen. Camilla Kvartoft beger sig till svensk-finska grnsen vid Haparanda fr att se hur de bda lndernas polismyndigheter samarbetar ver grnsen. Kvllens historiska fall handlar om ett av de mest uppmrksammade sexmordet i mitten av 1960-talet och hur mrdaren kunde spras.
SVT1 kl 21
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in