2017-02-28, 22:49
Medlem
Lian.Vendls avatar
Gästerna blev inte avbrutna lika aggressivt denna veckan, men det var sannolikt bara en slump.. eller hur
Citera
2017-02-28, 23:49
Avstängd
konstapels avatar
Bra att Gunnar Wall fick berätta alternativa scenarior om MOP. Det finns differenser mellan det officiella scenariot och det man kan utläsa av förundersökningsprotokollet. Varför kan man undra.
Citera
2017-03-01, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Allt bygger på en vallning med Kockvittnet, de klockade tiden det gick för honom att vandra åt motsatta sidan från det han mötte makarna Palme, efter att Lisbet tittat i skyltfönstret, och det tog 40 sekunder innan skotten föll och ändå hade de bara hunnit till Dekorima, vilket inte är möjligt om de inte stannat upp innan skotten föll.

Vi som var gamla nog att följt fallet sedan 1986 minns mycket väl att det pratades mycket om just det Gunnar Wall tog upp ikväll, att mördaren pratade med paret Palme. Det stod i ett flertal artiklar i månader efter den 1 mars 1986.
För mig var det en nyhet. Kan bara minnas att de skulle haft kontakt någon sekund precis innan första skottet. Min tidning, Sydsvenskan, var kanske inte helt verklighetsbeskrivande?

Vill minnas att jag på den tiden tyckte att det var en bra tidning!
Senast redigerad av KamratBlue 2017-03-01 kl. 00:47.
Citera
2017-03-01, 04:43
Medlem
Grandiosos avatar
När Wall talar om ett vittne som skulle ha sett GM stå flera minuter vid Dekorimahörnet
så syftar han på en man med initialerna IM som satt i en bil på andra sidan gatan och
fick se hela skeendet kring mordet.
Detta centrala vittne uppger inte alls någon längre tid som han skulle ha sett GM stå vid hörnet
i det första förhöret. Då låter det så här istället:
Citat:
INGE MORELIUS första uppgifter dagen efter mordet. 860301 - kl 09.20.

F:- Hur lång tid innan har du… observerade du honom. Hur nära var han första gången du ser honom?
M: - Jag står ju alltså på andra sidan Sveavägen. Jag hade precis vänt bilen och det här rör sig om minuter.
F: -Man kan ju gå långt på en minut också.
M: -Men han såg… när jag observerade honom det var strax innan, bara precis sekunderna innan mannen och kvinnan kommer, det vill säga paret Palme.
F: - Sekunderna innan de möttes?
M: - Innan de går förbi honom för han står som jag uppfattade det mot väggen, och så här när de går förbi så kommer han upp bakom.
Förhör avslutat 10.30.
(Sen kom långt senare en journalist och författare vid namn T. Kanger och satte vissa
griller i huvudet på vederbörande så det blev fel på tiderna alldeles.)

Samme Morelius som kommer att uppge att han är säker på att Lisbet Palme och makens
mördare såg på varandra. Att Lisbet såg honom alldeles tillräckligt länge för att kunna
bilda sig en uppfattning om mannens utseende. Därför kan hon också sedermera med
sådan oerhörd säkerhet identifiera Christer Pettersson som mannen som sköt ihjäl hennes
make.

Wall med sitt "mötesscenario" kan man lugnt lämna därhän.
Skulle statsminister Palme ha stämt möte med någon i kalla senvinterkvällen utanför
en färgaffär? För att få råd om vilken målarfärg som var lämpligast att välja när köksstolarna
därhemma i bostaden i Gamla Stan skulle målas om?
Och någon man stämt möte med skulle agera statsministermördare och Lisbet skulle
förtiga mötet och sanningen om vem som sköt hennes älskade make?
Jo, tro det den som vill och sannerligen har det visat sig vara många som är beredda
att tro på precis vad tokigt som helst under alla dessa åren som följt efter dådet på
Sveavägen.

Noterar också att herr Persson är bekymrad över "Sverigebilden" som förmedlas till
jänkarna. Ja, till hela omvärlden.
Nä, varför ska vi plötsligt överge förljugenheten som vägledande princip? Det är
prima liv hos moder Svea och hennes undersåtar, tryggare och lyckligare har vi
knappt varit förr.
Senast redigerad av Grandioso 2017-03-01 kl. 04:53.
Citera
2017-03-01, 05:59
Medlem
cochrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Krångliga mordutredningar är dyra. Peter Mangs mord nämndes. Förundersökningsprotokollet var på nära 8000 sidor. Var det hedersmord? Mordet på Olof Palme nämndes också. Utredningen är snäppet dyrare. Var detta mord också hedersmord?

Det jag refererade till i mitt inlägg var hedersmordet på en
Afghansk kille, som lagt upp en bild på Facebook av honom
och en tjej. Jag minns inte vilket land hon kom ifrån, men
familjen hade inte godkänt afghanen, som hennes partner.
Han kidnappades och ströps. Förundersökningen består av
tusentals sidor (tror det var 12.000 e.dyl.) och nio stycken
står åtalade. Enl. Leif kostar detta mord 20 - 30 miljoner.
Det är mina, dina och alla andras inbetalade skattepengar
som står för fiolerna.
Om de inte invandrat kunde detta belopp (och allt annat vi
betalt/betalar för deras migration) ha kommit exempelvis
sjukvården till godo.
Citera
2017-03-01, 09:51
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Det jag refererade till i mitt inlägg var hedersmordet på en
Afghansk kille, som lagt upp en bild på Facebook av honom
och en tjej. Jag minns inte vilket land hon kom ifrån, men
familjen hade inte godkänt afghanen, som hennes partner.
Han kidnappades och ströps. Förundersökningen består av
tusentals sidor (tror det var 12.000 e.dyl.) och nio stycken
står åtalade. Enl. Leif kostar detta mord 20 - 30 miljoner.
Det är mina, dina och alla andras inbetalade skattepengar
som står för fiolerna.
Om de inte invandrat kunde detta belopp (och allt annat vi
betalt/betalar för deras migration) ha kommit exempelvis
sjukvården till godo.
Jag såg också det inslaget i TV-programmet. Vissa brott är dyra att lösa, det var därför jag jämförde med MOP, som har kostat hundratals miljoner. Men det går sällan att förebygga brott på individnivå. Man visste inte när dessa personer invandrade att de skulle begå detta brott. De flesta invandrare sköter sig, vilket GW och Springare var överens om i förra programmet.
Citera
2017-03-01, 15:45
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
//

(Sen kom långt senare en journalist och författare vid namn T. Kanger och satte vissa
griller i huvudet på vederbörande så det blev fel på tiderna alldeles.)

//

Mycket möjlig att just IM fått "hjälp" att minnas av en sensationslysten journalist men som Mr-Mr skrev så är det klockning av vittnesuppgifter som får tiderna att inte gå ihop med platsen där OP sköts.
Dock är det ju så att så länge LP inte vill bekräfta att de möttes så är det bara en hypotes kring många andra om MOP.
Citera
2017-03-01, 16:02
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Bra att Gunnar Wall fick berätta alternativa scenarior om MOP. Det finns differenser mellan det officiella scenariot och det man kan utläsa av förundersökningsprotokollet. Varför kan man undra.
Det kan kanske bero på att utredningen skötes till en börja med av en i polisarbete helt okunnig chef som lyckades röra till det mesta.
Sedan har enorma mängder fakta plockats in och folk har varit villiga att vittna om både det ena och det andra. I text kan de olika vittnena framstå som likvärdigt trovärdiga, det var de knappast för den polisman som tog upp vittnesmålen.
Det gör att det efteråt går att bygga de mest vildsinta teorier grundat på fladdriga vittnesmål.

Veckans brott känns mer och mer som Se & Hör med kriminalpolitisk inriktning.
Citera
2017-03-01, 20:46
Medlem
Klappars avatar
Så var dom tvungna att ta upp Palme-mordet igen. Det där jävla mordet kommer aldrig att lösas och kostar massor av pengar som man hade kunnat lägga på att lösa andra fall istället.

Den där utländska tjejen som var syster till den mördade pojken är vettigare än Sveriges alla pk-journalister tillsammans. Satt och väntade på att hon skulle börja prata om rasism, men blev förvånad över att hon diskuterade så sakligt.
Citera
2017-03-01, 21:10
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
För mig var det en nyhet. Kan bara minnas att de skulle haft kontakt någon sekund precis innan första skottet. Min tidning, Sydsvenskan, var kanske inte helt verklighetsbeskrivande?

Vill minnas att jag på den tiden tyckte att det var en bra tidning!

Det är snarare Wall och andra privatspanare som har problem med verkligheten. Några av de värsta stollarna är i alla fall avlidna nu

Ser att Grandioso reder ut det hela på ett förtjänstfullt sätt ovan.
Senast redigerad av Oliveira 2017-03-01 kl. 21:15.
Citera
2017-03-04, 17:49
Medlem
Dejads avatar
Även om senaste programmet handlade om Palmemordet är det inte vad vi ska lägga stora delar av den här tråden på.
Det blir bättre om ni fortsätter i (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986 till exempel.

/Moderator.
Citera
2017-03-07, 14:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
http://www.svt.se/tv-tabla/
Citat:
Leif GW Persson kommenterar de senaste händelserna beträffande sommarstugemordet i Arboga. Landvetterrånet för elva år sen klarades upp, men det tros ligga bakom det blodiga gängkriget i Göteborg. Ett stort hjälpmedel för polisen i jakten på kriminella är elektroniska spår. Men före jul kom nya direktiv från EU: den svenska lagstiftningen gör för stort intrång i den personliga integriteten och Sverige måste se över lagstiftningen. Från polisens sida menar man att detta är katastrof för brottsbekämpningen. Camilla Kvartoft beger sig till svensk-finska gränsen vid Haparanda för att se hur de båda ländernas polismyndigheter samarbetar över gränsen. Kvällens historiska fall handlar om ett av de mest uppmärksammade sexmordet i mitten av 1960-talet och hur mördaren kunde spåras.
SVT1 kl 21
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in