2015-04-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
GW gr ju inte heller ngon hemlighet av sina funderingar nr det gller brottsutvecklingen i landet. Han menar p att egentligen r stora delar av brottsligheten inte i frsta hand ett polisirt problem utan ett politiskt, dvs till stor del en fljd av att invandringen varit lite fr generst tilltagen.

r sker p att han tycker det men vgar han inte sga det rakt ut fr han r en fitta men han vill inte framst som det s drfr uttrycker han sig kontroversiellt ibland fr att verka tuff.
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Den tanken tycker jag personligen man har lyckats med. Att GW samtidigt delar ut kngor t den svenska poliskren r inte okontroversiellt men sannolikt ganska ofta vlfrtjnt.
Tycker det brjar bli lite trttsamt fr han har genom ren kritiserat polisen i stort sett jmnt i Efterlyst och nu i Veckans brott.
Citera
2015-04-11, 00:12
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
r sker p att han tycker det men vgar han inte sga det rakt ut fr han r en fitta men han vill inte framst som det s drfr uttrycker han sig kontroversiellt ibland fr att verka tuff.

P precis samma vis som anonyma mnniskor p internet uttrycker sig tufft, t ex genom att kalla andra fr fittor, vilket de aldrig hade vgat face to face. GW visar ju i alla fall sitt ansikte nr han har en sikt om ngot.

Citat:
Tycker det brjar bli lite trttsamt fr han har genom ren kritiserat polisen i stort sett jmnt i Efterlyst och nu i Veckans brott.

r vl aldrig fel att f konstruktiv kritik? Det gr ju enbart att man fr en mjlighet att frbttra sig. Om du har ngra exempel p orttvis kritik, och svar frn kritiserade polismyndigheter p detta, vnligen posta. Annars lt tystnaden tala.
Citera
2015-04-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Bara jag som blev sugen p att f veta vad brottsplatsunderskarna har hittat p? Grsliga saker, obegripliga saker... Tror att professorn tog till starkare ord ocks angende drskaperna han tvingats bevittna p diverse brottsplatser.

Ja det skulle vara helt kopist kul att f reda p, liksom det han nmnde fr ngra r sedan om "det perfekta brottet" som han hade tnkt ut men vgrade bertta om fr tittarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ackesnack
I senaste avsnittet sger GW att en AK-47 skjuter kaliber .30-06, och att han med gonmtt kan bedma tomhylsorna p bilden. r han helt vck, eller?

Sger han inte 7,62 63 mm senare? Eller r det fel kanske *googlemaffian fr rtta mig

Det r ju intressant att folk lgger sin tid p att klanka ner, rtta andras misstag som sjlvutnmnda experter verallt.

Min uppfattning r att GW r oerhrt duktig p att analysera komplexa frlopp, addera och dra bort variabler pgende i parallella spr osv , och drmed frmodligen mer intelligent n 95 % av denna trds deltagare.

Efterlyses: Jag har skt lnge, ven i Expressens utdmda webbtv efter ett citat Leif GW har sagt vilket r helt sjukt roligt och jag hoppas ni kanske har en ide varifrn det hrstammar:

GW berttar i oknt sammanhang en anekdot om "Bagdad-Bob"
och om hur denne Irakiske talesman stod 2003 infr nyhetskamerorna och spred propaganda, att lget minsann var under kontroll mitt under invasionen av Irak och amerikanska tanks rullade frbi i hundratals bakom han i bild.

citat: Nr jag sg det dr...jag skrattade s jag grt"
Citera
2015-04-11, 17:06
Medlem
Ackesnacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimalSkribax
Sger han inte 7,62 63 mm senare? Eller r det fel kanske *googlemaffian fr rtta mig

7,62x63mm r .30-06.
Citera
2015-04-11, 19:38
Medlem
mbois avatar
Ngon som vet ifall de blir ngot Veckans brott special ? Typ som sommarmorden eller engelska mord.

Engelska morden finns p Youtube och r intressanta, s fr er som inte sett dom, kika in dessa! Finns 6 delar.
Citera
2015-04-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
r vl aldrig fel att f konstruktiv kritik? Det gr ju enbart att man fr en mjlighet att frbttra sig. Om du har ngra exempel p orttvis kritik, och svar frn kritiserade polismyndigheter p detta, vnligen posta. Annars lt tystnaden tala.
Ta t ex nu senast nr han anklagade polisen i Gteborg fr att inte bry sig om att lgga tillrckligt med resurser p gngkrigen. Som att det r polisens fel att de krigar! Nr ngon av dom blivit utsatt fr brott (t ex skjuten) s vgrar de prata med polisen och nd tycker GW att polisen r slapp. Bara fr att ta ett ex
Citera
2015-04-11, 21:02
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
GW r en gammal (myto)man. I fallet om "vapengmman" menar han att det har hnt att brottslingen glmt en tidning med en adresslapp p, i vskan. Ingen brottsling idag prenumererar p tidningar och ingen tidning har en pklistrad adresslapp p i dessa tider.
Citera
2015-04-11, 21:33
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Ta t ex nu senast nr han anklagade polisen i Gteborg fr att inte bry sig om att lgga tillrckligt med resurser p gngkrigen. Som att det r polisens fel att de krigar! Nr ngon av dom blivit utsatt fr brott (t ex skjuten) s vgrar de prata med polisen och nd tycker GW att polisen r slapp. Bara fr att ta ett ex

I brjan av programmet bermde han ju nd gteborgspolisen fr att vara bra p att klara upp grova vldsbrott. Senare konstaterar han att de inblandade grips d och d fr mindre brott, men att gteborgspolisen inte har lyckats klara upp en enda av de tidigare relaterade skjutningarna som har skett.

Han pratar ju ven om olika pris p en dd, och polisens uttryck "saneringsmord". Detta sammanlagt verkar ju peka i riktning mot att man inte anstrnger sig fullt ut fr att lsa dessa fall.

Nej tror inte han menar att det r polisens fel att det krigas, men att om instllningen hos polisen hade varit annorlunda, s hade flera suttit bakom ls och bom nu. Han menar ju att polisen lter dessa grabbar hllas eftersom de rensar ut sig sjlva ungefr. Detta tycker jag knns som riktig kritik, eftersom vi alla ska vara lika infr lagen. ven om vi i verkligheten inte r det.

Och det kan ju inte vara realistiskt att de inte har lyckats lsa ett enda av dessa fall. Visst att det frsvrar oerhrt nr ingen vill prata, men om man har viljan mste det g att lsa i alla fall en del av dessa brott.

S jag tycker att polisen gott frtjnar att f hra att de kanske inte sktt sitt jobb klockrent just angende gngkrigen i Gteborg.
Citera
2015-04-11, 21:42
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
GW r en gammal (myto)man. I fallet om "vapengmman" menar han att det har hnt att brottslingen glmt en tidning med en adresslapp p, i vskan. Ingen brottsling idag prenumererar p tidningar och ingen tidning har en pklistrad adresslapp p i dessa tider.

Det kanske var polisen sjlva som hade gmt lite vapen p vinden? Mnga myndigheter har ju tidningsprenumerationer, och dr brukar vl ofta avdelningens adress vara stmplad. Alla vet ju ven att polisen ofta anvnder tidningar till spaning, t ex Dupontarna som har en tidning framfr ansiktet med diskreta hl s att de kan spana p olika suspekta typer.
Citera
2015-04-12, 00:29
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Konstruktiv kritik r aldrig fel, men r det vad Leif GW brukar ge i 'Veckans brott'? Hans favoritkommentar r ungefr: detta r en jvla dlig utredning - man har fokuserat helt fel.

Jaha - okej. Varfr gick det som det gick d och hur kunde man gjort istllet?

Exempel: det var inte mnga avsnitt sen Leif GW sa: Gteborgspolisen har inte lst ngot av alla gngmord senaste ren - uruselt. Man mste arbeta p ett annat stt.

Inte lgger han ned ngon mda p att frklara hur man kunde ha gjort istllet. Verkligen konstruktivt att ge kritik r ut och r in utan att nmna ngra direkta frbttringsfrslag.

Fr inte alls mnga r sen s granskade Leif GW en massa olsta mordfall med sin grupp. Enligt honom s skulle "en massa gamla fall" nu lsas med ny teknik. Hur mnga klaras upp? 0?
Citera
2015-04-12, 11:30
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Konstruktiv kritik r aldrig fel, men r det vad Leif GW brukar ge i 'Veckans brott'? Hans favoritkommentar r ungefr: detta r en jvla dlig utredning - man har fokuserat helt fel.

Jag hller med om att han ofta har en halvdryg framtoning. r ju ofta stor komik i alla dessa sjlvskra uttalanden. Men inte konstigt att han upptrder s, historiskt sett har han ju oftare haft mer rtt n fel.

Att viss kritik kan knnas kortfattad r inte heller s konstigt d det ska avhandlas i ett entimmesprogram, tillsammans med ett flertal andra inslag.

Citat:
Jaha - okej. Varfr gick det som det gick d och hur kunde man gjort istllet?

Exempel: det var inte mnga avsnitt sen Leif GW sa: Gteborgspolisen har inte lst ngot av alla gngmord senaste ren - uruselt. Man mste arbeta p ett annat stt.

Inte lgger han ned ngon mda p att frklara hur man kunde ha gjort istllet. Verkligen konstruktivt att ge kritik r ut och r in utan att nmna ngra direkta frbttringsfrslag.

Pstendet om de olsta gngmorden hade han ju helt rtt i. 14 ouppklarade mord nrmare bestmt. Detta var ngot som inte ens journalister i Gteborg hade noterat, och renderade direkt i lokala tidningsartiklar om detta polisira misslyckande.

Nstfljande veckas program brjar ju med att Kvartoft hller upp GP med Klas Fribergs svar p kritiken om att poliserna i Gteborg knner sig krnkta av GWs uttalanden. GW drygar sig direkt med den underbara kommentaren om att den mannen kunde vara hedersordfrande i de lttkrnktas frening.

Sen gr professorn en jmfrelse med Palme-mordet, fr att visa p att olika mngd resurser lggs ned p olika mordfall beroende p vem offret r.

Den konstruktiva kritiken hr blir d nr GW pstr att just pga att ingen pratar i frhr, s mste polisen ta sig in i grupperna p ngot vis. Exakt hur han menar att detta ska gras r oklart, men det gissar jag att polisen sjlva har bra koll p. ven tidigare nmnda konstaterande att man prioriterar olika brott olika, kan ses som ett omrde att frbttra sig p.

Friberg avbjer dessutom att medverka i programmet.

Citat:
Fr inte alls mnga r sen s granskade Leif GW en massa olsta mordfall med sin grupp. Enligt honom s skulle "en massa gamla fall" nu lsas med ny teknik. Hur mnga klaras upp? 0?

Ja detta har man ju hrt talas om. Ska sga att jag inte r s jtteinsatt. Detta r inte heller ngot jag hade synpunkter p i mitt inlgg. Men jag kan vl om detta sga som shr, hur mnga av dessa fall hade klarats upp om GW inte hade frskt?
Citera
2015-04-12, 11:55
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Pstendet om de olsta gngmorden hade han ju helt rtt i. 14 ouppklarade mord nrmare bestmt. Detta var ngot som inte ens journalister i Gteborg hade noterat, och renderade direkt i lokala tidningsartiklar om detta polisira misslyckande.

Jag skulle inte vilja sga att han har rtt i pstendet faktiskt. Polisen i Gteborg klarade faktiskt upp mordet i Bergsjn som kriminelle Alexander Ivanovic begick. S det som Leif GW sger 'Veckans brott' stmmer inte riktigt, vissa ddsskjutningar som Malmpoliserna klarat upp begicks inte riktigt i kriminella kretsar, etc mordet p Charles Limerius. Nr ngon slirar p sanningen fr att f till bttre argument s borde vi drar ronen t oss

Hade jag varit Klasse Friberg hade jag hellre inte stllt upp p en intervju i 'Veckans brott', uppenbarligen hller Camilla Kvartoft honom (Leif GW) om ryggen. Dock mindre n vad andra brukar gra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in