2017-02-27, 09:43
Medlem
zBr9s avatar
Hr pratar vi allts om TV-programmet "Veckans brott med Leif GW Persson".

Vi pratar inte omera personliga upplevelser av att vara barn under XX-talet i staden Y.

Ej heller pratar vi om invandring och integration i allmnhet, utan det gr vi i det hr forumet:

(FB) Integration och invandring

/moderator
Citera
2017-02-27, 23:25
Medlem
AA-suiteds avatar
Finns det ngot program som liknar Veckans Brott? Det behver inte g nu utan kan vara gammalt. Det jag gillar med Veckans Brott r att dyka in i diverse brott, grna p detalj, och ven anledningarna till att brotten begtts.

En dokumentr om ett specifikt brott erbjuder ofta just det s ngra flera sdana ska jag kika p men tnkte mer om det finns eller funnits ngot program dr allt samlats p ett och samma stlle. Om inte s har ni tips p ngra bra dokumentrer om brott?
Citera
2017-02-28, 19:37
Medlem
Allts nu fr programmet sluta att upprepa sig, kvllens avsnitt handlar terigen om Palmemordet sen ska Camilla ut och leka polis i ngon vning.

Hennes inslag r s jvla trkiga, frstr att det inte kryllar av Brott att ta upp. Men bttre n s hr kan dom.
Citera
2017-02-28, 20:31
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Allts nu fr programmet sluta att upprepa sig, kvllens avsnitt handlar terigen om Palmemordet sen ska Camilla ut och leka polis i ngon vning.

Hennes inslag r s jvla trkiga, frstr att det inte kryllar av Brott att ta upp. Men bttre n s hr kan dom.

Palmegrejen r kanske inte fr yngre srskilt intressant, men fr Sverige som nation r det en stor jkla varbld. Jag var 16/17 nr han skts och minns hur hela samhllet stannade upp, nstan lika intensivt som nr Stenmark kte ngra r tidigare.

Det hr r vl det enda ouppklarade mordet p en statschef i hela vrlden i modern tid, eller om det nu r i europa.

Jag hller med om att det kan bli tjatigt, men det om det r en 10min per r s lt det vara. Hr kan man jmfra alla frintelseintervjuer som grs fr att vi inte skall glmma. Det r iofs viktigare, men kan upplevas repetitivt.

Sedan finns det vl mngder av "spnnande" brott att ta upp, men de fokuserar inte p sdant p samma stt som TV3-programmet gjorde, vilket jag personligen tycker r ganska sknt. Nr jag sg ett Efterlyst-avsnitt knde jag mig alltid nedstmd och undrade var vrlden r pvg. Men det lg ju i programidn sklart - koncentrerar man all kriminalitet och pressar ner p en timmer blir det ganska mrkt.

Jag skulle vilja ha mer djuplodande teknikreportage, hur desarmerar man en bomb. Vilka r strategierna fr att scka in demonstranter. Vad gr egentligen NFC fr att plocka ur redan raderat info frn en telefon. Men det r vl ingenting berrda parter vill frklara fr det skall inte vara en uppslagsbok fr "den lilla terroristen" sklart.

Fr vrigt tycker jag de faktiskt kunde ha mer sakkunniga debatter, Leif GW behver verkligen inte vara med alltid i sdana sammanhang, i debatter eller mten med andra r han inte som starkas kan jag tycka.
Citera
2017-02-28, 20:44
Medlem
AA-suiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom

Hller med om upprepningen lite grann men samtidigt hller de sig till mord och bara mord och lyckligtvis finns det inte s mnga sdana i Sverige. Har dock svrt att se att kvllens inslag om Palmemordet ska ge ngot som helst nytt hos en "brottsintresserad" som redan lst och sett det mesta om mordet. Det r liksom lite svrt att undvika om man har detta intresse.
Citera
2017-02-28, 20:52
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Palmegrejen r kanske inte fr yngre srskilt intressant, men fr Sverige som nation r det en stor jkla varbld. Jag var 16/17 nr han skts och minns hur hela samhllet stannade upp, nstan lika intensivt som nr Stenmark kte ngra r tidigare.

Det hr r vl det enda ouppklarade mordet p en statschef i hela vrlden i modern tid, eller om det nu r i europa.

Jag hller med om att det kan bli tjatigt, men det om det r en 10min per r s lt det vara. Hr kan man jmfra alla frintelseintervjuer som grs fr att vi inte skall glmma. Det r iofs viktigare, men kan upplevas repetitivt.

Sedan finns det vl mngder av "spnnande" brott att ta upp, men de fokuserar inte p sdant p samma stt som TV3-programmet gjorde, vilket jag personligen tycker r ganska sknt. Nr jag sg ett Efterlyst-avsnitt knde jag mig alltid nedstmd och undrade var vrlden r pvg. Men det lg ju i programidn sklart - koncentrerar man all kriminalitet och pressar ner p en timmer blir det ganska mrkt.

Jag skulle vilja ha mer djuplodande teknikreportage, hur desarmerar man en bomb. Vilka r strategierna fr att scka in demonstranter. Vad gr egentligen NFC fr att plocka ur redan raderat info frn en telefon. Men det r vl ingenting berrda parter vill frklara fr det skall inte vara en uppslagsbok fr "den lilla terroristen" sklart.

Fr vrigt tycker jag de faktiskt kunde ha mer sakkunniga debatter, Leif GW behver verkligen inte vara med alltid i sdana sammanhang, i debatter eller mten med andra r han inte som starkas kan jag tycka.

Palme var regeringschef och inte statschef. Tycker ocks det tjatas fr mycket om mordet. De flesta poliser anser vl att det r uppklarat, om n inte juridiskt.
Citera
2017-02-28, 21:01
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Palme var regeringschef och inte statschef.

Helt korrekt, men om man tittar utanfr vr svenska konstitution s upplevde nog vldigt mnga internationella betraktare Palme som just statchef. Men jag hller med dig, jag har aldrig begripit mig p bde president och minister eller kansler och minister - min begrnsning sklart.

Citat:
Tycker ocks det tjatas fr mycket om mordet. De flesta poliser anser vl att det r uppklarat, om n inte juridiskt.

Det r jag inte alls sker p, jag har nog inte ens hrt en utbildad polis uttala sig i fallet. Hr fr du grna fylla upp mitt kunskapsglapp!

Oj, nu brjar det!
Citera
2017-02-28, 21:03
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Palme var regeringschef och inte statschef. Tycker ocks det tjatas fr mycket om mordet. De flesta poliser anser vl att det r uppklarat, om n inte juridiskt.
Mordet r fortfarande olst och ett mysterium fr mnga. Det intresserar fortfarande.
Citera
2017-02-28, 21:08
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AA-suited
Hller med om upprepningen lite grann men samtidigt hller de sig till mord och bara mord och lyckligtvis finns det inte s mnga sdana i Sverige. Har dock svrt att se att kvllens inslag om Palmemordet ska ge ngot som helst nytt hos en "brottsintresserad" som redan lst och sett det mesta om mordet. Det r liksom lite svrt att undvika om man har detta intresse.

Ja de borde skippa Palmemordet, trttsamt att hra om det varje r. Tycker inslaget med intervjun med en av dem som grep peter mangs lter som en av dagens hjdpunkter p programmet.
Citera
2017-02-28, 21:20
Medlem
cochrans avatar
Varfr har de "spkat ut" mrdaren i ngot som liknar en uniform?
Citera
2017-02-28, 21:20
Moderator
Dr Kings avatar
nnu en privatspanare som fr yra om en egen teori om Palmemordet. Nu fr det vara nog med detta dravel!! Att 40 sekunder "saknades" tog han som "bevis" fr att de stannat och pratat med mrdaren. Mycket troligare r vl d att de stannat och tittat till i ett skyltfnster vilket ju var just vad Lisbeth Palme sa.

GW verkar ocks rejlt skeptisk till denna yrande tomte ven om han som vanligt ocks passar p att ge polisen en rejl knga.
Senast redigerad av Dr King 2017-02-28 kl. 21:25.
Citera
2017-02-28, 21:30
Medlem
cochrans avatar
Vilken stolle! Av vilken anledning har SVT bjudit in denne privatsparare? Helt ofattbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in