2015-04-12, 12:13
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Jag skulle inte vilja sga att han har rtt i pstendet faktiskt. Polisen i Gteborg klarade faktiskt upp mordet i Bergsjn som kriminelle Alexander Ivanovic begick. S det som Leif GW sger 'Veckans brott' stmmer inte riktigt, vissa ddsskjutningar som Malmpoliserna klarat upp begicks inte riktigt i kriminella kretsar, etc mordet p Charles Limerius. Nr ngon slirar p sanningen fr att f till bttre argument s borde vi drar ronen t oss

Nu r ju inte detta mordet med i den lista p 14 ouppklarade mord som diskussionen handlar om, men visst. Hr verkar ju polisen ha gjort ett bra jobb faktiskt. Men det r fortfarande en vldigt lg uppklarningsprocent hr.

Citat:
Hade jag varit Klasse Friberg hade jag hellre inte stllt upp p en intervju i 'Veckans brott', uppenbarligen hller Camilla Kvartoft honom (Leif GW) om ryggen. Dock mindre n vad andra brukar gra.

Jag tolkar det som att stller man inte upp s har man inte tillrckligt p ftterna. Han r nog plgsamt medveten om att han skulle f det hett kring ronen. Ungefr p samma vis som Christer van der Kwast kategoriskt avbjer medverkan. Ngon som dremot hade balls att vara med, men som verkligen inte borde stllt upp, r ju Gran Lambertz. Men han verkar ju vara ett specialfall.
Citera
2015-04-12, 14:09
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Nu r ju inte detta mordet med i den lista p 14 ouppklarade mord som diskussionen handlar om, men visst. Hr verkar ju polisen ha gjort ett bra jobb faktiskt. Men det r fortfarande en vldigt lg uppklarningsprocent hr.

Det kom inte p tal drfr att det "glmdes bort" av Leif GW. Passande vrre.

Citat:
Jag tolkar det som att stller man inte upp s har man inte tillrckligt p ftterna. Han r nog plgsamt medveten om att han skulle f det hett kring ronen. Ungefr p samma vis som Christer van der Kwast kategoriskt avbjer medverkan. Ngon som dremot hade balls att vara med, men som verkligen inte borde stllt upp, r ju Gran Lambertz. Men han verkar ju vara ett specialfall.

Klasse Friberg har i alla fall en sak som den kra Lambertz saknas - sjlvinsikt.
Citera
2015-04-12, 15:36
Medlem
Citat:
Konstruktiv kritik r aldrig fel, men r det vad Leif GW brukar ge i 'Veckans brott'? Hans favoritkommentar r ungefr: detta r en jvla dlig utredning - man har fokuserat helt fel.

Jaha - okej. Varfr gick det som det gick d och hur kunde man gjort istllet?

Exempel: det var inte mnga avsnitt sen Leif GW sa: Gteborgspolisen har inte lst ngot av alla gngmord senaste ren - uruselt. Man mste arbeta p ett annat stt.

Inte lgger han ned ngon mda p att frklara hur man kunde ha gjort istllet. Verkligen konstruktivt att ge kritik r ut och r in utan att nmna ngra direkta frbttringsfrslag.

Fr inte alls mnga r sen s granskade Leif GW en massa olsta mordfall med sin grupp. Enligt honom s skulle "en massa gamla fall" nu lsas med ny teknik. Hur mnga klaras upp? 0?
Det r ju precis detta jag sagt tidigare och nu till BallaKlava, GW sitter njt tillbakalutad p avbytarbnken lngt efter att ngot hnt och analyserar. Ungefr som jag skulle sitta och kritisera aktietips som slagit fel
Citera
2015-04-12, 16:29
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Det r ju precis detta jag sagt tidigare och nu till BallaKlava, GW sitter njt tillbakalutad p avbytarbnken lngt efter att ngot hnt och analyserar. Ungefr som jag skulle sitta och kritisera aktietips som slagit fel

Ja, det r illa och kommer s frbli. Leif GW r inte typen som ndrar p sig riktigt - det r alla andra som ska anpassa sig efter honom.

Inte nog med detta, jag vill ven f det till att Veckans brott-research-personalen sitter p Flashback och kopierar lite prylar frn Kriminalhistoria-delen och presenterar i programmet. Vid 2 gnger har det kopierats prylar som jag skrivit, och vid ett tillflle var det faktiskt ett faktafel som tergavs. Kul och avsljande p samma gng.
Citera
2015-04-12, 16:47
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:

Nu r ju inte det hr riktigt samma sak. Utredningarna om dessa mordfall r ju pgende fram tills dess att de r preskriberade. En dlig investering r pengar som fr alltid r borta. Det finns allts mjlighet att gra ngot t detta utredningsmssigt. Men det kan vara svrt att tycka om en besserwisser. Fast i fallet med professorn har i alla fall inte jag ngra problem med det.

Sen sitter ju alla pensionrer p avbytarbnken oavsett.

Citat:
Ja, det r illa och kommer s frbli. Leif GW r inte typen som ndrar p sig riktigt - det r alla andra som ska anpassa sig efter honom.

Inte nog med detta, jag vill ven f det till att Veckans brott-research-personalen sitter p Flashback och kopierar lite prylar frn Kriminalhistoria-delen och presenterar i programmet. Vid 2 gnger har det kopierats prylar som jag skrivit, och vid ett tillflle var det faktiskt ett faktafel som tergavs. Kul och avsljande p samma gng.

Nej, han r helt klart av envis kaliber. Men s r ju alla. Ett exempel r ju vr diskussion hr i trden, ingen kommer ngonsin erknna att den har fel.

Kul att du bidragit till programmet mste jag sga. Klart att research grs p Flashback, finns mycket bra information hr, och r nd ett av de strre diskussionsforumen i landet. Frmodligen lses ven denna trd, s om GW intar en mer dmjuk position till nsta ssong s vet vi vad det beror p.

Fr man frga i vilket fall det var uppenbart att Flashback var kllan?
Citera
2015-04-13, 22:32
Medlem
Citat:
Konstruktiv kritik r aldrig fel, men r det vad Leif GW brukar ge i 'Veckans brott'? Hans favoritkommentar r ungefr: detta r en jvla dlig utredning - man har fokuserat helt fel.

Jaha - okej. Varfr gick det som det gick d och hur kunde man gjort istllet?

Exempel: det var inte mnga avsnitt sen Leif GW sa: Gteborgspolisen har inte lst ngot av alla gngmord senaste ren - uruselt. Man mste arbeta p ett annat stt.

Inte lgger han ned ngon mda p att frklara hur man kunde ha gjort istllet. Verkligen konstruktivt att ge kritik r ut och r in utan att nmna ngra direkta frbttringsfrslag.

Fr inte alls mnga r sen s granskade Leif GW en massa olsta mordfall med sin grupp. Enligt honom s skulle "en massa gamla fall" nu lsas med ny teknik. Hur mnga klaras upp? 0?

Hller med, det r synd att han inte lgger fram hela sin sikt.
Nu lter det mest som gnll. En ide vore att dom gjorde ett Veckans Brott Special
dr han fr tid att utveckla sin kritik, skulle skert kunna bli intressant.

r osker men klarade dom inte upp ett dubbelmord i Hgdalen (lgenhet T-bana).
GW kanske inte va inblandad dr.
Citera
2015-04-13, 22:40
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Sdertrnspolisens cold case-grupp lg bakom lsningen. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14930172.ab
Men jag hittar inget om att GW var inblandad. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14930172.ab
Citera
2015-04-13, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Sdertrnspolisens cold case-grupp lg bakom lsningen. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14930172.ab
Men jag hittar inget om att GW var inblandad. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14930172.ab

Ok, som sagt va lite osker.
Vet du om Strindlunds farhgor har besannats eller sitter han kvar?
Citera
2015-04-14, 00:40
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75

Nej, inget uppklarat hittills. Men nu verkar ett fall som tagits upp i ssongens Veckans Brott avsnitt 2 vara p vg att kanske n en lsning. Mordet p Fermin Cedrez.

GW-citat frn artikel i Aftonbladet 8/4:

Det var en s inihelvete dligt sktt utredning frn brjan, nr det begav sig, s vi tnkte att det skulle vi nog kunna lsa.

Han kan, p grund av sin inblandning i utredningen, inte kommentera bevislget mot de tv hktade.

Men de sitter ju p sannolika skl, det talar fr sig sjlv.

Professorn tar nog inte ut ngon seger i frskott, men det vore onekligen en fjder i hatten om det blev en fllande dom utav detta.

Ett Veckans Brott special hade varit lysande. nnu bttre vore det med en Veckans Brott 24/7 livestream. Frgan r bara hur mycket av sin tid GW vill offra p ngot sdant. En del verkar vara av sikten att han inte stadkommer ngonting, och att han endast engagerar sig genom att gnlla hit och dit. Som att man inbillar sig att en gammal pensionr skulle ha tid att springa runt med frstoringsglas och leta fingeravtryck hela dagarna. Jag tycker man kan vara glad ver det lilla.
Citera
2015-04-16, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ackesnack
7,62x63mm r .30-06.

Ja men d sger allts GW att 30-06 r = 7,62 x63mm vilket r helt korrekt?

Citat:
Ta t ex nu senast nr han anklagade polisen i Gteborg fr att inte bry sig om att lgga tillrckligt med resurser p gngkrigen.

Som att det r polisens fel att de krigar! Nr ngon av dom blivit utsatt fr brott (t ex skjuten) s vgrar de prata med polisen och nd tycker GW att polisen r slapp. Bara fr att ta ett ex

Han sa snarare att uppklarningssiffrorna r lga, typ 1 av 12 direkta skjutningar r lsta vilket fr anses som jvligt dligt. Lgg inte ord i mun p folk fr att f din sikt legitim!

Ja rotorsaken vet vi alla om = sociala problem, invandring etc
Men nu pratar vi nd om rent tekniskt Polisarbete och det r vl snarare systemfel d att man inte lser fler skjutningar...

Polisen som arbetar i indirekt och direkt nrheten genom hela processen vet nog bst sjlva.
Jag kan tnka mig att de prvat instanser och det patetiska sk rttssystemet med utredningar p utredningar som inte ger ngonting och kommer till den slutsatsen att bst r att de hr individerna skjuter ihjl varandra.

Deras motivering kan bero p just dessa saker

-klent rttssystem dr bevis vger tunt
-omotivation d man inte vill slsa resurser p lsa mord p ett offer som frmodligen redan har kostat staten antal miljoner

Om vi nu sger att dessa individer inte vill prata med polisen fr man vl inse systemfelet och tgrda det:

Ls in fanskapen tills dom pratar.
Eller infr hrdare frhrsmetoder, det r precis s mellanmjlks-lamt som man lser i diverse Lapidius-deckare att kriminiella sitter och hnflinar sig igenom frhr och alldeles fr snlla poliser.
Citera
2015-04-17, 08:24
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Kul att du bidragit till programmet mste jag sga. Klart att research grs p Flashback, finns mycket bra information hr, och r nd ett av de strre diskussionsforumen i landet. Frmodligen lses ven denna trd, s om GW intar en mer dmjuk position till nsta ssong s vet vi vad det beror p.

Fr man frga i vilket fall det var uppenbart att Flashback var kllan?

Det frsta var ett ordagrant ln av 'text' som jag skrivit i Kriminalhistoria-forat fr flera r sedan, det andra var en felaktig statistik-grej som presenterades om ett olst mordfall i Boden. Givetvis hoppas man p att det blir flera ssonger.
Citera
2015-04-17, 15:39
Medlem
Ackesnacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimalSkribax
Ja men d sger allts GW att 30-06 r = 7,62 x63mm vilket r helt korrekt?
Vet i fan vad vi diskuterar just nu men GW hade iallafall fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in