2015-04-10, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
GW gör ju inte heller någon hemlighet av sina funderingar när det gäller brottsutvecklingen i landet. Han menar på att egentligen är stora delar av brottsligheten inte i första hand ett polisiärt problem utan ett politiskt, dvs till stor del en följd av att invandringen varit lite för generöst tilltagen.

Är säker på att han tycker det men vågar han inte säga det rakt ut för han är en fitta men han vill inte framstå som det så därför uttrycker han sig kontroversiellt ibland för att verka tuff.
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Den tanken tycker jag personligen man har lyckats med. Att GW samtidigt delar ut kängor åt den svenska poliskåren är inte okontroversiellt men sannolikt ganska ofta välförtjänt.
Tycker det börjar bli lite tröttsamt för han har genom åren kritiserat polisen i stort sett jämnt i Efterlyst och nu i Veckans brott.
Citera
2015-04-11, 00:12
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Är säker på att han tycker det men vågar han inte säga det rakt ut för han är en fitta men han vill inte framstå som det så därför uttrycker han sig kontroversiellt ibland för att verka tuff.

På precis samma vis som anonyma människor på internet uttrycker sig tufft, t ex genom att kalla andra för fittor, vilket de aldrig hade vågat face to face. GW visar ju i alla fall sitt ansikte när han har en åsikt om något.

Citat:
Tycker det börjar bli lite tröttsamt för han har genom åren kritiserat polisen i stort sett jämnt i Efterlyst och nu i Veckans brott.

Är väl aldrig fel att få konstruktiv kritik? Det gör ju enbart att man får en möjlighet att förbättra sig. Om du har några exempel på orättvis kritik, och svar från kritiserade polismyndigheter på detta, vänligen posta. Annars låt tystnaden tala.
Citera
2015-04-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alplandskap
Bara jag som blev sugen på att få veta vad brottsplatsundersökarna har hittat på? Gräsliga saker, obegripliga saker... Tror att professorn tog till starkare ord också angående dårskaperna han tvingats bevittna på diverse brottsplatser.

Ja det skulle vara helt kopiöst kul att få reda på, liksom det han nämnde för några år sedan om "det perfekta brottet" som han hade tänkt ut men vägrade berätta om för tittarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Ackesnack
I senaste avsnittet säger GW att en AK-47 skjuter kaliber .30-06, och att han med ögonmått kan bedöma tomhylsorna på bilden. Är han helt väck, eller?

Säger han inte 7,62 × 63 mm senare? Eller är det fel kanske *googlemaffian får rätta mig

Det är ju intressant att folk lägger sin tid på att klanka ner, rätta andras misstag som självutnämnda experter överallt.

Min uppfattning är att GW är oerhört duktig på att analysera komplexa förlopp, addera och dra bort variabler pågående i parallella spår osv , och därmed förmodligen mer intelligent än 95 % av denna tråds deltagare.

Efterlyses: Jag har sökt länge, även i Expressens utdömda webbtv efter ett citat Leif GW har sagt vilket är helt sjukt roligt och jag hoppas ni kanske har en ide varifrån det härstammar:

GW berättar i okänt sammanhang en anekdot om "Bagdad-Bob"
och om hur denne Irakiske talesman stod 2003 inför nyhetskamerorna och spred propaganda, att läget minsann var under kontroll mitt under invasionen av Irak och amerikanska tanks rullade förbi i hundratals bakom han i bild.

citat: När jag såg det där...jag skrattade så jag grät"
Citera
2015-04-11, 17:06
Medlem
Ackesnacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnimalSkribax
Säger han inte 7,62 × 63 mm senare? Eller är det fel kanske *googlemaffian får rätta mig

7,62x63mm är .30-06.
Citera
2015-04-11, 19:38
Medlem
mbois avatar
Någon som vet ifall de blir något Veckans brott special ? Typ som sommarmorden eller engelska mord.

Engelska morden finns på Youtube och är intressanta, så för er som inte sett dom, kika in dessa! Finns 6 delar.
Citera
2015-04-11, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Är väl aldrig fel att få konstruktiv kritik? Det gör ju enbart att man får en möjlighet att förbättra sig. Om du har några exempel på orättvis kritik, och svar från kritiserade polismyndigheter på detta, vänligen posta. Annars låt tystnaden tala.
Ta t ex nu senast när han anklagade polisen i Göteborg för att inte bry sig om att lägga tillräckligt med resurser på gängkrigen. Som att det är polisens fel att de krigar! När någon av dom blivit utsatt för brott (t ex skjuten) så vägrar de prata med polisen och ändå tycker GW att polisen är slapp. Bara för att ta ett ex
Citera
2015-04-11, 21:02
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
GW är en gammal (myto)man. I fallet om "vapengömman" menar han att det har hänt att brottslingen glömt en tidning med en adresslapp på, i väskan. Ingen brottsling idag prenumererar på tidningar och ingen tidning har en påklistrad adresslapp på i dessa tider.
Citera
2015-04-11, 21:33
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Ta t ex nu senast när han anklagade polisen i Göteborg för att inte bry sig om att lägga tillräckligt med resurser på gängkrigen. Som att det är polisens fel att de krigar! När någon av dom blivit utsatt för brott (t ex skjuten) så vägrar de prata med polisen och ändå tycker GW att polisen är slapp. Bara för att ta ett ex

I början av programmet berömde han ju ändå göteborgspolisen för att vara bra på att klara upp grova våldsbrott. Senare konstaterar han att de inblandade grips då och då för mindre brott, men att göteborgspolisen inte har lyckats klara upp en enda av de tidigare relaterade skjutningarna som har skett.

Han pratar ju även om olika pris på en död, och polisens uttryck "saneringsmord". Detta sammanlagt verkar ju peka i riktning mot att man inte anstränger sig fullt ut för att lösa dessa fall.

Nej tror inte han menar att det är polisens fel att det krigas, men att om inställningen hos polisen hade varit annorlunda, så hade flera suttit bakom lås och bom nu. Han menar ju att polisen låter dessa grabbar hållas eftersom de rensar ut sig själva ungefär. Detta tycker jag känns som riktig kritik, eftersom vi alla ska vara lika inför lagen. Även om vi i verkligheten inte är det.

Och det kan ju inte vara realistiskt att de inte har lyckats lösa ett enda av dessa fall. Visst att det försvårar oerhört när ingen vill prata, men om man har viljan måste det gå att lösa i alla fall en del av dessa brott.

Så jag tycker att polisen gott förtjänar att få höra att de kanske inte skött sitt jobb klockrent just angående gängkrigen i Göteborg.
Citera
2015-04-11, 21:42
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
GW är en gammal (myto)man. I fallet om "vapengömman" menar han att det har hänt att brottslingen glömt en tidning med en adresslapp på, i väskan. Ingen brottsling idag prenumererar på tidningar och ingen tidning har en påklistrad adresslapp på i dessa tider.

Det kanske var polisen själva som hade gömt lite vapen på vinden? Många myndigheter har ju tidningsprenumerationer, och där brukar väl ofta avdelningens adress vara stämplad. Alla vet ju även att polisen ofta använder tidningar till spaning, t ex Dupontarna som har en tidning framför ansiktet med diskreta hål så att de kan spana på olika suspekta typer.
Citera
2015-04-12, 00:29
Medlem
Quoters avatar
Citat:

Konstruktiv kritik är aldrig fel, men är det vad Leif GW brukar ge i 'Veckans brott'? Hans favoritkommentar är ungefär: detta är en jävla dålig utredning - man har fokuserat helt fel.

Jaha - okej. Varför gick det som det gick då och hur kunde man gjort istället?

Exempel: det var inte många avsnitt sen Leif GW sa: Göteborgspolisen har inte löst något av alla gängmord senaste åren - uruselt. Man måste arbeta på ett annat sätt.

Inte lägger han ned någon möda på att förklara hur man kunde ha gjort istället. Verkligen konstruktivt att ge kritik år ut och år in utan att nämna några direkta förbättringsförslag.

För inte alls många år sen så granskade Leif GW en massa olösta mordfall med sin grupp. Enligt honom så skulle "en massa gamla fall" nu lösas med ny teknik. Hur många klaras upp? 0?
Citera
2015-04-12, 11:30
Medlem
BallaKlavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Konstruktiv kritik är aldrig fel, men är det vad Leif GW brukar ge i 'Veckans brott'? Hans favoritkommentar är ungefär: detta är en jävla dålig utredning - man har fokuserat helt fel.

Jag håller med om att han ofta har en halvdryg framtoning. Är ju ofta stor komik i alla dessa självsäkra uttalanden. Men inte konstigt att han uppträder så, historiskt sett har han ju oftare haft mer rätt än fel.

Att viss kritik kan kännas kortfattad är inte heller så konstigt då det ska avhandlas i ett entimmesprogram, tillsammans med ett flertal andra inslag.

Citat:
Jaha - okej. Varför gick det som det gick då och hur kunde man gjort istället?

Exempel: det var inte många avsnitt sen Leif GW sa: Göteborgspolisen har inte löst något av alla gängmord senaste åren - uruselt. Man måste arbeta på ett annat sätt.

Inte lägger han ned någon möda på att förklara hur man kunde ha gjort istället. Verkligen konstruktivt att ge kritik år ut och år in utan att nämna några direkta förbättringsförslag.

Påståendet om de olösta gängmorden hade han ju helt rätt i. 14 ouppklarade mord närmare bestämt. Detta var något som inte ens journalister i Göteborg hade noterat, och renderade direkt i lokala tidningsartiklar om detta polisiära misslyckande.

Nästföljande veckas program börjar ju med att Kvartoft håller upp GP med Klas Fribergs svar på kritiken om att poliserna i Göteborg känner sig kränkta av GWs uttalanden. GW drygar sig direkt med den underbara kommentaren om att den mannen kunde vara hedersordförande i de lättkränktas förening.

Sen gör professorn en jämförelse med Palme-mordet, för att visa på att olika mängd resurser läggs ned på olika mordfall beroende på vem offret är.

Den konstruktiva kritiken här blir då när GW påstår att just pga att ingen pratar i förhör, så måste polisen ta sig in i grupperna på något vis. Exakt hur han menar att detta ska göras är oklart, men det gissar jag att polisen själva har bra koll på. Även tidigare nämnda konstaterande att man prioriterar olika brott olika, kan ses som ett område att förbättra sig på.

Friberg avböjer dessutom att medverka i programmet.

Citat:
För inte alls många år sen så granskade Leif GW en massa olösta mordfall med sin grupp. Enligt honom så skulle "en massa gamla fall" nu lösas med ny teknik. Hur många klaras upp? 0?

Ja detta har man ju hört talas om. Ska säga att jag inte är så jätteinsatt. Detta är inte heller något jag hade synpunkter på i mitt inlägg. Men jag kan väl om detta säga som såhär, hur många av dessa fall hade klarats upp om GW inte hade försökt?
Citera
2015-04-12, 11:55
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Påståendet om de olösta gängmorden hade han ju helt rätt i. 14 ouppklarade mord närmare bestämt. Detta var något som inte ens journalister i Göteborg hade noterat, och renderade direkt i lokala tidningsartiklar om detta polisiära misslyckande.

Jag skulle inte vilja säga att han har rätt i påståendet faktiskt. Polisen i Göteborg klarade faktiskt upp mordet i Bergsjön som kriminelle Alexander Ivanovic begick. Så det som Leif GW säger 'Veckans brott' stämmer inte riktigt, vissa dödsskjutningar som Malmöpoliserna klarat upp begicks inte riktigt i kriminella kretsar, etc mordet på Charles Limerius. När någon slirar på sanningen för att få till bättre argument så borde vi drar öronen åt oss

Hade jag varit Klasse Friberg hade jag hellre inte ställt upp på en intervju i 'Veckans brott', uppenbarligen håller Camilla Kvartoft honom (Leif GW) om ryggen. Dock mindre än vad andra brukar göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in