Citat:
Ursprungligen postat av
Quoter
Konstruktiv kritik r aldrig fel, men r det vad Leif GW brukar ge i 'Veckans brott'? Hans favoritkommentar r ungefr: detta r en jvla dlig utredning - man har fokuserat helt fel.
Jag hller med om att han ofta har en halvdryg framtoning. r ju ofta stor komik i alla dessa sjlvskra uttalanden. Men inte konstigt att han upptrder s, historiskt sett har han ju oftare haft mer rtt n fel.
Att viss kritik kan knnas kortfattad r inte heller s konstigt d det ska avhandlas i ett entimmesprogram, tillsammans med ett flertal andra inslag.
Citat:
Jaha - okej. Varfr gick det som det gick d och hur kunde man gjort istllet?
Exempel: det var inte mnga avsnitt sen Leif GW sa: Gteborgspolisen har inte lst ngot av alla gngmord senaste ren - uruselt. Man mste arbeta p ett annat stt.
Inte lgger han ned ngon mda p att frklara hur man kunde ha gjort istllet. Verkligen konstruktivt att ge kritik r ut och r in utan att nmna ngra direkta frbttringsfrslag.
Pstendet om de olsta gngmorden hade han ju helt rtt i. 14 ouppklarade mord nrmare bestmt. Detta var ngot som inte ens journalister i Gteborg hade noterat, och renderade direkt i lokala tidningsartiklar om detta polisira misslyckande.
Nstfljande veckas program brjar ju med att Kvartoft hller upp GP med Klas Fribergs svar p kritiken om att poliserna i Gteborg knner sig krnkta av GWs uttalanden. GW drygar sig direkt med den underbara kommentaren om att
den mannen kunde vara hedersordfrande i de lttkrnktas frening.
Sen gr professorn en jmfrelse med Palme-mordet, fr att visa p att olika mngd resurser lggs ned p olika mordfall beroende p vem offret r.
Den konstruktiva kritiken hr blir d nr GW pstr att just pga att ingen pratar i frhr, s mste polisen ta sig in i grupperna p ngot vis. Exakt hur han menar att detta ska gras r oklart, men det gissar jag att polisen sjlva har bra koll p. ven tidigare nmnda konstaterande att man prioriterar olika brott olika, kan ses som ett omrde att frbttra sig p.
Friberg avbjer dessutom att medverka i programmet.
Citat:
Fr inte alls mnga r sen s granskade Leif GW en massa olsta mordfall med sin grupp. Enligt honom s skulle "en massa gamla fall" nu lsas med ny teknik. Hur mnga klaras upp? 0?
Ja detta har man ju hrt talas om. Ska sga att jag inte r s jtteinsatt. Detta r inte heller ngot jag hade synpunkter p i mitt inlgg. Men jag kan vl om detta sga som shr, hur mnga av dessa fall hade klarats upp om GW inte hade frskt?