Flashback bygger pepparkakshus!
2016-02-24, 19:17
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Förstår hur du menar. Om man också lägger till det "svenska kynnets" önskan att förenkla det som förefaller svårt så blir det naturligt att så många vill förtränga i hela händelsen. Man accepterar att landets ledare mördats på öppen gata. Ingen protest, inte ett ljud. Man läser lydigt vad som står i tidningarna och suckar lite, gnäller över att samma gamla uppgifter upprepas. Föga konstruktivt men man undslipper ju tänka och fundera i banor kring vad Sverige är för samhälle egentligen.
Problemet är att huvudvittnet pekat ut en mördare och denne är numer död, alla andra teorier är just teorier, ingen kan stödjas men bevisning som ens räcker till en förundersökning än mindre åtal.
Att då lyssna på Perssons teorier ger nada.
Citera
2016-02-24, 19:18
Bannlyst
Som någon skrev här tidigare gäller det krimtrådar så önskar många att lösningen är väldigt mycket mer avancerad se bara på trådar som är två till fyra år g.a och GM sitter i förvar och ändå så fortsätter "vissa" att skriva inlägg i dag har dessa trådar miljoner med visningar. Jag som varit med här sedan 2006 undviker dessa trådar som pesten.

Jag tror att GW har svårt att inse att lösningen kom redan efter 3 år se bara på alla som tjatar om mordet på JFK som skedde samma år jag föddes? Man fastnar i något eller så går man vidare skulle GW gjort detta så skulle inte hela Veckans brott ägnats åt Palme mordet. Jag var 23 år då och skiter i det i dag.
Citera
2016-02-24, 19:31
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagVillBliSomFar
Som någon skrev här tidigare gäller det krimtrådar så önskar många att lösningen är väldigt mycket mer avancerad se bara på trådar som är två till fyra år g.a och GM sitter i förvar och ändå så fortsätter "vissa" att skriva inlägg i dag har dessa trådar miljoner med visningar. Jag som varit med här sedan 2006 undviker dessa trådar som pesten.

Japps, men det har alltid kittlat mänsklig fantasi med konspirationsteorier och något "större" som pågår utan att vi vet om eller förstår det. Titta på Dan Browns makalösa framgångssaga där han syr ihop random mattesymboler med Illuminati och andra gamla kult-sekter. Som sagt, mycket framgångsrikt.

Citat:
Ursprungligen postat av JagVillBliSomFar
Jag tror att GW har svårt att inse att lösningen kom redan efter 3 år se bara på alla som tjatar om mordet på JFK som skedde samma år jag föddes? Man fastnar i något eller så går man vidare skulle GW gjort detta så skulle inte hela Veckans brott ägnats åt Palme mordet. Jag var 23 år då och skiter i det i dag.

Nu är väl GW inte den enda enda personen som inte tror att det var Christer Petterson, så oavsett om Leif GW finns med oss eller inte så kommer detta mord fascinera oss i några generationer till.

Christer Pettersson är en dräpare, men är han en mördare?
Citera
2016-02-24, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Problemet är att huvudvittnet pekat ut en mördare och denne är numer död, alla andra teorier är just teorier, ingen kan stödjas men bevisning som ens räcker till en förundersökning än mindre åtal.
Att då lyssna på Perssons teorier ger nada.

Det håller jag med om. Dock är det vad vi har. Och vad jag menar är att pratet runt, runt, borde väcka åtminstone någon persons nyfikenhet att leta uppgifter och plöja på egen hand. Eller så kanske inte dagens generation orkar sådant. För det tar sin lilla tid förstås.
Citera
2016-02-24, 19:45
Medlem
skippers avatar
Citat:
och plöja på egen hand. Eller så kanske inte dagens generation orkar sådant. För det tar sin lilla tid förstås.

Personligen tror jag inte man kan nysta eller gräva fram något mer i den här historien men om nu CP inte är mördaren så börjar de inblandade bli till åren och någon kanske vill bikta sig på ålderns höst. Fast blir det någon memoarhistoria så kommer såklart den behöva nagelfaras i ytterligare 30 år. :-)

Är det någon som vågat räkna på hur många mansår detta brott har tagit i anspråk. Både bland poliser, journalister och privatspanare - det är åtskilliga, det kan vi vara överens om. Chansen att hitta något i det redan befintliga materialet torde vara låg.

Fast, finns det ingen Olof Palme-mordstråd där jag borde skrivit istället... Nåväl, drinken heter Dräparen, sådetså! :-)
Citera
2016-02-24, 19:49
Bannlyst
Jag svarar på din fråga sen får vi se om den blir raderad och jag skriver inget knas det finns folk som kan skriva i flera år om samma fall dom fastnar i skiten Leif GW är en sådan person.

Det finns många andra som är lika dana jag började här Flashback för 8 år sedan och än i dag så skriver samma folk i trådar där GM sitter inom lås och bom.

Man kan inte fastna i djup lera och sedan stå där och trampa helt meningslöst
Citera
2016-02-24, 20:04
Bannlyst
Jag hoppas Veckans brott går vidare?

Livet är så mycket mer än att sitta och kämpa med g.a fall ska veckans brott få en säsong till så måste man släppa mordet på Palme att man försöker lösa andra äldre brott är bra kul..
Senast redigerad av Bodies 2016-02-24 kl. 20:09.
Citera
2016-02-24, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Personligen tror jag inte man kan nysta eller gräva fram något mer i den här historien men om nu CP inte är mördaren så börjar de inblandade bli till åren och någon kanske vill bikta sig på ålderns höst. Fast blir det någon memoarhistoria så kommer såklart den behöva nagelfaras i ytterligare 30 år. :-)

Är det någon som vågat räkna på hur många mansår detta brott har tagit i anspråk. Både bland poliser, journalister och privatspanare - det är åtskilliga, det kan vi vara överens om. Chansen att hitta något i det redan befintliga materialet torde vara låg.

Fast, finns det ingen Olof Palme-mordstråd där jag borde skrivit istället... Nåväl, drinken heter Dräparen, sådetså! :-)

Det finns olika vägar att gå. Alla innebär inte att man måste få ett erkännande från en mördare.

Jag tror många tänker som du och jag kan förstå det. Jag hade nog också gjort det idag. För det liksom kryllar av uppgifter från höger och vänster. Var lättare att börja på 90-talet.
Citera
2016-02-24, 22:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Det håller jag med om. Dock är det vad vi har. Och vad jag menar är att pratet runt, runt, borde väcka åtminstone någon persons nyfikenhet att leta uppgifter och plöja på egen hand. Eller så kanske inte dagens generation orkar sådant. För det tar sin lilla tid förstås.
Fast problemet med GW är att hans teori dels verkar extremt svagt underbyggd ex antagandet att skytten måste vara ett proffs, dels antagandet att det är en konspiration av en grupp.
Som till och med nyhetsankaret påpekade så borde någon ha läckt under 30 år.
Näää stånkar GW just i det här specifika fallet läcker de minsann inte.

Tyvärr jag tycker inte att de ledtrådar som påstås finns förutom Pettersson som är död och dessutom frikänd ha något av substans annat är att de alla är otroligt invecklade och komplicerade och bygger på konspirationer.

Ockhams rakkniv vill nog ge oss slutsatsen att den utpekade och frikände är den som trots all utredning kring andra spår var den skyldige.
Med tanke på GW's påstådda intelligens och starka logiska tänkande så känns hans tankar kring Palmemordet varken speciellt underbyggda eller logiska.

Sen funderandet? Att Sverige var ett ännu naivare land 1986 än vad vi är idag men till och med då trodde ingen att statsministern inte hade 24/7 skydd bland den breda allmänheten.
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-02-24 kl. 22:23.
Citera
2016-02-24, 22:18
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Fast problemet med GW är att hans teori dels verkar extremt svagt underbyggd ex antagandet att skytten måste vara ett proffs, dels antagandet att det är en konspiration av en grupp.
Som till och med nyhetsankaret påpekade så borde någon ha läckt under 30 år.
Näää stånkar GW just i det här specifika fallet läcker de minsann inte.
Dels påståendet att mördaren sparar vapnet för att det har ett egenvärde, en klenod för mördaren.

Jävligt spretiga antagande av GW.
Citera
2016-02-24, 22:22
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Dels påståendet att mördaren sparar vapnet för att det har ett egenvärde, en klenod för mördaren.

Jävligt spretiga antagande av GW.
Allt vad GW säger om Palmemordet är spretigt och tillrättalagt för att passa hans hemsnickrade teori även om den på flera punkter går på tvärs mot den statistik han själv säger luta sin " vetenskapliga analys " av mordfall och andra grova brott på.

Vilket för min del sänker hans trovärdighet som kriminalprofet.
Citera
2016-02-24, 23:10
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Allt vad GW säger om Palmemordet är spretigt och tillrättalagt för att passa hans hemsnickrade teori även om den på flera punkter går på tvärs mot den statistik han själv säger luta sin " vetenskapliga analys " av mordfall och andra grova brott på.

Vilket för min del sänker hans trovärdighet som kriminalprofet.
Sen att GW kör med otal klyschor som "hata slumpen", "gilla läget", etc... hela tiden. Men aldrig har jag hört honom nämna, det inom forskning/vetenskap, välanvända uttrycket "kill your darlings". Något som han kanske skulle tillämpa ang Palme-mordet.
Senast redigerad av Zaxxon 2016-02-24 kl. 23:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in