Citat:
Ursprungligen postat av
Quoter
Konstruktiv kritik är aldrig fel, men är det vad Leif GW brukar ge i 'Veckans brott'? Hans favoritkommentar är ungefär: detta är en jävla dålig utredning - man har fokuserat helt fel.
Jag håller med om att han ofta har en halvdryg framtoning. Är ju ofta stor komik i alla dessa självsäkra uttalanden. Men inte konstigt att han uppträder så, historiskt sett har han ju oftare haft mer rätt än fel.
Att viss kritik kan kännas kortfattad är inte heller så konstigt då det ska avhandlas i ett entimmesprogram, tillsammans med ett flertal andra inslag.
Citat:
Jaha - okej. Varför gick det som det gick då och hur kunde man gjort istället?
Exempel: det var inte många avsnitt sen Leif GW sa: Göteborgspolisen har inte löst något av alla gängmord senaste åren - uruselt. Man måste arbeta på ett annat sätt.
Inte lägger han ned någon möda på att förklara hur man kunde ha gjort istället. Verkligen konstruktivt att ge kritik år ut och år in utan att nämna några direkta förbättringsförslag.
Påståendet om de olösta gängmorden hade han ju helt rätt i. 14 ouppklarade mord närmare bestämt. Detta var något som inte ens journalister i Göteborg hade noterat, och renderade direkt i lokala tidningsartiklar om detta polisiära misslyckande.
Nästföljande veckas program börjar ju med att Kvartoft håller upp GP med Klas Fribergs svar på kritiken om att poliserna i Göteborg känner sig kränkta av GWs uttalanden. GW drygar sig direkt med den underbara kommentaren om att
den mannen kunde vara hedersordförande i de lättkränktas förening.
Sen gör professorn en jämförelse med Palme-mordet, för att visa på att olika mängd resurser läggs ned på olika mordfall beroende på vem offret är.
Den konstruktiva kritiken här blir då när GW påstår att just pga att ingen pratar i förhör, så måste polisen ta sig in i grupperna på något vis. Exakt hur han menar att detta ska göras är oklart, men det gissar jag att polisen själva har bra koll på. Även tidigare nämnda konstaterande att man prioriterar olika brott olika, kan ses som ett område att förbättra sig på.
Friberg avböjer dessutom att medverka i programmet.
Citat:
För inte alls många år sen så granskade Leif GW en massa olösta mordfall med sin grupp. Enligt honom så skulle "en massa gamla fall" nu lösas med ny teknik. Hur många klaras upp? 0?
Ja detta har man ju hört talas om. Ska säga att jag inte är så jätteinsatt. Detta är inte heller något jag hade synpunkter på i mitt inlägg. Men jag kan väl om detta säga som såhär, hur många av dessa fall hade klarats upp om GW inte hade försökt?